NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZICE W SZKOLE.
Advertisements

informacje i wskazówki dla rodziców
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Wnioski grupy V Jak systemowo w skali szkoły zapewnić wsparcie dla ucznia, który tego potrzebuje?
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Opracował J. Stryjkowski
Wiesław Włodarski 13 kwietnia 2010 r
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Szkoła wspomaga wychowanie
Regulamin szkolnego konkursu „Super klasa”
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Izabela Kołodziejczyk
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Rozwój społeczny dziecka
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Co to jest samotność? Samotność to stan emocjonalny człowieka wynikający najczęściej z braku pozytywnych relacji z innymi osobami.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Zespół Nr 1 Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Ks. Jana Twardowskiego
III MAŁOPOLSKIE FORUM PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH IWONA JANEK GIMNAZJUM NR IM. B.GŁOWACKIEGO.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
PROGRAM WYCHOWAWCZY GIMNAZJUM W BIAŁYM KOŚCIELE rok szkolny 2014/2015 Dziecko żyjące w tolerancji nabiera cierpliwości Dziecko zachęcane uczy się wiary.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Prezentacja pedagoga szkolnego Violetta Orska
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
„Jeden gram praktyki jest lepszy niż tona teorii” Swami Shivananda Kompetencje dyrektora poradni niezbędne w procesie wspomagania rozwoju szkół – dobra.
The Leader in Me.
Szkolne Koło Caritas w Szkole Podstawowej nr 86 działa już 10 lat.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Zadania pedagoga szkolnego
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Wychowanie do życia w rodzinie
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła z mocą zmieniania świata!
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

NIWELOWANIE TRUDNOŚCI INTERPERSONALNYCH WE WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI BOŻENA PARUCH PEDAGOG SZKOLNY Gimnazjum nr 7 w Krakowie

Kluczowe umiejętności interpersonalne, to umiejętności: nawiązywania kontaktu z innymi, komunikacyjne: umiejętności uważnego słuchania, nadawania, przemawiania, zarządzania przekazem niewerbalnym i werbalnym, negocjacyjne, rozwiązywania konfliktów, pracy zespołowej, zachowań asertywnych, wywierania wpływu, delegowania uprawnień, adaptacji społecznej

Odpowiednia postawa interpersonalna nacechowana pozytywnym nastawieniem do innych i do siebie Umiejętność prowadzenia rozmowy Dialog jest najlepszym sposobem na pełne, prawdziwe ludzkie spotkanie człowieka z człowiekiem

Kontakt z drugim człowiekiem jest podstawową potrzebą każdej ludzkiej istoty Ludzkie spotkania mogą być oparte na dobrej komunikacji i dobrej rozmowie Człowiek uczy się dialogu będąc w relacjach z innymi ludźmi. Rozmowa daje szansę na prawdziwe spotkanie z drugim człowiekiem Dialog to także wspólne odczuwanie, empatia, znajomość w zakresie uczuciowości i emocji drugiego człowieka

Język służy do porozumiewania się, jest narzędziem komunikacji, lecz również jest źródłem wielu nieporozumień Należy wsłuchiwać się w to, co mówią do nas rodzice, choć czasami ważniejsze jest to, czego nie powiedzą

Powody niechęci rodziców do kontaktów ze szkołą Złe wspomnienia z własnego pobytu w szkole Podzielanie stereotypu, że w szkole pracują Ci, którym się nie powiodło Obawa, że z dzieckiem jest „coś nie tak” Lęk przed krytyką metod wychowania Niechęć do słuchania negatywnych informacji Brak wiary w skuteczną pomoc

Pedagog może zniwelować niechęć rodzica poprzez Zadbanie o dobre wrażenie rodzica podczas pierwszego kontaktu z pedagogiem Zaplanowanie spotkania – zaproszenie Przygotowanie się – informacje o dziecku Stworzenie dobrej, przyjaznej atmosfery Pozytywna postawa, otwartość, zrozumienie Uświadamianie, że potrzebujemy jego współdziałania w rozwiązaniu problemu Słuchanie rodzica

Słuchanie Rodzica Słyszeć, to jeszcze nie znaczy słuchać. (…..) Żeby słyszeć trzeba mieć otwarte uszy, żeby słuchać, trzeba mieć otwarty umysł. Im uważniej pedagog słucha, tym bardziej staje się dla rodzica wiarygodny jako osoba, która naprawdę chce pomóc. ( pl)

Uczciwość wobec Rodziców Pedagog powinien być szczery i prawdomówny w stosunku do rodziców Nie może obiecywać czegoś, jeśli nie będzie mógł dotrzymać słowa Jeżeli rodzice przekażą jakieś poufne informacje o sobie, czy życiu rodziny, nie wolno zawieść ich zaufania mówiąc o tym w rozmowie z nauczycielami lub z innymi rodzicami.

Pedagog jest zobowiązany pokonać własne obawy przed kontaktem z rodzicami Agresywnymi Zdenerwowanymi Zagubionymi Szukającymi sprzymierzeńca w sprawach rozwodowych Zaburzonymi

Rodzic jako sojusznik Pedagoga Przeprowadzenie w poradni badań psychologicznych dziecka Odroczenie obowiązku szkolnego Skierowanie ucznia na zespół orzekający - uzyskanie specjalistycznego wsparcia Przeniesienie do klasy integracyjnej Przyznanie nauczania indywidualnego Przyjęcie pomocy materialnej

Inne sposoby niwelowania trudności interpersonalnych Pedagog nie jest anonimowy – uczestnictwo w spotkaniach z rodzicami Wyjazdy i wyjścia z uczniami Organizowanie warsztatów Pomoc materialna -Obiady z MOPS, Stowarzyszeń, z parafii, od sponsorów -Paczki na Boże Narodzenie i Dzień Dziecka -Szlachetna Paczka

c.d. Sposoby niwelowania trudności interpersonalnych Współpraca z wydawnictwem WAM i studiem INIGO -Angażowanie uczniów do udziału w filmach edukacyjnych W roku szkolnym 2013/2014 były to: - Tożsamość w Internecie – 11 uczniów - Wet za wet – 6 uczniów -Jak skutecznie zarządzać czasem – 10 uczniów Wolontariat

Kwesta na rzecz Hospicjum św. Łazarza na Targach książki

Wolontariat Ogólnopolska Zbiórka Żywności „Podziel się posiłkiem”

Wolontariat Żonkilowy Tramwaj

Wolontariat Żonkilowy Tramwaj

Wolontariat Pola Nadziei – Zebranie z rodzicami

Wolontariat VI Ogólnopolska Zbiórka Żywności -Caritas

Podsumowanie Kompetencje i doświadczenie pedagoga Pozytywne nastawienie do siebie i innych Uczciwość, sumienność, pracowitość Aktywność w zdobywaniu nowej wiedzy Umiejętność dobrej współpracy z Rodzicami, Dyrektorem, Nauczycielami, Poradniami, Kuratorami, Sądem, Policją i innymi Instytucjami

„Bez poświęcenia uwagi drugiej osobie nie będzie zrozumienia, nie będzie więc komunikacji". Carl Rogers

Dziękuję za uwagę Bożena Paruch