Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Małgorzata Czerska 16 maja 2011
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Równość szans kobiet i mężczyzn a standard minimum
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Europejska Federacja Rodzin –
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Agnieszka Makulec Mateusz Trochymiak
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 18 września 2009 r. w projektach PO.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 26 maja 2010 r. Bartosz Szurmiński –
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn PO KL w obszarze rynku pracy Mikołajki, r. Paulina.
Hubert Ostapowicz Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
2 Agenda działań na rzecz równości szans płci PO KL – wyzwania na przyszłość Dorota Bortnowska, Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS.
Wyzwania PO KL w 2009 r.2 1. Zapobieganie negatywnym skutkom spowolnienia gospodarczego: przyśpieszenie wydatkowania EFS opracowanie i rozpoczęcie wdrażania.
Warszawa, 11 grudnia 2009 Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach Program Operacyjny Ludzki Program Operacyjny.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach realizowanych
KONTEKST ZASADY RÓWNOŚCI SZANS KOBIET I MĘŻCZYZN
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego DYSKRYMINACJA – BARIERY W OSIĄGANIU FAKTYCZNEJ RÓWNOŚCI.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
REGIONALNY SYSTEM WSPIERANIA MŁODZIEŻY Wyzwania, potrzeby, rekomendacje.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego eAkademia KIG I i II edycja Równość szans kobiet.
Znów zostałam zdyskryminowana przy okazji awansu w pracy. ..
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL zasady i system wdrażania Departament Zarządzania EFS MGPiPS.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
Regionalny Program Operacyjny
Możliwości wykorzystania środków z EFS przez podmioty z Dolnego Śląska Mirosława Hamera RCWIP Projekt „Rozwój lokalnego partnerstwa na rzecz rynku pracy.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach PO KL
1 Zasada równo ś ci szans kobiet i m ęż czyzn w projektach POKL Spotkanie informacyjne nt konkursów PO KL Olsztyn, dn. 24 wrze ś nia 2010 r. Bartosz Szurmi.
Wokół pojęcia gender Gdańsk, 26 listopada Gender jako płeć kulturowa.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn Wytyczne w zakresie realizacji zasady równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Projekt „NOWE KWALIFIKACJE DLA TWOJEGO SUKCESU - program na rzecz aktywizacji zawodowej osób w wieku powyżej 30 lat, pozostających bez pracy z terenu powiatów,
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
RÓWNOŚĆ SZANS I NIEDYSKRYMINACJI.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
„DOLNOŚLĄSKIE KOBIETY BIZNESU”
„ZACZNIJ BYĆ AKTYWNY JUŻ DZIŚ”
„Jak nie MY, to kto? Stop Wykluczeniu!”
Realizacja zasady równości szans kobiet i mężczyzn w projektach współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego/
Równościowe zarządzanie projektem
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Współczesne kierunki polityki społecznej
Zapis prezentacji:

Polityka równościowa – podstawy prawne, cele, potrzeby, sposoby realizacji Maja Branka 8-9 maja 2009

Program warsztatu Zasada równości szans kobiet i mężczyzn – podstawowe informacje Dyskryminacja ze względu na płeć – najważniejsze wskaźniki Równościowy wniosek – krok po kroku Równość płci w priorytetach regionalnych PO KL Standard minimum w praktyce – ocena wniosków

Zasada równości szans kobiet i mężczyzn – kontekst, definicje

konieczność polityki równości Zmiany – konieczność polityki równości Zmiany globalne Nastawienie do równouprawnienia Boom edukacyjny wśród kobiet Zmiana postaw 25-30latków – pokolenie Y Zmiany demograficzne Starzenie się społeczeństw w Europie i Polsce Spadek liczby urodzeń Wzrost migracji pracowników Zmiany na rynku pracy Prawo pracy i mechanizmy antydyskryminacyjne Wykluczanie osób 45+

Płeć biologiczna a płeć kulturowa Płeć biologiczna (sex) odnosi się do biologicznych różnic między mężczyznami a kobietami, które są uniwersalne i naturalnie niezmienne (narządy rozrodcze, cechy płciowe, funkcje reprodukcyjne, gospodarka hormonalna). Płeć kulturowa (gender) odnosi się do cech nadawanych kobietom i mężczyznom oraz do relacji między nimi kształtowanych przez społeczeństwo. Płeć kulturowa definiuje to, co jest dozwolone, oczekiwane i docenianie w odniesieniu do kobiet i mężczyzn w danej sytuacji.

