Wstęp do zarządzania projektami

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metodyka Prince 2 Wprowadzenie.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Kamil Markuszewski Mateusz Mikłuszka
KOMUNIKACJA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Analiza ryzyka projektu
Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009.
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Zarządzanie projektami – pojęcia
Zarządzanie projektami – controlling data: Katedra Nauk Społecznych wykładowca: dr Małgorzata Madej.
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
ZASADY AUDITOWANIA ZARZĄDZANIE PROGRAMEM AUDITÓW
Zarządzanie przedsięwzięciami i PRINCE2
Tomasz Pieciukiewicz Rafał Hryniów
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Zasady metodyki Prince 2
Rational Unified Process
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Specjalista do spraw odnawialnych źródeł energii
Wykład 2 Cykl życia systemu informacyjnego
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami IT
Digitalizacja obiektów muzealnych
Projekt z Baz Danych II Łukasz Wiatrak Marta Kowalczyk Krzysztof Cywicki.
Zarządzanie projektami
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Microsoft Solution Framework
Zarządzanie jakością projektu
Metodyki zarządzania projektami
Controlling projektowy
Klucze do sukcesów w zarządzaniu
Metodyki zarządzania projektami
Zarządzanie projektami
Zarządzanie projektami
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
Systemy informatyczne
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
SYSTEM FUNKCJI, PROCESÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ W ORGANIZACJI.
Zarządzanie projektami informatycznymi
Projektowanie Aplikacji Komputerowych
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Copyright © Jerzy R. Nawrocki Team Software Process Inżynieria oprogramowania II Wykład.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Innowacyjne metody zarządzania jakością oprogramowania, Zarządzanie ryzykiem w metodyce PRINCE2 Jerzy Nawrocki
1 System wsparcia merytorycznego Partnerstw na rzecz Rozwoju w programie Equal szkolenie Equal Jachranka, stycznia 2005 r. © Bartosz Grucza, Beata.
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Przygotowanie projektów unijnych
Przygotowanie projektów unijnych
Plan projektu biznesowego
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Zarządzanie projektami informatycznymi
Metodyka PRINCE 2 w zarządzaniu projektami informatycznymi administracji publicznej – inicjowanie projektu dr inż. Stefan Rozmus PRINCE2 Registered Practitioner.
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zgłoszenie w ramach kategorii Razem
Zapis prezentacji:

Wstęp do zarządzania projektami III zajęcia Metodyki zarządzania projektami

Program III zajęć Metodyka zarządzania PRINCE2 Metodyka zarządzania PMI

PRINCE2 (1) PRoject IN Controlled Environments Projekty w sterowanych środowiskach

PRINCE2 (2) PRINCE2 obejmuje: Zarządzanie projektami Zarządzanie zasobami zaangażowanymi w wykonywanie prac PRINCE2 nie obejmuje: Specjalistyczne techniki związane z wytworzeniem produktu

Historia PRINCE2 Opracowany na podstawie PROMPT II 1979 rok – zaadaptowanie PROMPT II przez CCTA 1983 rok – wzbogacenie PROMPT II o kwestie jakości 1989 rok - wykorzystanie PRINCE do rządowych projektów informacyjnych 1996 rok –PRINCE2 wytyczne do zarządzania wszystkimi rodzajami projektów

PRINCE2 – lokalizacja centrów egzaminacyjnych Centrum Rozwiązań Menedżerskich SA Jana Pawła II 61B 01-131 Warszawa www.crm.com.pl

Egzamin (1) I poziom – Foundation Sprawdzenie: Rozumienia zasad i terminologii Znajomości głównych ról w projekcie Znajomości procesów, komponentów, technik i zależności między nimi Test wyboru, 1 godzina, 38/75 pytań zalicza

Egzamin (2) II poziom – Practitioner Zastosowanie metodyki w praktyce 9 case studies 9 pytań do każdego case study Każda odpowiedź warta 40 pkt Zalicza 180 pkt Możliwość korzystania z podręcznika 3 godziny

