O toksyczności bez lęku. Rzecz o emocjonalnych wampirach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Konflikt w negocjacjach
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
AUTOPREZENTACJA.
czyli sztuka mówienia NIE!
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Skuteczne zachowania na rynku pracy
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
DOBRE DZIECIŃSTWO Prawo i obowiązek Bydgoszcz,
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Skąd się biorą problemy dzieci w nauce?
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Przypadek Phineasa Gage
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
czyli znaczenie słowa NIE!
Senior Life Coaching Czy starych drzew się nie przesadza?
6 kroków do porozumienia
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
Przyczyny zaburzeń nastroju, specyfika symptomów u dzieci i młodzieży
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
Garść poezji autorstwa Asi Lewandowskiej
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
Zadawanie pytań.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Mówi się, że potrzeba tylko jednej minuty, żeby kogoś zauważyć, jednej godziny, żeby go ocenić i jednego dnia, żeby polubić, ale całego.
Przemoc i agresja wśród dzieci
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Lider kompetencje i asertywność Rozważania
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
Umiejętność obserwacji.
mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska
CZY ZŁOŚĆ JEST ZŁA?.
Konsekwencja w wychowaniu dziecka
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
PSYCHOGIA BOHATERA WEDŁUG TERAPII KREATYWNEJ.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Stoisz u naszych drzwi Stoisz u naszych drzwi, kołaczesz długo, Słowa życia wiecznego masz, Kto Twój usłyszy głos i drzwi otworzy, Będzie trwał w Tobie,
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
PRZEMOC I AGRESJA.
Test z komentarzem Postawa życiowa.
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Trzy drogi w wychowaniu czyli o tym, jak stawiać granice by budować relację opartą na dialogu i wzajemnym szacunku.
WSZYSTKIE KOLORY EMOCJI
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
Co oznacza zachowanie asertywne ?
Zapis prezentacji:

O toksyczności bez lęku. Rzecz o emocjonalnych wampirach

Cechy osobowości - wzorce postrzegania - interpretowania i tworzenia relacji ze światem i samym sobą

Cechy toksycznej osoby - surowość i brak elastyczności - skłonności narcystyczne - zachowania agresywne, dotyczy to także tych, którzy wykazują zachowania lękowe, cierpią na depresję, ADHD, nerwice czy zespół stresu pourazowego

Kim jest osoba toksyczna - agresja - narcystyczne cechy osobowości - zaburzenia nastroju

Zachowania toksyczne: - agresja, tyranizowanie - znęcanie się - brak elastyczności - surowość przekonań - permanentna kontrola - terror psychiczny - częste zmiany nastroju - zachowania nieetyczne

Cechy umniejszacza/ toksyka - jest logiczny - spostrzegawczy, łatwo dostrzeże twój słaby punkt, gorszy dzień - ma poczucie niższej wartości - inni są jak przedmioty poprawiające nastrój - posługuje się stereotypami i schematami - wydaje się być zatroskany losem bliźnich - sprawia wrażenie szczerego, otwartego - w wypowiedziach oskarżycielski - totalnie kontrolujący

Umniejszacz tworzy umniejszacza Wejść w rolę umniejszacza i PRZEŻYĆ Wejść w rolę umniejszanego i ULEC.

Cechy ofiary umniejszacza - cichy i spokojny - zamknięty w sobie - niskie poczucie własnej wartości - nieśmiały i powściągliwy, nieufny

Cechy ofiary umniejszacza Albo - głośny, gadatliwy - głęboko skrywający swoje niskie poczucie wartości - upór i nieustępliwość - brak ufności

Charakterystyka umniejszanego w procesie relacji z umniejszaczem Początkowo - otwarty - słuchający - dopuszcza możliwość błędu - gotowy do autorefleksji

Dłuższe przestawanie z umniejszaczem powoduje: - tłumienie gniewu - poczucie dezorientacji - poczucie braku kontroli nad sobą - obniżające się poczucie własnej wartości - lęk - unikanie autorefleksji

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Generalizacja - w ogóle nie myślisz (zapomniałeś kupić mleko) - jesteś nieodpowiedzialny (zapomniałeś kupić mleka) - jesteś głupi (bo zapomniałeś kupić mleka)

