3. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Advertisements

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
Analiza progu rentowności
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Kolejność analizy strategicznej:
Analiza ryzyka projektu
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
badania rynku turystycznego
Agenda Geneza orientacji strategicznej;
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa ROD-LOCK Sp. z o
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Jarosław Piszczek
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa P. P. H. U
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
ANALIZA EKONOMICZNA PRZEDSIĘBIORSTW
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Zintegrowane techniki analizy strategicznej
Metody diagnozowania makrootoczenia
Podstawy wyboru strategii marketingowej
SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Dr Krzysztof Borodako Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Zarządzanie strategiczne
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
mgr Andrzej Gajda Katowice, 24 lutego 2011 r.
Panel 5: Metodologia diagnozy strategicznej
Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
Konferencja Polskiego Towarzystwa Wspierania Przedsiębiorczości
Grupa LOTOS S.A. Bezpieczeństwo energetyczne, rynek, rozwój
Co się zdarzy w Polskim PR w najbliższych latach?
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Celem tej prezentacji jest przedstawienie programu Młodzi przedsiębiorczy i przybliżenie wam podstaw firmy.
Elementy składowe Biznes Planu
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
ANALIZA WRAŻLIWOŚCI.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu. Czas a wartość „Wartość” czasu w finansach – wraz z upływem czasu następuje spadek subiektywnej wartości dóbr.
Proces programowania zagadnienia teoretyczne c.d. metody.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Funkcja planowania – zarządzanie strategiczne
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Zarządzanie strategiczne 4
mgr Małgorzata J. Januszewska
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Rodzaje zmian zachodzących w otoczeniu przedsiębiorstwa:
ZARZĄDZANIE MARKETINGOWE
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
OTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA
Zapis prezentacji:

3. Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa

Analiza otoczenia Cel -> Wygenerowanie obrazu sytuacji Szanse i zagrożenia Determinizm czy swoboda wyboru strategicznego?

Rentowność przedsiębiorstw zależy: W 46% przypadków od zarządzania firmą, W 36% przypadków od wyboru segmentu, W 18% przypadków od branży, W 4% przypadków od firmy matki, W 2% przypadków od fazy cyklu koniunkturalnego Michael Porter

Analiza otoczenia Cel -> Wygenerowanie obrazu sytuacji Szanse i zagrożenia Determinizm czy swoboda wyboru strategicznego? Otoczenie dalsze i bliższe

Otoczenie dalsze makroekonomiczne, technologiczne, polityczno-prawne, socjokulturowe, naturalne Specyfika otoczenia dalszego zależna jest od rodzaju przedsiębiorstwa!

Otoczenie makroekonomiczne Stopa wzrostu ekonomicznego Wydatki konsumentów Rywalizacja wśród oferentów Stopa procentowa Kursy walut Stopa inflacji

Otoczenie technologiczne Od wynalazku do wdrożenia 4-5 lat w USA i UE, 3-3,5 w Japonii Zagrożenie dla starych branż – np. fotografia cyfrowa

Reakcje Dow Jones po wydarzeniach o charakterze politycznym Wydarzenie Dzień po (%) Dwa miesiące później (%) Pearl Harbor 1941 -6,5 -2,9 Kryzys kubański 1962 -9,4 21,3 J.F.K. zamordowany 1963 12,4 Wojna w zatoce 1991 -4,3 19,8 Kryzys finansowy w Rosji 1998 -11,3 24,7 Ataki na WTC i Pentagon 2001 -7 0,2

Atak terrorystyczny na WTC i Pentagon a sytuacja GE 2000 r -> Obroty 130 mld $; zysk 12,7 mld $ 2001 r -> spadek zysku o ok. 900 mln $ GE ubezpieczało WTC i samoloty starta 600 mln $ Leasing samolotów – linie lotnicze nie płacą lub oddają samoloty - 120 mln $ Boeing zmniejsza zamówienia o 40% - starta 100 mln$ NBC nie nadaje reklam – starta 50 mln $

Otoczenie socjokulturowe Odchodzenie od państwa opiekuńczego Wrażliwość na ochronę środowiska „Kalifornizacja potrzeb” Zmiany demograficzne