Terminologia Uzasadnienie biznesowe Klient Produkt Program Dostawca Użytkownik

Definicja projektu Środowisko zarządcze stworzone w celu dostarczenia jednego lub większej liczby produktów biznesowych zgodnie z określonym Uzasadnienie Biznesowym

PRINCE2 – życie projektu a produktu Pomysł Studium Zlecenie przygotowania projektu Specyfikacja Konstruowanie Wykonanie Testowanie Przekazanie Ocena wartości Eksploatacja Złomowanie

Zarządzanie strategiczne projektem Procesy Zarządzanie strategiczne projektem Zarządzanie zakresem etapu Przygotowanie projektu Inicjowanie projektu Sterowanie etapem Zamykanie projektu Zarządzanie wytwarzanie produktów Planowanie

Przygotowanie projektu (1) Organizacja zespołu zarządzania projektem Założenia projektu Formuła realizacji projektu Oczekiwania jakościowe klienta Zarys uzasadnienia biznesowego Rejestr ryzyka Plan etapu inicjowania

Przygotowanie projektu (2) Mianowanie Członków zespołu zarządzania projektem Organizowanie zespołu zarządzania projektem Mianowanie przewodniczącego i kierownika projektu Przygotowanie założeń projektu Określenie formuły realizacji projektu Planowanie etapu inicjowania

Przygotowanie projektu (3) Odpowiednie władze Wystarczające informacje Wyznaczone osoby do etapu inicjowania Zaplanowane prace dla etapu inicjowania Organizacja wie, że będzie projekt i co się z nim wiążę

Inicjowanie projektu (1) Określenie jakości produktów Zaplanowanie projektu i określenie jego kosztów Przegląd Uzasadnienia Biznesowego Określenie ryzyk Zaangażowanie Komitetu Sterującego Stworzenie planu bazowego

Inicjowanie projektu (2) Dokument Inicjujący Projekt (DIP) Co? Dlaczego? Kto? Kiedy? Jak? Rejestr Jakości Rejestr Zagadnień Rejestr Doświadczeń Plan następnego etapu

Inicjowanie projektu (3) Doprecyzowanie uzasadnienia biznesowego i ryzyka Planowanie projektu Planowanie jakości Ustanowienie elementów sterowania Zestawienie DIP Ustanowienie systemu dokumentacji

Zarządzanie strategiczne projektem Zarządzany przez Komitet Sterujący Zezwolenie na zainicjowanie projektu Zezwolenie na realizację projektu Zezwolenie na realizację planu etapu lub planu nadzwyczajnego Ustalenie zakresów etapów Wydawanie decyzji doraźnych Zamknięcie projektu

Sterowanie etapem (1) Bieżące zarządzanie projektem: Udzielanie zgody na wykonywanie prac Zbieranie informacji o postępach Śledzenie zmian Przeglądanie stanu etapu Raportowanie Podejmowanie działań korygujących Zarządzanie ryzykiem i zagadnieniami projektowymi

Sterowanie etapem (2) Bieżące zarządzanie projektem: Zgodnie z ustalonymi standardami jakości W ramach uzgodnionych: Kosztów Nakładów pracy Nakładów czasu Tak aby osiągnąć zdefiniowane korzyści

Sterowanie etapem (3) Grupy zadań Raporty okresowe Zagadnienia projektowe Aktualizacja: Rejestru zagadnień Rejestru ryzyka Planu etapu Raporty o istotnych odchyleniach Przegląd uzasadnienia biznesowego

Sterowanie etapem (4) Podejmowanie działań korygujących Zgoda na wykonywanie grupy zadań Ocena postępów Odbiór wykonanej Przegląd stanu etapu Analiza zagadnień projektowych Rejestrowanie zagadnień projektowych Przekazanie zagadnień projektowych Raportowanie okresowe

