AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
RAPORT.
AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
1 Przygotowania do EURO 2012 – zagadnienia horyzontalne Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 28 maja 2007.
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. Polish Information and Foreign Investment Agency Offset i inwestycje zagraniczne jako szansa.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Poznań, WUW, 18 marca 2009.
AUTORSKI PROJEKT Redakcji TTG Poland WIRTUALNE BIURO PRASOWE Poli sh Press Center.
AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY
Zarządzanie projektami
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Inwestycje i projekty inwestycyjne (menedżer projektu)
Inwestycje zagraniczne w Polsce trzy kwartały 2005
Wojciech Kuśpik – Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości Artur Wolny – Ernst & Young.
POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH
Informacje o Firmie - GP Industry Support
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, poddziałanie – Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Centrum Inwestora i Eksportera
Krakowski Park Technologiczny Specjalna Strefa Ekonomiczna Atuty Krakowa i Małopolski dla pozyskiwania inwestycji z sektora SSC & BPO”
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY Wybrane następstwa rozwoju OZE – doświadczenia PAIiIZ Marta Kokoszka Departament Inwestycji Zagranicznych.
Spotkanie robocze polskich regionów Korytarza Bałtyk – Adriatyk
COMENIUS REGIO Safe Future Secure Internet.
– Twój nowy Regionalny Portal Inwestycyjny ! Założenia projektu Special Investment Care – Specjalna Opieka Inwestycyjna.
Inicjatywa MNiSW Inkubator Innowacyjności w Poznańskim Parku Naukowo -Technologicznym.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Ocena projektów inwestycyjnych
l Idealne miejsce dla Twojego biznesu.
Jak znaleźć partnera do projektu? Anna Łukaszkiewicz- Kierat Regionalny Punkt Kontaktowy Politechnika Śląska.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY Standardy obsługi inwestora i promocji gminy, przygotowanie oferty inwestycyjnej Joanna Wolff, z-ca dyrektora.
Stargardzka Agencja Rozwoju Lokalnego Sp. z o.o. 22 październik 2015 Centrum Wspierania Przedsiębiorców – Stargardzki Park Przemysłowy.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów II stopnia.
Studia miejskie i regionalne czyli do czego możecie wykorzystać wiedzę i umiejętności analityczne o miastach i regionach? Oferta dla Studentów I stopnia.
Polish Information and Foreign Investment Agency BAZA PODDOSTAWCÓW (PROJEKT) WYDZIAŁ POWIĄZAŃ KOOPERACYJNYCH DEPARTAMENT INFORMACJI GOSPODARCZEJ.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Doprowadzenie niezbędnej infrastruktury technicznej do terenów inwestycyjnych przy ulicy Stołczyńskiej.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Pomoc publiczna Case study Iwona Chojnowska-Haponik
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Polish Information and Foreign Investment Agency PL Warsaw, 12 Bagatela Street, phone: (+48 22) , fax: (+48 22) ;
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY Współpraca z Regionami Michał Borowski Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarczego Polska Agencja Informacji.
STREFA PRZYSZŁOŚCI -inicjatywy ŁSSE w celu pozyskiwania inwestycji Maciej Rapkiewicz – Prezes Zarządu Konferencja „Promocja atrakcyjności inwestycyjnej.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Studia miejskie i regionalne
Studia miejskie i regionalne
Zasady budowania oferty inwestycyjnej przez jst
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Napływ inwestycji w 2016 roku oraz perspektywy na rok w statystykach PAIiH SA
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Zapis prezentacji:

AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY POLISH INFORMATION AND FOREIGN INVESTMENT AGENCY Obsługa inwestora zagranicznego –perspektywa PAIiIZ Adam Małecki Zastępca Dyrektora Deparament Inwestycji Zagranicznych Nowa Ruda, 17 października 2014 r.

