Pojazdy i urządzenia inteligentne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Szypuła-Sajon
Advertisements

Wstęp do Informatyki, część 1
Plan prezentacji Co to jest eye tracking.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Matematyka w testach IQ
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Laboratorium z Probabilistyki IV sem. Wydział Transportu
E-learning w kształceniu technicznym
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Skąd pochodzą zasady moralne?
INFORMATYKA II Wykładowca: mgr Tadeusz Ziębakowski
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Informacja, wiedza, system informacyjny
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Ogólna charakterystyka ludzkiego poznania
Budowanie elementów e-społeczeństwa z wykorzystaniem e-learning w organizowaniu Internetowej Giełdy Pracy dr inż. Zbigniew Lis dr.
CYFROWA GOSPODARKA Firmy, instytucje, użytkownicy wobec rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych Przygotowanie do pracy w środowisku informacyjnym.
Technologia informacyjna
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
SKŁAD ZESPOŁU PLAN PRACY NA ROK SZKOLNY 2011/2012 PROJEKTY EWALUACYJNE.
Materializm a idealizm
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Tachograf pomiar czasu pracy oraz odpoczynku kierowcy
Bezstresowa jazda kierowcy
RYNEK PRACY I HR WOBEC REWOLUCJI CYFROWEJ
Nowoczesne urządzenie pomiarowe, powszechnego użytku, przeznaczone do szybkiej oceny kondycji organizmu mgr Grażyna Cieślik PROMOTOR ZDROWIA.
Oszczędzaj energię!!! Pracę wykonała: Paulina Wiśniewolska Kl. I b nr.23 Gimnazjum w Poświętnem.
Agata Strzałkowska, Przemysław Makuch
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Zrozumieć indywidualne potrzeby
Architektura Systemów Komputerowych
Laboratorium z Probabilistyki sem. IV Wydział Transportu
Na podstawie materiałów polskiego zespołu realizującego badanie PISA 2012,
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Co chcieliśmy osiągnąć?
System teledetekcyjny ulokowany na BSL; założenia, synteza, analiza, badania demonstratora technologii, optymalizacja Narada zespołu teledetekcji Warszawa,
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Urządzenia wejściowe interfejsu: Czynne Bierne Sygnały odbierane przez pojazd z otoczenia Sygnały wysyłane zgodnie z wolą kierowcy Sygnały fizjologiczne.
Praca naukowa wykonana w ramach realizacji Programu Strategicznego pn. „Innowacyjne systemy wspomagania technicznego zrównoważonego rozwoju gospodarki”
w Zespole Szkół nr 5 w Rudzie Śląskiej
Elektroniczna aparatura okulistyczna Rok akademicki
Rozwój technologii komputerowych w świetle filozoficznej refleksji nad nauką i techniką Dr Mariusz Szynkiewicz UAM w Poznaniu Zakład Filozofii Nauki
studia trzeciego stopnia (doktoranckie) studia drugiego stopnia (magisterskie) stacjonarne i niestacjonarne studia pierwszego stopnia (inżynierskie)
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Eye-tracking Nowoczesne metody badania zachowań wzrokowych
Szczecin, Paweł Majda Metrologia Dr hab. inż. Paweł Majda Konsultacje p. 139, piątek od 14 do 16 godz. Informacje dla studentów:
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
GeneracjeTechnologia Architektura przetwarzania 0. Przekaźniki elektromechaniczne 1. Lampy elektronowe 2. Tranzystory 3. Układy scalone 3.5.Układy dużej.
Katedra Logistyki dr Cezary Gradowicz. Katedra Logistyki kierując się potrzebą uzupełnienia i poszerzenia wiedzy podstawowej oferowanej w ramach przedmiotów.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
systemy informatyczne dla przemysłu
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Metoda design thinking, czyli spojrzenie z drugiej strony
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
Co chcieliśmy osiągnąć?
MECHANIK-OPERATOR POJAZDÓW i MASZYN ROLNICZYCH – pewny zawód
Zapis prezentacji:

Pojazdy i urządzenia inteligentne mgr inż. Krzysztof Fiok

1. Informacje wstępne dotyczące zajęć Plan działania: 1. Informacje wstępne dotyczące zajęć 2. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu A) definicja inteligencji B) przykłady urządzeń inteligentnych C) obszary inteligencji dzisiejszych urządzeń 3. Zaliczenie nr 1

Kierownik przedmiotu: mgr inż. Krzysztof Fiok Informacje wstępne dotyczące zajęć Kierownik przedmiotu: mgr inż. Krzysztof Fiok Forma zajęć: wykład, 30 godzin. Zakład Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie KRK – krajowe ramy kwalifikacji – patrz dokument Cel przedmiotu Zapoznanie studentów ze współczesnymi trendami w rozwoju tzw. pojazdów i urządzeń inteligentnych (pojazdy drogowe, szynowe, transport wyspecjalizowany – transport osób niepełnosprawnych) oraz poznanie zasad budowy i użytkowania tych środków transportu.

