POLICJA GOSPODARCZA SSA III PGP 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Advertisements

Małgorzata Mądra-Janeda
Prawo administracyjne
Inspekcja Ochrony Środowiska
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Administracja publiczna
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Katedra Medycyny Sądowej Akademii Medycznej we Wrocławiu
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
POLICJA.
UDZIAŁ WOJEWODY W PROCEDURZE ZWIĄZANEJ
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Nadzór i kontrola warunków pracy
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
NADZÓR SANITARNO EPIDEMIOLOGICZNY
Szkolenie aktywu związkowego
Nast ę pcze karanie administracyjne (na przykładzie projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów) Projekt jest współfinansowany ze.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Narada Kierowników Higieny Komunalnej
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Właściwość sądów administracyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Dr hab. Mariusz Jagielski EKONOMICZNE ASPEKTY KONSTYTUCJI -własność Wydział Prawa i Administracji.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
KONTROLA PRAWNA ADMINISTRACJI
Zmiana imienia i nazwiska
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Prawo administracyjne – źródła prawa
Sfery ingerencji administracji
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Reglamentacja procesu budowy
Postępowanie egzekucyjne w administracji
Organy właściwe do kontroli podatkowej
Publiczne Prawo Gospodarcze
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
Zakres obowiązywania kpa
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Akty prawa miejscowego stanowione przez terenowe organy administracji rządowej.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Kontrola w administracji
Rządowa administracja zespolona w administracji
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Podstawowe obowiązki przedsiębiorcy
Samorządowe akty prawa miejscowego
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

POLICJA GOSPODARCZA SSA III PGP 2014/2015

Zadania (funkcje) administracji gospodarczej

GENEZA POLICJI Termin „policja” nie jest pojęciem prawnym, pochodzi od słowa „politeja” używanego w starożytnej Grecji w znaczeniu ustroju państwa. W XV wieku zaczęto pojęciem tym określać wewnętrzny porządek państwa lub administrację państwową. XVI/XVII w okresie państwa policyjnego termin ten oznaczał ogół spraw państwowych.

GENEZA POLICJI C.D Koniec XVIII w. - wydzielono z administracji zakres spraw określanych jako policja (zespół różnorodnych działań mających na celu utrzymanie porządku publicznego). Państwo liberalne – rozwój policji przemysłowej (ograniczenie wolności przemysłu i handlu, jeśli mógłby on spowodować naruszenie dóbr publicznych, takich jak bezpieczeństwo życia, zdrowia obywatela). Pojęcie pozwolenia policyjnego.

POJĘCIE POLICJI GOSPODARCZEJ JEST TO FUNKCJA INTERWENCJONIZMU RESTRYKCYJNEGO; POLEGA NA INGERENCJI ORGANÓW WŁADZY PUBLICZNEJ ZE WZGLĘDU NA KONIECZNOŚĆ OCHRONY DÓBR PUBLICZNYCH ZAGROŻONYCH PODJĘCIEM I WYKONYWANIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ ISTOTĄ JEST OGRANICZENIE PRAWA SAMOSTANOWIENIA PRZEDSIĘBIORCÓW W REALIZACJI PRZYSŁUGUJĄCYCH IM PRAW PODMIOTOWYCH.

REALIZACJA FUNKCJI POLICYJNEJ W GOSPODARCE POLEGA NA: 1. Ustalaniu wzorców zachowań, zapobiegającym zagrożeniom dla życia, zdrowia, mienia i mienia jednostek, środowiska naturalnego oraz moralności publicznej jaki powstają czy powstawać mogą w toku podejmowania i prowadzenia przez przedsiębiorców działalności gospodarczej; Podejmowaniu przez organy państwa i inne podmioty publicznoprawne władczych działań indywidualnych

Władcze działania indywidualne realizujące funkcję policyjną: Uchylenie obowiązującego zakazu lub nadanie podmiotowi nowych uprawnień; Ustalenie określonych wzorów zachowań; Ustalenie czynności niezgodnych z prawem lub dodatkowymi warunkami ustalonymi w decyzji zezwalającej; Uchylenie udzielonych decyzji zezwalających; Egzekucja praw.

