Transport publiczny i otwartość komunikacyjna jako warunek konieczny rozwoju gospodarczego i jakości życia mieszkańców miast Wstęp do dyskusji panelowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Walne Zgromadzenie Leaseurope
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Miasta w polityce Unii Europejskiej. Współpraca dla rozwoju.
Prywatyzacja usług publicznych.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Chcemy studiować za granicą… Może na Erasmusa? Erasmus - mobilność studentów i współpraca uniwersytetów.
Konkurs Dobre Praktyki PPP 13 maja 2008r.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Wydatki na ochronę zdrowia
Znaczenie centrów handlowych dla rozwoju rynków lokalnych dr Jan Mikołajczyk Katedra Handlu i Marketingu Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce - potencjał i rezultaty działania Opracowanie: Marzena Mażewska.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Mieszkalnictwo na Dolnym Śląsku – aspekt dostępności Karolina.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Procedura ograniczania deficytu a rozwój miast Ryszard Grobelny Prezydent Miasta Poznania.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Zapis prezentacji:

Transport publiczny i otwartość komunikacyjna jako warunek konieczny rozwoju gospodarczego i jakości życia mieszkańców miast Wstęp do dyskusji panelowej Rafał Antczak Deloitte Europejski Kongres Gospodarczy Katowice, maja 2011 r.

© 2011 Deloitte Polska Rozwój aglomeracji źródłem wzrostu gospodarczego  Już obecnie ponad połowa światowej populacji żyje w miastach i na przedmieściach obszarów metropolitalnych. Do 2050 r. 66 proc. ludności świata będzie żyło w miastach. Problemy miast stają się więc problemami gospodarczymi regionu i całego kraju.  W Polsce już w 2009 r. 60 proc. ludności mieszkało w miastach, a wskaźnik ten byłby jeszcze wyższy gdyby uwzględnić obszary metropolitalne.  Wraz z migracją ludności powodowaną czynnikami ekonomicznymi i społecznymi miasta się rozrastają i stają się metropoliami, które zaczynają żyć własnymi problemami. Opieka zdrowotna, edukacja, atrakcyjna przestrzeń publiczna są ważnymi składnikami jakości życia w mieście.  Jednak na pierwszym miejscu wśród czynników kluczowych dla rozwoju miast i metropolii jest transport.  Dostępność funduszy unijnych i zainteresowanie rynków finansowych projektami infrastrukturalnymi tworzą dla polskich metropolii unikalną szansę nadrobienia zapóźnień i wejścia na ścieżkę ekspansji.  Miejsca pracy w Polsce powstają i będą powstawać w metropoliach. Dlatego też szybka, ale i ekonomicznie efektywny rozwój metropolii powinien być priorytetem polityki gospodarczej rządu centralnego i władz lokalnych. 2Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice maja 2011 r.

© 2011 Deloitte Polska Transport w miastach Koszty a korki 3Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice maja 2011 r. Źródło: Deloitte, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski

© 2011 Deloitte Polska Transport publiczny w miastach Europy Odsetek osób korzystających 4Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice maja 2011 r. Źródło: European Green City Index, Siemens AG&EIU Deloitte, Raport o korkach w 7 największych miastach Polski Polska Europa Średnia europejska

© 2011 Deloitte Polska 5 Efekt cenowy liberalizacji transportu publicznego Cena Proces transformacji Finlandia Szwecja W.B. Francja Włochy Niemcy Hiszpania Portugalia Dania Holandia regiony Holandia miasta Liberalizacja Konsolidacja Monopol Reforma System rynkowy z ograniczeniami System wolnorynkowy Czas

© 2011 Deloitte Polska Ile lat potrzeba na rozwój rynku PPP w Polsce? © 2011 Deloitte Polska i Centrum PPP W znacząco rosły zadłużenie i deficyt JST 6 Dochody i wydatki JSTUdział wydatków majątkowych w wydatkach ogółem Wyniki, jakimi zamknęły się budżety JSTŁączne zobowiązania JST Źródło: Sprawozdania z wykonania budżetów JST, Q *Estymacja na podstawie danych z Q1-Q3 z uwzględnieniem sezonowości Źródło: Sprawozdania z wykonania budżetów JST, Q *Estymacja na podstawie danych z Q1-Q3 z uwzględnieniem sezonowości

© 2011 Deloitte Polska Ile lat potrzeba na rozwój rynku PPP w Polsce? © 2011 Deloitte Polska i Centrum PPP Metody finansowania infrastruktury publicznej Źródło: Opracowanie własne Deloitte. 7 Zaangażowanie sektora prywatnego Zaangażowanie sektora publicznego Finansowanie wyłącznie ze środków budżetowych Partnerstwo Publiczno – Prywatne Model tradycyjny wspierany finansowaniem z banków i/lub międzynarodowych instytucji finansowych Model tradycyjny wspierany funduszami z UE Prywatyzacja Możliwość łączenia z funduszami UE Cele inwestycji infrastrukturalnych Zwiększenie zdolności wytwórczych oraz konkurencyjności gospodarki Zapewnienie dostępności usług publicznych Zagwarantowanie rozwoju ekonomicznego i podniesienie standardu życia społeczeństwa

© 2011 Deloitte Polska Ile lat potrzeba na rozwój rynku PPP w Polsce? © 2011 Deloitte Polska i Centrum PPP 8 Zaawansowanie projektów w Polsce W Polsce rozważanych jest około 120 potencjalnych projektów PPP Udział liczby rozważanych projektów PPP wg sektorówLiczba rozważanych projektów PPP wg województw Źródło: Baza Danych Centrum PPP. Liczba rozważanych projektów PPP wg sektorów Źródło: Baza Danych Centrum PPP. Podsumowanie planów realizacji projektów Obecnie sektor publiczny rozważa potencjalną realizację około 120 projektów w formule PPP (na podstawie ustawy o PPP albo ustawy o KNRBLU), dla których nie zostało jeszcze wszczęte postępowanie przetargowe. Projekty dotyczą przede wszystkim infrastruktury sportowo- rekreacyjnej i komunalnej oraz związanej z transportem (w tym parkingów). W porównaniu do Europy stosunkowo niewiele jest projektów z sektora edukacji i ochrony środowiska. Najbardziej aktywnymi są samorządy z największych miast w Polsce: Aglomeracji Śląskiej, Krakowa, Warszawy, Trójmiasta, Wrocławia i Łodzi.

© 2011 Deloitte Polska Ile lat potrzeba na rozwój rynku PPP w Polsce? © 2011 Deloitte Polska i Centrum PPP W ciągu ostatnich 15 lat liczba i wartość projektów realizowanych w formule PPP w Europie systematycznie rosła. Trend wzrostowy został zatrzymany w ostatnich latach w związku z kryzysem finansowym, jednak w większym stopniu wpłynął on na wartość projektów niż na ich ilość. Polska jest na początkowym etapie rozwoju rynku PPP realizując projekty, których wartość stanowiła 1,7% ogólnej wartości projektów PPP w Europie w latach Wśród projektów realizowanych w Europie najwięcej jest z sektora transportowego i ochrony środowiska, natomiast obserwowany jest wzrost liczby projektów z zakresu edukacji i ochrony zdrowia. PPP w Europie Rozwój rynku PPP w Europie spowolniony przez kryzys finansowy 9 Projekty PPP zrealizowane w Europie Liczba realizowanych projektów PPP wg sektorów Źródło: EIB - Public-Private Partnerships in Europe - Before and during the recent Financial Crisis, July Polski rynek PPP na tle krajów EuropyUdział krajów w skumulowanej wartości projektów Źródło: EIB - Public-Private Partnerships in Europe - Before and during the recent Financial Crisis, July 2010.

© 2011 Deloitte Polska Tezy do dyskusji panelowej  Łatwość przemieszczania się wewnątrz aglomeracji o Transport krwiobiegiem aglomeracji, a rozwój aglomeracji racją stanu Polski o Transport publiczny i czy lub transport indywidualny?  Perspektywy powiązania transportu kolejowego z lotniskiem o Koleją, czy samolotem? Usługa substytucyjna, czy komplementarna? o Rozwój sieci kolejowej a lotniska regionalne  Szanse utworzenia Linii Wysokich Prędkości o Możliwości finansowe rządu, samorządów, PPP  Tabor proekologiczny o Możliwości technologiczne na dziś i jutro o Stopa zwrotu z inwestycji w rachunku prostym oraz ciągnionym  Szanse rozwoju dróg wodnych i lotniczych o Czy jest jeszcze szansa na inne drogi transportowe? 10 Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice maja 2011 r.