Nowe media – próba konceptualizacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
Advertisements

Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Klasyfikacja źródeł informacji
Informacja w procesie podejmowania decyzji..
Komunikacja CMC i jej specyfika
Wydarzenie, jakiego jeszcze nie było!
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Dlaczego telewizja cyfrowa? Wyższa jakość obrazu i dźwięku – Format 4:3 oraz 16:9 – 8 kanałowy dźwięk przestrzenny Lepsza jakość emisji i odporność na.
Net art czyli sztuka sieci
Joanna Okoń, Maciej Kulczycki
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Lev Manovich Język nowych mediów
Liceum Ogólnokształcące im. Adama Mickiewicza w Górze
Socjologia mediów.
Systemy operacyjne.
Użytkowanie Sieci Marcin KORZEB WSTI - Użytkowanie Sieci.
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wykonał: Tomasz Nocek kl. III B
WSPÓŁCZESNE TECHNIKI INFORMACYJNE I ICH WPŁYW NA SPOSÓB KOMUNIKOWANIA
technologii informacyjnej
Technologia informacyjna
Co to jest TIK?.
Autorzy: Dorota Chmiel Karolina Hinca
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Technologia informacyjna
Media i edukacja Opracowała: Małgorzata Kuder Nauczyciel – bibliotekarz Zespół Szkół Mechanicznych Nr 2 w Krakowie.
KOMUNIKACJA MULTIMEDIALNA ĆWICZENIA
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Elementy zestawu komputerowego
TECHNOLOGIA INFORMACYJNA
Adam Czerniak Wizualizacja na potrzeby ćwiczeń z Mikroekonomii I
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
Programowanie obiektowe – język C++
TARGI
UML W V ISUAL S TUDIO Mateusz Lamparski. UML D EFINICJA Unified Modeling Language (UML) to graficzny język do obrazowania, specyfikowania, tworzenia i.
KARTY DŹWIĘKOWE.
 Karta sieciowa to urządzenie odpowiedzialne za wysyłanie i odbieranie danych w sieciach LAN. Każdy komputer, który ma korzystać z dobrodziejstw sieci,
Podział i funkcje mass mediów
Komputer w naszym życiu
Technika cyfrowa i analogowa Pudełko Urządzenia Techniki Komputerowej.
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
Systemy operacyjne i sieci komputerowe
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Ergonomia procesów informacyjnych
Współczesne Metody Komunikacji
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
Podział sieci komputerowych
HISTORIA Ludzie od dawnych czasów próbowali się ze sobą porozumiewać. Nauczyli oni się komunikować ze sobą za pomocą przeróżnych środków: od wyrazu twarzy,
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
BLISKĄ I DALEKĄ. Komunikacja to proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Ludzie od zawsze odczuwali potrzebę komunikowania się.
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Komunikacja.
Metody komunikacji.
Gabriela Barnaś kl.1i. Komunikacja – proces wymiany informacji pomiędzy jej uczestnikami. Istnieją różne sposoby komunikacji: jest to na przykład komunikacja.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Definicja oraz metody komunikowania się.  Komunikacja ( łac. communicatio) – jest to wymiana informacji między jej uczestnikami. Do komunikacji służyć.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
CYBERPRZEMOC I PRZEMOC RÓWIEŚNICZA
Maciej Leszczyński Kl. 2c
Zapis prezentacji:

Nowe media – próba konceptualizacji dr Magdalena Szpunar www.magdalenaszpunar.com

Czym są nowe media? Techniki przekazu oraz technologie stosowane powszechnie od połowy lat 80. XX wieku Komunikacja poprzez n.m. charakteryzuje się interaktywnością, indywidualizacją, asynchronicznością Początki epoki n.m. wiążą się z upowszechnieniem techniki komputerowej (komputerów osobistych) oraz telewizji satelitarnej i wideo www.magdalenaszpunar.com

Czym są nowe media? Wyznacznikiem przemian jest TV, a n.m. to techniki pozyskiwania, utrwalania, przetwarzania i transmisji informacji, danych, dźwięków i obrazu wynalezione i wprowadzone do użytku później od TV www.magdalenaszpunar.com

Czym są nowe media? 2. N.m. pozwalają na pełniejsze oraz „nietradycyjne” (wymagające aktywności odbiorcy) wykorzystanie urządzeń elektronicznych. N.m. umożliwiają lub usprawniają interaktywność. www.magdalenaszpunar.com

