Motywy biblijne w literaturze i sztuce Motywy biblijne w literaturze i sztuce. Przedstaw na podstawie analizy wybranych dzieł.
Pamiętnik Adama i Ewy ”Mniej więcej na godzinę przed wschodem słońca, gdy przejeżdżałem przez kwietną równinę, na której pasło się, spało albo igrało tysiące zwierząt , zerwał się nagle-niczym huragan-przerażający zgiełk, i w jednej chwili równinę ogarnął szalony tumult, każde zwierzę zaatakowało swego sąsiada. Domyśliłem się, co to znaczy Ewa zjadła owoce i śmierć zastąpiła na świat…”
Po czterdziestu latach: ”Modlę się o to, abyśmy zeszli z tego świata razem – to pragnienie nie zniknie z tej ziemi – lecz przetrwa w sercu każdej kochającej żony po kres dni, i nazwą je moim imieniem. Lecz jeśli jedno z nas musi odejść pierwsze, modlę się, abym to była ja; gdyż on jest silny, a ja słaba, nie jestem mu tak niezbędna, jak on mnie – życie bez niego już nie będzie życiem, jak je zniosę? Ta modlitwa jest również nieśmiertelna i tak długo będzie zanoszona, jak długo przetrwa mój ród. Jestem pierwszą żoną, a ostatnia żona będzie moim odbiciem.”
ADAM: "Gdziekolwiek była ona, tam był Raj". Na grobie Ewy: ADAM: "Gdziekolwiek była ona, tam był Raj".
Musaccio ”Adam i Ewa” (wygnanie z raju)
Sęp-Sarzyński Mikołaj „O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem”
”Pokój – szczęśliwość, ale bojowanie Byt nasz podniebny” ”Cóż będę czynił w tak straszliwym boju, Wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie? ”
”Królu powszechny, prawdziwy pokoju ”Królu powszechny, prawdziwy pokoju Zbawienia mego, jest nadzieja w tobie! ” ”Ty mnie przy sobie postaw, a przezpiecznie Będę wojował i wygram statecznie!”
Symbolika biblijna w Dziadach cz.III
Liczba 44, zastępująca imię Zbawcy ”Z matki obcej; krew jego dawne bohatery, A imię jego będzie czterdzieści i cztery.”
”żołdak Moskala” porównany do rzymskiego żołnierza Longina, który przebił bok konającego Jezusa ”Patrz – oto żołodak Moskal z kopiją przyskoczył I krew niewinną mego narodu wytoczył.”
”Ku niebu, on ku niebu, ku niebu ulata! I do stóp jego wionęła ”biała szata” symbol niewinności i zwycięstwa zmartwychwstałego Chrystusa ”Ku niebu, on ku niebu, ku niebu ulata! I do stóp jego wionęła Biała jak śnieg szata – Spadła, - szeroko – cały świat świat się w nią obwinął.”
”Mój kochanek! Już głowę konającą śpuścił, ”Panie, Panie, za coś mię opuścił!” aluzja do słów wypowiedzianych przez Jezusa na krzyżu ”Mój kochanek! Już głowę konającą śpuścił, Wołając : ”Panie, Panie, za coś mię opuścił!” On skonał!”
”Jako trzy słońca błyszczącą jego trzy źrenice, „trzy źrenice”, „trzy czoła”, trzy oblicza” określenie charakteryzujące Zbawcę w Apokalipsie św. Jana ”Jako trzy słońca błyszczącą jego trzy źrenice, I ludom pokazuje przebitą prawicę” ”Mąż straszny – ma trzy oblicza, On ma trzy czoła.”
Dies irae ”Trąba dziwny dźwięk rozsieje, ogień skrzepnie, blask ściemnieje, w proch powrócą światów dzieje.” ”O Głowo, owinięta cierniową koroną,” ”jasnowłosa Ewa wygnana z raju na wieczysty czas”
z końcem świata przedstawionym Porównanie wizji końca świata Czesława Miłosza z końcem świata przedstawionym w Biblii
budzi to w ludziach strach, panikę Koniec świata według Biblii. Wizja końca świata w wierszu Czesława Miłosza. pojawiają się przerażające zjawiska, rozstępuje się ziemia, grzmią trąby archanielskie. budzi to w ludziach strach, panikę zostaje zakłócony zwykły porządek świata nastąpi sąd ostateczny, dobrzy ludzie staną po prawej stronie, źli po lewej wizja katastroficzna życie płynie normalnie, jednostajnie spokój, nikt nie zauważa końca świata świat jest piękny, barwny, niezmącony ludzie wykonują zwykłe, powszechne czynności wizja spokojnego uświadamiania i pogodzenia się ze śmiercią i przemijaniem
Michał Anioł ”Sąd Ostateczny”
Albrecht Dürer ”Czterech jeźdźców apokalipsy „
Peter Rubens ”Przebicie boku Jezusa”