Teologia zbawienia „dzisiaj” według św. Łukasza

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Trwali oni w nauce Apostołów i we wspólnocie, w łamaniu chleba i w modlitwie. Bojaźń ogarniała każdego, gdyż Apostołowie czynili wiele znaków i cudów.
Advertisements

W ZAŻYŁOŚCI Z TAJEMNICĄ...
Po czym poznać Kościół?.
Eucharystia bierze swój początek z Ostatniej Wieczerzy, którą Jezus spożywał ze swoimi uczniami w przed dzień swojej męki i śmierci.
Po co ewangelizować?.
Boży Obraz (Wprowadzenie)
BIBLIJNE PODSTAWY SAKRAMENTU POKUTY
Ewangelia - podstawowe źródło wiedzy o Jezusie
Historyczność cudów Jezusa
Biblia księgą Boga i ludzi
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Piotrowicach
Jezus obecny pośród nas
Religijne znaczenie wyjścia z niewoli egipskiej
Temat : ZBAWCZE SKUTKI OFIARY CHRYSTUSA
Prezentacja Biblijna Nowy Testament.
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Owocem zaś ducha jest: miłość, RADOŚĆ, pokój, cierpliwość, uprzejmość, dobroć, wierność,
Struktura Eucharystii.
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice bolesne
czyli kilka słów o Kościele
FORMACJA DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ UCZNIÓW JEZUSA.
Biblijne pytania 2. Biblijne pytania 2 Co jest sednem Prawa Mojżesza? Tora (co znaczy Nauka). Jaka nauka? I będzie to naszym czynem sprawiedliwości,
Podobieństwo o talentach
Chrzest Duchem Świętym
1.
Tylko Jezus jest jedynym rozwiązaniem problemu grzechu
Bóg ciebie kocha i ma dla ciebie wspaniały plan zbawienia
Owocem Ducha jest radość Ga 5,22 Radość / smutek Owocem Ducha jest radość Ga 5,22.
Maryja - Dziewica niepokalanie poczęta
Różaniec Najświętszej Maryi Panny Tajemnice radosne
SŁOWO ŻYCIA Kwiecień 2014.
„Kiedy pościcie, nie bądźcie posępni jak obłudnicy, którzy przybierają wygląd ponury. Ty zaś, kiedy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz” (Mt 6, 16-18).
Ewangelia Wprowadzenie.
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
EWANGELIA WEDŁUG ŚWIĘTEGO ŁUKASZA
Duch Święty cz.2 Jego dzieło w duchu człowieczym.
Wykład 10 Jak Bóg nas prowadzi?.
Nie bój się mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu
Słowo Życia Grudzień 2012 «Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjęli, dało moc, aby się stali dziećmi Bożymi.» (J 1,12)
Jak zostać napełnionym Duchem Świętym?
Nie bój się mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu
Nie bój się mała trzódko, gdyż spodobało się Ojcu waszemu
Mój Synu, Wiesz dobrze, że Ja jestem Miłością
O Kościele I Ustanowienie.
Spotkanie 6 Kim jest Duch Święty?.
BIBLIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu
„Wyjątkowy dzień!” Rzecz o trzecim przykazaniu.
27. Cztery prawdy ostateczne – wiara w życie bez końca
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Na początku było Słowo, a Słowo było
A jak anioł „I zaraz z aniołem zjawiło się mnóstwo wojsk niebieskich, chwalących Boga i mówiących: Chwała na wysokościach Bogu, a na ziemi pokój ludziom,
Stacja I: Zmartwychwstały ukazuje się Matce - Światło Chrystusa! - Bogu niech będą dzięki, Dz 1,12-14 „Oczekiwanie, które wypełniło Wielką Sobotę, jest.
SPOTKANIE IV. CO OZNACZA, GDY NA DRZWIACH BIURA JEST UMIESZCZONY PRZED NAZWISKIEM SKRÓT:
Jezus Chrystus żyje i działa w Kościele
Pismo Święte i Objawienie. Pismo Święte Pismo Święte - zbiór ksiąg napisanych pod natchnieniem Ducha Świętego, który zawiera Słowo Boże skierowanych do.
Po co ewangelizować?.
PISMO ŚWIĘTE O CHRZCIE STARY I NOWY TESTAMENT.
Co to jest Biblia?.
Po co ewangelizować?.
Spotkanie ze Słowem Mt 6, Z Ewangelii według świętego Mateusza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 15, 1-7 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
POKONANIE GRZECHU Lekcja 7 na 18 listopada 2017.
Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. I.PRAWO PIERWSZE: Bóg miłuje ciebie i ma dla twojego życia wspaniały plan. - MIŁOŚĆ BOŻA "Tak.
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Kościół jest wspólnotą
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 25
PREZENTACJA DLA KLASY 7 SP DO LEKCJI 29
Zapis prezentacji:

