Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St. Mościbrodzki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TRADYCYJNE METODY PLANOWANIA I ORGANIZACJI PROCESÓW PRODUKCYJNYCH
Advertisements

PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Badania operacyjne. Wykład 1
Spółka Cywilna Zagadnienia ogólne.
Planowanie zadań i metody ich obrazowania
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Źródła prawa podatkowego
Fundacja jako rodzaj organizacji
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Metodyki zarządzania projektami
Podstawa prawna prowadzenia działalności gospodarczej
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Wiedza o państwie i prawie
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
Analiza ekonomiczno – finansowa
Stosunki prawne.
Norma prawna.
System aktów prawodawczych
Elementy prawa cywilnego
Przedmiot prawa cywilnego Kryteria wyodrębniania stosunków cywilnoprawnych Pojęcie prawa cywilnego sensu largo Kodyfikacja prawa cywilnego.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
Prawo cywilne – część ogólna i prawo zobowiązań
ŹRÓDŁA PRAWA CYWILNEGO
SWOBODA UMÓW SWOBODA UMÓW. 1) swoboda umów wiązana jest z pojęciem kompetencji: Z. Radwański: kompetencja do kształtowania przez podmioty wiążących je.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Ustrój administracji publicznej
PODMIOTY PRAWA PRYWATNEGO
Tworzenie prawa.
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
PROPEDEUTYKA PRAWA Dr med. Jacek Perliński. TEMATYKA WYKŁADÓW 1 System prawa, podstawowe pojęcia prawa, źródła prawa, wykładnia prawna. 2 Konstytucja.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawo pracy.
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
Ordynacja podatkowa Przepisy ogólne. Praktyczne i teoretyczne przesłanki wyodrębnienia gałęzi prawa podatkowego. O wyodrębnieniu danej gałęzi decydują.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
 S. Wronkowska, Z. Ziembiński „Zarys teorii prawa”
Przedstawicielstwo Przedawnienie i terminy zawite
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Prawo cywilne z umowami w adm.3 Składanie oświadczeń woli
WŁADCZE A NIEWŁADCZE FORMY DZIAŁANIA ORGANÓW ADMNISTRACJI PUBLICZNEJ
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
System aktów prawodawczych
Tworzenie prawa.
Akt administracyjny – pojęcie, sposoby klasyfikowania
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
Norma prawna.
Tworzenie prawa.
Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa wykład 2
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
ELEMENTY PRAWA.
ADMINISTRACJA PUBLICZNA
Norma prawna.
SWOBODA UMÓW.
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Tworzenie prawa.
Tworzenie i stosowanie prawa - cz. 2 stosowanie prawa
Zapis prezentacji:

Podstawy Organizacji i Przedsiębiorczości Wojciech St. Mościbrodzki

Wykresy Gantta - procedura  Wykres Gantta – sposób przedstawiania następstwa zdarzeń, uwzględniający wzajemne zależności.

Przygotowanie Gantta  Etap I: Rozłożenie przedsięwzięcia na cele etapowe lub cele cząstkowe.  Etap II: Ustalenie czasu trwania przedsięwzięcia i określenie czasów realizacji celów etapowych i cząstkowych.  Etap III: Ustalenie kolejności realizacji celów etapowych i cząstkowych oraz wyznaczenie terminów ich rozpoczęcia oraz zakończenia.  Etap IV: Określenie miejsca, w którym cele te mają być realizowane.  Etap V: Wyrażenie w postaci graficznej wszystkich dokonanych czynności.

zależność F-S

Zależność FF

Zależność SS

Zależność SF

Budżet  Budżet to plan przychodów i wydatków określonych zasobów (najczęściej pieniędzy, ale są także np. budżety zużycia wody) powiązanych jednym celem, rozciągnięty w czasie.  Budżet służy do planowania i prognozowania, ale także do kontroli i monitoringu (realizacja budżetu)  Budżety konstruuje się najczęściej w odniesieniu do:  Jednostki gospodarującej (np. budżet firmy)  Czasu (np. budżet na dany rok)  Projektu (np. budżet budowy domu)  Konstruując budżet pamiętamy o:  Zasadzie realnego planowania  Zasadzie elastyczności  Zasadzie rozsądnego ryzyka  Perspektywie księgowej i perspektywie cash flow

