Praca z uczniem trudnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Praca z dzieckiem w domu rodzinnym.
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Uczeń trudny.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
Śmiech to zdrowie… ale i nauka.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Jak motywować dziecko do nauki?
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualny plan resocjalizacji
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Motywacja do nauki.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
PEDAGOG SZKOLNY.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Lekcja 1 Temat:.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Regulamin Świetlicy Szkolnej
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Sposoby motywowania dzieci do nauki
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
PRZYCZYNY NIEPOWODZEŃ SZKOLNYCH
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Uczeń- jego prawa i obowiązki
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Praca z uczniem trudnym

Przyczyny niepowodzeń szkolnych Tkwiące w samym uczniu Spowodowane przez nauczyciela Ekonomiczno- społeczne Tkwiące w systemie szkolnym Free Template from www.brainybetty.com

Przyczyny tkwiące w samym uczniu Obniżone możliwości intelektualne Deficyt funkcji percepcyjno- manualnych (wzrok, słuch) Niska wydolność psychofizyczna Zaburzenia sfery emocjonalnej (nadpobudliwość psychoruchowa ADHD, nadruchliwość, impulsywność) Problemy wieku dojrzewania Free Template from www.brainybetty.com

Przyczyny spowodowane przez nauczyciela Zła organizacja lekcji (brak dokładnie sprecyzowanych celów lekcji, jednostronna ocena) Niski poziom wiedzy i umiejętności merytorycznych i pedagogicznych nauczyciela Niewłaściwe metody nauczania (metody podające) Złe formy pracy (jednolita dla wszystkich uczniów) Słabe wykorzystywanie wiedzy w praktyce Słaba kontrola i ocena przyswojonego materiału (ocenianie stanu, a nie przyrostu wiedzy, niesystematyczność) Słaba znajomość uczniów Brak dostatecznej opieki nad uczniami mniej zdolnymi (np. zróżnicowanie zadań na sprawdzianie, opieka pedagogiczna) Niewłaściwa atmosfera na lekcji (nauczyciel zbyt surowy lub zbyt liberalny) Free Template from www.brainybetty.com

Przyczyny ekonomiczno- społeczne Złe warunki domowe Brak zrozumienia ze strony rodziców Problemy finansowe rodziców Niski poziom intelektualny rodziców Rozpad rodziny Patologia rodzinna Free Template from www.brainybetty.com

Przyczyny tkwiące w systemie szkolnym Nieprzystosowanie programów nauczania do możliwości uczniów Brak pomocy dydaktycznych Nadmierna ilość uczniów w klasie Zła organizacja procesu nauczania (zły rozkład zajęć lekcyjnych) Free Template from www.brainybetty.com

Skutki niepowodzeń szkolnych Drobne luki w materiale powodują wzrost niechęci do nauki Znaczne luki powodują wzrost agresji, kłamstwa, tracenie ambicji, wagary itp. Potęgują zaburzenia rozwoju, które były pierwotną, główną lub wspierającą przyczyną niepowodzeń Powodują powstanie nowych zaburzeń Pogarszają ogólną sprawność umysłową uczniów Obniżają zainteresowanie nauką- spadek motywacji Obniżają odporność nerwową i tolerancję na stres Free Template from www.brainybetty.com

Zadania nauczyciela Nauczyciel wobec trudnego ucznia wykorzystuje w swojej pracy pedagogicznej: Profilaktykę pedagogiczną (zapobieganie opóźnieniom) Diagnozę pedagogiczną (wykrycie luk w wiadomościach) Terapię pedagogiczną (likwidację luk Free Template from www.brainybetty.com

Zadania nauczyciela w ramach zapobiegania niepowodzeniom szkolnym: Wnikliwa obserwacja uczniów na początku roku szkolnego Wywiad z rodzicami Poznawanie uczniów podczas procesu nauczania; diagnozowanie potrzeb, zainteresowań i celów poszczególnych uczniów Analizowanie dokumentacji dotyczącej ucznia Stworzenie zespołu wyrównawczego Kontakt z pedagogiem i psychologiem Stosowanie różnorodnych metod i materiałów Free Template from www.brainybetty.com

Zadania nauczyciela- c.d. Stały kontakt z rodzicami Wdrażanie uczniów do systematycznej pracy Organizowanie pomocy koleżeńskiej Dopasowywanie ogólnych celów nauczania do indywidualnych uczniowskich zainteresowań i celów Racjonalne organizowanie lekcji powtórzeniowych Jawne ocenianie wyników nauczania Włączanie organizacji uczniowskich w walkę z niepowodzeniami Wydłużanie czasu pracy uczniów słabych w stosunku do pozostałych uczniów Dopuszczanie różnych form referowania wiadomości przez ucznia Systematyczna kontrola prac domowych i przyrostu wiedzy Free Template from www.brainybetty.com

