„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę” Zespół Szkół Nr 1 Z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu Szkoła Podstawowa Nr 10
Problem z uczeniem się matematyki dotyka wielu uczniów naszej szkoły Problem z uczeniem się matematyki dotyka wielu uczniów naszej szkoły. Często spotykamy się ze stwierdzeniami nie mam zdolności matematycznych”, „matematyka jest dla mnie za trudna”. Te przekonania uczniów są wzmacniane często przez rodziców. Tłumaczą swoje dzieci: „nie ma zdolności do matematyki po mnie”, „ja też miałem trudności z matematyką”. Uczniowie popełniają liczne błędy rachunkowe, nie mają utrwalonej tabliczki mnożenia, zapominają sposoby wykonywania działań pisemnych, czyli podstawowych umiejętności potrzebnych w codziennym życiu. Uznaliśmy, że uczniom potrzebne jest dodatkowe wsparcie, nie tylko w szkole, ale też w domu. Postanowiliśmy zatem przekonać rodziców, iż potrafią pomóc swojemu dziecku w rozwiązywaniu prostych zadań matematycznych. Przygotowaliśmy list do rodziców wszystkich uczniów szkoły podstawowej, poinformowaliśmy w nim o naszych planach wspólnej pracy nad doskonaleniem umiejętności matematycznych. „
z Oddziałami Integracyjnymi im. Waleriana Łukasińskiego w Zamościu „ LIST OTWARTY DO RODZICÓW UCZNIÓW Szkoły Podstawowej Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. Waleriana Łukasińskiego w Zamościu
„Matematyka jest królową wszystkich nauk, jej ulubieńcem jest prawda, a prostość i oczywistość jej strojem” Jan Śniadecki DRODZY RODZICE ! Matematyka towarzyszy nam na co dzień: w domu, w pracy, w szkole, w sklepie. Każdego dnia wykonujemy obliczenia dotyczące czasu, wydatków, zarobków, długości czy też powierzchni naszych mieszkań. Umiejętności matematyczne są nam niezbędne. Pragniemy, aby nasi uczniowie dostrzegli znaczenie tego przedmiotu zarówno w różnych dziedzinach wiedzy, jak i w życiu codziennym. Opanowanie matematyki wymaga trudu i wyrzeczeń, ale może być to nauka interesująca. Mając na uwadze dobro dzieci, chcemy jak najlepiej przygotować je do pisania sprawdzianu w klasie szóstej, następnie egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej, a także obowiązkowej od 2010 roku matury z matematyki. W roku szkolnym 2011/2012 realizujemy w naszej szkole akcję „Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę” i zapraszamy Państwa do jej udziału. Celem jej jest popularyzowanie matematyki wśród uczniów wszystkich klas, rozwijanie zainteresowań, a w szczególności budowanie poczucia przydatności kompetencji matematycznych w życiu codziennym.
Chcemy pokazać, że opanowanie matematyki, choć wymaga trudu i wyrzeczeń, może być przyjemne. Efekty tych działań będą dużo lepsze, jeśli Państwo nas w nich wspomożecie. Nasi uczniowie raz w miesiącu będą dostawać zestawy zadań, które mają służyć doskonaleniu umiejętności rachunkowych niezbędnych w codziennym życiu. Włączając się w naszą akcję, będziecie Państwo mogli przekonać się, jak dzieci radzą sobie z rachunkami, czy liczą sprawnie i bez błędów, czy może pewne działania sprawiają im problemy. Jeżeli poświęcą Państwo nieco czasu na udział w tym projekcie, na pewno uda się skorygować popełniane przez nie błędy lub usprawnić technikę liczenia. Postarajmy się zachęcić naszych uczniów do nauki w szkole i w domu, do samodzielnej pracy. Pomoc uczniom w zrozumieniu i polubieniu matematyki to nasz wspólny problem, który dzięki właściwym działaniom przerodzi się w sukces. Aby ten sukces osiągnąć, należy zacząć od umiejętności podstawowych; tabliczki mnożenia, sprawnie wykonywanych działań pisemnych, prostych porównań: ile razy lub o ile różni się jedna wielkość od drugiej. Jeśli wspólnie będziemy starać się, aby nasze dzieci posiadały te matematyczne „narzędzia”, łatwiej im będzie pokonywać kolejne stopnie matematycznej edukacji. Z życzeniami sukcesów w krzewieniu umiejętności matematycznych wśród naszych dzieci Dyrekcja i Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej Nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę” to akcja skierowana do uczniów i ich rodziców. Nauczyciele matematyki przygotowują raz w miesiącu zestaw zadań do wykonania w domu pod okiem rodziców. W każdym zestawie są zadania czysto rachunkowe (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie liczb sposobem pisemnym), a także kilka zadań osadzonych w kontekście praktycznym. Rezultatem jest usprawnienie umiejętności rachunkowych uczniów. Systematyczne ćwiczenia nie pozwalają na zapominanie podstawowych umiejętności, a także eliminują ewentualne braki w wiedzy uczniów.
Przykładowe zestawy zadań Zestaw 1 klasa 4 Zestaw 5 klasa 5 Zestaw 3 klasa 6
Zestaw 1 klasa 4
Zestaw 5 klasa 5
Zestaw 3 klasa 6
Prezentację przygotowała Bogusława Wojtkowska