Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSKAŹNIKI USŁUG WODNO – KANALIZACYJNYCH I ODBIORU ODPADÓW STAŁYCH.
Advertisements

Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Pkt. 2, a) Agendy spotkania Dyskusja na temat uwag zgłoszonych do rozporządzenia w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (kwestie merytoryczne.
Podstawy prawne dla monitoringu jakości wody przeznaczonej do spożycia
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
UPORZĄDKOWANIE GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ NA TERENIE AGLOMERACJI ŻAGAŃ
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
System wodociągowy miasta Mielca (2001r.) Długość sieci ogółem 256,4 km sieć magistralna i rozdzielcza - 168,2 km przyłącza.
Przyjazna Kłodnica.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Pkt. 4 Agendy spotkania Sprawozdawczość z wykonania KPOŚK w 2010 r.
KPOŚK – drogą do czystej wody
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Grupa Wymiany Doświadczeń usług wodociągowo-kanalizacyjnych moderator: Stanisław Łodwig Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - Instytucja Zarządzająca RPOWP Spotkanie finansowane z Pomocy Technicznej Regionalnego Programu Operacyjnego.
Efekt ekologiczny w projektach z zakresu gospodarki wodno-ściekowej
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
PLAN ROZWOJU I MODERNIZACJI URZĄDZEŃ WODOCIĄGOWYCH I URZĄDZEŃ KANALIZACYJNYCH MIASTA I GMINY GOLENIÓW NA LATA
Projekt ten, współfinansowany przez Unię Europejską, przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy obywatelami Unii Pełnomocnik.
Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej
Podhalańskie Przedsiębiorstwo Komunalne Spółka z o.o. w Nowym Targu
Przyjazna Kłodnica.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
,,Uporządkowanie gospodarki
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
   Praca dyplomowa inżynierska
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Ustalanie granic aglomeracji ściekowych.
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej Operacje dotyczące tworzenia i umożliwienia.
Rozbudowa i modernizacja gospodarki ściekowej na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.
Ochrona wód rzek Orawy na obszarze Natura 2000, poprzez budowę kanalizacji w Podwilku, Chyżnem i Trstenie. Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita.
Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (IVAKPOSK)
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Budowa kanalizacji sanitarnej w gm. Gierałtowice na finiszu! Projekt budowy kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią ścieków w Gminie Gierałtowice.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Perspektywy rozwoju gdańskiego systemu kanalizacji sanitarnej
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
Oczyszczanie ścieków – projekt zajęcia II Prowadzący: mgr inż. Małgorzata Balbierz.
Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Lisi Ogon i Łochowo – etap III Nr POIS /12 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
01 Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi Dyrektywy europejskie w zakresie środowiska Pełnomocnik Zarządu ds. zrównoważonego rozwoju.
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
dr inż. Tadeusz Rzepecki
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Zapis prezentacji:

Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji Joanna Anczarska – Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej

Definicja aglomeracja aglomeracja oznacza teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych albo do końcowego punktu zrzutu tych ścieków. końcowym punktem zrzutu jest miejsce przyłączenia systemu kanalizacji dla ścieków komunalnych w aglomeracji nieposiadającej oczyszczalni ścieków, do systemu kanalizacji dla ścieków komunalnych w aglomeracji posiadającej oczyszczalnię ścieków.

Uchwały wyznaczające aglomeracje aglomeracje wyznacza sejmik województwa w drodze uchwały marszałek województwa uzgadnia aglomeracje z właściwym dyrektorem regionalnego zarządu gospodarki wodnej i właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska marszałka województwa zasięga opinii zainteresowanych gmin,

Terminy weryfikacji aglomeracji Nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2014 r właściwe sejmiki województw: wyznaczą aglomeracje o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2000 RLM; dostosują obszary i granice aglomeracji, W terminie do dnia 30 czerwca 2014 r. wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) przedstawią właściwym sejmikom województw propozycję wyznaczenia obszarów i granic aglomeracji

Zmiany w aktach wykonawczych zmiana rozporządzenia w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego w celu określenia podwyższonych standardów oczyszczania ścieków na wszystkich oczyszczalniach w aglomeracjach powyżej 10 000 RLM ścieki oczyszczane na przemysłowych oczyszczalniach ścieków (wymienionych w załączniku 3 do dyrektywy 91/271/EWG ) powinny spełniać warunki określone dla oczyszczalni ścieków bytowych i komunalnych w aglomeracji

RLM = RLM (Mk)+RLM(prz)+RLM(czas) RLM aglomeracji Obliczając RLM należy uwzględniać: stałych mieszkańców – 1 Mk = 1 RLM, osoby czasowo przebywające na terenie aglomeracji (obiekty usług turystycznych, szpitale, internat, więzienie) – 1 miejsce noclegowe = 1 RLM, ścieki przemysłowe (pochodzące z małych i średnich przedsiębiorstw i/lub działalności gospodarczej) odprowadzane do systemu zbierania lub oczyszczalni ścieków komunalnych. RLM = RLM (Mk)+RLM(prz)+RLM(czas)

Kryteria do wyznaczania, oceny i weryfikacji obszaru aglomeracji aglomeracja ≥ 2 000 RLM, osiągnięcie blisko 100% poziomu obsługi zbiorczymi systemami kanalizacyjnymi (% RLM korzystających z systemu kanalizacyjnego), Jak wynika z oceny projektów unijnych przez KE, poziom ten (we wszystkich aglomeracjach powyżej 2000 RLM) powinien wynosić nie mniej niż 95% RLM, a w przypadku dużych aglomeracji nawet 98% RLM (podejście przy POIiŚ).

