Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2015/2016 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W MIEJSKIM PRZEDSZKOLU INTEGRACYJNYM NR27 IM. ”WESOŁYCH KRASNALI” W ROKU SZKOLNYM 2018/2019 Dzieci nabywają wiadomości.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Raport z ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2013/2014 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z 7.10.2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz.1324)

Wymaganie 3 Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej w składzie: Dorota Krzykowska Maria Gabryś Beata Stec Jacek Kruszyński

Pytania kluczowe: Jak przebiega zastosowanie zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej? W jaki sposób wykorzystuje się osiągnięcia uczniów z poprzedniego etapu edukacyjnego do realizacji podstawy programowej? Jak przebiega monitoring i analiza osiągnięć każdego ucznia z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych oraz jak formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz? Czy wdrażane wnioski z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów przyczyniają się do wzrostu efektów uczenia się i osiągania sukcesów edukacyjnych uczniów, w tym uczniów na wyższym etapie kształcenia.

Metody i próby badawcze: Ankiety wśród nauczycieli Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Jaworzu Ankiety wśród uczniów Ankiety wśród Rodziców Analiza dokumentacji szkolnej (protokoły RP, zespołów przedmiotowych WDN, arkusze realizacji podstawy programowej Analiza raportu poprzedniej ewaluacji Wywiad z pedagogiem szkolnym

Przeglądanie stron internetowych 75 % Nauczyciele zapoznają się z podstawą programową wcześniejszego i późniejszego etapu kształcenia poprzez: Uczestnictwo w spotkaniach zespołów przedmiotowych z nauczycielami innych etapów edukacyjnych 85 % Przeglądanie stron internetowych 75 % Uczestnictwo w szkoleniach Rad Pedagogicznych 75 % Analiza dokumentacji w bibliotece szkolnej 21 %

Przy wyborze programu nauczania nauczyciele kierują się: Zgodnością programu z podstawą programową 95 % Poprawnością pod względem merytorycznym, dydaktycznym i wychowawczym 78 % Dostosowaniem programu do potrzeb i możliwości uczniów, środowiska 65 % Podanymi szczegółowymi celami kształcenia i wychowania 48 % Opracowanymi kryteriami oceniania i metod sprawdzania osiągnięć uczniów 47 %

Przy wyborze podręcznika do nauki prowadzonego przedmiotu nauczyciele kierują się: Zróżnicowanym sposobem nabywania umiejętności i wiadomości określonych w podstawie programowej 82 % Ciekawymi propozycjami działań aktywizujących i motywujących uczniów 82 % Poprawnością dydaktyczną i językową 78 % Przystosowaniem podręczników do poziomu kształcenia 74 % Zgodność podręcznika z podstawą programową i wybranym programem 74 % Stopniowanie trudności 56 %

Osiągnięcia uczniów na danym etapie edukacyjnym 87 % Kwestie omawiane w czasie spotkań zespołów przedmiotowych wcześniejszego i późniejszego etapu kształcenia Osiągnięcia uczniów na danym etapie edukacyjnym 87 % Potrzeby uczniów z uwzględnieniem dostosowań wymagań 74 % Sposoby realizacji podstawy programowej 65 % Problemy związane z realizacją podstawy programowej 47 %

obserwacji dziecka w sytuacjach zadaniowych i społecznych Diagnozowanie osiągnięć uczniów opiera się na: Pracach pisemnych: testy, sprawdziany, zadania domowe, (porównywanie wyników) obserwacji dziecka w sytuacjach zadaniowych i społecznych wywiadach z rodzicami, indywidualnych rozmowach z dzieckiem analizie wytworów pracy ucznia, kontroli zeszytów przedmiotowych, analizie dokumentacji dziecka

Wpływ diagnozy na pracę z uczniem: Dobranie właściwych metod i narzędzi pracy Dostosowanie wymagań w procesie edukacyjnym Określenie słabych i mocnych stron ucznia Wnioskowanie o objęcie ucznia zajęciami wyrównawczymi lub skierowaniem do Poradni PP Tworzenie informacji zwrotnej dla ucznia i rodzica (przygotowanie dodatkowych zadań, poprawa błędów, uzupełnianie braków) Wprowadzanie aktywizujących metod nauczania

