Pozytywna organizacja Pozytywne zarządzanie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Advertisements

DYSKRYMINACJA W MIEJSCU PRACY W POLSCE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Project management w procesie budowy grona
Psychologia Zarządzania
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
Zarządzanie projektami partnerskimi
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Ćwiczenia I.
Kierowanie twórczością w organizacji
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Kultura organizacyjna
Dzień dobry Mariusz Wilk. Efektywna współpraca to taka gdzie dba się o trzy obszary INFORMACJE INFORMACJE PROCEDURY PROCEDURY ODCZUCIA ODCZUCIA.
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie strategiczne
* ZAUŁEK ŚWIETLICOWY * Harmonogram pracy świetlicy.
Lider- Przywódca.
MODUŁ SZKOLENIOWY CZĘŚĆ 4. OBLICZANIE WYNIKÓW SRP I ICH INTERPRETACJA Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W poszukiwaniu granic BEx Michał Kociankowski
PŁEĆ MÓZGU W SPRZEDAŻY I ZARZĄDZANIU CZYLI ORGAZM W BIZNESIE
GRC.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Definicja kultury organizacyjnej
UTWORZENIE SPÓJNEJ ANTYTERRORYSTYCZNEJ STRATEGII INFORMACYJNEJ
czyli szkolenie dla tych, co nie mają czasu
Zadawanie pytań.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
OBLICZANIE WYNIKÓW SRP
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
w praktyce pedagogicznej
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Konferencja przedsezonowa sędziów LZKosz Biała Podlaska Pion Szkolenia Kolegium Sędziów LZKosz przedstawia:
Kultura organizacyjna MSP
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA Projekt „Naukowy zawrót.
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
The Leader in Me.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Sposoby radzenia sobie ze stresem
Uzależnienie młodzieży od internetu – wyzwania współczesnej profilaktyki zdrowia psychicznego. Piotr Sobczak TCK
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Pozytywna organizacja Pozytywne zarządzanie

Dlaczego częściej koncentrujemy się na negatywach? Informacje negatywne „sprzedają się” szybciej niż pozytywne Wydarzenia negatywne powodują szybszą reakcję niż pozytywne Negatywne ludzkie cechy szybciej zapadają w pamięć niż cechy pozytywne Traumatyczne wydarzenie (przestępstwo) może pokonać efekty wielu pozytywnych zdarzeń, natomiast jedno zdarzenie pozytywne nie pokona efektów wielu negatywnych zdarzeń Ludzie poświęcają więcej czasu na tłumaczeniu się z negatywnych wyników, niż opowiadając o pozytywnych

Heliotropizm Wszystkie żywe organizmy przejawiają skłonność ku: Światłu uciekając przed ciemnością Pozytywnej energii uciekając od energii negatywnej Wszystkiemu co daje życie, uciekając przed tym co życie odbiera

Przykłady zachowań „heliotropicznych” Wykazujemy większą dokładność i szybkość przetwarzając, zapamiętując i odtwarzając pozytywne informacje, nawet jeśli ich kontekst dotyczy zjawisk negatywnych Pozytywne słowa występują częściej niż negatywne we wszystkich językach Myślimy częściej o rzeczach pozytywnych niż negatywnych, a każda z tych myśli trwa dłużej W zadaniach wymagających wolnych skojarzeń wymieniamy najpierw rzeczy pozytywne 2/3 do 3/4 zdarzeń w naszym życiu oceniamy jako pozytywne Przyszłość widzimy jako bardziej pozytywną niż przeszłość i teraźniejszość

Ludzie będący w pozytywnych relacjach z innymi : Żyją dłużej, średnio o 11 lat Dwa razy szybciej dochodzą do zdrowia po operacjach chirurgicznych Mają większą odporność na ból, chłód, wirusy Osiągają wyższą zdolność do radzenia sobie ze stresem i rzadziej poddają się depresji Są w stanie pracować ciężej i osiągają wyższe wyniki w pracy Więcej zarabiają (średnio o 30%) Podejmują decyzje o wyższej jakości Są bardziej kreatywni i elastyczni w myśleniu

POS, czyli co? Soczewka skupiająca koncepcje dotyczące pozytywnych zjawisk i procesów generatywnych w organizacji, budujących niezwykłą efektywność indywidualną i organizacyjną Pozytywna organizacja, pozytywne zarządzanie, pozytywna orientacja, pozytywny paradygmat organizacji….

