Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
Sześciolatek w I klasie
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Piwodzie z Filią w Cetuli
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Opracowała: Mirosława Lasecka
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kącik przedszkolaka.
Opracowała: Mirosława Lasecka
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
SZEŚCIOLATEK STARSZAKIEM CZY JEDNAK PIERWSZAKIEM ? -DYLEMATY RODZICÓW-
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze jest wynikiem współdziałania dwóch procesów rozwojowych: - dojrzewania (samorzutnego biologicznego rozwoju), - uczenia się (różnorodne doświadczenia dziecka w sferze motorycznej, umysłowej, emocjonalnej i społecznej).

Gotowość szkolna Taki poziom rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwym i podatnym na systematyczne nauczanie i wychowanie. Przejawia się przede wszystkim w zainteresowaniu dziecka szkołą: - chętnie chodzi do szkoły, - chce się uczyć.

Gotowość szkolna (w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego) Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę szkolną: posiada umiejętności samoobsługowe, radzi sobie w typowych, codziennych sytuacjach, porozumiewa się, zadaje pytania i słucha odpowiedzi, wita się, przedstawia, zaprasza dzieci do zabawy, zwraca się o pomoc, bawi się grami i stosuje się do reguł.

Gotowość szkolna (w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego) współdziała z rówieśnikami i dorosłymi, jest wytrwałe w realizowaniu zadań i własnych pomysłów, interesuje się książkami, opowiada różne historyjki, dzieli słowa na sylaby, ma dobrą koordynację ruchową i sprawność ręki, rysuje, lepi, wycina (przygotowanie do nauki czytania i pisania),

Gotowość szkolna (w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego) porównuje liczebności i wielkości zbiorów, liczy na konkretach, określa położenie przedmiotów oraz lewej i prawej strony rozumie kolejność pór roku, dni tygodnia i miesięcy (przygotowanie do nauki matematyki).

Gotowość szkolna (profil dziecka) samodzielnie ubiera się i rozbiera, myje się, korzysta z toalety, je posiłki, - posługuje się mową w sposób zrozumiały dla otoczenia, wypowiada się zdaniami, potrafi poinformować o swoich potrzebach,

Gotowość szkolna (profil dziecka) potrafi powiedzieć jak się nazywa, ile ma lat i gdzie mieszka, chętnie bawi się z rówieśnikami w gry i zabawy dziecięce, przestrzegając reguł, podczas rysowania, zabawy potrafi skupić się na zadaniu i stara się doprowadzić je do końca,

Gotowość szkolna (profil dziecka) interesuje się czytaniem i pisaniem, słucha bajek, wierszy, zapamiętuje elementy obrazków, umie pokazać lewą i prawą stronę, dodaje i odejmuje pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach.

Organizacja nauki Sala lekcyjna składa się z części edukacyjnej i rekreacyjnej. Ograniczenie czasu siedzenia w ławkach (zabawy ruchowe). Rysowanie i pisanie przy stolikach zajmują ok. połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną (gry i zabawy dydaktyczne, dramy, inscenizacje…)

Organizacja nauki W pierwszych miesiącach nauki dominującą forma zajęć z edukacji matematycznej są zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, a z zeszytów ćwiczeń uczniowie mogą korzystać najwyżej jedną czwartą czasu. Przerwy w zajęciach mogą mieć formę zmiany aktywności, n. p. z intelektualnej na ruchową, i powinny być dostosowane do potrzeb dzieci.

Sześciolatek w przedszkolu i w szkole rozwija sprawność rąk (rysuje, wycina, lepi z plasteliny) – przygotowuje się do nauki pisania słucha bajek, wierszy, opowiadań – rozwija zainteresowania czytaniem i pisaniem W szkole uczy się wszystkich liter alfabetu czyta krótkie teksty

Sześciolatek w przedszkolu i w szkole dzieli zdania na wyrazy, wyrazy na sylaby, wyodrębnia głoski w wyrazach o prostej budowie odróżnia błędne liczenie od poprawnego, liczy z wykorzystaniem konkretnych przedmiotów poprawnie liczy (także wspak) do 20 oraz zapisuje liczby cyframi do 10

Sześciolatek w przedszkolu i w szkole podejmuje próby dodawania i odejmowania pomagając sobie liczeniem na palcach lub innych konkretach wie na czym polega pomiar długości i poznaje proste sposoby mierzenia, n p. krokami sprawnie dodaje i odejmuje do 10 oraz zapisuje te działania rozwiązuje zadania z treścią mierzy długość, posługując się n p. linijką porównuje długość obiektów, waży przedmioty

Sześciolatek w przedszkolu i w szkole poznaje pory dnia, roku, dni tygodnia i miesiące uczy się zależności między porami roku a zjawiskami przyrody korzysta z kalendarza, nazywa dni tygodnia i miesiące w roku

Metody pracy w przedszkolu i w klasie pierwszej uczenie się poprzez działanie, doświadczanie i zabawę (gry, dramy, zabawy ruchowe, muzyczne i inne) różnorodność aktywności, dostosowanie do wydolności psychofizycznej dziecka, do ich możliwości koncentracji uwagi, sprawności rąk i tempa pracy