Zarządzanie wytwarzaniem produktów (1) Uzgodnienie zakresu pracy Weryfikacja wykonania i jakości Ocena postępów i prognoza Uzyskanie zatwierdzenia

Zarządzanie wytwarzaniem produktów (2) Plany zespołów Zagadnienia projektowe Aktualizacja Rejestru jakości Rejestru ryzyka Raporty z punktów kontrolnych

Zarządzanie wytwarzaniem produktów (3) Przyjmowanie grupy zadań do wykonania Wykonywanie grupy zadań Oddanie grupy zadań Zgoda na wykonywanie grupy zadań Ocena postępów Odbiór wykonanej grupy zadań

Zarządzanie zakresem etapu (1) Dostarczanie kluczowych informacji KS: Czy kontynuować projekt? Czy dalsza realizacja projektu jest zasadna? Czy zatwierdzić bieżący etap i rozpocząć następny? Określenie wartości tolerancji Rejestracja wyników Rejestracja doświadczeń

Zarządzanie zakresem etapu (2) Raport końcowy etapu Aktualna realizacja planu etapu Plan następnego etapu Aktualizacja: Planu projektu Rejestru ryzyka Uzasadnienia biznesowego Rejestru doświadczeń Plan zespołów

Zarządzanie zakresem etapu (3) Raportowanie końca etapu Uaktualnianie uzasadnienia biznesowego Planowanie etapu Uaktualnianie planu projektu Opracowanie planu nadzwyczajnego Uaktualnianie rejestru ryzyka

Zamykanie projektu Sprawdzenia stopnia realizacji DIP Przekazanie produktów klientowi Zalecenie działań następczych Raport z doświadczeń Raport końcowy Archiwizacja Plan przeglądu poprojektowego Pismo o zamknięciu projektu

Planowanie (1) Proces powtarzalny Element innych procesów Lista kontrolna produktów Uaktualniony rejestr ryzyka

Planowanie (2) Projektowanie planu Określenie i analizowanie produktów działań i współzależności Szacowanie Kompletowanie planu Analizowanie zagrożeń Harmonogramowanie

Komponenty Uzasadnienie biznesowe Organizacja Plany Elementy sterowania Zarządzanie ryzykiem Jakość w środowisku projektu Zarządzanie konfiguracją Sterowanie zmianami

Uzasadnienie biznesowe Przyczyna uruchomienia projektu Możliwe warianty realizacji produktu końcowego Oczekiwane korzyści Ryzyko Koszty i terminy Ocena inwestycji Ocena ogólna

Organizacja (1)

Organizacja (2)

Plany Produkty do wytworzenia Działania potrzebne do wytworzenia produktów Działania potrzebne do potwierdzenia jakości produktów Zasoby i czas potrzebny do wykonania niezbędnych działań Współzależności pomiędzy działaniami Zewnętrzne powiązania Termin prowadzenia działań Punkty kontroli i monitoringu postępów Uzgodnienie tolerancji

Elementy sterowania (1) Cele sterowania: Zachowanie opłacalności Wytworzenie wymaganych produktów Realizacja projektu zgodnie z harmonogramem, zaplanowanymi zasobami i kosztami

Elementy sterowania (2) Komitet Sterujący: Zezwolenie na zainicjowanie projektu Zezwolenie na realizację projektu Zezwolenie na realizację etapu/planu nadzwyczajnego Raporty okresowe Raporty o istotnych odchyleniach Ocena końcowa projektu Zatwierdzenie zamknięcia projektu

Elementy sterowania (3) Kierownik projektu: Bieżąca kontrola Wprowadzanie korekt nienaruszających uzasadnienia biznesowego Zgoda na wykonanie grup zadań Raporty z punktów kontrolnych Rejestr jakości Zagadnienia projektowe Rejestr ryzyka

Zarządzanie ryzykiem Identyfikacja zagrożeń Ocena zagrożeń Określenie możliwych reakcji na zagrożenie Wybór reakcji Planowanie działań i przydział zasobów Monitorowanie i raportowanie

