Grupa Biologiczna
Zadanie 1. Odpady w gospodarstwie domowym Zbadaj ilość i skład „domowego kosza na śmieci” Wyszukaj danych dotyczących ilości produkowanych śmieci w Polsce i w Europie Sporządź wykresy wyrównawcze
Ile wyrzucamy śmieci? Ilość odpadów /1 os/ rok- opr. grupowe 166,8 kg Ilość odpadów /Polak/ rok 260 kg Ilość odpadów / Europejczyk/ rok 534 kg
Polska na tle Europy Najwięcej śmieci produkują: natomiast najmniej: Cypr, Dania, Luxemburg, Niemcy, Wlk. Brytania natomiast najmniej: Polska, Litwa, Czechy, Słowacja, Łotwa Najwięcej odpadów na wysypiskach składują: Cypr, Grecja, Litwa Malta, Polska Najwięcej odpadów spalają: Dania, Szwecja, Luksemburg Dane wg: www.forum- dyrektorow.pl
Skład kosza na śmieci- opracowanie grupowe
Ciekawostki: 348 kg pyłów emitowanych rocznie do atmosfery przypada na jednego człowieka 500 lat potrzeba, aby odpady z polskich wysypisk uległy rozkładowi 3 tys. ton farmaceutyków wyrzucają do śmieci Polacy każdego roku W Polsce tylko 2% odpadów jest kompostowanych; dla porównania- w Skandynawii- 60-80% wyprodukowanie 100 kg papieru wymaga ścięcia 2 drzew
04.05.2006r. spotkanie z urzędnikami UMiG Syców p. Urszula Grzyb - P.O. Naczelnik Wydziału Dział Geodezji Gospodarki Nieruchomościami p. Dominik Kulok - Podinspektor Wydziału Infrastruktury Technicznej i Budownictwa p. Marcin Urmański - Podinspektor Wydziału Infrastruktury Technicznej
Zadanie 2. Szkodliwość odpadów dla środowiska Wyszukaj dane na temat wpływu odpadów na środowisko Wybrane przez siebie źródła wykorzystaj do: wykonania plakatu, opracowania artykułu do gazetki szkolnej „Co dalej ze śmieciami?” Zorganizuj szkolny konkurs na rysunek satyryczny „Wpływ człowieka na środowisko”
Najciekawsze strony internetowe www.proekologia.pl www.reba.pl www.naszaziemia.pl www.klubgaja.pl www.forum-dyrektorow.pl
Wpływ człowieka na środowisko I miejsce kl. I i
II miejsce kl. II h
III miejsce kl. III f
Zadanie 3. Funkcjonowanie skupu surowców wtórnych w gminie Zbierz dane na temat istniejących punktów skupu na terenie naszej gminy Przygotuj analizę funkcjonowania punktów skupu Przeprowadź wywiad z pracownikiem punktu skupu
Punkty skupu surowców wtórnych w naszym mieście
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowo-Handlowe AGROSKŁAD Właściciel: Kruszelnicki Kazimierz Lata powstania: ok.1960-1965 Godz. otwarcia: pn.- pt. 7-15, sobota 8-12 Ceny: makulatura 8-10 gr./kg, puszki, aluminium 3,5-4 zł/kg, miedź 10 zł/kg, butelki 5-10 gr./szt. Przekazywanie surowców: makulatura „Frontschach Recykling” w Świeciu nad Wisłą, złom „Centrozłom” w Oławie.
Zadanie 4. Funkcjonowanie domu w środowisku przyrodniczym Porównaj funkcjonowanie domu współczesnego i dawnego jakie czynności są niezbędne do funkcjonowania każdego domu ? jakie są różnice w wykonywaniu prac domowych dziś i dawniej ? jakie są skutki funkcjonowania domu dla środowiska ?
KONTAKT ZE ŚRODOWISKIEM ŁĄCZNOŚĆ Z INNYMI DOMAMI PROCESY METABOLICZNE Zakupy Prąd Gaz Węgiel Woda WYDALANIE Śmieci Dymy Ścieki KONTAKT ZE ŚRODOWISKIEM Drogi Środki transportu ŁĄCZNOŚĆ Z INNYMI DOMAMI RTV Internet Telefony
Wycieczka do Russowa 20.05.2006r
MARNOTRAWSTWO SUROWCÓW !!! Wnioski 1. Śmiecimy mniej, niż przeciętny Europejczyk ALE… nie segregujemy śmieci prawie 100% odpadów składujemy na wysypiskach MARNOTRAWSTWO SUROWCÓW !!!
Początek roku szkolnego to niekoniecznie nowy zeszyt ! Pocieszenie W tym roku szkolnym: Zbieraliśmy makulaturę Przeczytane czasopisma oddawaliśmy do biblioteki Zachęcaliśmy do używania okładek z plakatów, gazet, resztek tapet… Zeszyty na wielu przedmiotach zapisywaliśmy „do końca” Początek roku szkolnego to niekoniecznie nowy zeszyt !
Wreszcie doczekaliśmy się w naszym mieście…
2. Wyrzucamy bardzo dużo odpadów niebezpiecznych Odpady niebezpieczne: Wybuchowe, łatwopalne, drażniące Szkodliwe dla zdrowia, toksyczne Żrące, zakaźne Wywołują wrodzone deformacje i dziedziczne uszkodzenia genetyczne Stanowią bezpośredni lub opóźnione zagrożenie dla środowiska Dyrektywa Rady 91/689/EWG
W szkole zbieramy baterie Pocieszenie W szkole zbieramy baterie
„Chory problem” naszych domów ZUŻYTE LEKI !!!
3. Mamy wiele punktów skupu ALE… oddawanie większości surowców wtórnych uważamy za nieopłacalne nie wszyscy włączają się w organizowane w szkole zbiórki makulatury właściciele punktów skupu mają problemy z dalszym przekazywaniem surowców, zwłaszcza makulatury
DO PUNKTU SKUPU JUŻ JEST SUKCESEM! Pamiętajmy! SAMO ODDANIE SUROWCÓW DO PUNKTU SKUPU JUŻ JEST SUKCESEM! NASZYM I ŚRODOWISKA!
4. Życie mieszkańców współczesnego domu jest: Fizycznie łatwiejsze niż dawniej Mamy bieżącą wodę, CO, kanalizację Łatwiej zachować higienę Czynności domowe są mniej czasochłonne Komunikacja jest łatwa i szybka Korzystamy z dodatkowych przyjemności – RTV, komputery, Internet…
Odbywa się to kosztem środowiska, ponieważ: ALE… Odbywa się to kosztem środowiska, ponieważ: Spalając surowce nieodtwarzalne (węgiel, ropa, gaz), zanieczyszczamy powietrze Zużywając czystą wodę – produkujemy ogromne ilości ścieków Wytwarzając wiele różnorodnych towarów powodujemy powstawanie masy odpadów
Rozwój zrównoważony… taki, w którym obecne potrzeby są zaspokajane, a równocześnie nie istnieje zagrożenie dla zaspokojenia potrzeb przyszłych generacji. Gro Harlem Brundtland, raport „Nasza wspólna przyszłość”, Światowa Komisja Środowiska i Rozwoju ONZ, 1987
Prezentację multimedialną przygotowały: Daria Łukasiewicz Monika Bednarek