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Niepewność - Co się stało? Tak dobrze się układało… - Kochanie może byś poszła do lekarza…

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Projekcja - atak na ciebie za coś czego nie zrobiłeś, mówi więcej o atakującym niż o tobie

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Osąd - jesteś nieodpowiedzialny - jesteś głupi - nie myślisz

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Podpuszczanie - zadaje pytanie aby w połowie zdania ci przerwać

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka - podbudowywanie i spychanie w dół - wywoła w tobie niepokój eksponując najgorsze twoje cechy, będziesz słaby i podatny na kontrolę

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka Manipulacja - Nie chcę ci psuć humoru, ale… (zapewne o to właśnie chodzi) - Nie chciałabym ci przerywać… - Niech cię to nie niepokoi, ale… (niepokój gwarantowany) - Mam nadzieję, że się nie obrazisz, ale (i następuje inwektywa)

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka - sprzeczne sygnały/ podwójne wiązanie - słowa pełne troski wypowiadane „jadowitym” głosem

Metody stosowane przez umniejszacza/ toksyka - ukryty atak - sytuacje bez wyjścia - będzie źle jak coś zrobisz, będzie gorzej jeżeli tego nie zrobisz

Proces uzdrawiania Bez twojego przyzwolenia nikt nie może sprawić, że poczujesz się gorszy. (Eleanor Roosvelt)

Komponenty inteligencji emocjonalnej Kompetencje osobiste Samoświadomość - świadomość własnych emocji i ich wpływu na samego siebie, - świadomość swoich zalet i wad.

Komponenty inteligencji emocjonalnej - chęć rozwoju i samodoskonalenia - zorientowanie na sukces - chęć kontynuowania nauki - chęć przejmowania inicjatywy - optymizm

Komponenty inteligencji emocjonalnej Samoregulacja - panowanie nad własnymi emocjami - umiejętność adaptacji, czyli elastyczność w dostosowaniu się do zmian i radzenia sobie z napotkanymi problemami - utrzymywanie norm uczciwości i prawości, solidność

Komponenty inteligencji emocjonalnej Umiejętności społeczne - szacunek dla innych - łagodzenie konfliktów - współpraca i współdziałanie - poczucie humoru - umiejętność przekonywania (wizjonerstwo i dyplomacja) - umiejętność wykorzystania różnorodności typów i charakterów

Komponenty inteligencji emocjonalnej Świadomość społeczna - empatia i chęć zrozumienia innych - rozumienie punktu widzenia i odczuć innych - docenienie zalet i wad innych - świadomość polityczna rozumiana jako rozpoznawanie emocji w grupie i stosunków między jej członkami

Proces uzdrawiania z toksyczności - świadomość wyrządzanie krzywdy - przyznanie się do winy choćby przed samym sobą - wyrzuty sumienia, a nie neurotyczne poczucie winy - pokuta - zadośćuczynienie

Strategie postępowania - niesiemy krzyż - po co komu lęk - złość i gniew - integracja siebie - czerpiemy ze źródła

Pod żadnym pozorem: - nie uogólniaj - nie przyczepiaj etykietek - nie osądzaj - nie potępiaj - nie wytykaj jemu czy jej błędów - nie wywyższaj się - nie rób wycieczek osobistych - nie insynuuj - nie wyładowuj na niej czy na nim swojej złości - nie prowokuj poczucia winy

Potraktuj umniejszacza/ toksyka - z humorem - z szacunkiem - z sympatią - profesjonalnie - z uznaniem - dyplomatycznie - cierpliwie - dyskretnie - stanowczo - specyficznymi, nieosobistymi, lecz miłymi komentarzami; pytaniem: jak się czujesz?

Aby przetrwać z umniejszaczem należy: - zidentyfikować się z nim - podporządkować się mu i oddać się pod kontrolę - przyznać mu rację

Czego powinieneś spróbować: - Zdefiniuj problem umniejszacza - Zakreśl granice jego postępowania - co jest, a co nie jest dla ciebie do przyjęcia - Określ granice czasu, w którym powinny nastąpić zmiany - Zwróć raczej uwagę na to, co umniejszacz robi, a nie na to, co on czy ona mówi

Czego powinieneś spróbować: - powtórz to, proszę - powiedz całą prawdę - konfrontacja - w cztery oczy - odbijanie projekcji