SZTUKA KONSTRUOWANIA GIER

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Gry i zabawy matematyczne
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Koncepcja rozwoju intelektualnego Jeana Piageta
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze:
CZYLI PO CO JA SIĘ TEGO UCZĘ?
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
narzędzie w językowych pracach projektowych
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Licz i baw się – gry z tabliczką mnożenia
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Wyrównywanie szans edukacyjnych
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
KLOCKOMANIA.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
KOORDYNAJCA WZROKOWO – RUCHOWA ORIENTACJA PRZESTRZENNA
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Gra na lekcje 3301
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Na zajęciach z matematyki umiejętnie rozwijamy swoje zdolności logicznego myślenia, argumentacji, jak również ćwiczymy sprawność stosowania poznanych.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Monopol Wykonały: Natalia Tyburska Marcelina Falkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
METODA PROJEKTU BADAWCZEGO
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
UWAGA: Aby zmienić obraz na tym slajdzie, zaznacz go i usuń. Następnie kliknij ikonę Obrazy w symbolu zastępczym, aby wstawić własny obraz. MATEMATYKA.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
Szkoła Podstawowa nr 9 w Zespole Szkół nr 9 w Szczecinie
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
MAŁYMI KROKAMI OSIĄGAMY WIELE
Tor przeszkód GRAJ Tor przeszkód Tor przeszkód GRAJ GRAJ Graj
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Warsztaty PODN Wodzisław Śląski
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny- cz.II Aleksandra Klimza
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

SZTUKA KONSTRUOWANIA GIER

Dobry humor mamy – może w coś zagramy Dobry humor mamy – może w coś zagramy? Dobrze się dziś pobawimy, znowu czegoś nauczymy! Raz wygrasz ty, raz wygram ja: na tym polega przecież gra! Raz, dwa, trzy – graj i ty!

Czym jest zabawa? Czym jest gra?

Każda gra jest zabawą, ale nie każda zabawa jest grą Każda gra jest zabawą, ale nie każda zabawa jest grą. Zakres pojęcia zabawy jest bowiem szerszy od pojęcia gry (Gruszczyk-Kolczyńska).

Zabawy i gry mogą zawierać treść matematyczną, zasady gry mogą być oparte na niebanalnej matematycznej strukturze, a poszukiwania strategii wygrania mogą być związane z odkrywaniem własności tej struktury, rozwiązaniem matematycznych zadań i stosowaniem wiadomości poprzednio poznanych. Gry sprzyjają rozbudzeniu aktywności intelektualnej, teoretycznym zainteresowaniom dziecka, chęć wygrania stanowi często motywację (Krygowska 1980, s. 38 ).

Gra jest odmianą zabawy, polegającą na respektowaniu ustalonych ściśle umów (Okoń).

RODZAJE GIER MATEMATYCZNYCH WG J. GRZESIAKA Gry sprawnościowe to takie, których głównym celem jest rozwijanie określonych umiejętności i sprawności matematycznych uczniów (np. technik liczenia, porządkowania elementów w danym zbiorze i ich klasyfikowania). Gry strategiczne to takie, w których reguły umożliwiają poszukiwanie strategii wygrania, dzięki czemu mają one także korzystny wpływ na rozwój logicznego myślenia matematycznego. Gry strukturalne zawierają takie reguły, które sprzyjają poznawaniu przez uczniów określeń matematycznych lub logicznych.

• czy zasady gry nie są zbyt skomplikowane, Rolą nauczyciela jest taki dobór gry dla uczniów, aby spełniała ona założone przez niego funkcje. Dlatego też warto, bez względu na to, czy dokonujemy oceny gotowej gry, czy tworzymy ją sami, zastanowić się: • czy zasady gry nie są zbyt skomplikowane, • jaki jest poziom trudności gry i czy można go stopniować, • czy gra jest atrakcyjna (posiada ciekawe rekwizyty), • jakie funkcje percepcyjno-motoryczne stymuluje gra, jakie umiejętności kształci.

ETAPY PRACY Z DZIECKIEM I Etap – przybliżenie dzieciom samej idei gry, II Etap – konstruowanie „gier – opowiadań”, III Etap – układanie gier o silnie zaznaczonym wątku matematycznym.

I Etap gra – „ściganka”; jednorazowa rozgrywka na dużej planszy; wprowadzenie kodeksu „zachowanie” – ustalenie reguł, (rzut naprzemienny kostką, start / meta); pierwszą grę ma wygrać dziecko!; instruktaż zachowania w sytuacji przegranej;

Dziecko na tym etapie ma uchwycić sens gry: umowność ścigania się na planszy, przemienne rzucanie kostką i przesuwanie pionków. Ważne jest, aby zrozumiało, że w trakcie ścigania obowiązują określone reguły i trzeba ich przestrzegać niezależnie od tego, czy to się komuś podoba, czy nie.