Teologia zbawienia „dzisiaj” według św. Łukasza Dziś ze mną będziesz w raju (Łk 23,43b) Wykonał: ks. Tomasz Borkowski

DZiSIAJ hebrajski - jȏm grecki - sēmeron

Częstotliwość występowania przysłówka jȏm w ST w BH 1800 razy* w Septuagincie /LXX/ 286 razy LXX tłumaczenie ST - powstało pomiędzy 250 a 150 rokiem przed Chr. w Egipcie Skąd ta rozbieżność? LXX wielokrotnie używa wyrażeń, w których zawarta jest ta idea hbr przysłówek wielokrotnie oddawany jest formą: heōs tēs sēmeron hēmeras – aż do dnia tego/aż do dzisiejszego dnia/ czasów dzisiejszych (zob. Rdz 19,37.38) * Występuje zawsze z rodzajnikiem, w brzmieniu: hajjȏm

Przysłówk jȏm w ST Przykładowe teksty, w których występuje ten przysłówek Pwt 5,1-3 (2x); 8,11 (1x); 26,16-19 (3x); 30,15-20 (4x) Wj 14,13-14 (2x) Teksty te w sposób jednoznaczny ukazują współistotność „dzisiaj” z historią Narodu Wybranego wyrażą one relację na linii: JHWH – lud mogą być identyfikowane z błogosławieństwami (Pwt 30,16), przekleństwami (Pwt 30,19), nakazami (Pwt 26,16; 30,16) starotestamentalne „dziś” ma zabarwienie religijne w Wj 14,13-14 wg. LXX mamy zestawienie sēmeron z sēteria, co wskazuje na zbawczy charakter „dzisiaj”

Częstotliwość występowania przysłówka sēmeron w NT w Nowym Testamencie 41 razy Ewangelia wg. Łukasz 11 razy Dzieje Apostolskie 9 razy List do Hebrajczyków 8 razy Ewangelia wg. Mateusza 8 razy Corpus Paulinum 3 razy Ewangelia wg Marka 1 raz List św. Jakuba 1 raz

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT Dzień dzisiejszy, czyli bieżący, który aktualnie przeżywamy (dzień w sensie żydowskim – od zachodu do zachodu), np. „dzisiaj we śnie wiele się nacierpiałam” (Mt 27,19) – żona Piłata „idź dzisiaj i pracuj w winnicy” (Mt 21,28) – przypowieść o dwóch synach „A ty, Kafarnaum, czy aż do nieba masz być wyniesione? Aż do Otchłani zejdziesz. Bo gdyby w Sodomie działy się cuda, które się w tobie dokonały, zostałaby aż do dnia dzisiejszego.” (Mt 11,23) „Dlatego pole to aż po dziś dzień nosi nazwę Pole Krwi” (Mt 27,8) „Ale stępiały ich umysły. I tak aż do dnia dzisiejszego, gdy czytają Stare Przymierze, pozostaje [nad nimi] ta sama zasłona, bo odsłania się ona w Chrystusie. I aż po dzień dzisiejszy, gdy czytają Mojżesza, zasłona spoczywa na ich sercach.” (2 Kor 3,14-15)

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT cd. dzień dzisiejszy… „dziś tej nocy … trzy razy mnie się wyprzesz” (Mk 14,30) Mateusz w paralelnym tekście używa terminu „tej nocy” (Mt 26,34) Jan jeszcze mniej precyzyjnie określa „Zaprawdę, zaprawdę, powiadam ci: Kogut nie zapieje, aż ty trzy razy się Mnie wyprzesz” (J 13,38) Łukasz idzie tutaj za Markiem, od niego przejmuje ten termin i go zachowuje. Cytuje on dwukrotnie słowa Jezusa: „Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz” (Łk 22,34) „Dziś, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz”(Łk 22,61) Kontekst umieszczenia tej wypowiedzi i przypomnienie jej sobie przez Piotra, pozwala czytelnikowi zrozumieć, że Łukasz ukazuje głębsze znaczenie „dzisiaj”.