Zarządzanie konfiguracją Jak i gdzie produkt będzie przechowywany Jakie będzie zabezpieczenie dla jego wprowadzenia i dostępu do niego Jak będzie identyfikowany produkt i jego kolejne wersje Kto odpowiada za konfigurację

Techniki Planowanie oparte na produktach Sterowanie zmianami Ustalenie jakie produkty są wymagane Określenie formatu każdego produktu Ustalenie kolejności wytwarzania produktów Określenie standardów jakości dla produktów Sterowanie zmianami Przegląd jakości

PMI Project Management Institute

Egzaminy i zasady PMP Test wyboru 4 godziny Test komputerowy 200 pytań 25 „dummy questions” 61% poprawnych odpowiedzi zalicza test Najlepszy wybór Co 3 lata weryfikacja kwalifikacji PMP

Terminologia Karta realizacji projektu (Project charter) Użytkownicy Zakres projektu (Project scope) WBS Pakiety pracy Portfolio

Projekt a proces Projekt to czasowe przedsięwzięcie mające na celu wytworzenie unikatowego produktu lub usługi Proces: Działanie, które podnosi wartość Nie ma budżetu, nie ma zakresu, małe ryzyko Zarządzanie projektami dąży do zarządzania procesowego

Procesy zarządzania projektem (1) Procesy w projekcie opisują i organizują pracę Zespół projektowy jest odpowiedzialny za: Wybór odpowiednich procesów Wykorzystanie dostępnych metody do określenia wymagań dla produktu Zgodność z wymaganiami

Procesy zarządzania projektem (2) Planuj Rób GRUPY PROCESÓW Inicjowanie Planowanie Wykonanie Monitoring i controlling Zamknięcie Sprawdzaj Działaj

Grupa inicjowania Potwierdzenie przyjęcia projektu Karta realizacji projektu Wstępny zakres projektu

Grupa planowania (1) Uwzględnienie zdania użytkowników Plan projektu: Określenie zakresu i plan zakresu Stworzenie WBS Określenie poszczególnych działań Określenie sekwencji działań Oszacowanie czasu i kosztów Budowa harmonogramu

Grupa planowania (2) Plan jakości Plan zarządzania zasobami ludzkimi Plan komunikacji Plan zarządzania ryzykiem Plan zakupów Określenie rezerwy menadżerskiej

Grupa planowania (3) Kamienie milowe Zadania Powiązania Zasoby Zadania w czasie Organizacja Ryzyko Jakość

Grupa wykonania Wykonanie prac określonych w planie Koordynacja ludzi i zasobów Wdrażanie zaakceptowanych zmian Zapewnienie jakości Pozyskanie zespołu projektowego i jego rozwój Dystrybucja informacji Kontakt z potencjalnymi podwykonawcami

Grupa monitoringu i controllingu (1) Obserwacja i mierzenie Dostosowanie planu Dostarczanie informacji zwrotnej w wieloetapowych projektach Zarządzanie zmianą Raportowanie Prognozowanie Kontrola jakości

Grupa monitoringu i controllingu (2) Weryfikacja i kontrola zakresu Kontrola harmonogramu Kontrola kosztów Zarządzanie zespołem projektowym Zarządzanie użytkownikami Monitoring i kontrola ryzyka Administrowanie kontraktem

Grupa zamknięcia Oficjalne zamkniecie projektu Przekazanie produktu Zamkniecie kontraktów z podwykonawcami

Obszary zarządzania Zarządzanie integracją Zarządzanie zakresem Zarządzanie czasem Zarządzanie jakością Zarządzanie zasobami ludzkimi Zarządzanie komunikacją Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie zakupami

Zarządzanie integracją (1) Zapewnienie poprawnej koordynacji procesów Integracja Dopasowanie

