Cele kształcenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Kształcenie praktyczne
Planowanie pracy nauczyciela
1 ZAŁOŻENIA PROJEKTOWANYCH ZMIAN KSZTAŁCENIE ZAWODOWE I USTAWICZNE.
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Język angielski na lekcjach historii
Taksonomia Benjamina Blooma
Normy praktyki zawodowej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Model treści nauczania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Struktura egzaminu zawodowego
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
PLANOWANIE LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dydaktyka ogólna.
Pamięć deklaratywna: semantyczna i epizodyczna
Pedagogika szkoły wyższej
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Modele pracy edukacyjnej i wybrane teorie uczenia się dorosłych
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
opracowała Joanna Bojarska
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Dydaktyka ogólna.
Ewaluacja dydaktyczna – podstawowe pojęcia
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Konspekt (plan metodyczny) a scenariusz
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Treści kształcenia.
Wartości i cele w edukacji- pojęcie, rodzaj i hierarchia wartości:
Wychowanie ekologiczne
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Sprawdzian szóstoklasisty
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Informatyka i technologia informacyjna?
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Program nauczania dla zawodu
System opisu pluralistycznych podejść do języków i kultur (FREPA)
Zapis prezentacji:

Cele kształcenia

Ujęcie opisowe

Kształcenie ogólne wg Okonia Najważniejszy cel- rozwój osobowości Dwie strony: Rzeczowa (obiektywna)- poznawanie świata i nabywanie sprawności pozwalających na udział w jego kształtowaniu Osobowościowa (podmiotowa)- poznawanie siebie, kształtowanie motywacji i zainteresowań, nabywanie sprawności sprzyjających kształtowaniu samego siebie

Cele (strona rzeczowa) Opanowanie podstaw wiedzy naukowej o przyrodzie, społeczeństwie, technice i sztuce Przygotowanie uczniów do działalności praktycznej Kształtowanie u uczniów przekonań i opartego na nich poglądu na świat jako swoistej całości

Cele (strona podmiotowa) Ogólny rozwój sprawności umysłowej i zdolności poznawczych Kształtowanie potrzeb, motywacji, zainteresowań i zamiłowań uczniów Wdrożenie do samokształcenia

Kształcenie ogólne wg Kupisiewicza Główny cel: zapewnienie uczniom, stosownie do ich możliwości i aspiracji, optymalnego rozwoju umysłowego

Cele podrzędne (1) Zapoznanie uczniów z podstawami usystematyzowanej wiedzy w zakresie umożliwiających rozumienie najważniejszych zjawisk i procesów oraz operatywne posługiwanie się tą wiedzą w życiu Zaznajamianie uczniów z określonymi dziedzinami wiedzy oraz wyposażanie w określone umiejętności Rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów

Cele szczegółowe podrzędne (2) Zaznajamianie uczniów z obowiązującymi systemami wartości Wdrażanie do samokształcenia Zapoznawanie uczniów z podstawami nowoczesnej produkcji i organizacji pracy w zakresie wytwórczości przemysłowej, gospodarki rolno-hodowlanej i usług

Ujęcia taksonomiczne

Taksonomia Hierarchiczne uporządkowanie celów: Poprawność terminologii dydaktycznej; Zwięzłość i jasność haseł; Zdefiniowanie kategorii celów; Powiązanie kategorii z czynnościami uczenia się.

Taksonomia celów poznawczych (Bloom) Wiedza (wiadomości) (fakty, terminologia, sposoby gromadzenia faktów, znaki, klasyfikacje, kryteria sprawdzania i oceny, pojęcia ogólne, teorie, struktury) Rozumienie (transfer treści z jednego języka (układu) na inny, interpretacja, ekstrapolacja) Zastosowanie (metody, reguł, pojęcia ogólne) Analiza (podział całości na elementy, ustalanie hierarchii i stosunków między elementami) Synteza (tworzenie całości z danych elementów- wytworzenie dzieła, opracowanie planu działania, stworzenie obrazu całości na podstawie części danych) Ocenianie (ocena na podstawie kryteriów zewnętrznych i wewnętrznych)

Taksonomia Blooma- modyfikacja Wiadomości Analiza i synteza Rozumienie Zastosowanie Ocenianie

Taksonomia Niemierki (ABC) (cele poznawcze) Poziom Kategoria I. Wiadomości A. Zapamiętanie wiadomości B. Zrozumienie wiadomości II. Umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych Układ hierarchiczny Ogólność

Taksonomia Niemierki (ABC) (cele wychowania) Poziom Kategoria I. Działania A. Uczestnictwo w działaniu B. Podejmowanie działań II. Postawy C. Nastawienie na działanie D. System działań

Taksonomia Niemierki (ABC) (cele praktyczne) Poziom Kategoria I. Działania A. Naśladowania działania B. Odtwarzanie działania II. Umiejętności C. Sprawność działania w stałych warunkach D. Sprawność działania w zmiennych warunkach

Uszczegóławianie celów nauczania Cele operacyjne

Cel szczegółowy (Niemierko) Zadanie, dla którego ustalono kryterium akceptowalnego poziomu wykonania w odniesieniu do jego głównego składnika Odpowiedniość Jednoznaczność Wykonalność Logiczność Obserwowalność Mierzalność

Operacjonalizacja: zamiana celu ogólnego na szczegółowy Cele operacyjne: Sprecyzowanie (pozbawienie wyrażeń luźnych, nie wiążących) Uszczegółowienie (unikanie lakonicznych haseł) Konkretyzacja (określenie sytuacji i stanu końcowego) Upodmiotowienie osiągającego cel (inwencja, osobisty wkład i pełna odpowiedzialność jednostki

Cel operacyjny (Davis, Alexander, Yelon) Opis zachowania, jakie ma się przejawiać po ukończeniu nauki Zachowanie końcowe (mierzalne!) Warunki przejawiania tego zachowania określone w teście Standardy osiągania zachowania końcowego

Cel operacyjny (Guilford) Działanie Treść Warunek Kryteria

Procedura operacjonalizacji celów (Niemierko) Analiza celu ogólnego Luźne zapisy celów operacyjnych (zachowania cechujące uczniów osiągających cel ogólny) Selekcja i klasyfikacja luźnych zapisów Określenie warunków wykonywania czynności (sytuacja odniesienia) Określenie wymagań (czas, ilość błędów, normy jakości) Zredagowanie celów operacyjnych

Źródła celów kształcenia: I-IV etapy edukacyjne- podstawa programowa Nauczanie akademickie- krajowe ramy kwalifikacji Wiedza Umiejętności Kompetencje społeczne