Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
w świetle ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
odnajdujemy najlepszą rodzinę.”
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
USTAWA o WSPIERANIU RODZINY i SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ Zadania Gminy Zakopane, 1-2 września 2011 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Bilans ZPP (stan na dzień 25 lutego 2012r.)
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny
Wspieranie dziecka i rodziny w środowisku lokalnym DZIAŁALNOŚĆ ASYSTENTA RODZINY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ W ŚREMIE, CZERWIEC 2011R.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie pieczy zastępczej w świetle nowej ustawy
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
System wsparcia dziecka i rodziny
dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
REGIONALNY OŚRODEK POLITYKI SPOLECZNEJ W LUBLINIE
STAROSTWO POWIATOWE W CHOJNICACH
Wrocławskie Centrum Opieki Wychowania i Adopcji
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Współpraca Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie z placówkami opiekuńczo-wychowawczymi Warszawskie Centrum Pomocy Rodzinie.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Wnioski z prowadzonego nadzoru i kontroli
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
Janów Lubelski r.. Zadanie gminy:  Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych Zadanie powiatu:
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Program szkoleniowy dla kandydatów do sprawowania pieczy zastępczej.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
ASYSTENTURA RODZINY.
Projekt Partnerski, pn. Rodzina w Centrum Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Oś Priorytetowa 9 Solidarne.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
SKUTECZNY SYSTEM WSPARCIA RODZINY
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Zapis prezentacji:

Przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej, pracownik socjalny, asystent rodziny jako partnerzy placówek opiekuńczo-wychowawczych w pracy na rzecz powrotu dziecka do rodziny . Narada szkoleniowa - 3 października 2014 r. Wydział Polityki Społecznej

Art.2 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej 1. Wspieranie rodziny przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych to zespół planowych działań mających na celu przywrócenie rodzinie zdolności do wypełniania tych funkcji. 2. System pieczy zastępczej to zespół osób, instytucji i działań mających na celu zapewnienie czasowej opieki i wychowania dzieciom w przypadkach niemożności sprawowania opieki i wychowania przez rodziców. Wydział Polityki Społecznej

Piecza zastępcza zapewnia – art. 33 pracę z rodziną umożliwiającą powrót dziecka do rodziny lub gdy jest to niemożliwe – dążenie do przysposobienia dziecka, a w przypadku braku możliwości przysposobienie dziecka – opiekę i wychowanie w środowisku zastępczym; przygotowanie dziecka do: godnego, samodzielnego i odpowiedzialnego życia, pokonywania trudności życiowych, nawiązywania i podtrzymywania bliskich i społecznie akceptowanych kontaktów z rodziną i rówieśnikami oraz zdobywania umiejętności społecznych; zaspokojenie potrzeb emocjonalnych dzieci, bytowych, zdrowotnych, edukacyjnych i kulturalno-rekreacyjnych.

Dzieci w pieczy zastępczej w województwie: na koniec 2012 r. - 8 tys. dzieci na koniec 2013 r. - 8 tys. dzieci na dzień 30 czerwca 2014 r.- 8 228 dzieci Z rodziny naturalnej do pieczy instytucjonalnej : 2012r - 313 2013r - 309 2014r - 235 Z pieczy instytucjonalnej do rodziny naturalnej: 2012r - 181 2013r - 143 2014r - 133 Wydział Polityki Społecznej

Praca z dzieckiem w placówce opiekuńczo-wychowawczej( art.100) jest prowadzona zgodnie z planem pomocy dziecku, sporządzonym i realizowanym przez wychowawcę we współpracy z asystentem rodziny, a w przypadku gdy rodzinie dziecka nie został przydzielony asystent rodziny – we współpracy z podmiotem organizującym pracę z rodziną dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej w terminie 18 miesięcy od dnia umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej składa do właściwego sądu wniosek wraz z uzasadnieniem o wszczęcie z urzędu postępowania o wydanie zarządzeń wobec dziecka celem zbadania zaistnienia warunków umożliwiających jego powrót do rodziny albo umieszczenia go w rodzinie przysposabiającej. Do wniosku dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej dołącza opinię gminy lub podmiotu prowadzącego pracę z rodziną

rozporządzenie w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Już na etapie diagnozy psychofizycznej dziecka przyjętego do placówki opiekuńczo-wychowawczej uwzględnia się : przyczyny kryzysu w rodzinie oraz wpływu tego kryzysu na rozwój dziecka; relacje dziecka z jego najbliższym otoczeniem oraz osobami ważnymi dla dziecka rozwój dziecka Diagnoza zawiera między innymi wskazania dotyczące: pracy z rodziną dziecka pracy przygotowującej dziecko do umieszczenia w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka przygotowania dziecka do usamodzielnienia. rozporządzenie w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej Wydział Polityki Społecznej

Zespół do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka dokonuje oceny dziecka w celu: ustalania aktualnej sytuacji rodzinnej dziecka; analizy stosowanych metod pracy z dzieckiem i rodziną; modyfikowania planu pomocy dziecku; monitorowania procedur adopcyjnych dzieci z uregulowaną sytuacją prawną umożliwiającą przysposobienie; oceny stanu zdrowia dziecka i jego aktualnych potrzeb; oceny możliwości powrotu dziecka do rodziny lub umieszczenia go w rodzinnej pieczy zastępczej; informowania sądu o potrzebie umieszczenia dziecka w placówce działającej na podstawie przepisów o systemie oświaty, działalności leczniczej lub pomocy społecznej.

W skład zespołu do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka wchodzi : dyrektor placówki, pedagog, psycholog oraz pracownik socjalny placówki, wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka przedstawiciel organizatora rodzinnej pieczy zastępczej; lekarz i pielęgniarki (w miarę indywidualnych potrzeb dziecka); rodzice dziecka (z wyjątkiem rodziców pozbawionych praw rodzicielskich) inne osoby, w szczególności asystent rodziny prowadzący pracę z rodziną dziecka oraz przedstawiciel ośrodka adopcyjnego. Do udziału w posiedzeniu stałego zespołu mogą być zapraszani w szczególności przedstawiciele: sądu właściwego ze względu na miejsce położenia placówki, właściwego pcpr, ośrodka pomocy społecznej policji, ochrony zdrowia, instytucji oświatowych oraz organizacji społecznych statutowo zajmujących się problematyką rodziny i dziecka, a także osoby bliskie dziecku.

Plan pomocy dziecku Wychowawca opracowuje wspólnie z asystentem rodziny (lub podmiotem prowadzącym pracę z rodziną) uwzględniając diagnozę psychofizyczną dziecka oraz wnioski Zespołu Plan wyznacza cele i działania do pracy z dzieckiem, uwzględnia możliwość powrotu dziecka do rodziny Plan jest modyfikowany w zależności od zmieniającej się sytuacji dziecka i ustaleń Zespołu

Wspólne cele pracy pracownika socjalnego, asystenta rodziny, przedstawiciela organizatora rodzinnej pieczy zastępczej oraz wychowawcy: powrót dziecka do rodziny umieszczenie dziecka w rodzinie przysposabiającej umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej przygotowanie dziecka do usamodzielnienia

Organizator rodzinnej pieczy zastępczej Pracownik socjalny Asystent rodziny Organizator rodzinnej pieczy zastępczej Wychowawca Wzmacnia rodzinę w środowisku udzielając pomocy, w tym w postaci pracy socjalnej biorąc pod uwagę potrzeby rodziny i zagrożenia wynikające z bieżących problemów opiekuńczo-wychowawczych. Pracuje zarówno z rodziną z dzieckiem jak i z rodziną, której dziecko przebywa w pieczy zastępczej Ustawowa liczba rodzin 50 (faktyczna) 77. Pracownicy socjalni w każdej gminie. Pracuje z rodziną biologiczną zmierzając do jej wzmocnienia i usamodzielnienia i ostatecznie pozostawienia w niej dzieci lub powrotu dzieci z pieczy zastępczej. Liczba rodzin z którymi pracuje nie może przekroczyć 15. Aktualnie asystent pracuje średnio z 10 rodzinami. Około 360 asystentów pracuje w 220 gminach (na 314). Przedstawiciel sporządza z zespołem do spraw okresowej oceny sytuacji dziecka w instyt. pieczy zastępczej oraz dyr. placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego m.in. opinie o zasadności przysposobienia dziecka oraz opinie o kontaktach dziecka z rodziną biologiczną i wpływie tych kontaktów na dziecko. Zatrudnia koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej i innych specjalistów Pod opieką wychowawcy może przebywać nie więcej niż 14 dzieci. Wychowawca zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa, prowadzi indywidualną pracę z dzieckiem oraz pracę z grupą dzieci, bierze udział w pracach zespołu do spraw, okresowej oceny dziecka, współpracuje w szczególności z rodziną dziecka Jeżeli z dokonanej analizy sytuacji rodziny z dziećmi wynika konieczność przydzielenia asystenta rodziny, występuje z wnioskiem o jego przydzielenie. Udział w Zespole ds. okresowej oceny dziecka Plan pracy z rodziną opracowany i realizowany we współpracy z rodziną, pracownikiem socjalnym, koordynatorem lub wychowawcą. Udział w Zespole ds. okresowej oceny dziecka Współpracuje z asystentem rodziny przy opracowaniu planu pracy z rodziną, skoordynowanego z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej Koordynatorzy-120 we wszystkich powiatach, średnio 29 rodzin i rdd. Współpraca z asystentem rodziny lub pracownikiem socjalnym prowadzącym pracę z rodziną, opracowanie planu pomocy dziecku . Wychowawców – 942/ 2036 dzieci

Wydział Polityki Społecznej Wnioski wychowawca, asystent rodziny, pracownik socjalny, przedstawiciel pcpr współpracują najbardziej aktywnie jeśli rodzina biologiczna realizuje ustalony z asystentem plan (pracownik socjalny może bardziej intensywnie wspierać rodzinę biologiczną, w tym finansowo, która utrzymuje kontakt z dzieckiem w placówce) bieżąca praca ww. może się opierać o ustalenia roboczego zespołu monitorującego postępy w realizacji planu pomocy dziecku oraz planu pracy z rodziną biologiczną Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Wnioski pracownik socjalny jako przedstawiciel ośrodka pomocy społecznej i asystent rodziny powinni brać udział w zespole dokonującym okresowej oceny sytuacji dziecka współpracując instytucje i służby mogą porozumiewać się na bieżąco w celu ustalenia priorytetów i podziału zadań działania na rzecz rozwoju współpracy międzyinstytucjonalnej mogą dotyczyć również wspólnych szkoleń, wymiany doświadczeń należy brać pod uwagę opinię pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych tworząc gminne, powiatowe i regionalne programy wspierania rodziny i pieczy zastępczej Wydział Polityki Społecznej

Wydział Polityki Społecznej Dziękuję za uwagę informacje Wydziału Polityki Społecznej dostępne na stronie: www.mazowieckie.pl adres: wps@mazowieckie.pl Wydział Polityki Społecznej