STANY I DOBRA CHRONIONE PORZĄDEK PUBLICZNY ŚRODOWISKO ZDROWIE BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE MIENIE ŻYCIE MORALNOŚĆ PUBLICZNA DOBRE OBYCZAJE DOBRA

PREWENCYJNO – ZACHOWAWCZY CHARAKTER DZIAŁAŃ ORGANÓW POLICYJNYCH Ustalone w przepisach wzorce zachowań wymuszają podejmowanie działań i kształtowanie stanów faktycznych, w których ryzyko naruszenia przez przedsiębiorców stanów i dóbr objętych ochroną jest minimalizowane (niedopuszczenie do powstania zagrożenia - PREWENCJA); Organy mają obowiązek w wypadku powstania zagrożenia doprowadzenia do stanu poprzedniego (usunięcie wszystkiego co naruszyło stany i dobra chronione przez policję -ZACHOWAWCZY CHARAKTER)

AKTY PRAWNE ZAWIERAJĄCE OGRANICZENIA POLICYJNE (nakazy, zakazy): Akty rangi ustawowej, rozporządzenia; Akty indywidualne (zwłaszcza administracyjne akty indywidualne); Ograniczenia wynikające z decyzji podejmowanych w ramach nadzoru; Działania organów administracji publicznej mającej na celu egzekucję praw.

CHARAKTER INGERENCJI POLICYJNEJ Jest to ingerencja pośrednia, bowiem nie ingeruje ściśle, bezpośrednio w sam proces gospodarowania. Orientuje proces gospodarowania jedynie pośrednio. Np. konieczność wyposażenia przedsiębiorstwa w odpowiednie filtry ograniczające emisję spalin (dla ochrony środowiska).

OGRANY POLICJI GOSPODARCZEJ ICH CELEM JEST WYEGZEKWOWANIE POSZCZEGÓLNYCH PRZEPISÓW POLICJA SANITARNA POLICJA PRZECIWPOŻAROWA POLICJA HANDLOWA POLICJA OCHRONY ŚRODOWISKA POLICJA WETERYNARYJNA POLICJA PRZEMYSŁOWA - DOZÓR TECHNICZNY

ŚRODKI STOSOWANE PRZEZ ORGANY POLICYJNE A. KARY PIENIĘŻNE B. COFNIĘCIE PRZYZNANYCH UPRAWNIEŃ C. UTRATA OKREŚLONYCH KORZYŚCI

POLICJA SANITARNA Sprawuje nadzór nad warunkami: - higieny pracy w zakładach pracy; - higieny środowiska; - higieny radiacyjnej; - higieny procesów nauczania i wychowania; - higieny wypoczynku i rekreacji; - zdrowotnymi żywności, żywienia, przedmiotów użytku; - higieniczno-sanitarnymi. w celu ochrony zdrowia ludzkiego przed niekorzystnym wpływem szkodliwości i uciążliwości środowiskowych, zapobiegania powstawaniu chorób, w tym chorób zakaźnych i zawodowych.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Kielcach z dnia 8 maja 2014 r. II SA/Ke 255/14 Państwowa Inspekcja Sanitarna jest nie tylko uprawniona, ale wręcz zobowiązana do ochrony życia i zdrowia obywateli i może stosować środki przewidziane prawem, niejednokrotnie bardzo uciążliwe dla adresatów takich decyzji. Takie działanie organów prawie zawsze będzie wiązać się z wkroczeniem w autonomię i w sferę wolności jednostki, w tym także swobody prowadzenia działalności gospodarczej.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego siedziba w Warszawie z dnia 15 lipca 2005 r. IV SA/Wa 222/05 Art. 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej wskazuje, że wykonywanie zadań określonych w pkt 1 polega na sprawowaniu zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzeniu działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej. Używając określenia w art. 3 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej "w szczególności" ustawodawca wskazał, że wymienione czynności z zakresu zapobiegawczego nadzoru nie stanowią zamkniętego katalogu spraw. Nie oznacza to jednak, że przepis ten może być interpretowany w sposób dowolny.

ORGANIZACJA MINISTER ZDROWIA WNIOSEK PREMIER NADZÓR STATUT W DRODZE ROZPORZĄDZENIA NADZÓR PREMIER POWOŁANIE GŁÓWNY INSPEKTORAT SANITARNY CENTRALNY ORGAN ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ GŁÓWNY INSPEKTOR SANITARNY

Zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej następujące organy: 1) Główny Inspektor Sanitarny; 2) państwowy wojewódzki inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w województwie; 3) państwowy powiatowy inspektor sanitarny, jako organ rządowej administracji zespolonej w powiecie; 4) państwowy graniczny inspektor sanitarny dla obszarów przejść granicznych drogowych, kolejowych, lotniczych, rzecznych i morskich, portów lotniczych i morskich oraz jednostek pływających na obszarze wód terytorialnych.