Do realizacji podstawy programowej przyczyniają się następujące działania: Organizowanie zajęć wyrównawczych Wzbogacanie szkoły w różnorodne pomoce dydaktyczne Organizowanie zajęć rozwijających zainteresowania Organizowanie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych Organizowanie dla uczniów zdolnych wewnętrznych i zewnętrznych konkursów przedmiotowych

Efekty działań zwiększających szanse edukacyjne naszych uczniów: Sukcesy naszych uczniów w konkursach przedmiotowych organizowanych przez Kuratorium Oświaty i Wychowania w Katowicach oraz konkursach międzynarodowych (Jonasz, FOX, Kangur) i międzyszkolnych Duże zainteresowanie uczniów i udział w konkursach organizowanych na terenie naszej szkoły oraz przez Gminny Ośrodek Promocji w Jaworzu Sukcesy uczniów w innych konkursach np. filatelistycznym, artystycznym, sportowym, czytelniczym Zadowolenie i poczucie sukcesu wśród uczniów

Innowacje pedagogiczne w naszej placówce: W naszej szkole realizowane są dwie innowacje pedagogiczne: czytelnicza i regionalna. 60 % nauczycieli przystąpiłoby do przygotowania dodatkowego projektu lub innowacji pedagogicznej Propozycje działań, których podjęliby się nauczyciele: „Praca metodą J. Cieszyńskiej w nauce czytania”, „Promocja zdrowia’, „Kraje świata”, „Odkrywanie przyrody”.

Zastosowanie zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej w naszej placówce w opinii nauczycieli Moja szkoła Tak Raczej tak Raczej nie zapewnia środki dydaktyczne potrzebne do realizacji PP 58% 42% Wykorzystuje się urządzenia TI 97% 3% Wyposażenie sal odpowiada liczebności uczniów 27% W szkole istnieją odpowiednie warunki do nauczania 61% 39% W szkole docenia się sukcesy uczniów 100% Szkoła tworzy możliwości realizacji pomysłów i inicjatyw uczniowskich 93,6% 6,4%

Monitorowanie osiągnięć uczniów- 100% Działania podejmowane w naszej placówce służące realizowaniu PP odbywają się systematycznie (w opinii nauczycieli) Monitorowanie osiągnięć uczniów- 100% Monitorowanie podstawy programowej- 93 % Monitorowanie i doskonalenie procesów edukacyjnych w szkole- 100% Spotkania w grupach przedmiotowych sekcjach, w celu wypracowania wspólnych ustaleń dotyczących edukacji-100% Spotkania nauczycieli I, II i III etapu edukacji-97% Analiza działań wychowawczych- 84% Analiza i modyfikacja koncepcji pracy szkoły –64%

Opinie nauczycieli dotyczące realiów codzienności w naszej placówce zagadnienie Wszyscy Większość Trudno powiedzieć Nauczyciele stosują w swojej pracy nowatorskie rozwiązania 20% 78% 3% Uczniom podoba się to, co dzieje się w szkole 18% 84% Nauczyciele wspierają uczniów w trudnych sytuacjach 61% 39% Nauczyciele identyfikują się z własną szkoła 58% 41% Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania 52% 48%

Opinie nauczycieli dotyczące realiów codzienności w naszej placówce Zagadnienie Wszyscy Większość Trudno powiedzieć Młodzi stażem nauczyciele uzyskują wsparcie od starszych koleżanek i kolegów 77% 23% Nauczyciele rozmawiają z uczniami jak mają planować swoje uczenie 35,5% 58% 6,5% Uczniowie znają swoje prawa i obowiązki 42% 45% Uczniowie informowani są o zasadach oceniania 97% 3% Uczniowie mogą osiągać sukcesy na miarę swoich możliwości 70% 30%

Opinie nauczycieli dotyczące realiów codzienności w naszej placówce zagadnienie Wszyscy Większość Trudno powiedzieć Uczniowie uczestniczą w akcjach charytatywnych 35,5% 58% 6,5% Uczniowie są traktowani indywidualnie 64,5% 36,%% Uczniowie mają wpływ na to, co dzieje się w szkole 61% 39% Uczniowie uzyskują pomoc w szkole 77,5% 22,5% Uczniowie oceniani są sprawiedliwie 80% 20%