Negatywne i pozytywne odchylenia od „normalności”  Kategoria Odchylenie negatywne Normalne Odchylenie pozytywne Zdrowie fizyczne i psychiczne Chory Zdrowy Witalny Kondycja ekonomiczna Niezyskowny Zyskowny Generujący ponadprzeciętne wyniki Wydajność Niewydajny Wydajny Ponadprzeciętny Jakość Podatny na usterki Niezawodny Doskonały Relacje Destrukcyjne Dobre Konstruktywne

Różnica perspektyw Dotychczas: koncentracja na deficytach i trudnościach; ich eliminowanie miało gwarantować pojawienie się zjawisk pozytywnych Np.: przełamywanie oporu wobec zmian; likwidowanie barier komunikacyjnych, rozwiązywanie konfliktów

Różnica perspektyw Teraz: koncentracja na rozwijaniu silnych stron i talentów, jako drodze do sukcesu Generowanie pozytywów to coś więcej niż zapobieganie negatywom Koncentracja na trudnościach, paradoksalnie, sprzyja ich pojawieniu się

Na przykład… Oceny pracownicze: analiza luk kompetencyjnych prowadząca do uwypuklania słabości („obszarów do doskonalenia”) albo poznanie mocnych stron pracowników – Reflected Best Self, VIA ME! (http://www.viacharacter.org/www/)

Tradycyjne podejście: Ucząc się każdy człowiek może stać się kompetentny niemal w każdej dziedzinie, a największą przestrzeń do rozwoju każdej osoby stanowi obszar jej słabości

Perspektywa pozytywna: Talenty każdej osoby są trwałe i wyjątkowe a największa przestrzeń do rozwoju każdej osoby to obszar jej najsilniejszych stron

http://www.viacharacter.org/www/

Skład grupy a jej efektywność Różnorodność a podobieństwo członków grupy Różnice między członkami zespołu: widoczne i niewidoczne; związane z zadaniem i związane z relacjami interpersonalnymi Tożsamość społeczna i autokategoryzacja

Role zespołowe Indywidualne typy zachowań w pracy zespołowej Wynikają z cech indywidualnych oraz oczekiwań innych Role zadaniowe, społeczne i indywidualne

Role zadaniowe, np: inicjator, dostarczyciel informacji, opiniodawca stylista krytyk Role społeczne, np.: szef klakierów udzielający wsparcia wesołek grupowy marszałek Role indywidualne, np..: agresor negatywista dyktator łowca uznania ekshibicjonista

Model Belbina – komplementarność ról zespołowych Koordynator Kreator Ewaluator (Lokomotywa) Implementator Stylista (Perfekcjonista) Analityk zasobów Dusza Zespołu Specjalista Dbający o zakończenie

Trudności z rolami: Przeciążenie rolą Konflikt wewnętrzny roli Konflikt zewnętrzny roli Konflikt interpersonalny Konflikt etyczny

Kultura narodowa a biznes i zarządzanie

Wyzwania współczesnej gospodarki Niemal każdy biznes może dziś działać globalnie Każdy pracownik może kontaktować się z członkami innych kultur nie ruszając się zza biurka We współczesnym biznesie rola relacji interpersonalnych rośnie Pomimo globalizacji, kultury będą rozwijać się w różnych kierunkach

Konwergencja czy dywergencja?

ETNOCENTRYZM To co należy do naszej kultury jest „naturalne i właściwe” a to co należy do innych kultur jest postrzegane jako „nienaturalne i niewłaściwe”

Wszyscy ludzie są tacy sami Wszyscy ludzie są tacy sami. To tylko ich obyczaje są różnorodne - Confucius

Różnice kulturowe w biznesie Komunikacja Budowanie relacji biznesowych Operowanie czasem Hierarchia i władza Etykieta biznesowa …

Style werbalne…

Co i dlaczego powinniśmy wiedzieć o języku naszego partnera biznesowego? warto znać choćby podstawowe zwroty grzecznościowe w obcym języku „fałszywi przyjaciele” i inne znaczenia wspólnych słów (np. w języku angielskim) system znaków i symboli wgląd w sposób myślenia i zachowania