Zarządzanie integracją (2) Procesy: Stworzenie karty realizacji projektu Stworzenie wstępnego zakresu projektu Stworzenie planu zarządzania projektem Kierowanie i zarządzanie wykonaniem projektu Monitorowanie i kontrola prac w projekcie Zintegrowane zarządzanie zmianą Zamknięcie projektu

Zarządzanie integracją - Karta realizacji projektu Połączenie projektu z organizacją Formalne potwierdzenie realizacji Zatwierdzona przez sponsora Dokument wewnętrzny organizacji Techniki wyboru projektu: Metoda mierzenia korzyści Model matematyczny

Zarządzanie integracją - Wstępny zakres projektu Definicja projektu Doprecyzowanie wymagań: Związane z projektem produkty i usługi Metody akceptacji i kontroli zakresu Założenia, wymagania, ograniczenia Wstępna struktura organizacyjna Wstępna identyfikacja ryzyk Kamienie milowe Wstępny zakres prac Szacunkowe koszty

Zarządzanie integracją - Plan zarządzania projektem Uwzględnia: Wykonanie Monitoring Kontrolę Zamknięcie Wybór, zakres i sposób wykorzystania procesów Potrzeby i metody komunikacji Wybór etapów Przegląd Plan bazowy

Zarządzanie integracją - Kierowanie i zarządzanie projektem (1) Wymaga dużej wiedzy od KP Wdrażanie zaakceptowanych zmian Unikanie zagrożeń Naprawianie błędów

Zarządzanie integracją - Kierowanie i zarządzanie projektem (2) Szkolenie i zarządzanie personelem Wybór i zarządzanie podwykonawcami Pozyskiwanie, zarządzanie i wykorzystywanie zasobów Wdrażanie zaplanowanych metod i standardów Tworzenie, kontrola i weryfikacja produktów Zarządzanie ryzykiem Zarządzanie komunikacją Gromadzenie i przygotowywanie raportów Gromadzenie dokumentacji Wyciąganie wniosków na przyszłość

Zarządzanie integracją - Monitorowanie i kontrola prac Zbieranie informacji o postępach w projekcie Realizowany przez cały czas trwania projektu Porównywanie wykonania z planem Śledzenie ryzyk Prognozy dotyczące kosztów i harmonogramu Monitoring wdrażania zaakceptowanych zmian Tworzenie raportów statutowych

Zarządzanie integracją - Zintegrowane zarządzanie zmianą Realizowane przez cały projekt Identyfikacja zmian Wpływanie na czynniki zmian Ocena i akceptacja wniosków o zmianę Utrzymywać spójność planu bazowego Dokumentowanie zmian Realizacja planów naprawczych

Zarządzanie integracją - Zamknięcie projektu Zawsze formalne Finalizacja wszystkich formalności Zamknięcie administracyjne Zebranie wniosków Analiza sukcesów i porażek Archiwizacja Odbiór i akceptacja produktu

Zarządzanie zakresem Procesy: Planowanie zakresu Definiowanie zakresu Stworzenie struktury prac projektu (WBS) Weryfikacja zakresu Kontrola zakresu

Zarządzanie zakresem - definiowania Analiza wymagań Szczegółowe produkty i praca potrzebna do ich stworzenia Wspólne rozumienie zakresu Wyznaczenie ścieżki dla etapu Stanowi podstawę do oceny zmian

Zarządzanie zakresem - zakres Cele projektu Opis zakresu produktów Wymagania projektowe Założenia i ograniczenia projektu Produkty projektu Kryteria akceptacji produktów Wstępna struktura organizacji Wstępne ryzyka Kamienie milowe Ograniczenia budżetowe Ocena kosztów Wymagania komunikacyjne Wewnętrzna specyfikacja projektu

Zarządzanie zakresem - WBS Zorientowane na produktach Hierarchiczna dekompozycja Działania Zaplanowane Oszacowane kosztowo Podlegające monitoringowi i kontroli Organizacja i definicja zakresu Rozwija się wraz z rozwojem projektu Słowniczek WBS