Inspiracje w pracy nauczyciela Zagadnienie W bardzo dużym stopniu W dużym stopniu W średnim stopniu Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego 39% 58% 3% Znajomość różnorodnych metod nauczania 52% 47% Wiedza o dalszych losach absolwentów 10% 42% Spotkania w sekcjach przedmiotowych 68% 30% 2,2% samokształcenie 70%

Inspiracje w pracy nauczyciela Zagadnienie W bardzo dużym stopniu W dużym stopniu W średnim stopniu Osiągnięcia zawodowe koleżanek i kolegów 45% 32% 22% Sugestie rodziców naszych uczniów 42% 35% 19% Opinie uczniów 36% Potrzeby uczniów 70% 30% Osiągnięcia uczniów w zawodach, konkursach 58%

Inspiracje w pracy nauczyciela zagadnienia W bardzo dużym stopniu w dużym stopniu W średnim stopniu Wnioski z dyskusji z Rad Pedagogicznych 55% 35 10% Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, również z poza szkoły 65% 32% 3% Program Wychowawczy i inne programy wspierające 35% Podstawa Programowa 67% 33% Przyjęta Koncepcja Pracy Szkoły 58% 37% 5%

Kwestie rozstrzygane poprzez wspólne ustalenia w naszej szkole Zagadnienia często czasami rzadko Kierunki rozwoju szkoły 77,5% 13% 9,5% Analiza i rozwiązywanie problemów wychowawczych 97% 3% Ustalenie rozwiązań dotyczących indywidualizacji nauczania 84% 10% Planowanie codziennej pracy 68% 32% Ustalenie realizacji PP 65% 29%

Kwestie rozstrzygane poprzez wspólne ustalenia w naszej szkole zagadnienia Często Czasami rzadko Poszukiwanie nowych rozwiązań pojawiających się problemów 77% 19% Stwarzanie sprzyjających warunków do uczenia się 84% 16% Określanie realizacji celów zawartych w podstawie programowej 88% 12% Analizowanie wyników nauczania 90% 10%

Udział uczniów w przedstawionych sytuacjach szkolnych (w opinii uczniów) sytuacje Zawsze Często Czasami Rzadko nigdy Mogę liczyć na pomoc nauczyciela w trudnych sytuacjach 47% 49% 17% Każdy może rozwijać swoje zainteresowania 60% 31% 9% Nauczyciele rozmawiają ze mną jak się uczyć 20% 16,5% 40% 14,5% Ocena jest dla mnie informacją jak mam się dalej uczyć 26% 14%

Udział uczniów w przedstawionych sytuacjach szkolnych (w opinii uczniów) Zagadnienia Zawsze Często Czasami rzadko nigdy Nauczyciele informują mnie o zasadach oceniania 67% 31% 2% Mam wpływ na to co dzieje się w szkole 33% 25% 22% 15% 5% Mam w szkole dostęp do pomocy dydaktycznych 58% 38% 4% Jako uczeń znam swoje prawa i obowiązki 85% 15,%

Udział uczniów w przedstawionych sytuacjach szkolnych (w opinii uczniów) Zagadnienia Zawsze Często Czasami rzadko nigdy Każdy uczeń może uzyskać pomoc w szkole 53% 31% 6% W mojej szkole docenia się sukcesy uczniów 60% 33% 7% Zostałem zapoznany z technikami uczenia się 56% 27% 1% Nauczyciele biorą pod uwagę pracę i możliwości ucznia 65% 34%

Czego uczniowie chcieliby uczyć się w naszej szkole? Wykorzystanie wiedzy w życiu codziennym Logicznego i kreatywnego myślenia Technik uczenia się Dyscypliny i przyjacielskiej postawy Współpracy z kolegami i asertywnej postawy Podejmowania dobrych decyzji

Opinie uczniów na temat pracy w naszej szkole Nauczyciele nie doceniają i nie zauważają nieśmiałych, mało odważnych ale pracowitych uczniów Złe warunki na boisku szkolnym