Kryteria do wyznaczania, oceny i weryfikacji obszaru aglomeracji spełnienie wskaźnika długości sieci obliczanego jako stosunek przewidywanej do obsługi przez budowany system kanalizacji zbiorczej liczby mieszkańców aglomeracji i niezbędnej do realizacji długości sieci kanalizacyjnej który nie może być mniejszy od 120 mieszkańców na 1 km sieci wskaźnik ten odnosi się tylko do nowobudowanej sieci oraz mieszkańców i osób czasowo przebywające na terenie aglomeracji (przeliczanych na podstawie liczby zarejestrowanych miejsc noclegowych), którzy zostaną do niej podłączeni. wyliczanie wskaźnika długości sieci tylko w przypadku, gdy na terenie aglomeracji planowana jest do wybudowania sieć kanalizacyjna.

Kryteria do wyznaczania, oceny i weryfikacji obszaru aglomeracji pozostała ludność aglomeracji nieobsługiwana przez zbiorcze systemy kanalizacyjne korzystać będzie z innych systemów oczyszczania ścieków, indywidualne systemy oczyszczania ścieków powinny zapewnić poziom oczyszczania ścieków właściwy dla danej aglomeracji z uwagi na wielkość RLM. osiągnięcie przez oczyszczalnie wymaganych standardów oczyszczalnie ścieków muszą umożliwiać oczyszczanie co najmniej 100% ilości ścieków powstałych w aglomeracji, Cały ładunek zanieczyszczeń powstających w aglomeracji powinien być doprowadzany do oczyszczalni obsługującej aglomerację bądź usuwany w innych systemach oczyszczania ścieków.

Likwidacja aglomeracji Aglomeracje nie powinny być likwidowane, jeżeli: posiadają oczyszczalnie ścieków i sieć kanalizacyjną, do której podłączonych jest przynajmniej 2 000 mieszkańców, uzyskały dofinansowanie na inwestycji w ramach KPOSK, zobowiązując się tym samym do spełnienia wymogów dyrektywy 91/271/EWG, nie realizują inwestycji jedynie ze względu na brak środków finansowych.

Działania inwestycyjne dla aglomeracji nie spełniających wymogów Dyrektywy ściekowej. Lp. Przyczyna niespełnienia przez aglomerację wymogów dyrektywy Rodzaj interwencji 1 Brak możliwości oczyszczania na oczyszczalni ścieków 100% ładunku RLM powstającego w aglomeracji Sprawdzenie prawidłowości wyznaczenia aglomeracji/w uzasadnionych przypadkach weryfikacja granic aglomeracji Modernizacja/rozbudowa zwiększająca przepustowość oczyszczalni ścieków 2 Oczyszczalnia ścieków nie spełnia wymogów odprowadzenia ścieków określonych w planowanym rozporządzeniu Modernizacja technologii oczyszczalni ścieków 3 Aglomeracja nie osiąga odpowiedniego poziomu obsługi zbiorczymi systemami kanalizacyjnymi Rozbudowa systemów kanalizacyjnych oraz innych metod oczyszczania ścieków na terenie aglomeracji 4 Aglomeracja nie spełnia wymogów dyrektywy Budowa nowej oczyszczalni ścieków/ likwidacja starej oczyszczalni ścieków poprzez budowę kolektora przerzutowego na oczyszczalnię ścieków posiadającą rezerwę technologiczną oczyszczania oraz spełniającą wymogi dyrektywy 5 Wysokie koszty eksploatacyjne oczyszczalni Zmiana technologii oczyszczania ścieków/przeróbki osadów ściekowych

Przykłady Przypadek 1 - opisuje prosty przypadek, w którym jedną aglomerację obsługuje jeden system zbierania i jedna oczyszczalnia. Przypadek 2 - szereg blisko siebie położnych miejscowości o wystarczającej koncentracji, jest obsługiwanych przez jedną oczyszczalnię ścieków

Przykłady Przypadek 4 -opisuje kilka odrębnych aglomeracji posiadających odrębne systemy zbierania, ale obsługiwanych przez jedną oczyszczalnię ścieków komunalnych. Przypadek 3 - opisuje jedną aglomerację, składającą się z kilku przyległych jednostek administracyjnych, obsługiwaną przez jeden system zbierania i oczyszczalnię.

Efekt ekologiczny zostanie spełniony przez aglomerację zgodnie z dyrektywą jeżeli: wyposażenie aglomeracji w oczyszczalnię ścieków komunalnych spełnia wymagania art. 5.2 dyrektywy, wydajność oczyszczalni ścieków odpowiada ładunkowi generowanemu przez całą aglomerację, sieć kanalizacyjna pokrywa prawie 100% obszaru aglomeracji, a tylko w wyjątkowych szczegółowo uzasadnionych przypadkach ma zastosowanie indywidualnych systemów oczyszczania ścieków zapewniających taki sam poziom ochrony środowiska, jaki przewiduje się dla ścieków komunalnych odprowadzanych do systemu zbierania. Spełnienie jednoczesne powyższych wymagań świadczy o osiągnięciu przez aglomerację efektu ekologicznego.

Dziękuję za uwagę Krajowy Zarząd Gospodarki Wodnej ul. Grzybowska 80/82 00-844 Warszawa tel.: + 48 (22) 37 20 210 Fax.: + 48 (22) 37 20 293 WWW.KZGW.GOV.PL