UPRAWNIENIA PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI SANITARNEJ Państwowy inspektor sanitarny lub Główny Inspektor Sanitarny w związku z wykonywaną kontrolą ma prawo: 1) wstępu na terenie miast i wsi do: a) zakładów pracy oraz wszystkich pomieszczeń i urządzeń wchodzących w ich skład, b) obiektów użyteczności publicznej, obiektów handlowych, ogrodów działkowych i nieruchomości oraz wszystkich pomieszczeń wchodzących w ich skład, c) środków transportu i obiektów z nimi związanych, w tym również na statki morskie, żeglugi śródlądowej i powietrzne, d) obiektów będących w trakcie budowy; 2) żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób; 3) żądania okazania dokumentów i udostępniania wszelkich danych; 4) pobierania próbek do badań laboratoryjnych.

W RAZIE STWIERDZENIA NARUSZEŃ PAŃSTWOWY INSPEKTOR SANITARNY NAKAZUJE: Unieruchomienie zakładu pracy lub jego części; Zamknięcie obiektu użyteczności publicznej; Wyłączenie z eksploatacji środka transportu; Wycofanie z obrotu środka spożywczego, przedmiotu użytku, kosmetyku, itp. Decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu

POLICJA PRZEMYSŁOWA – DOZÓR TECHNICZNY Dozorem technicznym są określone ustawą działania zmierzające do zapewnienia bezpiecznego funkcjonowania urządzeń technicznych. Dozorowi technicznemu podlegają urządzenia techniczne w toku ich: - projektowania, - wytwarzania, w tym wytwarzania materiałów i elementów, - naprawy i modernizacji, - obrotu - eksploatacji.

urządzeniach techniczne - urządzenia, które mogą stwarzać zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska wskutek: a) rozprężenia cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego, b) wyzwolenia energii potencjalnej lub kinetycznej przy przemieszczaniu ludzi lub ładunków w ograniczonym zasięgu, c) rozprzestrzeniania się materiałów niebezpiecznych podczas ich magazynowania lub transportu.

JEDNOSTKI DOZORU TECHNICZNEGO MINISTER DS. GOSPODARKI POWOŁUJE STATUT PAŃSTWOWA OSOBA PRAWNA PREZES URZĘDU DOZORU TECHNICZNEGO URZĄD DOZORU TECHNICZNEGO POWOŁANIE DYREKTOR ODZIAŁU UDT ODDZIAŁ UDT

UPRAWNIENIA KONTROLNE I NADZORCZE Urządzenia techniczne objęte dozorem technicznym, z mogą być eksploatowane tylko na podstawie decyzji zezwalającej na ich eksploatację, wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego. W przypadku nieprzestrzegania przez eksploatującego przepisów o dozorze technicznym organ właściwej jednostki dozoru technicznego wydaje decyzję o wstrzymaniu eksploatacji urządzenia, stosuje się odpowiednio w razie stwierdzenia zagrożenia dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska.

Uprawnienia inspektora  Inspektor jest uprawniony do: 1) wstępu za okazaniem upoważnienia i legitymacji służbowej, o których mowa w art. 24 ust. 1, bez potrzeby uzyskiwania przepustki, do pomieszczeń i obiektów, w których znajdują się urządzenia techniczne; 2) swobodnego poruszania się w tych pomieszczeniach i obiektach, chyba że odrębne przepisy stanowią inaczej; 3) dostępu do urządzeń technicznych; 4) żądania od przedsiębiorcy udzielania niezbędnych informacji i przedstawienia koniecznych dokumentów oraz wyników badań; 5) przeprowadzania w wyznaczonych terminach badań, prób i pomiarów oraz innych czynności potrzebnych do ustalenia stanu urządzenia technicznego, prawidłowości jego eksploatacji, naprawy lub modernizacji, a także prawidłowości wykonania określonych materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy lub modernizacji urządzenia technicznego; 6) wydawania zaleceń technicznych.

POLICJA HANDLOWA – INSPEKCJA HANDLOWA wyspecjalizowany organ kontroli powołany do ochrony interesów i praw konsumentów oraz interesów gospodarczych państwa. Zadania inspekcji – art. 3 Uih  Inspekcja współdziała z powiatowym (miejskim) rzecznikiem konsumentów, organami administracji rządowej i samorządowej, organami kontroli oraz organizacjami pozarządowymi reprezentującymi interesy konsumentów.

ORGANIZACJA INSPEKCJI HANDLOWEJ Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej,