RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
Kuratorium Oświaty w Kielcach
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015 Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej

Cel ewaluacji: Pozyskanie informacji na temat prawidłowości organizowania zajęć rewalidacyjnych zgodnie z przepisami dotyczącymi pomocy psychologiczno- pedagogicznej, jak również zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej. Wyniki ewaluacji sporządzono na podstawie:   analizy ankiet skierowanych do uczniów, analizy ankiet skierowanych do nauczycieli, analizy ankiet skierowanych do rodziców, wywiadu z dyrektorem, analizy dokumentów.

Pytania kluczowe:  1. Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r., poz. 204 ze zm.). 2. Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 414). 3. Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072). 4. Czy szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 ze zm.).

Wskaźniki wewnątrzszkolne Dowody, źródła, dokumenty   PROCESY ZACHODZĄCE W SZKOLE LUB PLACÓWCE Wymaganie Wskaźniki wewnątrzszkolne Dowody, źródła, dokumenty Prawidłowość organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność w szkole ogólnodostępnej. 1. Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r., poz. 204 ze zm.). 2. Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 414). 3. Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 173, poz. 1072). 4. Szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 ze zm.). Wywiad z dyrektorem. Ankiety skierowane do nauczycieli, uczniów, rodziców , analiza dokumentów ,wywiad z dyrektorem. Ankiety skierowane do rodziców, nauczycieli, wywiad z dyrektorem. Wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów.

WYNIKI Ankiet skierowanych do uczniów Ankietowanych: 3 uczniów klas 2,3

Ankiet skierowanych do nauczycieli Ankietowanych: 15 nauczycieli 2. W jakiej formie organizowane jest kształcenie specjalne dla uczniów? Zajęcia rewalidacyjne, Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne , Zajęcia wyrównawcze.

8. Jeśli tak, to w jaki sposób? a) wydłużanie czasu pracy- 15( 100%) b) dodatkowe tłumaczenie poleceń- 15 ( 100%) c) opracowywanie zestawów z pytaniami i zadaniami o niższym stopniu trudności- 12 (80%) d) zmiana sposobu sprawdzania i oceniania- 15( 100%) e) możliwość poprawy oceny- 15( 100%) f) opracowanie dostosowanie wymagań- 14 ( 93.3%) g) Indywidualne metody i formy pracy- 15( 100%)

11.W jaki sposób dokonuje Pan/ Pani analizy możliwości rozwojowych uczniów? a) analiza prac pisemnych- 15 (100%) b) systematycznie sprawdzam prace domowe- 15 (100%) c) prowadzę obserwacje ucznia na zajęciach- 13 ( 86.6%) d) podczas odpowiedzi ustnych uczniów, analizuję stopień opanowania materiału- 15 (100%) e) określam mocne i słabe strony- 13 ( 86.6%)

Ankiet skierowanych do rodziców Ankietowanych: 3 rodziców

7.Jeśli tak, to proszę zaznaczyć jakie? - umiejętność czytania ze zrozumieniem- 3 (100%) - umiejętność utrzymywania się w liniaturze- 2 ( 66.7%) umiejętność posługiwania się zegarem analogowym- 3 (100%) lepsze funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym i szkolnym- 3 (100%) - znajomość zwrotów grzecznościowych- 3 (100%) - większa motywacja do nauki- 3 (100%) - wiara we własne możliwości- 3 (100%) - uspołecznienie - udział w życiu szkoły ( konkursy, akademie)- 2 ( 66.7%) - zainteresowanie wykonywanymi zdaniami- 3 (100%) - radzenie sobie z własnymi emocjami- 3 (100%).

WYWIAD Z DYREKTOREM SZKOŁY 1.Czy w szkole organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? W szkole organizowana jest pomoc psychologiczno – pedagogiczna dla uczniów zgodnie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. 2.Z jakich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej korzystają uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego? Uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego mają zajęcia rewalidacyjne, opracowany przez zespół nauczycieli i dostosowany do potrzeb dziecka IPET, zatwierdzony przez rodziców plan indywidualnej pomocy psychologiczno – pedagogicznej i współpracy z rodzicami; ponadto uczestniczą w zajęciach wyrównawczych.

3. Czy każdy uczeń może uczestniczyć w tego typu zajęciach? W zajęciach rewalidacyjnych uczestniczą wyłącznie uczniowie z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego ze wskazaniami poradni. 4. Według jakiego programu nauczyciele pracują z uczniem niepełnosprawnym? Nauczyciele pracują z uczniem niepełnosprawnym według Indywidualnego Programu Terapeutycznego. 5. Czy program ten poddawany jest ewaluacji sprawdzającej umiejętności nabyte przez ucznia? IPET poddawany jest ewaluacji semestralnej ( jest modyfikowany, jeśli jest taka potrzeba) oraz rocznej. Badamy i sprawdzamy poziom opanowanych przez ucznia wiadomości i umiejętności.