Równość płci Stan, w którym kobietom i mężczyznom przypisuje się taką samą wartość społeczną, równe prawa i równe obowiązki, oraz gdy mają oni równy dostęp do zasobów (środki finansowe, szanse rozwoju), z których mogliby korzystać. Możliwość wyboru drogi życiowej bez ograniczeń stereotypów płci.

Polityka równościowa – podstawy prawne i cele

Komunikat Komisji Europejskiej, 21/02/1996 Gender mainstreaming Komunikat Komisji Europejskiej, 21/02/1996 „Świadome, systematyczne włączanie problematyki płci do głównego nurtu każdej polityki na wszystkich jej etapach, tj. podczas planowania, realizacji i ewaluacji.”

Ramy prawne UE Traktat Amsterdamski, 1997 Art. 2 „Zadaniem Wspólnoty jest (…) popieranie równości mężczyzn i kobiet.” Art. 3 „We wszystkich działaniach Wspólnota zmierza do zniesienia nierówności oraz wspierania równości mężczyzn i kobiet.” Art. 13 „Rada (…) może podjąć środki niezbędne w celu zwalczania wszelkiej dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną”.

Ramy prawne Traktat Amsterdamski Art. 141 „W celu zapewnienia pełnej równości między mężczyznami i kobietami w życiu zawodowym zasada równości traktowania nie stanowi przeszkody dla Państwa Członkowskiego w utrzymaniu lub przyjmowaniu środków przewidujących specyficzne korzyści, zmierzające do ułatwienia wykonywania działalności zawodowej przez osoby płci niedostatecznie reprezentowanej bądź zapobiegania niekorzystnym sytuacjom w karierze zawodowej i ich kompensowania.”

Ramy prawne zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniania Rozporządzenie Rady 1083/2006 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Społeczny i Fundusz Spójności Art. 16 Równość między mężczyznami i kobietami i niedyskryminacja „Państwa członkowskie i Komisja zapewniają wsparcie zasady równości mężczyzn i kobiet oraz uwzględniania problematyki płci na poszczególnych etapach wdrażania funduszy.”

Ramy prawne Rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 Europejski Fundusz Społeczny Wstęp, pkt. 16 Podejściu polegającemu na włączaniu problematyki równości płci do głównego nurtu polityki (gender mainstreaming) powinny towarzyszyć konkretne działania w celu zwiększenia trwałego udziału kobiet w zatrudnianiu oraz rozwoju ich kariery.

Ramy wykonawcze Dokument Komisji Europejskiej DG EMPL A1 D/(2006) ESF (2007 – 2013) wspiera równość płci Zgodnie z Traktatem Amsterdamskim, podejście do równości płci opiera się na dwóch filarach: konkretnych działaniach (specific actions) np. w legislacji i finansowaniu programów oraz polityce równości płci (gender mainstreaming) przyjętej jako narzędzie (…) włączania kwestii związanych z płcią kulturową do każdego etapu tworzenia, planowania, wdrażania i ewaluacji programów.

Polityka równości płci Specific actions/measures 2 filary równości Konkretne działania Polityka równości płci Specific actions/measures Gender mainstreaming Działania mające na celu przyśpieszenie zmian na rzecz równości poprzez wyrównanie sytuacji kobiet i mężczyzn Perspektywa płci obecna na każdym etapie tworzenia polityki: planowanie, wdrażanie, monitoring i ewaluacja. Działania skierowane do kobiet lub na relacje między kobietami i mężczyznami Wpływ działań oceniany jest z perspektywy wpływu na życie i położenie kobiet i mężczyzn. Celem jest rzeczywista równość, szybka zmiana społeczna, rekompensata za lata/wieki dyskryminacji ze względu na płeć. Celem jest promowanie równości kobiet i mężczyzn.

