DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
informacje i wskazówki dla rodziców
Advertisements

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Opracowanie: mgr Monika Kramkowska, mgr Sylwia Pokorzyńska
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Dojrzałość szkolna o czym każdy rodzic powinien wiedzieć zanim jego dziecko pójdzie do pierwszej klasy Pedagog szkolny Nina Majewska 1.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Rozwój dziecka 6-cioletniego „Mój 6-ciolatek idzie do szkoły”
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Opracowanie i prowadzenie: Karolina Głuszek Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt pt.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka sześcioletniego
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1

Dojrzałość szkolna - definicja Dojrzałość jest to osiągnięcie przez dzieci takiego poziomu rozwoju fizycznego, społecznego i psychicznego, który czyni je wrażliwymi i podatnymi na systematyczne nauczanie i wychowanie w klasie pierwszej szkoły podstawowej. S. Szuman Dojrzałość szkolna polega na osiągnięciu przez dzieci w pewnym wieku wrażliwości i podatności na nauczanie i wychowanie w szkole. Wrażliwość na naukę szkolną to dostateczny stopień zainteresowania dziecka nauką i wiedzą w zakresie i w tej postaci, w jakiej się je podaje uczniom w szkole. Podatność na nauczanie i wychowanie w szkole polega na tym, że dla dzieci rozpoczynających naukę w klasie I to, czego będą się tam uczyć, jest już na tyle przystępne, że może być zrozumiałe, zapamiętane oraz umiejętnościowo opanowane. 2

Na dojrzałość szkolną sześciolatka składają się osiągnięcia rozwojowe w trzech sferach: umysłowej, ruchowej - manualnej, emocjonalnej - społecznej.

Dojrzałość umysłowa: potrafi porozumiewać się z dorosłymi i rówieśnikami za pomocą mowy potocznej zrozumiałej dla jego słuchaczy, podejmuje czynności zmierzające do określonego celu i potrafi je wykonać do końca, jest aktywne poznawczo, chce się uczyć, umie swobodnie i logicznie wypowiadać swoje sądy, opinie, życzenia i pytania.

Dojrzałość do nauki czytania i pisania: Dziecko interesuje się czytaniem, pisaniem: • słucha, ogląda książeczki dla dzieci, • opowiada historyjkę obrazkową, • układa układanki, • dzieli zdanie na wyrazy, wyraz na sylaby oraz łączy sylaby w wyraz.

Dojrzałość do nauki matematyki zna i stosuje liczebniki porządkowe, dodaje i odejmuje liczmany lub przedmioty (działania na konkretach), potrafi klasyfikować i szeregować, określa stosunki przestrzenne, zna cyfry i podstawowe znaki matematyczne.

Dojrzałość fizyczna sprawność ruchowa (tzw. motoryka duża), sprawność manualna(tzw. motoryka mała), niezaburzona koordynacja wzrokowo- ruchowa, odporność na choroby i zmęczenie.

Dojrzałość emocjonalna Równowaga psychiczna, gdy siła reakcji dziecka jest adekwatna do bodźca. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie wybucha z błahego powodu, złości się, płacze, często jest agresywne, drażliwe, lękliwe, napięte. Osiągnięcie dojrzałości emocjonalnej pozwala przeżywać pozytywne emocje solidarności, życzliwości i przyjaźni oraz reagować w sposób adekwatny do sytuacji.

Dojrzałość społeczna duża samodzielność (zarówno w samoobsłudze, jak i powierzonych zadaniach), umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i nauczycielami, umiejętność współdziałania i współpracy w grupie, umiejętność podporządkowania się niezbędnym, ogólnie przyjętym zasadom zachowania, przepisom porządkowym,

Dojrzałość społeczna c.d. wrażliwość na opinię nauczyciela, odpowiedzialność za podjęte zadania, np. rolę dyżurnego, umiejętność przebywania jakiś czas poza zasięgiem bezpośredniej opieki rodziców, umiejętność doprowadzenia rozpoczętego zadania do końca.

Jak należy przygotować dziecko do roli ucznia? Wyrabianie samodzielności (zarówno w samoobsłudze, jak i powierzonych zadaniach). Nie wyręczaj dziecka. Ćwiczenie wytrwałości i systematyczności. Zwracaj uwagę na to, aby rozpoczęta budowla z klocków lub rysunek został zakończony, przydzielaj dziecku drobne obowiązki (sprzątanie zabawek, podlewanie kwiatów). Wzbogacanie wiedzy o świecie, doświadczeń życiowych dziecka, pobudzanie do działania, rozwijanie spostrzegawczości i myślenia. Wzbogacaj zasób słownictwa i pojęć przedszkolaka, odpowiadaj na wszystkie zadawane pytania, w których przejawia się myślenie i ciekawość poznawcza dziecka.

Uczenie prawidłowej wymowy. Rozmawiaj często z dzieckiem. Rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej. Przy oglądaniu obrazków zwracaj uwagę dziecka na kształty, różnice między nimi. Utrwalaj położenie poszczególnych przedmiotów (wyżej, niżej, na prawo, na lewo), organizuj zabawy, polegające na układaniu całości z kilku elementów. Rozwijanie spostrzegawczości słuchowej. Czytaj dziecku bajki i opowiadania, rozwijaj zainteresowania książką – czytanie bajek uczy dziecko odróżniać dobro od zła, wpływa na kształtowanie systemu wartości. Wielokrotne czytanie pozwala na pamięciowe opanowanie treści, na wspólne przeżywanie radości i smutków, rozwija koncentrację uwagi.

Nauka liczenia. Aby rozwijać tą umiejętność dostarczaj dziecku różnych przedmiotów do przeliczania. Usprawnianie ręki dziecka. Ręka nieusprawniona szybko się meczy i boli, nie pozwala na ładne pisanie i rysowanie. Wykonuj z dzieckiem ćwiczenia manualne i grafomotoryczne – dziecko powinno dużo rysować, malować, sklejać, wycinać, lepić z plasteliny, wydzierać itp. Ćwiczenie kulturalnego zachowania się. Wpajaj dziecku zasady savoir vivre, kształtuj postawy życzliwości w stosunku do innych, ucz dziecko używania zwrotów grzecznościowych. Przyzwyczajanie dziecka do ustalonego rozkładu dnia. Przestrzegaj stałych godzin snu, posiłków i zabawy.

Kształtowanie pozytywnej motywacji dziecka do nauki Kształtowanie pozytywnej motywacji dziecka do nauki. Traktuj pójście do szkoły jako coś naturalnego. Opowiadaj o swoich przyjemnych wspomnieniach ze szkoły, nie strasz.

Literatura: M. Bogdanowicz, M. Barańska, E. Jakacka – książki z serii „Metoda dobrego startu”, W. Brejnak „Czy Twój przedszkolak dojrzał do nauki?”, E. Gruszczyk – Kolczyńska „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki”, E. Gruszczyk – Kolczyńska „Dziecięca matematyka”, B. Janiszewska ”Ocena dojrzałości szkolnej” E. Koźniewska, A. Frydrychowicz, A. Matuszkiewicz, E. Zwierzyńska „Skala gotowości szkolnej”, B. Wilgocka – Okoń „Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich”.

Dziękuję za uwagę 