W zajęciach indywidualnych rewalidacyjnych uczestniczy trzech uczniów. 6. Czy zajęcia rewalidacyjne są organizowane zgodnie z zaleceniami Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej? Zajęcia rewalidacyjne i wszelkie zajęcia specjalistyczne organizowane są zgodnie z zaleceniami poradni. 7. Ilu uczniów uczestniczy w zajęcia rewalidacyjnych na terenie szkoły? W zajęciach indywidualnych rewalidacyjnych uczestniczy trzech uczniów. 8. Czy każdy nauczyciel może prowadzić zajęcia rewalidacyjne z uczniem? Zajęcia rewalidacyjne prowadzi nauczyciel z kwalifikacjami z oligofrenopedagogiki.

9. Jaki jest minimalny wymiar godzin tygodniowych zajęć rewalidacyjnych dla jednego ucznia? Nasi uczniowie realizują indywidualnie po 2 godz. zajęć rewalidacyjnych w tygodniu. 10. Czy szkoła organizuje zajęcia indywidualne dla uczniów posiadających takie zalecenie w orzeczeniu? Szkoła organizuje zajęcia zgodnie z orzeczeniem i zaleceniem poradni. 11. Czy szkoła stosuje się do zaleceń zawartych w orzeczeniu dotyczących indywidualnego nauczania, gdy uczeń takie posiada? Oczywiście. Nigdy nie kwestionujemy diagnozy lekarskiej i orzeczenia poradni. Zależy nam na dobru i rozwoju dziecka

12. Czy szkoła wydaje opinię o uczniu na prośbę Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej lub rodzica? Szkoła wydaje opinie o uczniu. Jest to niezbędne do właściwego zdiagnozowania dziecka. 13. Czy dokumentacja zajęć rewalidacyjnych prowadzona jest zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 19 lutego 2002r w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. Dokumentacja prowadzona jest zgodnie z rozporządzeniem. 14.Czy nauczyciele analizują osiągnięcia uczniów? Nauczyciele analizują osiągnięcia uczniów.

15.Jeśli tak, to w jaki sposób Nauczyciele dokonują oceny efektywności udzielonej pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Dokonują semestralnej i rocznej analizy osiągnięć uczniów. Prowadzą karty obserwacji .

ANALIZA WYNIKÓW Z analizy odpowiedzi uzyskanych od wszystkich nauczycieli i informacji dyrektora szkoły wynika, że szkoła organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną zgodnie zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego; Z ankiet wynika, że kształcenie specjalne dla uczniów organizowane jest w formie zajęć rewalidacyjnych, wyrównawczych i korekcyjno – kompensacyjnych; Z odpowiedzi wszystkich ankietowanych wynika, że uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego uczestniczą w zajęciach rewalidacyjnych 2 godziny tygodniowo; Wszyscy uczniowie i rodzice twierdzą, że udział uczniów w tego typu zajęciach ma wpływ na poprawę wyników w nauce, a także spełnia ich oczekiwania; Z ankiety przeprowadzonej wśród rodziców wynika, że ich dzieci podczas zajęć rewalidacyjnych nabywają następujące umiejętności: czytania ze zrozumieniem, umiejętność utrzymywania się w liniaturze, umiejętność posługiwania się zegarem analogowym, lepsze funkcjonowanie w środowisku rówieśniczym i szkolnym, znajomość zwrotów grzecznościowych, mają większą motywację do nauki, wierzą we własne możliwości, biorą czynny udział w życiu szkoły, radżą sobie z własnymi emocjami, są zainteresowani wykonywanymi zadaniami; Z ankiet wynika, że nauczyciele pracują z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego według Indywidualnego Programu Terapeutycznego; Wszyscy nauczyciele zgodnie twierdzą, że Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny jest dostosowany do indywidualnych możliwości każdego ucznia; Z wywiadu z dyrektorem szkoły wynika, że dla każdego ucznia opracowane są dokumenty dotyczące pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz prowadzony jest dziennik rewalidacji.

WNIOSKI I REKOMENDACJE Według wszystkich nauczycieli pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole organizowana jest zgodnie z przepisami Z wywiadu z dyrektorem szkoły wynika, że szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r., poz. 204 ze zm.). Z ankiet przeprowadzonych wśród nauczycieli, rodziców i uczniów oraz wywiadu z dyrektorem szkoły wynika, że szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (t.j.: Dz. U. z 2014 r., poz. 414). Według informacji uzyskanych od dyrektora szkoły wynika, że szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ; Z analizy dokumentów szkolnych, tj. Indywidualnego Programu Edukacyjno- Terapeutycznego, dzienników rewalidacji, dokumentów dotyczących ustalanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej wynika, że szkoła stosuje przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 ze zm.). WNIOSKI I REKOMENDACJE

Nauczycielom – na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Sposoby prezentacji wyników:   Nauczycielom – na posiedzeniu Rady Pedagogicznej. Uczniom – na szkolnej stronie internetowej. Rodzicom – na posiedzeniu Rady Rodziców.

Dziękujemy za uwagę  Skład zespołu: mgr Ewelina Miziołek mgr Izabela Jopek Dziękujemy za uwagę 