ROLA I ZNACZENIE KADRY KIEROWNICZEJ W ORGANIZACJI
POJĘCIA Kierownik – kieruje z nadania; Menedżer – osoba zarządzająca przedsiębiorstwem lub jego wydzieloną częścią; Przywódca – lider – człowiek o wyjątkowych zdolnościach przywódczych; Przedsiębiorca – prowadzi własny biznes.
RÓŻNICE (PETER DRUCKER) WYMIAR KIEROWNIK MENEDŻER PRZYWÓDCA Źródło władzy Autorytet formalny stanowiska Autorytet wiedzy Autorytet osobisty – cechy, zachowanie Ukierunkowanie działalności Treść, jakość, metody pracy Rozwiązywanie problemów Poszukiwanie nowych i radykalnych rozwiązań Kryterium oceny Udział w efektach organizacji Skuteczność decyzji Adptacja zespołu Dominujące cechy Rzetelność, pracowitość Praktycyzm, racjonlaność, stanowczość Empatia, wizjonerstwo, innowacyjność
CECHY LIDERA Pewność siebie, ambicja, asertywność, tolerancja na stres, upór i stanowczość, inteligencja, takt i talent dyplomatyczny, kreatywność, innowacyjność odwaga.
TYPOLOGIA KIEROWNIKÓW Konserwatysta – zachowawczy, ostrożny; Koniunkturalny –wykorzystuje doraźne sposoby poprawy wyniku finansowego – np. sprzedaż części majątku Ryzykant – niepewne przedsięwzięcia, ryzyko; Innowator – pozytywnie jeśli pierwszy sprawdza nowe rozwiązanie, negatywne, jeśli łapie się pochopnie wszelkich nowinek
INNE PODZIAŁY KIEROWNIKÓW Biurokrata – utarte ścieżki, potrzeba władzy; Autokrata – zdecydowane poglądy. LUB: wg tego czym formalnie się zajmują np. menedżer marketingu, finansów itp.
UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERÓW (POZIOMY) Poziom strategiczny: określanie misji, formułowanie długookresowych celów, rozwiązywanie generalnych problemów; Poziom taktyczny: dekompozycja celów na zadania, projektowanie systemów operatywnych, kierowanie ich wykonaniem; Poziom operacyjny: kierowanie systemem realizacyjnym, doskonalenie procedur, dobór metod wykonawczych.
ZADANIA MENEDŻERÓW (Peter Drucker) Ustala cele, nadaje celom efektywność; Organizuje pracę i struktury; Motywuje i informuje – tworzy zespół, wprowadza system motywacyjny; Dokonuje pomiaru; Rozwija ludzi.
ROLE MENEDŻERA (Mintzberg) Kategorie ról Konkretne role Ważniejsze czynności Międzyludzkie Reprezntant, lider, łącznik Reprezentowanie, motywowanie, inspirowanie, tworzenie i utrzymywanie powiązań z innymi jednostkami Informacyjne Odbiornik, nadajnik, rzecznik Gromadzenie i interpretowanie informacji, przekazywanie informacji, angażowanie w PR Decyzyjne Innowator, rozwiązujący problemy, Inicjowanie zmian, ustalanie celów, użycie odpowiednich zasobów do wykonania pracy, wypracowanie umów
GRUPY UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERSKICH Interpersonalne: przywództwo, praca w zespole, zdecydowanie, negocjacyjność; Rozwiązywania problemów: zorganizowanie, pomysłowość, siła motywacji, odporność na stres; Komunikacyjne: komunikacja pisemna, werbalna, usprawnienie obiegu informacji;
GRUPY UMIEJĘTNOŚCI c.d. Techniczne: specyficzne dla danej branży; Koncepcyjne: zdolność abstrakcyjnego myślenia, umiejętność strategicznego myślenia i działania, rozpoznawanie złożoności sytuacji; Umiejętności diagnostyczne i analityczne: analizowanie i diagnozowanie problemów, opracowywanie rozwiązań.
ZARZĄDZANIE PRZYSZŁOŚCI Zarządzanie tradycyjne Zarządzanie przyszłości Menedżer jako administrator: biurokrata, dyscyplina, kontrola, zorientowany na rynki. Menedżer jako przywódca: entuzjazm, wykształcenie, komunikacja, delegowanie, profesjonalizm, orientacja na klientów, wizja i wyobraźnia.
Coaching / Mentoring Coaching – wspiera rozwój człowieka Mentoring – nauczyciel – bardziej intensywna relacja, z jednoznaczną hierarchią.
UMIEJĘTNOŚCI MENEDŻERA PRZYSZŁOŚCI Agent zmiany kulturowej; Pragnienie wiedzy; Ciągłe przewodzenie zmianom; Umie zintegrować wymogi rodziny i pracy; Entuzjazm, bycie inspiratorem, umiejętność dodawania otuchy; Troszczy się o swój i cudzy czas; Skupia się na świecie zewnętrznym – rezultatach swojego działania;
Buduje na silnych stronach swoich i pracowników; Potrafi tworzyć wizję i ją narzucać. Jest zdecydowany. Buduje zaufanie; Jest empatyczny; Aktywnie słucha – 20 – 80% Jest przekonujący; Ustala cele, plany i monitoruje wykonanie; Ustala standardy; Pozyskuje informacje zwrotną; Motywuje (pozytywnie i negatywnie).
https://www.youtube.com/watch?v=9WJk1jBM15I Globalne czy lokalne cechy przywódców?