PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

uczyć się języka angielskiego
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
Charakterystyka dyslalii
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WADY WYMOWY.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Dziecko dyslektyczne w szkole.
JAK ROZWIJA SIĘ MOWA? Proces rozwoju mowy przebiega etapami i trwa kilka lat. Zanim dziecko nauczy się wyrażać swoje myśli, musi przejść wiele etapów,
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Objawy DYSLEKSJI.
logopedyczny-prezentacja
Kształtowanie świadomości fonologicznej w początkowej nauce czytania i pisania […] Postępowanie wychowawcze dla każdego dziecka zaczyna się tam, gdzie.
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
SKALA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Opracowała: Bożena Bełkot
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
ZABURZENIA ROZWOJU MOWY
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
WADA WYMOWY.
Normy rozwoju mowy.
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Metoda nauki czytania Przyłubskich
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Dziecko w gabinecie logopedycznym – zarys terapii logopedycznej
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
DYSLEKSJA.
wykonała Edyta Gagracz
Logopedia w szkole.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Jak wspierać rozwój mowy dziecka
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
Wady wymowy.
EUROPEJSKI TYDZIEŃ ŚWIADOMOŚCI DYSLEKSJI
WADY WYMOWY DZIECI W WIEKU PRZEDSZOLNYM
ETAPY ROZWOJU MOWY DZIECKA
to trudności w nauce czytania i pisania
Rozwój mowy dziecka.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
opracowała Edyta Gagracz
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY

 Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko zauważane w zespole klasowym.  Wady wymowy zazwyczaj powodują śmiech przedrzeźnianie, ze stosowaniem złośliwych przydomków  Uczeń źle wymawia poznane głoski, źle nazywa i zapisuje litery, a potem źle je odczytuje. Kiedy materiał szkolny nie jest jeszcze zbyt obszerny, w wyrazach i prostych zdaniach dziecko zastępuje jedne głoski drugimi. Jednak w miarę przyswajania nowych treści, poszerzania się zakresu materiału dziecko coraz trudniej radzi sobie z pracą na lekcji i w domu.

SYMPTOMY ZABURZEŃ FUNKCJI SŁUCHOWYCH W MOWIE I PIŚMIE NA POSZCZEGÓLNYCH ETAPACH NAUKI SZKOLNEJ

KLASA:0” ( 6-7lat) wadliwa wymowa, błędy gramatyczne, trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek, trudności w odróżnianiu podobnych głosek, trudności w wydzielaniu sylab i głosek ze słów i łączeniu ich w słowa, trudności w nauce czytania w zakresie określonym dla klasy „0”.

MŁODSZY WIEK SZKOLNY (KL I-III) utrzymywanie się podanych wyżej objawów zaburzeń, trudności z zapamiętywaniem dni tygodnia, nazw miesięcy, tabliczki mnożenia, dat, liczb wielocyfrowych, mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym dźwiękowo, opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter i sylab, trudności z pisownią spółgłosek miękkich i nosowych.

Najjaskrawszym odbiciem trudności z analizą i syntezą słuchową są błędy popełniane w pisaniu ze słuchu, w dyktandach. Są to zniekształcenia struktur wyrazowych wyrażające się:  opuszczaniem, dodawaniem, podwajaniem, przestawianiem kolejności liter,  zniekształcaniem pisowni całego wyrazu,  nieprawidłową pisownią łączną i rozdzielną,  myleniem liter- odpowiedników głosek zbliżonych fonetycznie,  myleniem podobnie brzmiących wyrazów.

Losy dzieci z wadami wymowy toczą się różnie: niektóre świadome swojej wady same zmagają się z nią, odnoszą sukces, lub rezygnują, dzieci, które mogą liczyć na pomoc rodziców, najczęściej stają się pacjentami logopedy, i też albo ćwiczą i odnoszą sukces, albo liczą na to, że wada sama przejdzie i nie robią nic.

BIBLIOGRAFIA 1. Logopedia. Pytania i odpowiedzi- (red) Jastrzębowska G., Opole 2001, Uniwersytet Opolski. 2. Antos D., Demel G., Styczek I.- Jak usuwać seplenienie i inne wady wymowy, Warszawa 1979, WSiP.