Współpraca banków z sektorem MSP w kontekście integracji europejskiej Dariusz Solski Zastępca Dyrektora Departament Obsługi Klientów Korporacyjnych 20 lutego, 2003
MSP na rynku 2 na 3 pracowników zatrudnianych jest przez MSP MSP to ponad 2 mln przedsiębiorstw w Polsce i 45 tys. SP (działających przynajmniej od 3 lat) 48%52% MSP wypracowują 48% PKB
Indywidualna obsługa Doradcy dostępna już dla SP Wybrane z oferty Banku produkty podzielone na grupy: –Zarządzanie środkami finansowymi –Finansowanie działalności –Bankowość elektroniczna + –Opcja menedżerska ING Bank i PAKIET ProBIZNES
European Business Desk Indywidualny Doradca (HO) Opiekun Klienta (oddział) Nowe produkty - EuroNavigator ING dla inwestorów zgranicznych w Polsce Specjalna oferta i obsługa klientów współpracujących z ING oraz innymi międzynarodowymi bankami na świecie.
ING Bank i programy pomocowe EBOR – SME FF Phare – JST Phare - MSP EU - SAPARD Termomodernizacja BGK
ING Bank – SME FF Firmy uprawnione do uczestnictwa w programie: Będące własnością polskich rezydentów bądz polskich firm, w których polscy rezydenci mają udziały większościowe Posiadające roczny obrót < 30 mln PLN Zatrudniające do 100 pracowników (w wyjątkowych przypdkach do 250) Rodzaje kredytów: Micro kredyty – do 30 tys. EURO MSP kredyty – od 30 do 125 tys. EURO Dostępne waluty: PLN PLN indeksowane w EURO, USD Kredyty walutowe EURO i USD
KwieMajCzerLip SierWrzePaźLis Miliony EUR Gru 35 Kredyty EBOR Kwiecień – Grudzień 2002 Sprzedaż zrealizowana Sprzedaż planowana ING Bank – SME FF
Spotkania informacyjne Program „Pozyskaj kapitał, zainwestuj w swoim mieście ” W ciągu pięciu miesięcy trwania programu konferencje odbyły się w 14 miastach: Tarnów, Kalisz, Zielona Góra, Szczecin, Gorzów Wielkopolski, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Lublin, Opole, Kielce, Radom, Legnica, Wałbrzych, Białystok Wzięło w nich udział ponad 700 przedstawicieli sektora MSP oraz samorządów lokalnych
Konferencje i inicjatywy europejskie SME Policy Congress – „MSP i ich doradcy” Usługi oferowane przez doradców komercyjnych i niekomercyjnych skierowane są głównie do dużych firm Większość firm wskazuje na konieczność zrewidowania polityki cenowej usług doradczych Banki w Europe Centralnej powinny być bardziej zaangażowane w doradzanie i informowanie MSP Doradcy niekomercyjni powinny zwiększyć swoją efektywność przekazywania informacji w przeciwnym przypadku nie bedą tworzyć „warości dodanej” Ankietowani podkreślali obecnie zbyt małą rolę organizacji przedsiębiorców w doradzwie
Konferencje i inicjatywy europejskie „Przedakcesyjne programy pomocowe dla MSP w Europie Centralnej i Wschodniej” Haga i Bruksela Założenia programów: wspieranie rozwoju i przedsiębiorczości ułatwienie dostępu do finansowania (szczególnie dla MSP) wspieranie B&R oraz innowacji Programy wdrażane przez lokalne/międzynarodowe instytucje finansowe podnoszą jakość obsługi MSP Chęć uczestnictwa lecz niedostateczny poziom informacji Niedopasowane programów do specyficznych potrzeb poszczególnych krajów kandydujących Bariery psychologiczne na poziomie zarządzających MSP