Dorosły proponuje: Zbudujemy grę a potem zagramy Dorosły proponuje: Zbudujemy grę a potem zagramy. Będzie to gra – ścianka. Trzeba tylko narysować chodniczek (zamaszystym ruchem ręki kreśli dwie linie). Tu jest początek wyścigu, a tu koniec. Żeby się nie pomylić napiszę „start” i „meta” oraz narysuję strzałkę, która przypomina, w którą stronę się ścigamy. Jeszcze musimy narysować płytki i chodniczek jest już gotowy. Proszę, pomóż mi , płytki odmierzaj tym klockiem. .. Pionki to zawodnicy, jeden twój, drugi mój. Będziemy na przemian rzucać kostką. Ile wyrzucisz kropek, o tyle przesuniesz swój pionek do przodu. Potem ja rzucam i robię to samo. Wszystko jasne? Trzeba tylko narysować miejsce , w którym staną pionki przed startem i oznaczyć to miejsce , gdzie staną po przekroczeniu mety.

REGUŁY GRY - ŚCIGANKI  Każdy grający ma swego przedstawiciela w postaci pionka, którym można skakać po płytkach chodniczka. Grający rzucają przemiennie kostką, liczą kropki, przesuwają swoje pionki o tyle płytek do przodu, ile kropek wyrzucą na kostce. Trzeba szybko policzyć kropki i nie mylić się, warto też sprawdzać, czy inni się nie pomylili. Pod koniec wyścigu należy wyrzucić dokładnie tyle kropek na kostce, ile płytek ma do przejścia pionek, aby przekroczyć linię mety. Jeżeli kropek jest więcej trzeba czekać. Wygrywa ten, kto pierwszy przekroczy linię mety.

II Etap „gry – opowiadania”; duża plansza, obrazki, kredki, figurki, lepienie figurek, duża kostka do gry; rysowanie trasy (chodniczek, start, meta); umieszczenie pułapek i premii (ustalenie reguł); jednorazowa rozgrywka na każdej planszy; naprzemienne konstruowanie gier (dorosły – dziecko n- dorosły, itd.); konstruowanie „gier – opowiadań” trwa dopóki dziecko jest nimi zainteresowane.

Konstruowanie tych gier to również ćwiczenia intensywnie rozwijające mowę, okazja do rozumowania przyczynowo – skutkowego, nauka kodowania informacji, lepsze rozumienie aspektu porządkowego i kardynalnego liczby naturalnej. Układanie gier – opowiadań musi trwać jakiś czas. Im dzieci młodsze, tym dłużej są nimi zafascynowane.

III Etap gry z otoczką beletrystyczną o silnie rozbudowanym wątku matematycznym; stopniowe zmniejszenie fabuły na rzecz czynności typowo matematycznych; pułapki, premie, podsumowanie gry wymaga czynności matematycznych;

5 - LATKI Realizujemy tylko etap I i II

6 - LATKI Rozpoczynamy od etapu I, Poświęcamy wiele czasu na etap II (konstruowanie gier – opowiadań), do momentu, aż opracowanie kolejnej gry staje się dla dzieci łatwe (jesień, zima), Przechodzimy do etapu III (wiosna, lato). Tworzenie gier o silnie zaznaczonym wątku matematycznym jest stosunkowo trudne. 6 - latki powinny realizować tylko łatwiejsze warianty tych gier.

Jakie umiejętności kształtują gry?

umiejętność przestrzegania reguł, zasad, umów konsekwentnie do końca; umiejętność wytrwania do końca, kierowania swym zachowaniem w sytuacjach pełnych napięć przy maksymalnej mobilizacji; umiejętność planowania i przewidywania, myślenia przyczynowo – skutkowego;

umiejętność przeżywania niepowodzeń (przegranych); umiejętność kodowania i dekodowania (zapis symboliczny: strzałki, kreski, cyfry); umiejętności interpersonalne (negocjowanie reguł, zdrowe współzawodnictwo); umiejętność uważnego słuchania, obdarzania uwagą do końca; umiejętność precyzyjnego komunikowania się, rozwój mowy (podczas negocjowania reguł, podczas układania gier – opowiadań);

rozwijanie wyobraźni, kreatywności; rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej, zdolności manualnych, graficznych (podczas wspólnego lepienia figurek, rysowania planszy do gry); doświadczenia logiczne i typowo matematyczne: globalne poznawanie ilości kropek na kostce; sprawności rachunkowe; umiejętność ustalania równoliczności; operacyjne rozumowanie; umiejętność klasyfikacji; dziesiątkowy system pozycyjny; umiejętność posługiwania się zbiorami zastępczymi, itd.

BIBLIOGRAFIA: Dobosz K. , Gruszczyk – Kolczyńska E. , Zielińska E BIBLIOGRAFIA: Dobosz K., Gruszczyk – Kolczyńska E., Zielińska E. Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier, WSiP, Warszawa1996. Gruszczyk – Kolczyńska E: Dziecięca matematyka. Metodyka i scenariusz zajęć z sześciolatkami w przedszkolu, w szkole i w placówkach integracyjnych, WSiP, Warszawa 2000.