KIERUNKI 2014 SEKTOR AUTO-MOTO Rola i wpływ auto-moto na gospodarkę Wraz z efektem mnożnikowym auto-moto tworzy 7,8% wartości dodanej (104 mld PLN w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
TEORIE LOKALIZACJI DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
Analiza progu rentowności
1 Wyniki finansowe za I kw r. ULMA Construccion Polska S.A. Prezentacja dla inwestorów 21 maja 2012 r.
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Spotkanie z mediami w Ministerstwie Gospodarki
Charakterystyka branży By Tomasz Kospin, Piotr Krogulski
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Efekty udostępnienia FCL i analiza potrzeb jego odnowienia
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
CZY POLSKA GOSPODARKA MOŻE SOBIE POZWOLIĆ NA OSŁABIENIE DYNAMIKI EKSPORTU? dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
ul. Błażeja 98B Poznań Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski
Gospodarka światowa.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Burzliwe morze, mocny wiatr w żagle: perspektywy polskiego rynku ubezpieczeniowego Witold M.Orłowski.
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Rynek mięsny na przykładzie sektora wieprzowego
Perspektywy stabilności systemu finansowego w Polsce
Konsekwencje zablokowania prywatyzacji w latach Michał Chyczewski Andrzej Domański Jeremi Mordasewicz Andrzej Rzońca Warszawa, 18 października.
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
analiza dynamiki zjawisk Szeregi czasowe
Gospodarka W długim okresie czasu dystans rozwojowy województwa w stosunku do reszty kraju zwiększa się; Udział województwa w tworzeniu krajowego PKB.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zagadnienia materiałowo-surowcowe w produkcji mebli w Polsce Maciej Formanowicz, Marek Adamowicz, Tomasz Wiktorski Międzynarodowa konferencja Rynek drewna.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Rynek węgla kamiennego na świecie wrzesień 2013
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku
Wielowymiarowe modele w ekonomii
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Prognoza wpływu zmian demograficznych na liczbę
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
TRENDY PRZYSZŁOŚCI DLA POLSKI do roku PEST: polityka, ekonomia, socjologia, technologie. SEMINARIUM INE PAN Warszawa INSTYTUT NAUK EKONOMICZNYCH.
Przepływy międzygałęziowe
Zróżnicowanie społeczno – gospodarcze państw świata
Katarzyna Piętka-Kosińska CASE-Doradcy Warszawa,
20/02/2007Marcin Gomułka, Szkoła Główna Handlowa, © Propozycje nowych wskaźników produktów dla mierzenia innowacyjności. Innowacyjność w kontekście.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
Polskie 10 lat w Unii. Z NACZĄCY AWANS POLITYCZNY W UE C ZĘŚĆ CENTRUM DECYZYJNEGO S ILNE WPŁYWOWE PAŃSTWO Większy budżet Bezpieczeństwo energetyczne Przełożenie.
Model gospodarki otwartej – nie w pełni zintegrowanej z gospodarką światową W modelu gospodarki otwartej nie w pełni występują: rynek towarowy , rynek.
FUNDACJA WSZECHNICY BUDOWLANEJ OWEOB Promocja Patronat Honorowy Przewodniczącego Komisji Infrastruktury Sejmu RP oraz Ministra Infrastruktury rukturyPrzewodnicącego.
Elektrownie cieplne podstawą energetyki Polski
Warszawa, 21 lutego 2007 r. GRUPA PEKAO S.A. Wyniki finansowe po czwartym kwartale 2006 r. Najlepszy kwartał, najlepszy rok, na drodze do integracji.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Jerzy Cieslik, Dynamic Entrepreneurship
Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI.
WPŁYW REALIZACJI REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA (RPO WSL) NA ROZWÓJ SPOŁECZNO-GOSPODARCZY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
Zainwestuj w Lubuskiem Elżbieta Anna Polak Marszałek Województwa Lubuskiego.
ŚWIAT I POLSKA PRZED NOWYMI WYZWANIAMI KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Koniunktura i handel światowy. Podstawowe tendencje Juliusz Kotyński.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w październiku 2011 r. Joanna Jarzębowska Junior Project Manager ASM – Centrum Badań.
KONIUNKTURA GOSPODARCZA ŚWIATA I POLSKI Polska – koniunktura w 2015 r. Prognoza na lata Warszawa, lipiec 2016.
Motoryzacja w Polsce i Europie 2016 r.
INWESTYCJE ZAGRANICZNE W POLSCE Warszawa, 7 lipca 2016 r.
GOSPODARKA ŚWIATA I POLSKI – SZANSE I ZAGROŻENIA
Juliusz Kotyński IBRKK Warszawa, 28 czerwca 2017 r.
Napływ inwestycji w 2016 roku oraz perspektywy na rok w statystykach PAIiH SA
Negatywny wpływ rekompensat na ekonomikę gospodarstw karpiowych.
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

