Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram."— Zapis prezentacji:

1 Projektowanie obiektowe

2 Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram przepływu kosztów w metodzie ABC

3 System informacyjny składa się z wielu elementów o zróżnicowanych zadaniach

4 W pełni skonfigurowany system informacyjny zawiera bardzo wiele składników o różnym przeznaczeniu

5 Orientację w tej złożonej materii ułatwia fakt, że większość systemów informacyjnych ma obecnie strukturę warstwową W dodatku każdy nowoczesny system zawiera zarówno składniki wewnętrzne (zintegrowane z jądrem systemu) oraz składniki zewnętrzne (satelitarne)

6 Dzięki temu współczesne systemy informacyjne odznaczają się dużą elastycznością, co oznacza, że można do nich w każdej chwilo dołączać nowe komponenty. Jednak przyłączania każdego nowego urządzenia do systemu wymaga wykonania szeregu zabiegów w jego różnych warstwach, co jest kłopotliwe, chociaż na ogół odbywa się automatycznie.

7

8 klasa W projektowaniu obiektowym kluczowym pojęciem jest klasa Cechą charakterystyczną koncepcji klasy jest ukrycie danych przed obiektami zewnętrznymi. Obiekty zewnętrzne mają dostęp wyłącznie do funkcji (nazywanych też metodami) za pomocą których mogą zlecać wykonanie określonych operacji na danych Takie zamknięcie danych w „pancerzu” skojarzonych z nimi metod nazywa się enkapsulacją

9 Dzięki temu można zmienić tradycyjny układ systemu, w którym wiele programów korzysta z wielu danych Na nowy układ, w którym programy i dane są zblokowane razem W takim systemie każdy z obiektów może być programowany przez oddzielnego programistę i nie ma potrzeby uzgadniania w zespole projektowym wewnętrznych rozwiązań poszczególnych obiektów

10 Sposoby dzielenia danych pomiędzy programy w klasycznych (nie obiektowych) metodach projektowania (1) Kilka podprogramów używa tych samych danych

11 Sposoby dzielenia danych pomiędzy programy w klasycznych (nie obiektowych) metodach projektowania (2) Dane lokalne w podprogramach

12 Sposoby dzielenia danych pomiędzy programy w klasycznych (nie obiektowych) metodach projektowania (3) Podprogram mający własne dane korzysta jednak z danych współdzielonych w pliku

13 Sposoby dzielenia danych pomiędzy programy w klasycznych (nie obiektowych) metodach projektowania (4) Podprogramy mające własne lokalne dane korzystają ze wspólnej bazy danych

14 Przy metodzie obiektowej cały system można budować zestawiając powtarzalne obiekty i klasy w stosowych konfiguracjach na poszczególnych poziomach hierarchii systemu.

15 obiekty Na podstawie abstrakcyjnej definicji klasy można wygenerować konkretne obiekty

16 Mając dobrą definicję klasy można wygenerować z niej dowolnie dużo obiektów Obiekty

17 W tradycyjnym podejściu głównym „aktorem” działającym w systemie jest program zarządzający, który aktywizuje poszczególne programy i dane W podejściu obiektowym wszystkie obiekty mogą być aktywne równocześnie, a każdy z nich wykonuje swoją część zadania

18 Obiekty komunikują się ze sobą przesyłając komunikaty

19 Z jednej klasy można też wygenerować dalsze klasy Klasy potomne dziedziczą część właściwości klasy macierzystej

20 W ten sposób powstaje hierarchia klas i podklas, bardzo ułatwiająca operowanie złożonymi obiektami

21 W każdej chwili można także dodać nową podklasę

22 Atrybuty dotyczące obiektów wszystkich podklas wygodnie jest umieszczać w definicji klasy nadrzędnej Tak tego robić nie należy!

23 Budowa systemu w podejściu obiektowym polega na zestawianiu go z klas, których część może być tworzona specjalnie dla danego systemu, ale większość pochodzi z zasobów przeznaczonych do wielokrotnego użytku

24

25 Typowe źródła klas dla projektu

26 Obiekty są od siebie izolowane, ale porozumiewają się poprzez komunikaty Komunikat może zlecać wykonanie jakiejś czynności na danych zawartych wewnątrz obiektu. Komunikat odbiera wtedy jedna z metod powłoki i realizuje wymaganą czynność

27 Za pomocą komunikatu można nakazać sprawdzenie wartości jakiejś danej. Wynik sprawdzenia jest także odsyłany w formie komunikatu.

28 System metod i komunikatów używanych w podejściu obiektowym pozwala uniknąć wielokrotnego oprogramowywania tych samych czynności

29 Taki sam komunikat kierowany do różnych obiektów może wywołać różne działania polimorfizm To się nazywa „polimorfizm”

30 Czynność nakazana komunikatem może być wykonalna lub nie

31 Podejście obiektowe musi być stosowane konsekwentnie Zbudowane w sposób tradycyjny elementy systemu nie będą dobrze współpracować ze składnikami zbudowanymi w technice obiektowej

32 Możliwa jest budowa oprogramowania pośredniczącego pomiędzy elementami obiektowymi i tradycyjnymi Nie jest to jednak rozwiązanie wygodne ani eleganckie

33 Poprawna droga polega na stosowaniu podejścia obiektowego we wszystkich składnikach projektowanego systemu


Pobierz ppt "Projektowanie obiektowe. Przykład: Punktem wyjścia w obiektowym tworzeniu systemu informacyjnego jest zawsze pewien model biznesowy. Przykład: Diagram."

Podobne prezentacje


Reklamy Google