Ramy prawne Rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 Europejski Fundusz Społeczny Art. 2 Zadania „EFS uwzględnia priorytety i cele Wspólnoty w dziedzinach (…) wspierania równości kobiet i mężczyzn i niedyskryminacji”. Art. 3 Zakres pomocy „EFS wspiera działania (…) poprzez promowanie włączania do głównego nurtu polityki oraz podejmowania konkretnych działań mających na celu poprawę dostępu do zatrudnienia, zwiększanie trwałego uczestnictwa kobiet w zatrudnieniu i rozwoju ich kariery oraz zmniejszenie segregacji ze względu na płeć na rynku pracy, w tym poprzez oddziaływanie na bezpośrednie i pośrednie przyczyny różnic w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn”.

Ramy prawne Rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 Europejski Fundusz Społeczny Art. 6 Równość płci i równość szans „Państwa członkowskie zapewniają włączenie do programów operacyjnych opisu sposobu, w jaki równość płci i równość szans są wspierane w ramach przygotowywania, realizacji, monitorowania i oceny programów operacyjnych. Państwa członkowskie wspierają zrównoważony udział kobiet i mężczyzn w zarządzaniu programami operacyjnymi i w ich realizacji na poziomie lokalnym, regionalnym i krajowym…”

Ramy prawne Rozporządzenie Rady i Parlamentu Europejskiego 1081/2006 Europejski Fundusz Społeczny Art. 10 Sprawozdania „Roczne i końcowe sprawozdania (…) zawierają podsumowanie realizacji takich elementów jak: a) włączanie problematyki równości płci do głównego nurtu polityki, a także realizacja wszelkich konkretnych działań związanych z równouprawnieniem”.

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Ramy prawne Rozporządzenie Rady 1080/2006 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Wstęp, pkt. 8 „ Na kolejnych etapach wdrażania programów operacyjnych współfinansowanych z EFRR państwa członkowskie i Komisja powinny zagwarantować niedyskryminację ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną”. Art. 6 Europejska współpraca terytorialna „(…) EFRR może przyczyniać się do propagowania (…) równości płci i równości szans”.

Cele Komisja Europejska – Mapa drogowa na rzecz równości 2006 – 2010 Równa niezależność ekonomiczna kobiet i mężczyzn Godzenie życia zawodowego i prywatnego Równy udział w podejmowaniu decyzji Eliminacja przemocy ze względu na płeć Eliminacja stereotypów płci

Traktat Amsterdamski Strategia Lizbońska Europejska Strategia Zatrudnienia Fundusze Strukturalne Kwestie horyzontalne Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia Programy Operacyjne Projekt Beneficjenci i Beneficjentki

Polityka równościowa – potrzeby: dyskryminacja ze względu na płeć – najważniejsze wskaźniki

Dyskryminacja Wszelkie zróżnicowanie, wyłączenie lub ograniczenie, którego skutkiem lub celem jest uszczuplenie lub uniemożliwienie jednej z płci korzystania na równi z drugą płcią z zasobów, praw człowieka oraz podstawowych wolności w dziedzinach życia politycznego, gospodarczego, społecznego, kulturalnego, obywatelskiego i innych. Rozbić tekst

Obszary dyskryminacji – edukacja Stereotypowa zawartość podręczników – dziewczynki bierne, chłopcy aktywni, jeden model rodziny, brak informacji o przemocy Stereotypowe postawy nauczycieli – mała wiedza o gender Struktura szkolnictwa – feminizacja sektora „Szklany sufit” – im wyższy szczebel edukacji tym mniej kobiet u władzy

Obszary dyskryminacji – rynek pracy Segregacja pozioma – niski prestiż sektorów sfeminizowanych Segregacja pionowa – „szklane zjawiska” – im wyższy szczebel, tym mniej kobiet Stereotypy płci – postrzeganie kobiet jako mniej dyspozycyjnych i gorszych pracowników Różnice w wynagrodzeniach – ok. 20% na tym samym stanowisku Nieodpłatna praca kobiet – małe zaangażowanie mężczyzn w obowiązki domowe Trudności w godzeniu życia zawodowego z prywatnym

Obszary dyskryminacji – ubóstwo Feminizacja biedy – prawdopodobieństwo popadnięcia w biedę jest 2,27 razy większe dla kobiet, niż dla mężczyzn. Większy udział K w populacji biednych, dotkliwsze konsekwencje biedy, większa głębokość ubóstwa, gdzie K. jest główną żywicielką. Różna zmiana statusu materialnego w wyniku rozwodu: obniżenie – K, podwyższenie – M. Samotne rodzicielstwo 18% rodzin, w tym samotne matki – 95% Postrzeganie biedy – bieda zawiniona i niezawiniona Mała dostępność opieki przedszkolnej. Nieprzyjazny rynek pracy dla kobiet. Konkretne dane z rozwodu