Nowe media wg. L. Manovicha To media analogowe skonwertowane do postaci cyfrowej Umożliwiają swobodny dostęp do danych Kopiowanie mediów analogowych powoduje obniżenie jakości, media cyfrowe mogą być kopiowane wielokrotnie bez utraty jakości Są interaktywne, użytkownik może wchodzić w interakcję z obiektem medialnym. www.magdalenaszpunar.com

Właściwości nowych mediów Reprezentacja numeryczna - obiekt n.m. może być opisany językiem formalnym (matematycznym) - obiekt n.m. może być poddany obróbce algorytmicznej np. stosując odpowiedni algorytm usuwamy szum z fotografii www.magdalenaszpunar.com

Właściwości nowych mediów 2. Modularność - obiekt n.m. składa się z niezależnych części, aż do poziomu niepodzielnych „atomów” – pikseli, punktów 3D, znaków tekstowych - modularna budowa ułatwia usuwanie elementów lub ich zmianę www.magdalenaszpunar.com

Właściwości nowych mediów 3. Automatyzacja - n.m. pozwalają na automatyzację wielu czynności związanych z ich tworzeniem, obróbką i udostępnianiem www.magdalenaszpunar.com

Właściwości nowych mediów 4. Wariancyjność - obiekt n.m. nie jest czymś ustalonym z góry, raz na zawsze, ale raczej jest czymś, co istnieje w wielu odmiennych od siebie wersjach, których liczba może być teoretycznie nieskończona - obiekt n.m. możemy porównać do map terenu wykonanych w różnych skalach, różniące się od siebie szczegółowością odwzorowania www.magdalenaszpunar.com

Właściwości nowych mediów 5. Transkodowanie - zamiana mediów na dane komputerowe - zamiana z jednego formatu na inny www.magdalenaszpunar.com

Spirala ujadania i jazgotu Etap I : publikacja przekazu w Sieci-> wywołanie zażartej dyskusji między internautami -> etap ujadania zatacza coraz większe kręgi Etap II : przeniesienie przekazu poza przestrzeń online -> kolejne polaryzacje dyskusji -> zniekształcenie pierwotnego sensu i znaczenia przekazu www.magdalenaszpunar.com

Symulakrum obraz, najczęściej stworzony przez media, stanowiący czystą symulację, pozorującą rzeczywistość albo tworzącą własną rzeczywistość www.magdalenaszpunar.com

Konwergencja Upodabnianie się do siebie różnych mediów. Łączenie głosu z obrazem w transmisji Współdziałanie telefonu z komputerem Tradycyjna telewizja wykorzystująca nowe media www.magdalenaszpunar.com

Internet a stare media Nie służy wyłącznie produkcji i rozpowszechnianiu komunikatów, ale w równym stopniu pozwala je przetwarzać, wymieniać i przechowywać Jest instytucją komunikowania prywatnego jak i publicznego Jego funkcjonowanie nie jest sprofesjonalizowane ani zorganizowane w sposób biurokratyczny www.magdalenaszpunar.com

Co nowego jest w nowych mediach? Digitalizacja wszystkich elementów Konwergencja różnych mediów Odmienność Internetu od komunikowania masowego Dalsza interioryzacja widowni Fragmentacja i zacierania się granic instytucji medialnej Osłabienie kontroli społecznej www.magdalenaszpunar.com

Kluczowe cechy nowych mediów Interaktywność: współczynnik reakcji na ofertę nadawcy ze strony użytkownika Obecność społeczna (socjalność): poczucie osobistego kontaktu z innymi Bogactwo mediów: stopień redukcji niejednoznaczności, liczba wskazówek, angażowanie zmysłów i większa osobistość Autonomia: stopień niezależności od źródła i jego kontroli Ludyczność: źródło rozrywki, a nie użyteczności Prywatność Personalizacja: stopień unikalności i personalizacji przekazu www.magdalenaszpunar.com

Interaktywność Bliskość (społeczna wobec innych) Aktywizacja zmysłów Postrzegana szybkość Obecność na odległość www.magdalenaszpunar.com

Wymiary interaktywności Kierunek komunikowania Elastyczność czasowa i role podczas wymiany Poczucie miejsca w otoczeniu komunikacyjnym Poziom kontroli Postrzeganie celu (orientacja na wymianę lub perswazję) www.magdalenaszpunar.com