Decyzja o czasowym zajęciu zabytku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRG Państwowy Rejestr Granic
Advertisements

POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Ograniczone prawa rzeczowe Użytkowanie
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Służba Ochrony Zabytków
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Podstawy prawa ochrony zabytków
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Postępowanie zabezpieczające Materiały pomocnicze Prawo egzekucyjne
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH działanie „Odnowa i rozwój wsi” Czerwiec 2010.
ORGAN administracji publicznej
Podwodne dziedzictwo kultury to: ogół obiektów będących wytworami człowieka, o szczególnym znaczeniu dla dziedzictwa kultury, które znajdują się dziś.
Zmiana imienia i nazwiska
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Odpowiedzialność administracji publicznej
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
Zakres obowiązywania kpa
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
UST test 1.14 oraz test Test Nadzór nad działalnością komunalną: a) jest sprawowany nie tylko przez organy nadzoru nad działalnością komunalną;
Urząd Miasta Departament Architektury i Rozwoju Biuro Miejskiego Konserwatora Zabytków.
Proces rozbiórki – kazusy
Podstawy prawa ochrony zabytków
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Prawo cywilne z umowami w adm 2 Podmioty. Udział w obrocie gospodaczym
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Dostęp do informacji niejawnych
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Potrącanie wierzytelności
Użytkowanie wieczyste
Rządowa administracja zespolona w administracji
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Skutki podatkowe sprzedaży nieruchomości, odzyskanej przez spadkobiercę wywłaszczonego właściciela wyrok WSA w Warszawie z r., III SA/Wa 517/17.
Samorządowe akty prawa miejscowego
Decyzja o czasowym zajęciu zabytku
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Zezwolenia na usuwanie drzew z nieruchomości Dz. Nr 468, 466 i 465 obr
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
USTAWA O PRZEKSZTAŁCENIU PRAWA UŻYTKOWANIA WIECZYSTEGO GRUNTÓW ZABUDOWANYCH NA CELE MIESZKANIOWE W PRAWO WŁASNOŚCI TYCH GRUNTÓW Istotne rozwiązania.
PROCES ROZBIÓRKI mgr Karina Pilarz.
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Decyzja o czasowym zajęciu zabytku Dr Monika Drela Uniwersytet Wrocławski

Art. 50 ustawy o ochronie zabytków 3. W przypadku wystąpienia zagrożenia dla zabytku nieruchomego wpisanego do rejestru, polegającego na możliwości jego zniszczenia lub uszkodzenia, starosta, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, może wydać decyzję o zabezpieczeniu tego zabytku w formie ustanowienia czasowego zajęcia do czasu usunięcia zagrożenia. Przepisy o gospodarce nieruchomościami stosuje się odpowiednio. 4. Jeżeli nie jest możliwe usunięcie zagrożenia, o którym mowa w ust. 1 lub 3:   1)   zabytek ruchomy może być przejęty przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, w drodze decyzji, na własność Skarbu Państwa, z przeznaczeniem na cele kultury, oświaty lub turystyki, za odszkodowaniem odpowiadającym wartości rynkowej tego zabytku;   2)   zabytek nieruchomy może być na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków wywłaszczony przez starostę na rzecz Skarbu Państwa lub gminy właściwej ze względu na miejsce położenia tego zabytku, w trybie i na zasadach przewidzianych w przepisach o gospodarce nieruchomościami.

Nadzór nad nieruchomością zabytkową wpisaną do rejestru Decyzje nakładające obowiązek na właściciela lub na osobę posiadającą tytuł prawny do nieruchomości. Gdy nie ma posiadania popartego tytułem prawnym, albo gdy decyzja nie zostaje wykonana lub jej wydanie jest bezcelowe: Decyzje uprawniające organy administracji publicznej do zajęcia nieruchomości i przeprowadzenia z urzędu koniecznych robót/ działań na tej nieruchomości. Decyzja o wywłaszczeniu nieruchomości ultima ratio

UGN – potrzeba wejścia na cudzą nieruchomość – art. 126 u.g.n. możliwość skorzystania przez właściwy organ administracji z trybu postępowania określonego w art. 126 ust. 1 UGN, zależy od zaistnienia siły wyższej lub nagłej potrzeby zapobieżenia powstaniu znacznej szkody. W obu wypadkach ustawodawca zakłada zaistnienie takich stanów, które nakazują natychmiastowe działanie w celu niedopuszczenia do powstania szkody. Tak więc podstawą wydania decyzji w takich sprawach muszą być takie informacje, które wskazują na potrzebę wyjątkowo szybkiego działania (wyrok NSA z dnia 5 lutego 2009 r., I OSK 301/08)

Wejście na nieruchomość bez decyzji – art. 126 ust. 5 W przypadku, gdy nagła potrzeba zapobieżenia okolicznościom, o których mowa w ust. 1, uniemożliwia złożenie wniosku o wydanie decyzji na czasowe zajęcie nieruchomości, właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości ma obowiązek udostępnienia jej w celu zapobieżenia tym okolicznościom. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej. Podmiot, który zajął nieruchomość składa wniosek o wydanie tej decyzji w terminie 3 dni od dnia zajęcia nieruchomości. Decyzja może być wydana nie później niż po upływie 6 miesięcy licząc od dnia zajęcia nieruchomości.

