Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Kontrola Zarządcza w sektorze finansów
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Pierwsze lata audytu wewnętrznego w Polsce. Wnioski na przyszłość.
Audyt wewnętrzny w systemie zapewnienia o stanie kontroli zarządczej
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Doświadczenia z udziału w teście systemu AKSES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES – Kraków, październik 2012.
Zarządzanie projektami – pojęcia
Wdrażanie zarządzania ryzykiem w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych
Kontrola administracji
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha 17 Katowice
SYSTEMY ZARZĄDZANIA - GENEZA
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Węgiel jako wyrób Jacek Węglarczyk.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Kontrola zarządcza w jednostkach samorządu
Szkolenia, Coaching, PR.
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
System kontroli zarządczej w Uczelni jako jednostce sektora finansów publicznych Gdańsk, 2011.
Rola audytora wewnętrznego w uczelni
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Strategia LP Business Solutions Wrocław, styczeń 2013.
Departament Polityki Wydatkowej Warszawa, 13 stycznia 2015 r.
w projekcie PROCESY CELE KOMPETENCJE
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
Ministerstwo Finansów
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Dobór, gromadzenie i przechowywanie dowodów na potrzeby zadania audytowego Ministerstwo Finansów 24 września 2015 r. 1.
GROUP Systemy zarządzania wg norm ISO w placówkach medycznych – skuteczne narzędzie zarządzania Prof. dr hab. Marek Bugdol – Auditor Wiodący IMQ Dorota.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Audyt niezależna ocena skuteczności miejskiego systemu CCTV
Zarządzanie ryzykiem - element kontroli zarządczej
Uszczelnienie systemu podatkowego, co dalej?
Zapis prezentacji:

Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce Monika Kos radca ministra Departament Polityki Wydatkowej Ministerstwo Finansów

Plan prezentacji Dlaczego należy systematycznie oceniać kontrolę zarządczą? Jaka jest rola audytu wewnętrznego w ocenie kontroli zarządczej? Jak efektywnie wykorzystywać dostępne źródła zapewnienia?

Kontrola zarządcza - cel i założenia Kontrola zarządcza – próba profesjonalizacji zarządzania w sektorze publicznym. Ramy kontroli zarządczej określa definicja i cele w uofp oraz standardy kontroli zarządczej (minimalne wymogi). Cele kontroli zarządczej: bardziej świadome i uporządkowane zarządzanie jednostką sektora publicznego. Rezultaty - poprawa funkcjonowania jednostki i zapewnienie, że osiąga cele i działała terminowo, zgodnie z prawem, w sposób bardziej oszczędny i efektywny. Oddziaływanie - poprawa jakości świadczonych usług, zaspokojenie potrzeb i wzrost satysfakcji klientów jsfp.

Model kontroli zarządczej Poziom strategiczny – misja, wizja, cele Działalność operacyjna Sprawozdawczość Zgodność Środowisko wewnętrzne Stanowisko Ocena ryzyka Komórka operacyjna Czynności kontrolne Komórka organizacyjna Informacja i komunikacja Poziom jednostki Monitoring Na podstawie Zintegrowanych Ram Kontroli Wewnętrznej (Internal Control Integrated Framework) - COSO

Kontrola zarządcza a cykl PDCA (przykładowe relacje) Poziom strategiczny – misja, wizja, cele UWAGA: Powiązanie/integracja komponentów KZ z elementami cyklu PDCA potwierdza konieczność cyklicznej oceny w odniesieniu do obu.

Ocena kontroli zarządczej Ocena stanu kontroli zarządczej  powinna umożliwić ustalenie, czy: jednostka działała zgodnie z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi; jednostka działała skutecznie (cele) i efektywnie (relacja rezultatów do nakładów); sporządzone były wiarygodne sprawozdania; zasoby jednostki były chronione (zasoby materialne, pracownicy, informacje); w jednostce przestrzegano i promowano zasady etycznego postępowania; funkcjonował efektywny i skuteczny przepływ informacji; funkcjonował system zarządzania ryzykiem.