Obszary dyskryminacji – zdrowie Zróżnicowana długość życia kobiet i mężczyzn. Umieralność mężczyzn – ponad 60% w stosunku do średniego poziomu UE. Pięciokrotnie wyższy wskaźnik samobójstw wśród mężczyzn w grupie wiekowej 15-20 i po 60 roku życia. Dyskryminacja w miejscu pracy – niska wiedza wśród kadry menedżerskiej służby zdrowia. Brak profilaktyki uwzględniającej specyfikę płci – nie tylko płeć biologiczną (różne schorzenia), ale i kulturową (wynikającą z pełnionych ról).

Bariery równości płci – PO KL Diagnoza społeczno-ekonomiczna wskazuje na kobiety jako na grupę „w szczególnej sytuacji na rynku pracy” i opisuje zjawiska dyskryminacji na rynku pracy i w kształceniu wyższym Dyskryminacja jest wymieniona jako przyczyna wykluczenia społecznego

Bariery równości Segregacja pozioma i pionowa rynku pracy, Różnice w płacach kobiet i mężczyzn, Mała dostępność elastycznych rozwiązań czasu pracy, Niski udział mężczyzn w wypełnianiu obowiązków rodzinnych, Niski udział kobiet w procesach podejmowania decyzji, Przemoc ze względu na płeć, Niewidoczność kwestii płci w ochronie zdrowia, Niewystarczający system opieki przedszkolnej, Stereotypy płci we wszystkich obszarach, Dyskryminacja wielokrotna.

Polityka równościowa – sposoby realizacji

„Schody” do równości Poziom 2 Poziom 1 Polityka na rzecz równości Gender mainstreaming Polityka „ślepa” Polityka „neutralna” Polityka „praktyczna” Działania wzmacniające Brak działań realizujących zasadę równości płci Realizacja zasady równości płci

Analiza pod kątem płci Analiza pod kątem płci (gender analysis) uwzględnia społeczno-kulturowe uwarunkowania płci i specyfikę płci kulturowej, oraz: Ujawnia różnice między płciami Analizuje je poprzez teorie na temat relacji pomiędzy płciami

Analiza wpływu na płeć Analiza pod kątem równości płci oceniająca gender impact assessment Analiza pod kątem równości płci oceniająca istniejące i/lub potencjalne skutki danej polityki/ rozwiązań dla kobiet i mężczyzn (lub różnych grup kobiet i mężczyzn)

Program Operacyjny Kapitał Ludzki Dobra praktyka Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Równości szans K/M w PO KL – wyzwania Brak całościowej strategii planowania, wdrażania oraz monitorowania kwestii równości w podmiotach wdrażania PO KL. Doświadczenia pracy z KOP pokazują znaczące rozbieżności w ocenie wniosków o dofinansowanie z perspektywy zasady równości szans K i M: a) pomiędzy różnymi KOP, b) pomiędzy członkami/członkiniami tego samego KOP, Umiarkowana wiedza na temat zasady równości szans K i M wśród KOP oznacza: a) kierowanie się w ocenie wniosków osobistymi poglądami, b) niską gotowość na odrzucenie wniosku z powodu niespełniania zasady równości szans K i M, c) akceptowanie wniosków o dofinansowanie, które nie spełniają zasady równości szans K i M.

Proces zmiany Wyniki ewaluacji „ Realizacja perspektywy równości płci w ramach SPO RZL” – mała wiedza wśród wszystkich zaangażowanych podmiotów, w efekcie nierealizowanie zasady. Proces szkoleniowo-doradczy dla DZ EFS – badanie, szkoleniadla pracowników DZ EFS – zaangażowanie dyrekcji!!!

Rozwiązania Agenda działań na rzecz równości szans kobiet i mężczyzn w ramach PO KL 2007- 2013. Standard minimum równości szans w PO KL Poradnik „Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Standard minimum – cele Gwarancja pełnej realizacji zasady równości szans w projektach. Umożliwienie jednoznacznej, zobiektywizowanej oceny wniosków – ujednolicenie decyzji KOP, uniezależnienie decyzji od osobistych przekonań członków/członkiń KOP. Sformułowanie informacji dla projektodawców oraz ułatwienie formułowania uzasadnień dla podejmowanych przez KOP decyzji (zwłaszcza w przypadku odrzucenia wniosku).

