Osobisty model zdrowego stylu życia
Zdrowie jest największym skarbem człowieka Zdrowie jest największym skarbem człowieka. Osiągnięcie sukcesu w jakiejkolwiek dziedzinie życia potrzebne jest zdrowie. Człowiek może żyć 120 lat. Współczesna wiedza o człowieku pozwala ustalić potencjalną długość życia na 100-120 lat. Jeżeli jeszcze tego wieku nie dożywamy, dzieje się tak wskutek różnych popełnianych błędów dotyczących stylu życia. CO OD NAS ZALEŻY ? WYPOSAŻENIE GENETYCZNE 12% MEDYCYNA 18% WPŁYW ŚRODOWISKA 14% STYL ŻYCIA 56%
CO SKŁADA SIĘ NA ZDROWY STYL ŻYCIA? Zadanie Wskazania 1.Właściwe odżywianie się - przestrzeganie bilansu energetycznego - spożywanie dużych ilości jarzyn i owoców -ograniczenie spożycia tłuszczów 2. Systematyczna aktywność fizyczna. - stosowanie zasady: 3 x 30 x 130/ co najmniej trzy razy w tygodniu ćwiczyć przez 30 minut przy wysokości tętna 130 - systematyczne hartowanie się 3.Umiejętne ograniczanie skutków stresu. - życzliwość dla innych -systematyczność w wykonywaniu zaplanowanych działań 4. Wyeliminowanie uzależnień - rozwijanie u siebie” dzielności życiowej” - realizowanie własnej strategii nie ulegaj nałogom
JAK PRACOWAĆ NA WŁASNY OSOBISTY HEALTHPLAN - MODEL ZDROWEGO STYLU ŻYCIA Problem Diagnoza - jakie popełniam błędy? Co mogę zrobić natychmiast? Co chciałbym zrobić później. Kiedy? 1. Właściwe odżywianie 2. Systematyczna aktywność Fizyczna. 3. Umiejętność Ograniczania ujemnych skutków stresu 4. Wyeliminowanie uzależnień Różne szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz na stronie www.lider.szs.pl
1 godzina dziennie dowolnego ruchu o zwiększonej intensywności - wysokość tętna 130 na minutę. Czyli takiej, aby bicie serca i oddech były przyspieszone i wywołane zostało uczucie gorąca. Wydolność fizyczna to zdolność organizmu do ciężkich lub długotrwałych wysiłków fizycznych bez szybko narastającego zmęczenia. Tolerancja zmęczenia i zdolność do szybkiej regeneracji. O wydolności fizycznej człowieka decyduje głównie: Sprawność procesów energetycznych, zwłaszcza tlenowych Zasoby energetyczne znajdujące się w organizmie Sprawność wywołania zmian w środowisku wewnętrznym organizmu wywołanych przez wysiłek Tolerancja zmęczenia Wydolność fizyczna rozwija się średnio do 20 roku życia. Od 25 roku życia, nie podtrzymywana ulega systematycznemu obniżeniu. Za miarę wydolności fizycznej przyjęto wydolność układu krążenia. Ocena wydolności – test badający maksymalna zdolność pochłaniania tlenu, czy test stopnia. ZASADY WYKONANIA TESTU 1. Pomiar tętna na tętnicy promieniowej. 2. Zapisanie wyników w tabeli. 3. Wykonanie kilku powtarzających się (w różne dni) pomiarów. 4. Liczenie tętna powinno odbywać się w czasie 15 sekund. 5. Ocena uzyskanych wyników na podstawie tabeli.
KSZTAŁTOWANIE SYLWETKI Ładna sylwetka i prawidłowa postawa ciała to warunek zdrowia i sprawności. Zapewniają one ładny wygląd i optymalne warunki pracy układu ruchu oraz krążeniowo- oddechowego. O jakości sylwetki decydują: Siła i wytrzymałość mięśni Stan odżywiania Nawyki poprawnego np. siedzenia Organizacja czasu wolnego Zapewnienie prawidłowej ilości ruchu i wysiłku fizycznego PRAWIDŁOWO DOBRANE ĆWICZENIA TO KLUCZ DO SUKCESU Ćwiczenia na mięśnie brzucha zapewnią prawidłowe oddychanie, trzymanie narządów we właściwym położeniu. Kształtują i pomagają zachować zgrabną talię. Ćwiczenia mięśni bioder to stabilizacja miednicy, kształt kręgosłupa, prawidłowa ruchomość stawu biodrowego. Ćwiczenia mięśni grzbietu zapewnią wyprostowaną sylwetkę, co to sprzyja prawidłowej pracy serca i płuc. Ćwiczenia mięśni klatki piersiowej - wdechowych mięśni pomocniczych. Ćwiczenia oddechowe służą: Poprawie ruchomości klatki piersiowej Zwiększeniu pojemności życiowej i wentylacji płuc Usprawnieniu oddychania Ćwiczenia w utrzymaniu poprawnej postawy ciała. Ćwiczenia marszu.
Widocznej poprawy należy się spodziewać po kilku tygodniach i pod warunkiem systematycznego (przynajmniej 3-4 razy w tygodniu, mogą to być uczciwie przepracowane lekcje wychowania fizycznego) wykony – wania ćwiczeń.
Koniec Dziękujemy za uwagę. Prezentację przygotowały: M. Wiesławska i E. Gabiniewicz uczennice klasy I c gimnazjum, ZSO w Sokółce . Kwiecień 2009r.