Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI."— Zapis prezentacji:

1 Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI

2 Przełom - 1989 EKONOMIA BEZ RYNKU BAZAR MAJĄTEK DO PRYWATYZACJI ASPIRACJE

3 Stawka na rynek wewnętrzny: źródła modernizacji Inwestycje zewnętrzne+import Przedsiębiorczość Hurt Spódzielcy Kupcy Sieci Efekt: konkurencja

4 Modele równoległe modernizacji sektora dystrybucji M-1 „imported” M-2 „domestic” Wysokokapitałowe inwestycje zewnętrzne Jednorodne własnościowo sieci handlowe Hiper mark et supe rmar ket disc oun ters C&CC&C Kurczące się sklepy niezależne Niskokapitałowe inwestycje w hurt i integrację pionową sklepów kupiecko-spółdzielczych Modernizacja starego hurtu i rozproszonego handlu Sieci franczyzowe sieci hurtowych Integracje przez producentów Różnorodne integracje horyzontalne

5 Nowy duch – nowy czynnik Change of the major economy drivers Wzrost nowego napędu gospodarki: handel Zapaść starego przemysłu I sektora

6 To działa… 20152014201320122011201020092008 GDP (IV Q y/y) 3,6%3,3%3,0%0,2%4,6%4,7%3,2% Sales (VII m y/y) 2,2%5,2%3,8%2,2%1,3%3,6%5,6%2,1%

7 Przez rynek wewnętrzny do Unii: absorpcja wyzwania  Rola główna: wiązanie innych branż i strukturalizacja popytu  Konkurencja/wymogi: jakość i cena, stąd… produktywność sektora  Wymagania i konkurencja to sukces w eksporcie i właściwa „selekcja” importu  Efekty mnożnikowe w łańcuchach dostawy: inwestycje, redukcja kosztów, technologie, praca, …  Powołanie do życia branż sukcesu produkcyjnego PKB 56% generowane w kraju, w tym 18% handel i naprawy,  Silny rynek wewnętrzny to odporność na recesje generowane na zewnątrz

8 Poszukujemy innowacji… Nowoczesny handel to:  Innowacja systemowa: magnes innych innowacji  Popyt na innowacje produktowe i organizacyjne (póki co tańsze są wnoszone z zewnątrz)  Platforma dla inwestycji wnoszonych i generowanych  „Kontrola” nad produktywnością gospodarki, czyli systemowym wykorzystaniem zasobów  Uefektywnienie korzystania z czynników produkcji: pracy, kapitału, zasobów, know-how,…  Konkurencyjność rynku wewnętrznego i eksportu PERŁA W KORONIE POLSKIEJ TRANSFORMACJI?

9 Co będzie, gdy handel obejmą dyskryminujące podatki itp…?  Co z rynkiem produktów krajowych, np. z żywnością, AGD, meblami…?  Czy SMEs się ucieszą? Kto bierze odpowiedzialność za ryzyko najsłabszych?  Co z eksportem? A może i z importem? Co z cenami „polskimi” na świecie? Jak promować?  Co z rentownością w łańcuchach dostaw, np. w produkcji?  Co zaboli bardziej: inflacja, czy deflacja, bo obie wystąpią w pewnej kolejności…?  Czy wystąpi spadek inwestycji i ucieczka kapitałów? Co z kooperacją na rynku europejskiej produkcji przemysłowej, np. w samochodówce?  Kto straci pracę? A kto wręcz przeciwnie? Co z płacami?  Na koniec: z kim biznes ma rozmawiać? – gdy wszyscy o handlu wszystko wiedzą lepiej od handllowców… ? Kto weźmie odpowiedzialność?

10 Podyskutujmy…! 1. jak zachowają się formaty handlowe? – dostawy, praca/płaca, ceny. 2. co to znaczy dla dostawców? – produkcja, eksport, gama dostaw 3. Jak zareaguje PKB? – struktura, wielkość, 3. Czy ograniczanie handlu to jakaś alternatywa rozwojowa dla Polski?


Pobierz ppt "Handel w polskiej polityce przemysłowej DR M A FALIŃSKI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google