Zadania nauczyciela- c.d. Nauczanie problemowo grupowe (łączenie w 3-5 osobowych grupach uczniów słabych z lepszymi w celu wspólnego rozwiązywania problemów) Wykorzystywanie pomysłów zaproponowanych przez uczniów Indywidualizowanie procesu nauczania (prowadzenie lekcji na kilku poziomach, zróżnicowane prace domowe i zadania na sprawdzianie, indywidualne zalecenia wyrównawcze) Życzliwa, cierpliwa praca z każdym uczniem Free Template from www.brainybetty.com

Zadania nauczyciela- c.d. Tworzenie klimatu korzystnego dla uczniów zainteresowanie rozwojem KAŻDEGO ucznia, wiara w sukces ucznia, umiejętność przebaczania i zapominania, zauważanie wszelkich pozytywów, konsekwentne i zdecydowane stanowisko w sprawach reguł i ich przekraczania, bez poniżania uczniów, szacunek dla starań ucznia, świadomość, że uczniowie nie są doskonali, poczucie humoru  Free Template from www.brainybetty.com

Zasady budowania dobrej atmosfery wychowawczej Uczniowi nie udzielaj tylko kar, nie ukazuj tylko słabych stron jego osobowości. Jeśli ucznia nie chwalisz nigdy, nie spodziewaj się pozytywnego oddźwięku na krytykę. Nie porównuj zachowania uczniów; wyzwala to zawiść i nieufność do ideału. Nie mów: "postąpiłeś gorzej od kolegi", mów raczej: "postąpiłeś poniżej swoich możliwości, gorzej, niż na to pozwala Twoje lepsze Ja". Nie poniżaj godności ucznia. Unikaj złośliwości, przesady i sarkazmu w swojej ocenie. Jeśli uwagi Twoje mają być skuteczne, muszą być zwięzłe, zrozumiałe, nie za często stosowane, a ich wykonanie kontrolowane. Ponadto winny one oddziaływać uspokajająco, łagodzić konflikty i napięcia. Podkreślaj postępy, choćby minimalne, jakie zauważysz w zachowaniu ucznia. Free Template from www.brainybetty.com

c.d. Staraj się odpowiadać na oczekiwania uczniów, nawiązując z nimi bliskie kontakty, obdarowując ich życzliwością, zaufaniem, uśmiechem. Uśmiech łagodzi obyczaje, uspokaja, dodaje otuchy, pobudza do działania, uodparnia na niepowodzenia. Wspomagaj ucznia w odkrywaniu i rozwijaniu tego, co posiadają najwartościowszego. Rozwijaj w uczniach siłę ducha, przekonanie, że w życiu niczego nie osiągnie się bez walki, cierpliwości i wysiłku; że wszelkie zwycięstwa naukowe i moralne są owocem drobnych zwycięstw odnoszonych w małych sprawach dnia codziennego. Ucz ich odporności na niepowodzenia, a także na niechęć i zawiść otoczenia. Wdrażaj uczniów do porządku i punktualności. Ukazuj im, że porządek ułatwia życie, odciąża pamięć, oszczędza czas, kształci odczucia, wyzwala kulturalne zachowania, punktualność zaś jest jedną z najcenniejszych form ładu i uprzejmości. Buduj autorytet nauczycielski własnym postępowaniem, prestiżem, sprawnością zawodową. Uczniowie obserwują wnikliwie, czy utożsamiasz się z tym, czego od nich żądasz i czy potrafisz skutecznie rozwiązać własne trudności i problemy. Free Template from www.brainybetty.com

Winę za niepowodzenia szkolne uczniów ponoszą osoby dorosłe Winę za niepowodzenia szkolne uczniów ponoszą osoby dorosłe. (Frydel 2001\2002) Free Template from www.brainybetty.com

Wszelkie frustracje dziecka biorą się z braku akceptacji i doceniania w domu rodzinnym i otaczającym je środowisku. Free Template from www.brainybetty.com

Brak należytej troski i ciepła ze strony rodziców niweczy nawet najlepsze pozytywne oddziaływania ze strony szkoły. Free Template from www.brainybetty.com

Uczeń trudny MUSI mieć kogoś wspierającego jego działania w szkole. Free Template from www.brainybetty.com

Energię i niezadowolenie trudnego ucznia dobry pedagog kieruje na pożyteczne działania, co umacnia u ucznia wiarę we własne siły. Free Template from www.brainybetty.com

Otwartość i życzliwość są podstawą do nawiązania porozumienia, a serdeczność i szczere zainteresowanie stwarza możliwość wpływania na wyniki nauczania uczniów. Free Template from www.brainybetty.com

Rolą nauczyciela jest dodawać uczniom odwagi, by wyrobili w sobie tendencje do podejmowania ryzyka w trakcie nauki. Podejmowanie ryzyka pomaga przezwyciężyć negatywne skutki szkolnych doświadczeń, takie jak znudzenie czy strach przed porażką. Free Template from www.brainybetty.com

Nauczyciel winien nieść pomoc uczniom w dotarciu do wiedzy oraz doradzać w nauce i porządkowaniu informacji. Powinien być osobą, która planuje kształcenie, uwzględnia różnorodne formy organizacyjne, ale też być wzorcem osobowym, ukazującym uczniom jak stać się ekspertami i jak dzielić się swoją wiedzą z innymi. Free Template from www.brainybetty.com