Forma zaliczenia: 3-etapowe zaliczenie. 1) Sprawozdanie zespołowe – każdy zespół opracuje wskazany temat; 2) Kolokwium – 5 pytań otwartych; 3) Egzamin – 6 pytań otwartych.

1. Informacje wstępne dotyczące zajęć Plan działania: 1. Informacje wstępne dotyczące zajęć 2. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu A) definicja inteligencji B) przykłady urządzeń inteligentnych C) obszary inteligencji dzisiejszych urządzeń 3. Zaliczenie nr 1

inteligencja [łac. intelligentia ‘zdolność pojmowania’, ‘rozum’], psychol. jedno z najbardziej wieloznacznych pojęć w psychologii odnoszące się do sprawności w zakresie czynności poznawczych; w języku potocznym przez inteligencję rozumie się najczęściej zdolność rozwiązywania problemów praktycznych, zdolności językowe lub kompetencje społeczne. encyklopedia.pwn.pl/haslo/;3915042 [dostęp 01.02.2015]

Inteligencja – zdolność rozumienia otaczających sytuacji i znajdowania na nie właściwych, celowych reakcji; zdolność rozumienia w ogóle; bystrość, pojętność. sjpd.pwn.pl/haslo/inteligencja/ [dostęp 01.02.2015]

Inteligencja (od łac. intelligentia - zdolność pojmowania, rozum) – zdolność do postrzegania, analizy i adaptacji do zmian otoczenia. Zdolność rozumienia, uczenia się oraz wykorzystywania posiadanej wiedzy i umiejętności w sytuacjach nowych. Cecha umysłu warunkująca sprawność czynności poznawczych, takich jak myślenie, reagowanie, rozwiązywanie problemów. pl.wikipedia.org/wiki/Inteligencja/ [dostęp 01.02.2015]

Intelligence has been defined in many different ways such as in terms of one's capacity for logic, abstract thought, understanding, self-awareness, communication, learning, emotional knowledge, memory, planning, creativity and problem solving. It can also be more generally described as the ability to perceive and/or retain knowledge or information and apply it to itself or other instances of knowledge or information creating referable understanding models of any size, density, or complexity, due to any conscious or subconscious imposed will or instruction to do so. en.wikipedia.org/wiki/Intelligence [dostęp 01.02.2015]

Urządzenia inteligentne Wasze przykłady?

Obszary, w których dzisiejsze urządzenia uważamy za inteligentne: 1. Rozpoznawanie sytuacji w przestrzeni np. poprzez radary 2. Komunikacja maszyna-człowiek 3. Monitorowanie stanu człowieka-kierowcy/operatora 4. Sterowanie urządzeniami z wykorzystaniem różnych sygnałów biologicznych pochodzących od człowieka 5. Algorytmy uczące się poprzez obserwacje rzeczywistości 6. Prawdopodobnie wiele innych, w zależności od indywidualnej interpretacji „inteligencji”

Środek transportu Człowiek Otoczenie Z punktu widzenia transportu: „inteligencja” w systemie człowiek – środki Transportu – otoczenie (CSO) dotyczy przede wszystkim relacji w parach: CS (człowiek-środek transportu); SO (środek transportu-otoczenie); CO (człowiek-otoczenie) Człowiek Środek transportu Otoczenie

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 1. Rodzaje informacji w systemie 2. Rodzaje sensorów/zmysłów 3. Sposoby przetwarzania sygnałów „na wejściu” 4. Algorytmy przetwarzania danych 5. Sposób wykorzystania przetworzonych danych 6. System łączący i wykorzystujący dane z wielu źródeł („interface”) 7. Forma systemów łączących w parach CS, CO, SO

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 1. Rodzaje informacji w systemie Przykład 1: Urządzenie mierzące czas = zegar => informacją jest czas. Prawdopodobieństwo, że uznamy to urządzenie za inteligentne maleje, ze względu na przyzwyczajenie do realizacji pomiaru czasu. www.conrad.pl [dostęp 01.02.2015]

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 1. Rodzaje informacji w systemie Przykład 2: Urządzenie mierzące napięcie elektryczne w mięśniu człowieka – (EMG – elektromiografia) => informacją jest napięcie elektryczne. Prawdopodobieństwo, że uznamy to urządzenie za inteligentne rośnie, pomimo tego, że pomiar dotyczy tylko napięcia elektrycznego. Jednak pomiar odbywa się na człowieku, mały [%] populacji słyszał o takich pomiarach. www.biometricsltd.com [dostęp 01.02.2015]

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 2. Rodzaje sensorów/zmysłów Przykład 1: Urządzenie rejestrujące obraz widzialny gołym okiem – kamera. Prawdopodobieństwo, że uznamy to urządzenie za inteligentne maleje, w końcu ~wszyscy~ mamy kamery nawet w telefonie!

