Ewa Domagała –Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II Style uczenia się preferowane przez niesłyszących uczestników lektoratu języka obcego Ewa Domagała –Zyśk, Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Styl uczenia się Są to charakterystyczne dla danej osoby cechy zachowania w wymiarze poznawczym, emocjonalnym i psychologicznym, które są względnie stałymi wskaźnikami jego spostrzegania, wchodzenia w reakcje i odnoszenia się osoby do środowiska uczenia się (Keefe 1979)
Wymiary stylu uczenia się wg. Felder & Soloman zmysłowy - intuicyjny wizualny - werbalny aktywny - refleksyjny sekwencyjny - globalny indukcyjny - dedukcyjny
Style uczenia się w nauczaniu i uczeniu się języków obcych Większość uczniów (ok. 40%) preferuje wzrokowy styl uczenia Nie należy rezygnować z ćwiczeń typu drills, pozwalających na utrwalanie podstawowego słownictwa Fragmenty zajęć językowych w formie wykładu powinny być uzupełnianie czasem na refleksję
Style uczenia się w nauczaniu i uczeniu się języków obcych Nowy materiał dobrze jest przedstawiać w sposób powiązany z przeszłymi bądź antycypowanymi doświadczeniami studentów Studenci powinni poznawać zarówno reguły używania języka, jak i konkretne przykłady jego zastosowania Stosuje się różne metody: metody aktywizujące, konwersacje i zapoznawanie z kulturą danego kraju, nauczanie formalne, dedukcyjne, sekwencyjne
Style uczenia się w nauczaniu i uczeniu się języków obcych Tematy i zakres prac domowych dobrze jest uzgadniać z uczniami Styl nauczania powinien być częściowy indukcyjny, częściowo dedukcyjny Felder & Henriques 1995
Style uczenia się osób z uszkodzeniami słuchu styl uczenia się jest w większym stopniu zależny od instrukcji nauczyciela w czasie nauki czytania dużą pomoc stanowi stosowanie strategii efektywnego zapamiętywania preferowany jest styl uczenia się oparty na pracy wspólnej, grupowej (Lang, Stinson, Kavanagh, Liu, Bastile 1999)
Badania własne Narzędzie badawcze: Indeks Stylów Uczenia się opracowany w 1988 roku przez R. Felder i B. Soloman z North Carolina State University w Raleigh
Badania własne - metoda On-line: R.M. Felder, B.A. Soloman, Index of Learning Style Questionnaire, Nort Carolina Univeristy 2001 http://www2.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public//ILSdir/ILS-a.htm
Parametry statystyczne współczynnik korelacji w próbie test – retest p> 0.5 alfa Cronbacha > 0.5 r Pearsona < 0.2
Badane osoby 11 niesłyszących studentów KUL, uczęszczających na lektorat języka angielskiego 9 kobiet i 2 mężczyzn kierunki studiów: pedagogika (1), ekonomia (4), filozofia (1), architektura krajobrazu (1), informatyka (1), prawo (1), filologia angielska (1) i kulturoznawstwo (1) .
Badane osoby wszyscy badani mają uszkodzony słuch w stopniu znacznym lub głębokim (powyżej 70dB), w komunikacji posługują się głównie mową i odczytywaniem z ust, część badanych zna fonogesty i język migowy
Profil wyników otrzymany z platformy NCSU NC STATE UNIVERSITY Learning Styles Results Results for: K. ACT X REF 11 9 7 5 3 1 1 3 5 7 9 11 <-- --> SEN X INT VIS X VRB SEQ X GLO
Style uczenia się preferowane przez studentów niesłyszących Silna preferencja Średnia preferencja Brak preferencji aktywny 1 5 4 refleksyjny zmysłowy 2 3 intuicyjny wzrokowy słowny sekwencyjny 6 globalny
Wnioski ważnym elementem w procesie nauczania osób niesłyszących są wszelkie pomoce wizualne należy zadbać także o dostarczanie materiałów dla studentów preferujących styl językowy w nauczaniu powinien być stosowany raczej indukcyjny sposób nauczania ważne jest, aby zajęcia miały jasną strukturę sekwencyjną
Wnioski w nauczaniu osób niesłyszących warto jak najczęściej wskazywać na związki między nauczanymi treściami a życiem codziennym studentom preferującym pracę samodzielną należy podsuwać różne jej formy należy zachęcać studentów do korzystania z grupowych form pracy
ewadom@kul.pl Dziękuję za uwagę :)