KIERUNKI 2014 SEKTOR AUTO-MOTO

Rola i wpływ auto-moto na gospodarkę Wraz z efektem mnożnikowym auto-moto tworzy 7,8% wartości dodanej (104 mld PLN w 2012 r.); wpływ bezpośredni części produkcyjnej jest relatywnie mniejszy niż handlowej (1,5% vs. 2,9%), ale wpływ pośredni części produkcyjnej jest większy niż handlowej (2,3% vs. 1,1%).

Wpływ auto-moto na inne sekcje gospodarki Tworzenie wartości dodanej w sektorach powiązanych z auto-moto (udziały sumują się do 100%)

Uwaga: wielkimi literami oznaczono sekcje PKD, literami małymi – szczególnie istotne branże w ramach danej sekcji. Znaczenie auto-moto dla innych sekcji i branże gospodarki Łączny udział efektów mnożnikowych w produkcji globalnej danej sekcji lub działu na rzecz auto-moto

Koszty pracy Prawie 800 tys. osób, czyli 6% pracujących bezpośrednio i pośrednio zatrudnia sektor motoryzacji. W skali całej gospodarki udział kosztów pracy w wytworzonej wartości dodanej jest w Polsce niższy niż w krajach UE, ale w auto-moto jest na poziomie bliższym średniej UE Gospodarka Sektor produkcji pojazdów Koszty pracy w relacji do wartości dodanej w branżach polskiej sektora motoryzacyjnego Średni koszt 1 etatu w energetyce jest o 60% wyższy niż w sektorze przedsiębiorstw Znaczące zróżnicowanie obciążenia kosztami pracy i poziomem zarobków w branżach auto-moto

Tendencje sektora motoryzacyjnego – sprzedaż Struktura produkcji pojazdów i części ulega dużym zmianom. Większy udział stanowi obecnie produkcja części niż pojazdów (53% vs. 44%) % części i akcesoriów to inne niż wyposażenie elektryczne i elektroniczne

Skutki globalnego kryzysu finansowego dla branż nie były jednolite, ale postępuje poprawa rentowności Produkcja silnikówProdukcja samochodów osobowych Produkcja autobusów Produkcja nadwozi, przyczep, naczep Branża handlowa przejmuje część działalności przesyłowo-dystrybucyjnej Tendencje sektora motoryzacyjnego – przychody i rentowność Przyspiesza sprzedaż części i akcesoriów, silników oraz autobusów, ale sprzedaż aut osobowych tkwi w recesji

Tendencje sektora motoryzacyjnego – eksport W 2013 r. eksport auto-moto wyniósł 18,7 mld euro, co stanowiło 12% całego polskiego eksportu. Udział eksportu w sprzedaży części produkcyjnejUdział eksportu w sprzedaży w podklasach Wielkość eksportu z Polski (ogółem w mld EUR, jako % eksportu sektora) Dynamika eksportu ogółem i w segmentach (zmiana % rdr i CAGR ) Branża handlowa przejmuje część działalności przesyłowo-dystrybucyjnej Od 1999 r. eksport auto-moto wzrósł 8-krotnie, co daje CAGR na poziomie aż 16%