5 linii obrony przed ryzykiem Kierownik jednostki Audyt zewnętrzny Regulator Kierownicy komórek organizacyjnych 1 linia obrony Ogólne zasady zarządzania jednostką Mechanizmy kontroli 2 linia obrony Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie zgodnością Zarządzanie jakością 3 linia obrony Audyt wewnętrzny 7

Role i zadania audytu wewnętrznego Zadania zapewniające Systematyczna i uporządkowana ocena systemu kontroli zarządczej Pozostałe działania Czynności doradcze Wsparcie kierownika w osiąganiu celów jednostki

Zadania zapewniające (1) Zadaniem audytu jest badanie podatności organizacji na ryzyko oraz ograniczanie zagrożeń realizacji celów. Zadanie audytu obejmuje przegląd systemów kontroli wewnętrznej, w celu wydania zapewnienia (lub nie), że: istniejące narzędzia i mechanizmy kontroli stanowią odpowiednią reakcję na zidentyfikowane ryzyka (w odniesieniu do typu i poziomu zidentyfikowanego ryzyka), kontrole działają skutecznie.

Zadania zapewniające (2) audyt efektywnościowy nakłady działania efekty 3 x E (economy, efficiency, effectiveness) Economy – oszczędność – do oceny nakładów Efficiency – wydajność – do oceny relacji pomiędzy efektami a nakładami Effectiveness – skuteczność – do badania relacji nakładów do efektów

Informacja podstawowym produktem audytu Informacje stanowiące wsparcie kierownika w procesie decyzyjnym Informacje z czynności doradczych Inne opinie (np. ogólne, wydane na podstawie Standardu 2450) Sprawozdanie z zadania zapewniającego 11

Zakres zapewnienia audytu Systematyczna ocena kontroli zarządczej, to podstawowe zadanie audytora wewnętrznego. Opinia audytu wewnętrznego na temat KZ jest ważnym źródłem zapewnienia nt. stanu jej funkcjonowania. Nie jest ani możliwe ani celowe objęcie badaniami wszystkich obszarów działania jednostki w każdym roku, więc ocena ta będzie dotyczyć obszarów objętych badaniem. Ważne jest, aby zadania audytowe obejmowały obszary kluczowe dla działalności jednostki z punktu widzenia mogących wystąpić ryzyk. Dla uzyskania pełnej wiedzy o stanie kontroli zarządczej należy korzystać z dodatkowych źródeł zapewnienia. 12

Mapa zapewnienia Funkcja Obszar Samo-ocena Zarz. ryzyk. Audyt ISO ADO Komórka PR Audyt wewn. … Audyt zewn. Sprawozdaw- czość finansowa Zgodność z prawem Bezpieczeństwo informacji Orzecznictwo 13

Efektywne wykorzystanie audytu wewnętrznego – rola kierownika Budowanie odpowiedniego środowiska wewnętrznego (jasny podział zadań/ zapewnienie dostępu do informacji etc.). Przekazywanie audytowi swoich priorytetów do rocznego planu audytu. Zapewnienie wystarczających zasobów i niezależności operacyjnej audytu. Zachowanie odpowiednich proporcji pomiędzy zadaniami zapewniającymi i czynnościami doradczymi. 14

Podsumowanie Kontrola zarządcza (KZ) odnosi się do wszystkich obszarów działania i poziomów funkcjonowania jednostki. Rozwiązania przyjęte w ramach KZ powinny zapewniać realizację celów jednostki. KZ jest zintegrowana z cyklem PDCA dlatego cykliczność oceny i ciągłego rozwoju powinna odnosić się na równi do KZ, jak i działań w ramach tego cyklu. Systematyczna ocena KZ przeprowadzana przez AW jest ważnym źródłem zapewnienia. Ocena ta powinna obejmować kluczowe obszary (ryzyka) i uwzględniać priorytety kierownika jednostki. Audytor powinien dostarczać zapewnienia w obszarach, które badał. Dla pełnej opinii nt. KZ należy korzystać z dodatkowych źródeł. Kierownik jednostki, wykorzystując dostępne narzędzia, powinien stworzyć system, który pozwoli na uzyskanie zapewnienia we wszystkich obszarach. 15