Szkoła mojego dziecka (opinia rodziców) Zagadnienie Tak Raczej tak Trudno powiedzieć Raczej nie Moje dziecko otrzymuje wsparcie od nauczycieli 45% 43% 12% Każdy uczeń może rozwijać swoje zainteresowania 42% 38% 20% Szkoła zapewnia odpowiednie środki dydaktyczne 40% 15% Moje dziecko uczestniczy w akcjach na rzecz osób potrzebujących 27% 24% 29%

Szkoła mojego dziecka (opinia rodziców) Zagadnienie Tak Raczej tak Trudno powiedzieć Raczej nie Sukcesy mojego dziecka są doceniane w szkole 42% 16% Moje dziecko potrafi się uczyć 60% 31% 9% Szkoła stwarza możliwości realizacji inicjatyw mojego dziecka 14% Moje dziecko jest oceniane sprawiedliwie 40% 45% 15%

Efekty wdrażania wniosków z monitorowania podstawy programowej i analiza osiągnięć naszych absolwentów na wyższym etapie kształcenia: Umiejętność Bardzo dobra Dobra Dost. Niedost. Trudno powiedzieć Czytanie ze zrozumieniem 53 % 40% 7 % Myślenie matematyczne 40 % 46% 7% Myślenie logiczne, abstrahowanie 60% 26% Umiejętność komunikowania się 33% 66% Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami inf.-kom Umiejętność uczenia się 20% Umiejętność pisania 53% 14%

Stopień opanowania umiejętności związanych z rozwojem społecznym naszych absolwentów Umiejętność/ ocena Bardzo dobra Dobra Dost. Niedost. Trudno powiedzieć Współpraca w zespole 60% 33% 7% Aktywność na rzecz środowiska 46% Wolontariat 26% Autoprezentacja 14% Wystąpienia publiczne 20% 66% Samodyscyplina w nauce 72%

Narzędzia diagnostyczne stosowane na III etapie kształcenia, obrazujące wiadomości i umiejętności nabyte przez naszych absolwentów Narzędzia diagnostyczne Korzystam z informacji Biorę pod uwagę Nie korzystam, samodzielnie weryfikuję ucznia Test kompetencyjny 40% 14% 46% Konkurs interdyscyplinarny 26% 60% Inne konkursy międzyszkolne 20% 54% Świadectwo ukończenia szkoły 33% Opinie poradni 66% Testy sprawności fizycznej 7% 77%

Podobny 84 % Wyższy 7% Niższy 7% Ocena poziomu umiejętności i wiadomości naszych absolwentów na tle absolwentów innych szkół podstawowych Podobny 84 % Wyższy 7% Niższy 7%

Słabe strony: Niezadowalający wynik opanowania umiejętności czytania ze zrozumieniem na I i II etapie kształcenia Słabo wykształcona umiejętność samodyscypliny uczenia się i pracy z książką naszych absolwentów

Mocne strony: Diagnozowanie możliwości edukacyjnych naszych uczniów przebiega celnie i skutecznie dzięki szerokiej współpracy kadry pedagogicznej W naszej placówce realizowane są dwie innowacje pedagogiczne Uczniowie naszej placówki potrafią korzystać z nowoczesnych technologii informacyjnych podczas procesu edukacyjnego Wyniki analiz osiągnięć uczniów, potwierdzają skuteczność podejmowanych działań dydaktyczno-wychowawczych, a uczniowie odnoszą sukces na wyższym poziomie kształcenia

Mocne strony Nauczyciele i uczniowie współpracują w procesie uczenia się. Nauczyciele znają podstawę programową poprzednich i następnych etapów kształcenia oraz poszerzają ją na istniejących już fundamentach wiedzy i umiejętności. Realizacja podstawy programowej jest systematycznie monitorowana Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji 

Rekomendacje: Poszerzenie oferty edukacyjnej o dodatkowe innowacje pedagogiczne wg. zaproponowanych tematów Zwracanie uwagi podczas procesu dydaktycznego na uczniów nieśmiałych Remont boiska szkolnego Wzbogacenie planów wychowawczych nauczycieli o tematykę związaną z technikami uczenia się i kształtowanie nawyków samodzielnego i systematycznego uczenia się

Rekomendacje Aktywne uczestnictwo w tworzeniu koncepcji pracy szkoły wszystkich grup nauczycieli Monitorowanie przez wszystkich nauczycieli umiejętności czytania ze zrozumieniem i podejmowanie działań naprawczych