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT Każdy dzień „Chleba naszego powszedniego daj nam dzisiaj” (Mt 6,11) /Łukasz „dawaj nam na każdy dzień” (Łk 11,3)/ „ Jeśli więc ziele na polu, które dziś jest, a jutro do pieca będzie wrzucone, Bóg tak przyodziewa, to czyż nie tym bardziej was, małej wiary?” (Mt 6,30, Łk 12,28; por. Jk 4,13)   ”rano zaś: ‹‹Dziś burza, bo niebo się czerwieni i jest zasępione››. Wygląd nieba umiecie rozpoznawać, a znaków czasu nie możecie?” (Mt 16,3)

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT Dzień zbawienia - wyjątkowe Łukaszowe rozumienie tego terminu ANIOŁ „dziś w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan” (Łk 2,11) JEZUS „Począł więc mówić do nich: «Dziś spełniły się te słowa Pisma, któreście słyszeli»” (Łk 4,21) „Jeśli więc ziele na polu, które dziś jest, a jutro do pieca będzie wrzucone, Bóg tak przyodziewa, o ileż bardziej was, małej wiary!” (Łk12,28)

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT cd. Dzień zbawienia - wyjątkowe Łukaszowe rozumienie tego terminu „Oto wyrzucam złe duchy i dokonuję uzdrowień dziś i jutro, a trzeciego dnia będę u kresu” (Łk 13,32) „Jednak dziś, jutro i pojutrze muszę być w drodze, bo rzecz niemożliwa, żeby prorok zginął poza Jerozolimą” (Łk 13,33) „«Zacheuszu, zejdź prędko, albowiem dziś muszę się zatrzymać w twoim domu»” (Łk 19,5) „«Dziś zbawienie stało się udziałem tego domu, gdyż i on jest synem Abrahama. Albowiem Syn Człowieczy przyszedł szukać i zbawić to, co zginęło»” (Łk 19,9-10)

Znaczenie terminu „sēmeron” – dzisiaj w NT cd. Dzień zbawienia - wyjątkowe Łukaszowe rozumienie tego terminu. „«Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz»” (Łk 22,34) „«Dziś, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz»” (Łk 22,61) „«Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju»” (Łk 23,43) LUDZIE „Wtedy zdumienie ogarnęło wszystkich; wielbili Boga i pełni bojaźni mówili: «Przedziwne rzeczy widzieliśmy dzisiaj»” (Łk 5,26)

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Anioł zwiastuje pasterzom narodzenie Jezusa (Łk 2,8-14) „dziś w mieście Dawida narodził się wam Zbawiciel, którym jest Mesjasz, Pan” (2,11) czas eschatologiczny wkracza w czas doczesny dokonuje się to w chwili obecnej, choć chwilę tą przerasta „Dziś” staje się początkiem i nośnikiem rzeczywistości zbawczej Jezus rozpoczyna działalność w synagodze w Nazarecie (Łk 4,16-30) „dziś spełniły się te słowa Pisma” (4,18) proroctwo Izajasza: Iz 61,1n; 58,6 – zestawienie: Łk | BH | LXX oznacza rozpoczęcie działalności zbawczej „dzisiaj” zbawcze przerasta czas zwykłego dnia „dzisiaj” zbawcze dokonuje się w zwykły dzień – powszechna dostępność

