Opracowała: Małgorzata Pawluk

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Koncepcje dotyczące neurofizjologicznych podstaw świadomości
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Kierowanie twórczością w organizacji
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Katedra Lekkoatletyki i Gimnastyki
Mózg i umysł Mózg jest substratem, umożliwiającym powstanie umysłu.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Materiały z warsztatów
Funkcja i jej zaburzenia Maciej Kopera
Koncepcja uczenia się muzyki wg Edwina E. Gordona
Percepcja słuchowa.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Percepcja wzrokowa.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Przygotowanie dziecka do szkoły
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Integracja sensoryczna
Program przeznaczony jest dla dziewcząt z klas I – VI. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu przez cały rok szkolny Wtorek godzina
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Biologiczne podłoże przetwarzania informacji.
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
Trening metodą Warnkego
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Arteterapia – leczenie przez sztukę
RUCH TO ZDROWIE.
Neuroplastyczność Zdolność mózgu do reagowania trwałymi zmianami funkcjonalnymi i strukturalnymi na wymagania otoczenia lub na uszkodzenie układu nerwowego;
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Zaburzenia spostrzegania
DYSLEKSJA.
The Leader in Me.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
POKOCHAJMY CISZĘ PROGRAM REALIZOWANY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 9 IM
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
ROZPOZNAWANIE KŁAMSTWA
Zapamiętywanie- czy może być jedynym celem kształcenia?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Reprezentacje umysłowe
Złudzenia optyczne Przygotowały: Julia Trzeciak i Inez Mądra.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Ze spostrzeżenia w wyobrażenie.
Reprezentacje umysłowe
Projektowanie wspomagane komputerem
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Percepcja słuchowa.
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Autor: Bartosz Osówniak i Maksymilian Taberski. Części mózgu przodomózgowie kora, wzgórze, układ limbiczny i zwoje podstawy, śródmózgowie struktury pnia.
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Opracowała: Małgorzata Pawluk WYOBRAŹNIA

WYOBRAŹNIA zdolność do przywoływania i tworzenia w myślach wyobrażeń zdolność pobudzenia skojarzonych z danym kontekstem lub powstających spontanicznie wyobrażeń, wrażeń, wspomnień i skojarzeń Źródło wyobrażeń  wrażenia zmysłowe

Rola wyobraźni procesy decyzyjne rozwiązywanie problemów planowanie twórczość

Istnieją dowody (Buchsbaum i inn 2012) na to, że wyobrażenia przywołują podobny stan mózgu jak percepcja czy fizyczna aktywność ruchowa

Wyobraźnia wzrokowa Proces odpowiedzialny za doświadczanie poczucia „wewnętrznego widzenia” bodźca wizualnego, wtedy gdy system receptorów zmysłowych nie rejestruje jego obecności

Sen i marzenia senne stany podczas których powstają wyobrażenia odizolowane od wrażeń zmysłowych

Wyobraźnia ruchowa zazwyczaj łączona z wyobraźnią wizualną pozwala na trenowanie pewnych działań na poziomie mentalnym Rola w treningu muzyków (Lotze i inn 2003), tancerzy, sportowców (Jeannerod 1997), także w rehabilitacji neurologicznej (stwardnienie rozsiane, utrzymanie postury u osób starszych, rehabilitacja po udarach)

Neuroanatomia, a wyobraźnia ruchowa wyobraźnia ruchowa aktywizuje obszary mózgu, które uczestniczą w początkowych etapach kontroli ruchu, łącznie z pierwotną i wtórną korą ruchową, płacikiem ciemieniowym dolnym, jądrami podstawy mózgu i móżdżkiem. Blokowany jest tylko końcowy etap przesyłania sygnałów do mięśni. Wyobraźnia motoryczna jest więc formą podprogowej aktywizacji systemu kontroli ruchów ciała.

Wyobraźnia, a neurony lustrzane Symulacje mentalne wzrokowo-ruchowe angażują system neuronów lustrzanych, dlatego wyobraźnię wizualno-ruchową można powiązać z rozumieniem intencji działania ludzi i zwierząt, rozumieniem własnych intencji, fundamentem na którym można zbudować teorię innych umysłów.

WYOBRAŹNIA ARTYSTYCZNA/twórcza w oparciu o wrażenia wyobrażeń pozwala tworzyć inne wyobrażenia, które nie mają odpowiedników w żadnym z wrażeń stanowi podstawę twórczości i wszelkiej innej aktywności kulturalnej

Wyobraźnia słuchowa Często pomijana w stosunku do wyobraźni wizualnej Zawodowi muzycy posiadają niezwykłą wyobraźnię muzyczną – większość utworów powstaje w wyobraźni ( Beethoven wciąż komponował po ogłuchnięciu)

Wyobraźnia słuchowa Wyobrażana muzyka może pobudzać korę słuchową niemal równie silnie, jak słuchana (Zatorre, 2005) Wyobrażenia muzyczne pobudzają także korę ruchową Świadoma i intencjonalna wyobraźnia muzyczna jest związana z obszarami kory czołowej odpowiedzialnymi za wybory i plany

Efekt „white christmas” Badani „słyszeli” utwór, nawet gdy podczas odtwarzania poziom głosu obniżano do zera Efekt ma potwierdzenie w badaniach kory słuchowej techniką fMRI, podczas słuchania znanych i nieznanych utworów, w których pojawiały się momenty ciszy niezauważane przy słuchaniu znanych piosenek

Zdolność do muzycznej wyobraźni opiera się na niezwykle wrażliwych układach jej odbierania i zapamiętywania Układy te są wyczulone na pobudzenia zarówno ze źródeł zewnętrznych, jak i wewnętrznych (wspomnienia, emocje, asocjacje)

TEORIA WYOBRAŹNI STEPHENA KOSSLYNA Najbardziej dojrzała teoretycznie i uzasadniona empirycznie koncepcja wyobraźni Imagery debate

Teoria wyobraźni Kosslyna Zakłada 6 modułów, które są funkcjonalnie przygotowane do przyjęcia z zewnątrz informacji, zmagazynowania jej i przetworzenia w specyficzny dla siebie sposób Moduły szlaku wzrokowego zaangażowanego w procesy wyobraźni mają swoje odpowiedniki w określonych miejscach mózgu

Kora wzrokowa (pola 17,18 Brodmanna) pełni podstawową funkcję zarówno podczas procesów percepcyjnych i wyobrażeniowych Wyobraźnia korzysta ze szlaku wzrokowego i pamięci danych wizualnych

Stephen Kosslyn rozkłada proces wyobraźni na generację obrazu przez aktywację pamięci długotrwałej, która staje się wówczas aktywna jako reprezentacja w pamięci krótkotrwałej, doświadczenie obrazu mentalnego i jego reinterpretacja, utrzymanie, transformacja i przekształcanie obrazów

Wyobraźnia w psychoterapii Tradycje tybetańskie wykorzystujące wizualizacje wykorzystywały ćwiczenia wyobraźni jako formę psychoterapii (Lazarus 2000) i rozwoju duchowego

Wyobraźnia w psychoterapii Wyobraźnia jest wykorzystywana w psychoterapii jako narzędzie do przezwyciężania lęków, niepokojów, szkodliwych nawyków oraz zaburzeń psychosomatycznych, emocjonalnych, czy seksualnych. Stosowana jest także w ćwiczeniach skupiających się na osiąganiu celu, budowaniu wiary w siebie oraz własne umiejętności