Na początku ubiegłej dekady Niemcy odbierali prawie połowę polskiego eksportu auto-moto, a obecnie tylko 29%. Udział w eksporcie danego segmentu w %, wartości w mld euro (w nawiasach) Eksport – główni odbiorcy polskiej produkcji w 2013 r. Polska eksportuje coraz droższe auta, ale średnia cena eksportowanych części do aut spada

Model produkcji sektora motoryzacyjnego w Polsce na tle UE Powiązanie polskiego eksportu z produkcją sektora motoryzacyjnego w krajach UE wskazuje na istotne współzależności: Eksport części z Polski jest istotnie powiązany z produkcją auto-moto w 6 krajach (lewy wykres) Eksport części z Polski jest powiązany z eksportem samochodów głównych partnerów handlowych do innych krajów (prawy wykres) Współczynniki korelacji liniowej między dynamiką polskiego eksportu części a dynamiką produkcji Sektora motoryzacyjnego u głównych partnerów handlowych Polski Współczynniki korelacji liniowej między polskim eksportem części a eksportem aut głównych partnerów handlowych Polski Wzrost dynamiki PKB w Polsce o 1 pkt proc. skutkuje wzrostem produkcji auto-moto o 6,7 pkt proc. w tym samym roku i o skumulowane 3,3 pkt proc. w dłuższym okresie

Wpływ rządowej polityki na produkcję i sprzedaż aut Lokalizacja produkcji zależy od poziomu krajowej sprzedaży, a ta w Polsce jest statystycznie za niska, jeśli porównamy sprzedaż nowych aut do zarejestrowanych Sprzedaż nowych aut w Polsce powinna być na 2-krotnie wyższym poziomie niż obecnie Sprzedaż nowych aut w Polsce powinna być 2-krotnie wyższa niż obecnie

Podsumowanie  Sektor motoryzacyjny daje pracę blisko 800 tys. osób (6% ogółu pracujących) i wytwarza 104 mld PLN, czyli 7,8% wartości dodanej (w tym, 4,4% bezpośrednio i 3,4% pośrednio)  Produkcja sektora motoryzacyjnego jest bardzo silnie zorientowana na eksport (78%), w tym 76% w przypadku części i 89% w przypadku aut osobowych, a eksport auto-moto stanowi 12% eksportu ogółem (w 2008 r. było to aż 17%)  Polska produkcja auto-moto jest silnie skorelowana z produkcją i eksportem auto-moto 6 krajów UE: Słowacja, Szwecja, Włochy, Niemcy, Belgia, Wielka Brytania  Jednak udział Polski w światowej produkcji motoryzacyjnej jest znikomy (0,7% w 2013 r.) i maleje z powodu spadku produkcji aut osobowych ( w 2013 r. produkcja o połowę mniejsza niż w 2008 r.) - pomimo dobrej oceny SSE, BIZ nie trafiają do Polski, ale innych krajów EŚW - popyt wewnętrzny na auta może być istotnym czynnikiem lokalizacyjnym  Globalny kryzys finansowy zmienił architekturę przemysłu motoryzacyjnego: - poszukiwania „nowych Detroit” i delokalizacja produkcji, - rozpoczęcie procesu koncentracji głównych grup producenckich, - regionalna dychotomia konsumentów (kraje rozwinięte vs. rozwijające się)  Produkcja auto-moto jest wskaźnikiem koniunktury – wzrost dynamiki PKB w Polsce o 1 pkt proc. skutkuje wzrostem produkcji sektora motoryzacyjnego o 6,7 pkt proc. w tym samym roku i o skumulowane 3,3 pkt proc. w dłuższym okresie