Projekty PAIiIZ zakończone w podziale na kraje w latach 2008 – 2013 298 zakończonych projektów; ponad 6,2 bln EUR zainwestowanego kapitału; 71 532 nowych miejsc pracy. Inwestycje w liczbach BPO – 99 projekty o wartości ponad 199 mln EUR; motoryzacyjny – 61 projektów o wartości ponad 3 971 mln EUR; B + R – 34 projektów o wartości ponad 138 mln EUR. Główne sektory Źródło: PAIiIZ 2

Projekty inwestycyjne PAIiIZ w roku 2013 53 zakończonych projektów 18 963 nowych miejsc pracy 53 zakończonych projektów 1 8 4 6 2 5 10 Najwięksi inwestorzy w wymiarze miejsc pracy 2 4 902.5 mln EUR nakładów inwestycyjnych Investments by country of origin Inwestycje według krajów Najwięksi inwestorzy w wymiarze nakładów inwestycyjnych

Tendencje w napływie BIZ do Polski BSS zmiana struktury obsługiwanych sektorów produkcja kapitałochłonność zmiana parametrów obsługiwanych projektów zatrudnienie Produkcja nakłady zmiana priorytetów w poszukiwaniach nieruchomości brownfield greenfield zmiana modelu korzystania z nieruchomości najem BTS zakup Zmiana form ekspansji na rynki zagraniczne Relacje kontraktowe F&P BIZ 4

Czynniki decydujące o wyborze miejsca lokalizacji inwestycji - PRODUKCJA Podstawową przesłanką wyboru działki jest SSE oraz techniczno-prawne aspekty nieruchomości (status prawny, media, ukształtowanie) 1 Infrastruktura gospodarcza 2 Dostępność transportowa Bliskość głównych szlaków komunikacyjnych – głównie drogowych oraz lotnisko zwiększają szansę 3 Aktywność władz samorządowych Inicjatywa ze strony partnera samorządowego, współpraca w aspektach formalno-prawnych jest nieoceniona 4 Zasoby i koszty pracy Czynnik ten ma znaczenie, choć nie decydujące Źródło: (ARC Rynek i Opinia dla Samorządu Woj. Śląskiego, badanie jakościowe, 2012) 5

Czynniki decydujące o wyborze miejsca lokalizacji inwestycji - PRODUKCJA korzystne położenie Waga dla inwestora infrastruktura techniczna podaż siły roboczej telekomunikacja połączenia komunikacyjne jakość obsługi w urzędzie/Parku fachowa siła robocza lokalne zachęty podatkowe obiekty produkcyjne i biurowe wcześniejsza współpraca inwestora z polskimi partnerami stosunek władz lokalnych do BIZ bliskość granic doświadczenia innych firm duży rynek zbytu w regionie nastawienie mieszkańców do inwestycji zagranicznych mała konkurencja ze strony firm lokalnych podaż i dostęp do surowców ceny surowców wysoki Niski/a Wpływ partnera lokalnego na dany czynnik 6

W oparciu o powyższe kryteria inwestor poszukuje optimum Magiczny trójkąt decyzyjny czas Czas Przedłużający się proces podejmowania decyzji nie oznacza automatycznie zmiany harmonogramu realizacji projektu proces Aspekty proceduralne są analizowane z punktu widzenia możliwości ziszczenia się negatywnych ryzyk koszty Proces Koszty Aspekty kosztowe dotyczą zazwyczaj elementów związanych z infrastrukturą działki, a nie jej ceną W oparciu o powyższe kryteria inwestor poszukuje optimum 7

Prezentacja wybranego aspektu infrastrukturalnego (gaz) w kontekście magicznego trójkąta Offered site Gas pipeline to be constructed (blue line) 12 months Required scope of work: 1 660 meters extension of ϕ125 medium pressure gas pipline from Komorniki area (along publicly owned land) Neccesity to built a measurement station Q = 110 m3/h 2013 2014 2015 Agreement is being signed (June 2013) Accomplishment of construction works (June 2014) Gas pipline -15 thous. EUR Ms. Marzena Majdzik, Director of Gas Network Development, DSG tel. 071/364 95 30 email: marzena.majdzik@dsgaz.pl cost Measurement station - 10 thous. EUR 8

