Profilaktyka uzależnień w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WROCŁAWSKA SIEĆ SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE
Advertisements

Elżbieta Powichrowska MOTiR Etap
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
program profilaktyki uzależnień
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej PARASOL
Podstawy Pomocy Psychologicznej
WARSZTATY DLA GIMNAZJALISTÓW I UCZNIÓW SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Wagarowanie młodzieży
Podstawy prowadzenia działań profilaktycznych- najważniejsze obszary i strategie Opr. w MOTiR ETAP w Białymstoku w ramach projektu „Szkoła dobrego wyboru”
Dojrzałość szkolna dziecka
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Diagnoza środowisk zagrożonych przemocą i uzależnieniami
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM.ZIEMI KOCIEWSKIEJ
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
Uzależnienia a rozwój dziecka
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Indywidualny plan resocjalizacji
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
MŁODZIEŻ WBREW STEREOTYPOM. Ważne pytania 1.Jakie kompetencje osobiste i społeczne gimnazjalistów zwiększają odporność na działanie zagrożeń w postaci.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
PROFILAKTYKA.
PEDAGOG SZKOLNY.
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła Promująca Zdrowie
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
mgr Małgorzata Piasecka
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Rodzice, dzieci, nauczyciele – adekwatne formy profilaktyki od substancji psychoaktywnych 15 kwietnia 2016 r.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Pracownia Terapii i Psychoedukacji
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Opracowała: Katarzyna Płatek
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

Profilaktyka uzależnień w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym Monika Borkowska-Żebrowska Paulina Mikulaścik-Wąsacz

Poziomy profilaktyki UNIWERSALNA SELEKTYWNA WSKAZUJĄCA

Wprowadzenie Co jest celem profilaktyki i kiedy ją rozpocząć? Ograniczenie zachowań problemowych, zagrażających zdrowiu. Opóźnienie inicjacji takich zachowań. Wzmocnienie czynników chroniących przed zachowaniami problemowymi. Redukcja czynników ryzyka. W jakich środowiskach (miejscach) można te cele osiągnąć? Analiza metod i skuteczności działań profilaktycznych Realizowanych w oparciu o przedszkole, szkołę Realizowanych w oparciu o rodzinę

Strategie profilaktyki – na każdym etapie rozwoju 1. EDUKACYJNE – pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności emocjonalnych i społecznych np. asertywność, radzenie sobie ze stresem. 2. ALTERNATYW – stwarzanie miejsc i zajęć dla dzieci i młodzieży, gdzie może uczestniczyć w pozytywnej grupie doświadczając rozwoju zainteresowań, budujących relacji oraz potrzeby akceptacji, sukcesu, przynależności np. koła zainteresowań, zespoły muzyczne.

Strategie profilaktyki – metody adekwatne do wieku 3. INTERWENCYJNE – pomoc dzieciom, które doświadczają problemów i kryzysu. 4. INFORMACYJNE - dostarczenie adekwatnych informacji dotyczących skutków zachowań ryzykowanych, np.: rozmowa przy okazji oglądanej reklamy, bajki, filmu, kampanii społecznej.

Co powinno być celem profilaktyki? promocja zdrowia, opóźnienie inicjacji zachowań ryzykownych, szczególnie używania substancji psychoaktywnych, badanie przyczyn zachowań ryzykownych, systematyka działań, wspieranie liderów pozytywnych, wzmacnianie poczucia własnej wartości, poszerzanie wiedzy, kształtowanie i uporządkowanie systemu norm i wartości.

Ważne zasady profilaktyki Działania w oparciu o znajomość czynników ryzyka i czynników chroniących. Wczesne rozpoczynanie działań: przedszkole, szkoła podstawowa. Kontynuowanie programów w ryzykownych okresach rozwojowych. Działania nakierowane na rozwój indywidualny i rozwój danej grupy. Współpraca środowisk i specjalistów.

Profilaktyka zintegrowana

Składowe profilaktyki zintegrowanej: dom: rodzice, dziadkowie, rodzeństwo, przedszkole, szkoła: wychowawca, pedagog, psycholog, poradnia pedagogiczno-psychologiczna, specjalista terapii uzależnień, Policja.

Efektywna profilaktyka to… Działania systemowe: Przedszkole Szkoła Dom Otoczenie Świetlica Odziaływanie poprzez rówieśników – programy rówieśnicze, liderskie. Adekwatna do problemu, wieku, poziomu intelektualnego uczestników.