Koncepcje analizy otoczenia BEZSCENARIUSZOWA SCENARIUSZOWA Ekstrapolacja trendów Analiza luki strategicznej Opinie ekspertów scenariusze możliwych zdarzeń scenariusze symulacyjne scenariusze stanów otoczenia scenariusze procesów w otoczeniu

Ekstrapolacja trendów Założenie, iż interesujące nas zjawisko będzie się w przyszłości zmieniało podobnie jak dotychczas Stosowane przy małej dynamice rozwoju, stabilnym i ustrukturyzowanym otoczeniu Trudne do przyjęcia założenia matematyczne Stosowana w analizie luki strategicznej

Analiza luki strategicznej Badanie dostosowania dotychczasowej strategii do otoczenia Jak będzie się zmieniać proces w otoczeniu? Jaki stan osiągnie działalność organizacji?  Zgodność trendów Luka nadmiaru Luka niedoboru

Zgodność trendów Trend Wzrost rynku Wzrost sprzedaży w danej organizacji Czas

Zgodność trendów Stały dotychczasowy udział w rynku Ważny punkt nasycenia rynku Firma nie różni się od rywali => rynek mało konkurencyjny, duże bezpieczeństwo przetrwania, brak presji na innowacyjność

Luka nadmiaru Trend Wzrost sprzedaży w danej organizacji Wzrost rynku Czas

Luka nadmiaru Sprzedaż rośnie szybciej niż popyt – wzrost udziału w rynku Ważny punkt nasycenia rynku i względny punkt nasycenia rynku Przyczyny spadku popytu?

Luka niedoboru Trend Wzrost rynku Wzrost sprzedaży w danej organizacji Czas

Luka niedoboru Spadek udziału w rynku Konkurencyjność wyrobów? Rynek dynamicznie rozwijający się

Opinie ekspertów – metoda delficka Horyzont czasowy 50 lat Zastosowana do: rozwoju nauki zmian demograficznych perspektyw automatyzacji opanowania przestrzeni kosmicznej zapobiegania wojnom rozwoju nowych rodzajów broni

Opinie ekspertów – metoda delficka Zdefiniowanie problemu Wybór grupy ekspertów na podstawie wymagań badawczych Przygotowanie i rozesłanie ankiety Przygotowanie i rozesłanie kolejnej ankiety TAK NIE Przedstawienie wyników Zgodność co do prognozy? Przygotowanie i rozesłanie kolejnej ankiety Analiza odpowiedzi

Metody scenariuszowe Metody analizy zmian nieciągłych (przeskok między teraźniejszością a przyszłością) Wielowymiarowe i wielowariantowe przyszłe stany otoczenia Przykładowe scenariusze – niebezpieczeństwo pomyłki (energia, ropa, komputery)

Cechy scenariuszy Do 15 lat (zależne od branży) Liczba scenariuszy 2 (największe zagrożenie i szansa; najkorzystniejszy i najbardziej prawdopodobny scenariusz) 3 (największe zagrożenie i szansa oraz najbardziej prawdopodobny scenariusz)

Metody scenariuszowe Scenariusze możliwych zdarzeń Scenariusze symulacyjne Scenariusze stanów otoczenia Scenariusze procesów w otoczeniu

Scenariusze możliwych zdarzeń Lista wydarzeń możliwych w przyszłości, ważnych dla organizacji, identyfikowanie przyczyn tych wydarzeń, możliwych kierunków ewolucji, siły i charakteru oddziaływań na organizację oraz określenie zdolności organizacji do dostosowania się do tych zjawisk.

Scenariusze symulacyjne Wyprzedzająca ocena wartości poszczególnych wyborów strategicznych zależnie od oddziaływań otoczenia. Strategia optymalna wykorzystuje maksymalnie szanse i zmniejsza potencjalne zagrożenia.

Scenariusze stanów otoczenia Siła i prawdopodobieństwo wpływu poszczególnych procesów występujących w otoczeniu na organizację Cztery podstawowe scenariusze: optymistyczny pesymistyczny niespodziankowy najbardziej pradowpodobny

Scenariusze procesów w otoczeniu Uszczegółowienie scenariuszy stanów otoczenia Koncentracja na procesach najbardziej istotnych o potencjalnie dużej sile wpływu na organizację