Działania Zespołu Nauczycieli do Pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych w roku szkolnym 2013/2014.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Zasady konstruowania programów projakościowych
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
PILOTAŻ W RAMACH PROGRAMU PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna wspomaga szkołę w realizacji zadań wychowawczych Opracował zespół w składzie: Joanna Brzoskowska PP-P Nr 2 Gdańsk,
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Izabela Kołodziejczyk
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Praktyczne zastosowanie w profilaktyce agresji i przemocy
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Lider: Irena Bednarczyk
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Zespół Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych rok szkolny 2013/2014.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
OFERTA Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Środzie Śląskiej dla szkół i placówek powiatu średzkiego Środa Śląska ul. Wrocławska 2, Środa Śląska.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ŁÓDŹ, AL. WYSZYŃSKIEGO 86 (Pałac Młodzieży) tel. (42) ; fax (42)
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Przewodnicząca: Iwona Marcińczak
czwarte spotkanie Zespołu
Technologia informacyjna
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Szkoła Promująca Zdrowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Wewnątrzszkolne Ocenianie
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Działania Zespołu Nauczycieli do Pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych w roku szkolnym 2013/2014

Skład Zespołu Lider Zespołu Anna Ryzak Członkowie Zespołu: Aldona Litwińska Sylwia Pacholec Barbara Tworek Anna Serafin Renata Pachacz Elżbieta Berezecka Urszula Adacha Anna Flis

Cele pracy Zespołu zminimalizowanie ilości niepowodzeń szkolnych ucznia stwarzanie warunków do osiągania przez ucznia sukcesów na miarę jego możliwości położenie nacisku na indywidualizacje procesu dydaktycznego utrzymanie ścisłej współpracy z pedagogiem i psychologiem szkolnym przygotowywanie materiałów szkoleniowych wspierających pracę nauczycieli w zespołach wychowawczych opracowanie programu pracy z uczniem o specyficznych potrzebach edukacyjnych monitorowanie i ewaluacja zaplanowanych zadań oraz i dokumentowanie

Zadania określenie specyfiki trudności w uczeniu się (przedmioty, rodzaj umiejętności) określenie specyfiki trudności wychowawczych (najczęściej występujące problemy uczniów: agresja, bulimia, anoreksja, nieśmiałość, uzależnienie od komputera, cyber - przemoc) określenie rysu psychologicznego zespołów klasowych sprawiających wyraźne problemy wychowawcze przygotowanie materiałów szkoleniowych do wykorzystania nie tylko przez nauczycieli (nie tyko przez członków zespołu) podjęcie działań mających na celu zachęcenie wszystkich nauczycieli do poszerzania swojej wiedzy psychologicznej m. in. z wykorzystaniem lektury takich czasopism jak: Charaktery, Psychologia w szkole, Emocje

Sposób realizacji sporządzenie wykazu uczniów posiadających pinię i orzeczenia Poradni (ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas pierwszych) wyciągnięcie wniosków z wyników klasyfikacji śródrocznej ze szczególnym uwzględnieniem listy przedmiotów, których zostało wystawionych najwięcej ocen niedostatecznych w pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014) bieżące udostępnianie nauczycielom materiałów przygotowanych przez Zespół przeprowadzenie co najmniej dwóch audycji o tematyce psychologicznej skierowanych zarówno do uczniów jak i nauczycieli spotkania szkoleniowe z udziałem specjalisty

Działania podjęte przez Zespół w pierwszym semestrze roku szkolnego 2013/2014 Ustalenie planu działań Zespołu (określenie głównych celów pracy, zadań, sposobów ich realizacji, osób realizujących i sposobu dokumentowania) Przeprowadzenie konsultacji planu działań przez lidera zespołu z jego członkami, a szczególności z Panią Aldoną Litwińską (pomoc w sformułowaniu głównych założeń pracy Zespołu) Sporządzenie przez Panią Aldonę Litwińską we współpracy z wychowawcami klas wykazu uczniów klas pierwszych mających opinię i orzeczenie Poradni (określenie rodzaju dysfunkcji)

Spotkania członków Zespołu (wymiana doświadczeń, analiza i dyskusja nad treścią artykułów zawartych w literaturze fachowej m.in. Psychologii w szkole, Charakterach i Emocjach) Udostępnianie materiałów z zakresu wiedzy psychologicznej innym nauczycielom. Konsultacje lidera Zespołu z wychowawcami w sprawach dotyczących specyficznych problemów wychowawczych (Barbara Tworek, Elżbieta Berezecka)