Zarządzanie zakresem - kontrola Zarządzanie zmianą w zakresie Wpływanie na czynniki zmian Sterowanie wpływem zmiany Czuwanie nad zmianami Zarządzanie zmianą zakresu Integracja z innymi procesami kontroli

Zarządzanie czasem Definiowanie zadań Sekwencyjne ustawienie zadań Szacowanie zasobów zadań Szacowanie czasu zadań Budowa harmonogramu Kontrola harmonogramu

Zarządzanie kosztem (1) Granice wydatków Koszty zadań Decyzje w projekcie a koszt Plan zarządzania kosztami: Poziom dokładności Nośnik kosztów Progi kontroli Dopuszczalne odchylenia Formaty raportowania Opisy procedur

Zarządzanie kosztem (2) Szacowanie kosztów Budżetowanie Kontrola kosztów

Zarządzanie jakością (1) Zapewnie satysfakcji klienta Zakres jakości: Analiza zysków i kosztów Brenchmarking Optymalizacja parametrów Uwzględnia: Politykę jakości Cele i wymagania jakościowe

Zarządzanie jakością (2) Prewencja zamiast inspekcji Zaangażowanie kierownictwa Ciągłe doskonalenie (Kaizen) „zero effects” „gold plating” Straty jakościowe

Zarządzanie jakością (3) Planowanie jakości Plan zarządzania jakością System jakości projektu Metryka jakości Listy sprawdzające Zapewnienie jakości Audyty jakościowe Kontrola jakości

Zarządzanie jakością - kontrola Fizyczna weryfikacja produktów Wymaga wiedzy z zakresu statystyki Prewencja i inspekcja Technika rybiej ości (Ishikawa) Diagram Pareto Wykres kontroli

Zarządzanie jakością – rybia ość maszyna metoda materiał człowiek środowisko Korzeń problemu

Zarządzanie jakością – wykres kontroli Górna granica ingerencji Górna granica ostrzeżenia Średnia Dolna granica ostrzeżenia Dolna granica ingerencji

Zarządzanie zasobami ludzkimi Organizacja i zarządzanie zespołem projektowym Procesy: Planowanie zasobów ludzkich System raportowania Plan zasobów (np. urlopy) Pozyskiwanie zespołu projektowego Budowa i rozwój zespołu Zarządzanie zespołem

Zarządzanie komunikacją (1) Zapewnienie terminowego i właściwego generowania, zbierania i gromadzenia informacji KP spędza 90 % na komunikacji Procesy: Planowanie komunikacji Dystrybucja informacji Dostarczanie raportów statusowych Zarządzanie użytkownikami

Zarządzanie komunikacją (2) Kodowanie i rozkodowywanie wiadomości Rodzaje komunikacji Aktywne słuchanie Efektywne słuchanie Obserwuj Myśl zanim powiesz Zadawaj pytania Powtarzaj Dawaj informację zwrotną

Zarządzanie komunikacją - planowanie Definiowanie typu i formatu informacji Analiza wartości informacji Zewnętrzne potrzeby komunikacyjne (np. media) Technologia komunikacji Narzędzia komunikacji Częstotliwość

Zarządzanie komunikacją (3) Blokady komunikacyjne Pyskacz i maruda Odległość Nieprawidłowe odkodowanie Głuchy telefon

Zarządzanie komunikacją (4) Liczba kanałów komunikacyjnych dla N osób: N (N-1) 2

Zarządzanie ryzykiem Planowanie zarządzania ryzykiem Identyfikacja ryzyka Analiza jakościowa ryzyka Analiza ilościowa ryzyka Plan odpowiedzi na ryzyko Monitoring i kontrola ryzyka

Zarządzanie zakupami Plan pozyskiwania i zakupów Plan kontraktowania Zapytanie o cenę Wybór dostawcy Administrowanie kontraktem Zamknięcie kontraktu