Niski kontekst Wysoki kontekst

Możliwe odpowiedzi negatywne Japończyka na pytanie: “Czy moja propozycja będzie zaakceptowana?” „tak” warunkowe:“jeśli wszystko odbędzie się jak zaplanowano….” kontr-pytanie: “czy dostarczyliście kopię propozycji do Ministerstwa Gospodarki?” krytyka pytania: “zbyt trudno odpowiedzieć na to pytanie” odmowa odpowiedzi: “nie możemy teraz odpowiedzieć na to pytanie” “tak, ale…” : “tak, akceptacje jest prawdopodobna, ale….”; znaczenie „ale” – może nie być zaakceptowana” odpowiedź odwleczona w czasie: “dowiesz się niebawem”

Różnice w operowaniu czasem Polichronizm - monochronizm „Definicja” spóźnienia Robienie kilku rzeczy na raz Przestrzeganie harmonogramów i planów

Kulturowe różnice w postrzeganiu władzy

Średni poziom partycypacji pracowników w decyzjach 4,0 4,5 5,0 5,5 6,0 CS PL FRA US CH AUT GER 4,33 4,48 4,90 4,98 5,22 5,38 5,41

Etykieta w biznesie

Powitania

Posiłki Co podawać a czego unikać? Godziny i dzienny rozkład posiłków

Kultura organizacyjna System przekonań, wartości, postaw i norm postępowania obowiązujący członków danej organizacji. Kultura organizacji powstaje w trakcie jej istnienia jako efekt rozwiązywania przez członków organizacji wspólnych problemów. Manifestowana jest w zachowaniach ludzi oraz fizycznych elementach organizacji.

Kultura organizacyjna a inne elementy organizacji

Poziomy kultury ARTEFAKTY (PRZEJAWY) WARTOŚCI, PRZEKONANIA, POSTAWY PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA

Przejawy kultury organizacyjnej obrzędy i rytuały bohaterowie opowieści sieć kulturowa język styl ubioru aranżacja przestrzeni znaki graficzne

Obrzędy, zwyczaje i rytuały Powtarzające się sekwencje działań związanych z rozmaitymi sytuacjami w organizacji, codziennymi i niezwykłymi Utrwalają, podtrzymują, przekazują system wartości Integrują, wskazują właściwy sposób postępowania

Bohaterowie Wsławili się czymś, co ma związek z systemem wartości organizacji Pozytywni i negatywni Założyciele Liderzy Zwykli pracownicy

Opowieści, język, sieć kulturowa Tematy najczęściej poruszane i tematy tabu Sposób zwracania się do siebie Styl wypowiedzi Słowotwórstwo i nadawanie własnych znaczeń Plotki i legendy

Styl ubioru Bywa określony regulaminem … ale nie zawsze

Przestrzeń Nie zawsze można ją kształtować świadomie Świadczy o różnych wartościach Efekt facylitacji społecznej

Logo

Wartości, przekonania, postawy mówią, co jest słuszne, a co nie dotyczą m.in: stosunku do władzy współpracy komunikacji konfliktów relacji z otoczeniem zmian

Przykładowe wartości pożądane we współczesnych przedsiębiorstwach adaptacyjność autonomia współpraca odpowiedzialność racjonalność lojalność zaufanie

opowieści, mity, metafory, rytuały, bohaterowie, zachowania Poziomy kultury ARTEFAKTY opowieści, mity, metafory, rytuały, bohaterowie, zachowania WARTOŚCI, PRZEKONANIA, POSTAWY PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA

http://www.youtube.com/watch?v=0KBiZS0q8h8

Podstawowe założenia dotyczą: czasu (np. polichronizm-monochronizm) przestrzeni (np. przestrzeń=status) natury ludzkiej (np. X i Y) ludzkiej działalności (np. omnipotencja-fatalizm) prawdy i rzeczywistości (np. pragmatyzm-idealizm)

Podejście I 1, 5, 7, 12, 15, 17, 21, 23, 25, 30 Podejście II 2, 6, 9, 13, 16, 18, 20, 24, 26, 28 Podejście III 3, 4, 8, 10, 11, 14, 19, 22, 27, 29