Rodzina jako środowisko oddziaływań profilaktycznych ZA Rodzice są najważniejszymi osobami dla dziecka. Rodzice są odpowiedzialni za wychowanie i prawidłowy rozwój swoich dzieci. Zdecydowanej większości rodziców bardzo zależy na dobru dziecka. Szkoła może wspierać rodziców, ale nie zastępować w roli wychowawców . Dzieci (nawet nastoletnie) chcą mieć dobry kontakt z rodzicami. PRZECIW Trudny dostęp: brak kontaktu brak czasu brak doświadczeń obawa przed stygmatyzacją Małe grupy – wysokie koszty

Używanie substancji psychoaktywnych Skala zjawiska picia alkoholu przez dzieci i młodzież jest nadal wysoka. Wiek świadomej inicjacji alkoholowej wciąż obniża się i przypada już na pierwsze klasy szkoły podstawowej. Sytuacja taka może doprowadzić do zaburzeń w funkcjonowaniu młodych osób już na poziomie wchodzenia w dorosłość i wyrządzić nieodwracalne szkody psychiczne, fizyczne i społeczne.

Raport z badań MCPU 2013/2014: Inicjacja używania substancji psychoaktywnych w grupie dziewcząt ( 100% badanych to 347uczennic): KAWA: Poniżej 7. roku - 1,7% (6 os.). Między 7, a 11 rokiem życia - 7,5% (26); NAPOJE ENERGETYZUJĄCE: poniżej 7 roku życia – 1,4% (5), 7,5% (26) między 7, a 11 rokiem życia; ALKOHOL: poniżej 7 roku życia 1,2% (4) i 1,2% (4) między 7 a 11 rokiem życia. Powyżej 12 roku życia próbowanie alkoholu zadeklarowało 1,2% (4) dziewcząt.

Raport z badań MCPU 2013/2014: Używanie substancji przez uczniów szkół podstawowych, gdzie 100% badanych to 606 uczniów, w tym : 259 chłopców i 347 dziewcząt deklaruje, że: 35,2% (122) dziewcząt i 37,8% (98) chłopców deklaruje, że używało już substancji psychoaktywnej w celu zmiany samopoczucia, wśród dziewcząt:28,5% (99 os.) zadeklarowało picie kawy, 33,7%(117) zadeklarowało spożywanie napojów energetyzujących, wśród chłopców 26,6% (69) deklaruje, że piło kawę, 35,9% (93)deklaruje spożywanie napojów energetyzujących.

Raport z badań MCPU 2013/2014: Inicjacja używania substancji psychoaktywnych w grupie chłopców ( 100% badanych to 259 uczniów): KAWA: 0,8% (2 os.) poniżej 7 roku życia 6,2% (16) miedzy 7 a 11 rokiem życia. NAPOJE ENERGETYZUJĄCE: 6,9% (18) między 7 a 11 rokiem życia, a 0,8% (2) poniżej 7 roku życia. ALKOHOL: poniżej 7 roku życia nie deklarowali sięgania po alkohol. Między 7 a 11 rokiem życia inicjację alkoholową zadeklarowało 0,4% (1) badanych. Powyżej 12 roku życia tylko 0,4% (1) respondentów.

Czy mówić dzieciom o uzależnieniach? Otton Lipowski (1987): „Działania profilaktyczne powinny być obecne na wszystkich etapach rozwoju dziecka.” Profilaktyka powinna rozwijać postawy ideowe, zainteresowania i system wartości dzieci i młodzieży. Koncentracja na czynnikach chroniących i wspierających rozwój.

Czynniki ryzyka 1. Brak „ciekawości świata”. 2. Niestabilna samoocena. 3. Negatywny stosunek do otoczenia. 4. Silny wpływ grupy rówieśniczej. 5. Przeciążenie wymaganiami, stresem, obowiązkami. 6. Brak adekwatnych zajęć. 7. Zaburzone relacje w grupie. 8. Aprobata zachowań destrukcyjnych.

Przed czym możemy chronić dzieci? Zachowania ryzykowne, manifestowane szczególnie przez nastolatki, nie pojawiają się nagle w okresie dojrzewania lub tuż przed jego rozpoczęciem. Stanowią efekt długotrwałego procesu, którego początki można zidentyfikować już we wczesnym okresie przedszkolnym. Za etap pośredni można uznać trudne zachowania obserwowane u wielu młodszych dzieci: 10–25% dzieci w wieku 3–9 lat wykazuje deficyty umiejętności psychologicznych i społecznych oraz stwarza kłopoty wychowawcze.

Przed czym możemy chronić dzieci? Problemy emocjonalne, społeczne i trudne zachowania u młodszych dzieci są kluczowym predykatorem późniejszych kłopotów z nauką, „wypadania ze szkoły”, sięgania po substancje psychoaktywne oraz zachowań antyspołecznych. Należy je więc uznać za „czerwony sygnał”. Powstały u dziecka wzorzec zachowania utrwala się najczęściej do 8 roku życia i później coraz trudniej jest go zmienić. Wiek 4–8 lat jest okresem największej plastyczności i podatności na zmiany. Interwencje podejmowane w tym okresie dają wysoką gwarancję sukcesu.