Adresat decyzji o czasowym zajęciu nieruchomości art. 126 u.g.n. Decyzja ta może zostać wydana z urzędu lub na wniosek, również na rzecz podmiotu, którego zadaniem jest usuwanie skutków wystąpienia siły wyższej lub zapobieganie powstawaniu szkód z tym związanych (np. różnych formacji ratowniczych bądź straży pożarnej). Po uzyskaniu decyzji podmiot (np. Gmina), na którego rzecz ma zostać wydana decyzja, nie musi się zwracać o zgodę właściciela nieruchomości na wejście na teren nieruchomości oraz na wykonanie niezbędnych prac.

Przesłanki czasowego zajęcia zabytku nieruchomego Możliwość zniszczenia zabytku Możliwość uszkodzenia zabytku Rygor natychmiastowej wykonalności art. 126 ust. 2 Cel – usunięcie zagrożenia bytu fizycznego zabytku (50 ust. 4 UOZ)

Czasowe zajęcie zabytku nieruchomego gdy właściciel zaniedbuje wykonywania prawidłowej opieki nad zabytkiem i niezwłocznie wymagane są działania budowlane; gdy osoby trzecie zajmują zabytek nieruchomy albo go niszczą (decyzja ta wówczas pośrednio dotyczy też ochrony własności); Założenie monitoringu Jednak, gdy istnieje konieczność remontu ale nie jest on natychmiastowo wymagany – art. 49 uoz decyzja o nakazie przeprowadzenia prac konserwatorskich lub robót budowlanych.

Adresat decyzji o czasowym zajęciu zabytku nieruchomego. Starosta jako organ wykonawczy powiatu Podmiot prowadzący działalność w zakresie prac budowlanych przy zabytkach – zabezpieczenie przed degradacją Służby ratownicze (straż pożarna, straż miejska) – zabezpieczenie przed wstępem na nieruchomość Wnioskodawca (WKZ) ? Organ gminy – zadanie własne z zakresu bezpieczeństwa, ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Art. 50 Zadanie własne powiatu Art. 93 ust. 4. Zadania określone w art. 12 ust. 1, art. 16 ust. 1 i 3-5, art. 22 ust. 4, art. 32 ust. 2, art. 33 ust. 2, art. 50 ust. 3 i 4 pkt 2, art. 87 ust. 1 oraz art. 103 i 105 są zadaniami własnymi organów i jednostek samorządu terytorialnego wskazanych w tych przepisach.

Odwołanie od decyzji starosty o czasowym zajęciu zabytku Odwołanie od decyzji 126 UGN – Wojewoda organ drugiego stopnia, starosta wykonuje tu zadanie z zakresu administracji rządowej – art. 9a UGN Art. 9a. Organem wyższego stopnia w sprawach określonych w ustawie, rozstrzyganych w drodze decyzji przez starostę wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej, jest wojewoda. Odwołanie od decyzji 50ust. 3 UOZ – Samorządowe Kolegium Odwoławcze, starosta wykonuje zadanie własne powiatu – art. 93 UOZ.

Koszty tymczasowego zajęcia uwagi de lege ferenda Podobnie jak art. 49 należy dodać do art. 50 przepis o kosztach. W przypadku wykonania prac konserwatorskich lub robót budowlanych przy zabytku nieruchomym odpowiedni organ (starosta) wydaje decyzję określającą wysokość wierzytelności Powiatu z tytułu wykonania tych prac lub robót, ich zakres oraz termin wymagalności tej wierzytelności. Hipoteka przymusowa – na rzecz Powiatu. WADY: Rozdzielenie kompetencji pomiędzy WKZ - 49 uoz i POWIAT 50 uoz Spory o właściwość w przypadku dewastacji Zaniedbywanie opieki nad dewastowanymi zabytkami z uwagi na potrzeby budżetu.

Optymalnie: Organ (na wniosek lub z urzędu) wydaje decyzję o czasowym zajęciu oraz o niezbędności zabezpieczenia zabytku przed dewastacją wskazując konieczne działania/ roboty. Organ wykonujący tę decyzję sumuje koszty i wydaje decyzję o wysokości wierzytelności i jej zabezpieczeniu na prawie własności nieruchomości – akt administracyjny ad rem możliwy problem – gdy nie znamy właściciela Problem: zamówienia publiczne – poszerzyć katalog wyłączeń w art. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.