Przykładowy budżet

Podstawy prawa dla przedsiębiorców  Prawo to zespół (zbiór) norm usankcjonowanych lub wydanych przez państwo i zagwarantowanych przymusem państwowym  Norma prawna - to najmniejszy stanowiący sensowną całość element prawa. Stworzona na podstawie przepisów prawnych, ustanowiona przez kompetentny organ władzy w odpowiednim trybie reguła postępowania:  generalna (nie jest skierowana do jednego, ściśle oznaczonego adresata, ale do grupy podmiotów określonych przy pomocy nazwy rodzajowej)  abstrakcyjna (dotycząca powtarzalnych zachowań, wielokrotnego zastosowania, uniwersalna)  Norma prawna składa się z:  Hipotezy (wyznacza adresata), dyspozycji (określa zachowanie) i sankcji (co się dzieje, gdy dyspozycja nie jest spełniona)

Podstawy prawa dla przedsiębiorców  Podstawowa różnica (co do zasady) pomiędzy organem państwa a innym podmiotem (obywatelem, przedsiębiorcą):  Obywatel (także przedsiębiorca) może zachowywać się w dowolny sposób nie zabroniony przez prawo  Organ władzy musi się zachowywać tylko tak, jak pozwala na to prawo  Obejście prawa (działanie zgodne z literą prawa, ale niezgodne z jego duchem) nie jest równoznaczne z działaniem legalnym

Systemy prawne  Prawo kodeksowe – norma prawna musi być jasno określona, precedens nie tworzy nowej normy, ale może być pomocniczo wykorzystany w orzecznictwie  Prawo zwyczajowe (common law) – prawo oparte o zasady wywodzące się ze zwyczaju, precedens stanowi nową normę prawną

Hierarchia polskiego systemu prawnego  Polskie prawo stanowione:  konstytucja,  ustawy,  ratyfikowane umowy międzynarodowe,  rozporządzenia  przepisy prawa Wspólnot Europejskich (rozporządzenia, dyrektywy, decyzje)  regulacje umowne tworzone przez strony,  postanowienia umów międzynarodowych  zwyczaje handlowe np incoterms, combiterms

Czynność prawna i czyn prawny  czynność prawna to świadome i zgodne z przepisami prawa zachowanie podmiotów zmierzające do wywołania skutków prawnych mocą odpowiednich oświadczeń woli  Czyn - zachowanie się podmiotu prawa które rodzi skutki prawne choć do wywołania tych skutków podmiot prawa swym zachowaniem nie zmierzał (mogą być zgodne z prawem i niezgodne)

Kodeks cywilny  Przykładowe zagadnienia:  pełnomocnictwo  prokura  zasiedzenie  dobra i zła wiara  rękojmia i gwarancja

Krótki wstęp do teorii wyboru  Wybór w działalności gospodarczej to najczęściej decyzja oparta o rachunek ekonomiczny  W zależności od okresu spodziewanego zwrotu mówimy często o:  Decyzjach strategicznych (powyżej 3 lat)  Decyzjach taktycznych (powyżej 1-3 lat)  Decyzjach operacyjnych (krótkoterminowych) Oczywiście podział ten ma jedynie znaczenie umowne  Decyzje podejmowane są jednoosobowo lub grupowo.  Przeważnie decyzja podejmowana grupowo jest lepsza, bowiem pojawia się efekt synergii pomiędzy decydentami. Może się jednak zdarzyć, że osoba o najsilniejszym wpływie ogranicza efektywność zespołu  Typowe formy podejmowania decyzji: głosowanie, uzgodnienie, szukanie kompromisu

Struktury liniowe

Liniowa z osobą wspomagajacą

Task-force

Macierz