Proces tworzenia standardu minimum Zdefiniowanie elementów wniosku o dofinansowanie, które zapewniają realizację zasady równości szans, Dyskusje z IZ, IP oraz IP2 (4 grupy) – podział elementów na 3 kategorie: „musi”, „powinno”, „może”, Standard minimum zbudowany na podstawie wspólnych elementów, które za każdym razem pojawiły się w zbiorze „musi”. Szerokie konsultacje standardu minimum

Standard minimum Czy uzasadnienie potrzeby realizacji projektu zawiera analizę sytuacji kobiet i mężczyzn, która wskazuje na nierówności ze względu na płeć? (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 2. Czy analiza sytuacji kobiet i mężczyzn zawarta w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu, zawiera dane ilościowe, które wskazują na brak istniejących nierówności w obszarze problemowy projektu? (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie).

Standard minimum 3. Dane w podziale na płeć użyte w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu dotyczą zasięgu i obszaru interwencji projektu (punkt 3.1 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 4. Działania podejmowane w projekcie odpowiadają na nierówności lub bariery ze względu na płeć, istniejące w obszarze problemowym projektu lub różnicują działania (formy wsparcia) dla kobiet i mężczyzn przyczyniając się do zmniejszenia istniejących nierówności w obszarze projektu (punkt 3.3 wniosku o dofinansowanie).

Standard minimum 5. Rezultaty są podane w podziale na płeć i wynikają z uzasadnienia potrzeby realizacji projektu. Rezultaty wskazują jak projekt wpłynie na sytuację kobiet i mężczyzn w obszarze projektu (punkt 3.4 wniosku o dofinansowanie). Tak □ Nie □ 6. Projekt przewiduje równościowy sposób zarządzania projektem (punkt 3.5 wniosku o dofinansowanie).

Standard minimum Standard minimum jest spełniony w przypadku uzyskania 2 pozytywnych odpowiedzi. IZ PO KL od 2010 roku będzie zwiększać ilość pozytywnych odpowiedzi wymaganych do spełnienia standardu minimum.

Podsumowanie Dyskryminacja istnieje! Dyskryminacja nie jest kwestią wiary i osobistych przekonań. Kluczowa jest segregacja danych. Podstawa sukcesu: rzetelna analiza i żelazna konsekwencja. Zasada równości szans kobiet i mężczyzn jest obowiązkiem, zaś korzystanie z EFS nie jest obowiązkowe.

Wyzwania Skuteczne strategie polityki równościowej opierają się na podejściu „z góry na dół” – kluczowe jest zaangażowanie dyrekcji. Kluczowe jest pozyskiwanie danych z podziałem na płeć we wszystkich obszarach interwencji FS. Każdy program operacyjny wymaga opracowania kompleksowej „Agendy działań na rzecz równości szans kobiet i mężczyzn w ramach PO ….. 2007-2013”. Równość szans w kontekście Funduszy Strukturalnych to obszar specjalizacji i rozwoju kompetencji.

Publikacje Zasada równości szans kobiet i mężczyzn w projektach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poradnik, 2009 „Wdrażanie perspektywy równości szans kobiet i mężczyzn w projektach EFS PO KL”, 2008 „Polityka równości płci w praktyce. Podręcznik”, 2006 „Polityka równości płci. Przewodnik Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL”, 2005 „Praktyczny poradnik w zakresie równego traktowania kobiet i mężczyzn w funduszach strukturalnych”, 2003

Źródła danych Raport GUS „Kobiety w Polsce” - 2008 Raport UNDP „Polityka równości płci – Polska 2007” - 2007 Krajowy System Monitorowania Równego Traktowania Kobiet i Mężczyzn - www.monitoring.rownystatus.gov.pl Obserwatoria Rynku Pracy System Informacji Oświatowej

Zapraszam do kontaktu Maja Branka maja. branka@ideazmiany. pl www Zapraszam do kontaktu Maja Branka maja.branka@ideazmiany.pl www.ideazmiany.pl