Spotkanie z przedstawicielem Poradni (konsultacje w sprawie postępowania z uczniami o specyficznych potrzebach edukacyjnych) Zapoznanie uczniów klas pierwszych ze specyfiką pracy szkolnego psychologa(z jakimi problemami mogą zwrócić się o pomoc i radę IX –X 2013) Opracowanie wstępnej diagnozy psychologicznej (w czasie ogniska integracyjnego) klas ITS i ITB Częste konsultacje wychowawcy klasy ITS z psychologiem szkolnym w sprawie trudności z integracją zespołu klasowego.

Bardzo częste indywidualne rozmowy psychologa szkolnego z poszczególnymi uczniami klasy ITS dotyczące nie tylko frekwencji,ale również specyficznych trudności w przyswajaniu wiedzy i specyficznych problemów rodzinnych i wychowawczych. Udostępnienie wszystkim nauczycielom artykułu pochodzącego z książki Joanny M. Łukasik, Katarzyny Jagielskiej i Romana Soleckiego pt. Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Szkolne wyzwania. Zawierającego odpowiedź na pytanie: Jak rozwiązywać trudne sytuacje wychowawcze w klasie i w szkole? (tablica ogłoszeń – pokój nauczycielski) Przeprowadzenie przez psychologa szkolnego pogadanki w ramach godziny wychowawczej na temat profilaktyki uzależnień (klasa ITS)

Działania podjęte przez Zespół w drugim semestrze roku szkolnego 2013/2014 Realizacja planu pracy Zespołu. Spotkania członków Zespołu (wymiana doświadczeń, analiza i dyskusja nad treścią artykułów zawartych w literaturze fachowej) m.in. Psychologii w szkole, Charakterach i Emocjach. Udostępnianie materiałów z zakresu wiedzy psychologicznej.

 Historia jednego przypadku. Z obserwacji przebiegu psychoedukacyjnego rozwoju dziecka ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.  Uczniowie z orzeczeniami i opiniami.  Nauczyciele i uczniowie. Dwie strony barykady..Tej wojny nie można wygrać - 8 kroków do współpracy. Udostępnione artykuły

Konsultacje lidera Zespołu z wychowawcami i nauczycielami w sprawach dotyczących specyficznych problemów wychowawczych (klasa IITD, II1/3, I1/3) Częste konsultacje wychowawcy klasy ITS z psychologiem szkolnym w sprawie trudności wychowawczych w zespole klasowym. Przeprowadzenie w klasie ITS cyklu lekcji wychowawczych poświęconych komunikacji werbalnej i niewerbalnej.

Przygotowanie audycji (treść umieszczona na stronie internetowej szkoły) na temat radzenia sobie ze stresem i sposobów powtarzania materiału do egzaminu maturalnego.

Kontynuacja w klasach: IAW, IIAW, ITS, ITL, ITB specyficznej formy pracy z uczniem na lekcji historii i historii i społeczeństwa polegającej na motywowaniu w ciekawy sposób wszystkich uczniów do aktywności na lekcjach(poza formami motywacji ujętymi w PSO z historii, zbieranie odpowiedniej ilości naklejek, sfinalizowanie otrzymaniem „Żaby”, jako specjalnej nagrody za aktywność na lekcji)

Efekty pracy Zespołu w roku szkolnym 2013/2014. Pogłębienie wiedzy psychologicznej nauczycieli. Opracowanie analizy psychologicznej poszczególnych zespołów klasowych. Rozwiązanie problemowych wychowawczych w poszczególnych zespołach klasowych. Pogłębienie wiedzy psychologicznej uczniów. Stworzenie cieszącej się wśród uczniów zainteresowanie formy nagradzania aktywności uczniów w czasie procesu nauczania. Wprowadzenie nowej formy nagradzania aktywności uczniów Żaby nie tylko historycznej – I edycja rok szkolny 2013/2014.

Plany na przyszłość. Kontynuacja działań Zespołu podjętym w roku szkolnym 2013/2014. Przygotowanie cyklu audycji skierowanych do uczniów i nauczycieli poświęconych tematyce psychologicznej. Udział członków Zespołu w szkoleniach w ramach Projektu HIP. Organizacja Szkolnego Dnia z Psychologią.

Dziękuję za uwagę Autor prezentacji Anna Ryzak