Prezentacja oferty (II) – zdjęcia lotnicze 9

Prezentacja oferty (III) – mapa sytuacyjna 10

Przygotowanie idealnej wizyty cz. I Ustalenie celu wizyty oraz identyfikacja potrzeb inwestora w zakresie niezbędnych oraz dodatkowych informacji, próba określenia stopnia „decyzyjności” przedstawicieli inwestora, wizyta techniczna vs biznesowa, Zgromadzenie podstawowych informacji o firmie, jej przedstawicielach, kulturze z której się wywodzą, notowania giełdowe ? Zapewnienie dyskrecji konkurencja dlaczego proces negocjacji klienci/dostawcy pomoc publiczna Pozytywna energia, klarowana wizja rozwoju, pozytywne doświadczenie innych inwestorów wzmacniają korzystną percepcję oferty inwestycyjnej, Najważniejszy (najtrudniejszy) jest pierwszy krok (inwestor) Efekt kuli śnieżnej 11

Przygotowanie idealnej wizyty cz. II Przygotowanie programu wizyty: Wyznaczenie i poinformowanie o celu, planowanych tematach rozmów niezbędnych osób, Instruktaż dla ekspertów: zwięzła, klarowna wypowiedź, wcześniejsza analiza możliwości inwestycyjnych w oparciu o dane inwestora, Ustalenie kolejności zdarzeń oraz właściwego czasu i sposobu ich realizacji np. trasy przejazdu, EKSPERCI razem oddzielnie decyzja Opcja I Opcja II Opcja III Spotkanie Wizytacja nieruchomości Firma referencyjna 12

Przygotowanie idealnej wizyty cz. III Przygotowanie zaplecza infrastrukturalnego: sala spotkań, rzutnik, środki transportu, buty gumowe itp., Określenie sposobu rozmieszczenia uczestników spotkania, Uwzględnienie przerw w przypadku dłuższych spotkań oraz odpowiedniego czasu na posiłki (rezerwacja miejsc w restauracji), Zebranie informacji o umiejętnościach językowych gości oraz ewentualnie - zapewnienie obsługi fachowego tłumacza, Przywitanie, przedstawienie uczestników Przedstawienie członków zespołu, prezentacja projektu Prezentacja potencjału miasta/regionu/Parku Typowy przebieg spotkania Prezentacja oferty nieruchomości (opcjonalnie eksperci) Dyskusja Wskazanie PM, harmonogram, podział zadań, follow-up strona polska inwestor 13

Najczęstsze błędy Niedostateczne „rozpracowanie” inwestora, jego wymagań i celów, Problemy z kadrą (brak osób ze znajomością języka obcego, rotacja kadr i brak kontynuacji dobrych pomysłów poprzedników), Brak dedykowanej inwestorowi osoby do kontaktu, Źle przygotowane materiały promocyjne, błędy językowe, źle dobrane zdjęcia, mapy, nieaktualne dane, Brak ofert lub niewiedza o własnym potencjale inwestycyjnym, Reaktywność i chaotyczność działania, Brak kontroli nad przygotowaniem do spotkania zaproszonych ekspertów, niedoskonała koordynacja podległych służb, brak wizji i pomysłu na spotkanie, Niedostateczne działania w zakresie podtrzymania relacji, brak kontaktu zwrotnego. 14

Inne pomysły Spotkanie inwestora z zagraniczną firmą działającą w Parku/mieście jest nieocenione (company of reference meeting), Organizacja regularnych spotkań biznesowych z firmami zagranicznymi („Klub inwestora”) – źródło wiedzy o problemach oraz nowych inwestycjach, Przesłanie oferty inwestycyjnej/kontakt z firmami, które zaistniały w mediach w kontekście nowych projektów inwestycyjnych, Nawiązanie relacji z podmiotami mogącymi dostarczyć informacji o nowych inwestycjach: firmy HR, projektowe, budowlane, międzynarodowe agencje nieruchomości, firmy konsultingowe, Organizacja regularnych spotkań/kontrola realizacji działań z pracownikami odpowiedzialnymi za poszukiwanie/obsługę inwestorów, Dbanie o firmy zlokalizowane w Parku. 15

e-mail: post@paiz.gov.pl Dziękuję za uwagę 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12 tel. (+48 22) 334 98 00, fax (+48 22) 334 99 99 e-mail: post@paiz.gov.pl