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 2. Rodzaje sensorów/zmysłów Przykład 2: Urządzenie rejestrujące obraz NIEwidzialny gołym okiem – kamera np. termowizyjna. Prawdopodobieństwo, że uznamy to urządzenie za inteligentne rośnie, kto z nas widział takie urządzenie na żywo? (jeśli chcą Państwo zobaczyć, trzeba pójść do laboratorium 018)

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 3. Sposoby przetwarzania sygnałów „na wejściu” Przykład 1: Przetwarzanie podstawowe sygnału EMG (wzmocnienie, próbkowanie...). Efekt? Przecież tu nic nie widać! Głupie to urządzenie! smpp.northwestern.edu [dostęp 01.02.2015]

Elementy decydujące o „inteligencji” w systemie CSO 3. Sposoby przetwarzania sygnałów „na wejściu” Przykład 2: Przetwarzanie podstawowe sygnału EMG + kalkulacja RMS. Efekt? No tak, teraz widać wzrosty, spadki. Hmmm, mądre, „inteligentne”. www.delsys.com [dostęp 01.02.2015]

Wnioski, pytania: Czy dane urządzenie jest „inteligentne” czy nie, zależy w większości od naszej subiektywnej interpretacji. Prawdopodobnie nie należy nawet próbować sporów o to, czy dane urządzenie już jest, czy jeszcze nie jest „inteligentne”.

1. Informacje wstępne dotyczące zajęć Plan działania: 1. Informacje wstępne dotyczące zajęć 2. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu A) definicja inteligencji B) przykłady urządzeń inteligentnych C) obszary inteligencji dzisiejszych urządzeń 3. Zaliczenie nr 1

Zaliczenie 1 – sprawozdanie zespołowe. 1. Podział na zespoły 2. Wybór tematów do opracowania 3. Sposób opracowania tematów 4. Harmonogram – kto, gdzie, kiedy

Zaliczenie 1 – sprawozdanie zespołowe. 1. Podział na zespoły Ile jest osób? Jest 7 tematów Dzielimy się po równo!

Zaliczenie 1 – sprawozdanie zespołowe. 2. Wybór tematów do opracowania 1. Urządzenia wizyjne korzystające z promieniowania występującego naturalnie oraz z promieniowania wysyłanego celowo. Radary, lidary, kamery, rodzaje promieniowania, gdzie systemy takie były testowane i stosowane. 2. Urządzenia haptyczne w pojazdach. Pedały, kierownica, fotel, opór/wspomaganie/drżenie. 3. Systemy monitorowania stanu kierowcy/operatora. Rodzaje wykorzystywanych sygnałów, algorytmów, sposobów przetwarzania sygnałów. 4. Ocena pracy układu wzrokowego kierowcy/operatora. Okulografia, pomiary EMG mięśni kontrolujących pracę oczu, ruchy sakkadyczne, analiza czasu obserwacji segmentów pola widzenia. 5. Aktualne możliwości wykorzystania sygnałów EEG w monitorowaniu kierowcy/operatora i sterowaniu urządzeniami technicznymi. Algorytmy, problemy, technika. 6. Egzoszkielety – urządzenia sterowane poprzez sygnały biologiczne. Stan wiedzy, możliwości, aktualne wyzwania. 7. Potencjał i przykłady zastosowania EMG, MMG, IR w monitorowaniu kierowcy/operatora oraz sterowaniu urządzeniami technicznymi.

Zaliczenie 1 – sprawozdanie zespołowe. 3. Sposób opracowania tematów: Im więcej źródeł, tym bliżej prawdy. Jakie źródła? Tworzymy naukę-korzystajmy z nauki! https://scholar.google.pl/ http://www.bg.pw.edu.pl/index.php/lista-e-baz KONIECZNIE Z KOMPUTERA NA TERENIE PW (bądź po zalogowaniu przez BGPW) Bazy takie jak: Sciencedirect Scopus Springer

Każdy zespół przyjdzie na konsultacje i ustali: zakres zagadnienia do opracowania; sposób przygotowania; Zweryfikuje opracowane materiały po przygotowaniu podczas konsultacji

Zaliczenie 1 – sprawozdanie zespołowe. 4. Harmonogram – kto, gdzie, kiedy Terminarz – 7 zespołów, 7 spotkań. Prowadzący zaprezentuje treści zgodnie z tym, co zostało przygotowane przez zespoły Im wcześniej, tym dalej od sesji i kolokwiów z innych przedmiotów!