UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dlaczego nie należy się bać rodziców?
Advertisements

Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Prawo wewnątrzszkolne opracowanie: Izabela Grabowska.
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów i słuchaczy.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Przedstawianie innym organom (radzie szkoły, radzie pedagogicznej, dyrektorowi) wniosków i opinii w sprawach dot. szkoły Możliwość redagowania i wydawania.
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
RODZICE W SZKOLE.
Ocenianie i klasyfikowanie w szkołach artystycznych
SAMORZĄD UCZNIOWSKI A PRAWO
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KOMPETENCJE RADY PEDAGOGICZNEJ I TRYB ICH WYPEŁNIANIA
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 2017 r.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
§ 3 Organami przedszkola są:
Ocenianie w Statucie szkoły
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Przykładowy model podziału środków
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2019/2020
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.

Uprawnienia Rady Pedagogicznej, wynikające z obowiązujących ustaw i rozporządzeń Kompetencje stanowiące = podejmowanie uchwał (prawnych aktów wykonawczych wobec przepisów wyższego stopnia) w sprawie: 1. zatwierdzenia planów pracy szkoły lub placówki - art.41 ust. 1 pkt 1 ustawy 2. wyników klasyfikacji i promocji - art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy 3. innowacji i eksperymentów pedagogicznych - art. 41 ust. 1 pkt 3 ustawy 4. ustalenia organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli - art. 41 ust. 1 pkt 4 ustawy 5. skreślenia z listy uczniów - art. 41 ust. 1 pkt 5 ustawy 6. zmian w statucie szkoły (tam, gdzie nie ma rady szkoły) - art.52 ust. 2 w zw. z art. 50 ust. 2 pkt 1 ustawy

Uprawnienia Rady Pedagogicznej – c.d. 7. ustalenia zestawu programów wychowania przedszkolnego lub szkolnego zestawu programów nauczania i szkolnego zestawu podręczników - art. 22a ust. 2b ustawy 8. Przyjęcia - ucznia do oddziału przysposabiającego do pracy - §8 ust. 2 zał. nr 3 do rozp. (poz. 2) 9. niepromowania do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole po raz drugi z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania - §15 ust. 8 rozp. (poz. 7 ) Mimo, iż §2 ust. 2 zał. nr 2 do rozp. (poz. 2) (dotyczący uchwalania programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki) nie został formalnie wykreślony, na mocy art. 54 ust. 2 ustawy o systemie oświaty uchwalanie tych programów to kompetencja rady rodziców (wymagane jest porozumienie z radą pedagogiczną)

Inne kompetencje Rady Pedagogicznej – realizowane w sposób określony w regulaminie Rady Pedagogicznej „Redakcyjnie można rozwiązać to na dwa sposoby. Uchwałami nazwać tylko te akty, które tak nazywa prawo, a reszta to opinie, zgody itd. oddzielnie numerowane. Ale nie będzie błędem przyjęcie rozwiązań stosowanych w działaniach organów administracji publicznej. Dla przykładu rada gminy podejmuje wiele uchwał, ale tylko niektóre z nich stanowią prawo powszechnie obowiązujące.” A. Jeżowski, L. Zaleśny, Rozważania o pracy rady pedagogicznej, Wrocław Dlatego nawet opiniotwórcze kompetencje rady pedagogicznej mogą być realizowane przez podjęcie uchwały, ale w tym przypadku rozumianej jako sposób wyrażenia woli (np. w odróżnieniu od przyjęcia przez aklamację).

Wyrażanie opinii w sprawie: kandydata na stanowisko dyrektora wskazanego bez konkursu - art. 36a ust. 4 ustawy przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora szkoły - art. 36a ust. 9 ustawy kandydata na stanowisko wicedyrektora - art. 37 ust. 1 ustawy wniosków o odznaczenia, nagrody i inne wyróżnienia dla pracowników szkoły - art. 39 ust. 3 ustawy, art. 41 ust. 2 pkt 3 ustawy organizacji pracy szkoły lub placówki - art. 41 ust. 2 pkt 1 ustawy

Wyrażanie opinii w sprawie – c.d. projektu planu finansowego szkoły (placówki) - art. 41 ust. 2 pkt 2 ustawy propozycji dyrektora dot. przydziału zadań dla nauczycieli - art. 41 ust. 2 pkt 4 ustawy podjęcia w szkole lub placówce działalności przez stowarzyszenie lub inną organizację - art. 56 ust. 2 ustawy zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki - art. 66 ust. 1 ustawy

Wyrażanie opinii w sprawie – c.d. organizacji 5 - lub 6 – dniowego tygodnia pracy - §4 ust. 2 rozp. (poz. 3) dopuszczenia do użytku w przedszkolu programu wychowania przedszkolnego - §24 ust. 6 rozp. (poz. 4) dopuszczenia do użytku w szkole programów nauczania ogólnego i zawodowego - §24 ust. 11 rozp. (poz. 4) czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego szkole - §3 ust. 1 rozp. (poz. 5) organizacji tygodnia pracy w szkołach - §4 ust 3 rozp.(poz.3) wprowadzenia dodatkowych zajęć edukacyjnych do szkolnego planu nauczania - §2 ust. 6 rozp. (poz. 6)

Wyrażenie zgody w sprawie: uznania szkoły za eksperymentalną - art.86 ust. 1b 1 ustawy egzaminu klasyfikacyjnego - §17 ust. 3 rozp. (poz. 7) egzaminu poprawkowego z dwóch przedmiotów - §21 ust. 1 rozp. (poz. 7) wniosku dyrektora na prowadzenie w szkole eksperymentu - §7 ust. 3 rozp. (poz. 8)

Wnioski w sprawie: odwołania dyrektora lub innej osoby ze stanowiska kierowniczego - art.42 ust. 2 ustawy przyznania uczniowi stypendium ministra - §3 ust. 1 rozp. (poz. 9) nadania imienia szkole lub placówce - §1 ust. 2 zał. nr 3 do rozp. (poz. 6) (również w pozostałych zał.) ramowego rozkładu dnia w przedszkolu - §9 st. 1 zał. nr 1 do 3 rozp. (poz. 2)

Postanowienia w sprawie: promowania ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego - §20 ust. 2 rozp. (poz. 7) powtarzania klasy przez ucznia klas I-III szkoły podstawowej - §20 ust. 9 rozp. ( poz. 7) ukończenia szkoły przez ucznia z upośledzeniem umiarkowanym lub znacznym - §22 ust. 3 rozp. ( poz. 7 )

Ustalenia w sprawie: warunków sprawdzianu uzdolnień kierunkowych kandydatów do oddziałów dwujęzycznych w gimnazjach - §5 ust. 3 rozp. (poz. 10) warunków sprawdzianu uzdolnień kierunkowych dla kandydatów do oddziałów dwujęzycznych w liceach ogólnokształcących i profilowanych - §8 ust. 2 rozp. (poz. 10) Porozumienia z dyrektorem w sprawie: wyznaczenia przez dyrektora liceum na początku etapu edukacyjnego dla danego oddziału lub zespołu od 2 do 4 przedmiotów, ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym - §7 zał. nr 4 do rozp. (poz. 2) dodatkowego dnia wolnego od zajęć - §5 ust. 2 rozp (poz. 3)

DZIĘKUJĘ