Łukasz Izajasz Izajasz według LXX Duch Pański spoczywa na Mnie, ponieważ Mnie namaścił i posłał Mnie, abym ubogim niósł dobrą nowinę, więźniom głosił wolność, a niewidomym przejrzenie; abym uciśnionych odsyłał wolnymi, abym obwoływał rok łaski od Pana. (Łk 4, 18-19)  Duch Pana Boga nade mną, bo Pan mnie namaścił. Posłał mnie, by głosić dobrą nowinę ubogim, by opatrywać rany serc złamanych, by zapowiadać wyzwolenie jeńcom i więźniom swobodę; aby obwieszczać rok łaski Pańskiej, i dzień pomsty naszego Boga; aby pocieszać wszystkich zasmuconych (Iz 61,1-2) Duch Pana nade mną, dlatego On mnie namaścił. Wysłał mnie, abym ubogim przekazał radosną nowinę, abym uzdrowił poranionych w sercu, abym uprowadzonym do niewoli zapowiedział wyzwolenie, a oślepłym - odzyskanie wzroku, abym ogłosił rok łaskawego przyjęcia u Pana i dzień odpłaty, abym przekazał pociechę wszystkim udręczonym (LXX: Iz 61,1-2) Czyż nie jest raczej ten post, który wybieram: rozerwać kajdany zła, rozwiązać więzy niewoli, wypuścić wolno uciśnionych i wszelkie jarzmo połamać; (Iz 58,6) Nie taki ja wybieram post – mówi Pan – lecz to, abyś rozerwał omotanie siebie nieprawością, abyś przeciął supły zawikłanych porozumień, abyś wypuścił wolno udręczonych i abyś podarł każdą krzywdzącą umowę; (LXX: Iz 58,6)

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Ludzie (Łk 5,17-26), którzy widzieli uzdrowienie sparaliżowanego mówili: „«Przedziwne rzeczy widzieliśmy dzisiaj»” (5,26) czas uzdrowienia wkracza w czas doczesny uzdrowienie jest zapowiedzią/wypełnieniem się dzieła zbawienia użyta forma pasywna „«Człowieku, odpuszczają ci się twoje grzechy»” – świadczy o działaniu Boga „dziś”, w tej chwili, są odpuszczane grzechy „dziś” dokonują się uzdrowienia – zapowiedź/wypełnienie czasów Mesjańskich

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Jezus naucza w drodze do Jerozolimy (Łk 12,22-31; 13,31-33) „Jeśli więc ziele na polu, które dziś jest, a jutro do pieca będzie wrzucone, Bóg tak przyodziewa, o ileż bardziej was, małej wiary!” (12,28) przemijalność życia /nie znamy dnia i godziny/ nie przywiązywać większej uwagi do trosk doczesnych „Ojciec wasz wie, że tego potrzebujecie” (Łk 12,30b) „Starajcie się raczej o Jego Królestwo, a te rzeczy będą wam dodane” (Łk 12,31) Według T. Jelonka – to jedyne miejsce, gdzie Łk nie nadaje soteryjnego charakteru „dziś”. Łukasz jest wierny źródłu Q, podobnie i czyni to Mt (6,25-34) „Oto wyrzucam złe duchy i dokonuję uzdrowień dziś i jutro, a trzeciego dnia będę u kresu” (Łk 13,32) „Jednak dziś, jutro i pojutrze muszę być w drodze, bo rzecz niemożliwa, żeby prorok zginął poza Jerozolimą” (Łk 13,33) „dziś” jest wyznaczone na działalność zbawczą Jezusa „dziś” dokonuje się w czasie i drodze, aż do wypełnienia się zapowiedzi o śmierci w Jerozolimie (Łk 18,31-33; Mt 16,21)

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Jezus spotyka celnika Zacheusza (Łk 19,1-10) „«Zacheuszu, zejdź prędko, albowiem dziś muszę się zatrzymać w twoim domu»” (19,5) „«Dziś zbawienie stało się udziałem tego domu, gdyż i on jest synem Abrahama. Albowiem Syn Człowieczy przyszedł szukać i zbawić to, co zginęło»” (19,9-10) nawróceni grzesznicy mają udział w zbawieniu „szukać i zbawić” - misja Syna Człowieczego „to co zginęło” – powszechność zbawienia u Łukasza „zbawienie stało się udziałem tego domu” – aspekt oddziaływania na bliskich