Skuteczne posługiwanie się trudnymi zachowaniami hamuje lub blokuje uczenie się umiejętności życiowych niezbędnych w radzeniu sobie z własnymi emocjami i w kontaktach z otoczeniem społecznym. Powstałe deficyty umiejętności będą utrudniać dziecku w przyszłości nawiązywanie relacji z rówieśnikami i dorosłymi spoza rodziny.

Czynniki chroniące Ciekawość świata – hobby, zainteresowania, umiejętność zadawania pytań. Poczucie bycia ważnym i szanowanym. Zainteresowanie ze strony rodziców i nauczycieli. Współpraca rodziny i szkoły. Uważność ze strony dorosłych opiekunów. Podtrzymywanie więzi rodzinnych i koleżeńskich.

Tworząc programy należy pamiętać o: 1. momencie w rozwoju dziecka, 2. adekwatnym doborze tematów i języka, 3. możliwościach intelektualnych uczestników, 4. zaangażowaniu rodziców i opiekunów dzieci, 5. wykorzystaniu naturalnych sytuacji.

Metody pracy z dziećmi Rysunek, Bajki i metafory, Zeszyty ćwiczeń i zadania domowe, Filmy i zdjęcia, Proste i klarowne zasady, Zabawy ruchowe.

Obszary wspierania rozwoju dziecka w realizacji programów profilaktycznych 1. Budzenie zaciekawienia otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań dostarczanie radości odkrywania. 2. Wspieranie samodzielnych działań dziecka. 3. Umożliwianie dziecku dokonywania wyborów i przeżywania pozytywnych efektów własnych działań. 4. Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego "Ja" i zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa.

Obszary wspierania rozwoju dziecka w realizacji programów profilaktycznych 5. Identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych. 6. Uczenie sposobów radzenia sobie z własnymi emocjami, właściwego reagowania na przejawy emocji innych oraz kontrolowania zachowań. 7. Tworzenie okazji do wspólnego podejmowania i realizowania różnych zadań, rozwiązywania problemów.

Obszary wspierania rozwoju dziecka w realizacji programów profilaktycznych 8. Dostarczanie przykładów i doświadczanie rozwiązywania sytuacji konfliktowych na zasadzie kompromisu i akceptacji potrzeb innych osób. 9. Stwarzanie okazji do dokonywania przez dziecko wyborów i zdawania sobie sprawy z ich konsekwencji. 10. Umożliwianie doświadczeń w mówieniu, słuchaniu i byciu słuchanym. 11. Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dochodzenia do kompromisu.

Co może szkodzić w profilaktyce? brak diagnozy grupy/ szkoły, brak celu działań, niedostosowanie ćwiczeń do wieku i potrzeb uczestników np. omyłkowe podsuwanie sposobów odurzania się, stosowanie zbyt „otwierających”, „projekcyjnych” ćwiczeń, brak ewaluacji programów.

Przykładowe warsztaty profilaktyczne Celem programu "Cukierki" jest wczesna profilaktyka uzależnień wśród uczniów w wieku 6-10 lat oraz ćwiczenie pożądanych zachowań w sytuacjach, kiedy dziecko czuje zagrożenie ze strony nieznajomej osoby dorosłej. Natomiast "Magiczne kryształy" są adresowane do dzieci w wieku 5-12 lat i mają uchronić je przed "nowoczesnymi" uzależnieniami: od telewizji, gier komputerowych i Internetu.

Program „Cukierki” Adresaci; dzieci z najstarszych grup przedszkolnych, uczniowie klas I-III szkoły podstawowej. Główne metody pracy: bajka terapeutyczna, metafora, zabawa. Program realizowany w szkole lub przedszkolu przy zaangażowaniu rodziców. Dzieci mogą nauczyć się: empatii, zachowania się w sytuacjach trudnych, współpracy w grupie, solidarności itp.

Programy profilaktyczne MCPU dla uczniów szkół podstawowych „Ciekawi świata” Odbiorcami są uczniowie szkół podstawowych do 13 roku życia; Celem jest propagowanie zdrowego stylu życia oraz aktywnych form spędzania wolnego czasu, jako podstawowych czynników chroniących. „Emocjo – chcę Cię poznać” Odbiorcami są uczniowie szkół podstawowych do 13 roku życia; Celem jest wzmacnianie inteligencji emocjonalnej, jako niezwykle istotnego czynnika chroniącego.

Programy MCPU – cel opóźnienie inicjacji podczas zajęć uczniowie rozpoznają i nazywają podstawowe emocje, wypracowują sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami, programy realizowane są w zespołach klasowych, stosujemy aktywne metody pracy: zabawy, prace plastyczne, burza mózgów”, praca w grupach, w parach, dyskusja, elementy dramy.

Dziękujemy Państwu za uwagę  Więcej o naszych programach na www.mcpu.krakow.pl