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Jezus zapowiada zdradę Piotra, a później uczeń przypomina sobie słowa Jezusa podczas zdrady (Łk 22,31-34. 54-62) „«Powiadam ci, Piotrze, nie zapieje dziś kogut, a ty trzy razy wyprzesz się tego, że Mnie znasz»” (Łk 22,34) „«Dziś, zanim kogut zapieje, trzy razy się Mnie wyprzesz»” (Łk 22,61) zdrada dokonała się według zapowiedzi Jezusa – „dziś” – w ciągu jednej doby w pierwszym cytacie Łukasz przejmuje wypowiedź od Marka „«Zaprawdę, powiadam ci: dzisiaj, tej nocy, zanim kogut dwa razy zapieje, ty trzy razy się Mnie wyprzesz»” (Mk14,30) i dwukrotnie ją powtarza w scena zaparcia się Piotra w wydaniu Łukasza jego dodatkiem jest „a Pan obrócił się i spojrzał na Piotra” (Łk 22,61a) zbawczy charakter „dziś”, chociaż naznaczone jest zdradą, to obfituje w większym stopniu modlitwą i prośbą o wzmocnienie wiary Piotra „Ja prosiłem za tobą, żeby nie ustała twoja wiara” (Łk 22,32a)

„sēmeron” – dzisiaj w Ewangelii wg. św. Łukasz Obietnica dana Dobremu (Łk 23,39-43) „«Zaprawdę, powiadam ci: Dziś ze Mną będziesz w raju»” (Łk 23,43) zbawcza moc Jezusowego „dziś” nie przekreśla wydarzeń krzyża, ale jeszcze bardziej je objawia emfatyczne „dziś” przenosi Królestwo Jezusa z przeszłości do teraźniejszości „Być z Jezusem” cierpiącym daje zbawienie „dziś” „ze Mną” gr. meta z Acc. świadczy o ścisłym zespoleniu, wzajemnym dzieleniu życia, wspólnotę celu nie można twierdzić, że skruszony Łotr jest teraz w stanie oczekiwania na przyszłe zmartwychwstanie Łukasz widział w męce i śmierci Jezusa soteriologiczny i zadośćuczyńmy charakter /ekspiacyjny/ śmierć Jezusa jest punktem kulminacyjnym całej historii zbawienia

WNIOSKI Jezusowe „dziś” znajduje się w środku czasu Stary Testament Jezus i Kościół dziś Jezusa Jezus jest wypełnieniem starotestamentalnych obietnic „Aż do Jana sięgało Prawo i Prorocy; odtąd głosi się Dobrą Nowinę o królestwie Bożym, i każdy gwałtem wdziera się do niego.” (Łk 16,16) epoka Jezusa i Kościoła to czas wypełnienia między Jezusem Chrystusem a Kościołem jest ciągłość spotkanie z Jezusem zmienia życie /patrz Zacheusz/

WNIOSKI ciągłość jest wyrażona przez tradycję apostolską  ”Codziennie trwali jednomyślnie w świątyni, a łamiąc chleb po domach, przyjmowali posiłek z radością i prostotą serca” (Dz 2,46) w Dziejach Apostolskich znajdujemy kontynuację znaczenia przysłówka „dziś”, por. Dz 4,9.12; 22,3; 24,21; 26,2.29; 27,33 i in. „Jeżeli przesłuchujecie nas dzisiaj w sprawie dobrodziejstwa, dzięki któremu chory człowiek uzyskał zdrowie, to niech będzie wiadomo wam wszystkim i całemu ludowi Izraela, że w imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka - którego ukrzyżowaliście, a którego Bóg wskrzesił z martwych - że przez Niego ten człowiek stanął przed wami zdrowy” (Mowa Piotra przed Sanhedrynem - Dz 4,9)

BIBLIOGRAFIA Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu , wyd. V, Poznań 2008. Septuaginta, tł. R. Popowski, Warszawa 2014. Haręzga S., Słowo o „dziś”, w: Pastores 36 (2007), s. 7-15. Jelonek T., Zbawcze znaczenie Łukaszowego „dzisiaj”, w: Ruch Biblijny i Liturgiczny 1-2 (1975), s. 107-113. Mickiewicz F., Ewangelia według świętego Łukasza (rozdziały 1-11), NKBNT: t. 3, cz. 1, Częstochowa 2010. Mickiewicz F., Ewangelia według świętego Łukasza (rozdziały 12-24), NKBNT: t. 3, cz. 2, Częstochowa 2010. Włodarczyk S., Łukaszowe „dziś” znakiem permanentnej realizacji zbawienia w Chrystusie, w: Zło w świecie, Kolekcja Communio 7, Poznań 2007. Włodarczyk S., Święty Łukasz. Teolog historii zbawienia, Częstochowa 1995. Do użytku wewnętrznego.