KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W SZKOLE LUB PLACÓWCE
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA WYMAGANIA PAŃSTWA WOBEC SZKÓŁ I PLACÓWEK
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 – wnioski dla zmian. 2. Zmiany w załączniku do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sprawowanie nadzoru pedagogicznego
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
1. Podsumowanie wyników ewaluacji zewnętrznych – rok szkolny 2012/13 2
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
Nadzór pedagogiczny ewaluacje Ogółem w województwie przeprowadzono 398 ewaluacji, w tym: 95 całościowych 303 problemowych w obszarze efekty, zarządzanie.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
Wyniki całościowej ewaluacji zewnętrznej w ZS nr1 im
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
SZKOŁA DEMOKRACJI W WYMAGANIACH PAŃSTWA Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa; kieruje się zasadami zawartymi.
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH, MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW SOCJOTERAPII, SPECJALNYCH OŚRODKÓW SZKOLNO-WYCHOWAWCZYCH

Kryterium ewaluacyjne W1. Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Placówka działa zgodnie z przyjętą własną koncepcją pracy, uwzględniającą potrzeby i możliwości rozwojowe wychowanków, specyfikę pracy placówki. SPÓJNOŚĆ działań z koncepcją, Jakie są najważniejsze założenia koncepcji pracy placówki? Czy realizowane przez placówkę działania są spójne z przyjętą koncepcją? Koncepcja pracy placówki jest znana rodzicom i przez nich akceptowana. AKCEPTACJA i ZNAJOMOŚĆ koncepcji przez rodziców Czy koncepcja pracy placówki jest znana i akceptowana przez rodziców? Obszar badania (B) Koncepcja pracy placówki jest przygotowywana i modyfikowana we współpracy z rodzicami. TWORZENIE warunków do współpracy z rodzicami w celu przygotowania i modyfikowania koncepcji pracy placówki. Czy placówka podejmuje działania w celu pozyskania rodziców w celu przygotowania, modyfikacji koncepcji pracy placówki? Koncepcja pracy placówki jest realizowana we współpracy z rodzicami. TWORZENIE warunków do współpracy z rodzicami w celu realizowania koncepcji pracy placówki

Kryterium ewaluacyjne W2. Podejmowane w placówce działania są zorganizowane w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Planowanie działań w placówce odpowiednio do rodzaju <br />placówki: profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, prozdrowotnych, rekreacyjnych, terapeutycznych, resocjalizacyjnych i rewalidacyjnych, w tym wynikających z indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych opracowanych dla wychowanków, służy rozwojowi wychowanków. Czas spędzany przez wychowanków w placówce jest efektywnie wykorzystywany. ADEKWATNOŚĆ działań do potrzeb rozwojowych wychowanków. POWSZECHNOŚĆ stosowania przez wychowawców działań adekwatnych do potrzeb wychowanków. Które działania placówki są adekwatne do potrzeb rozwojowych wychowanków? Na ile działania adekwatne do potrzeb wychowanków są powszechnie stosowane przez wychowawców? Działania realizowane w placówce są monitorowane i w razie potrzeby modyfikowane w celu podniesienia efektywności pracy placówki. POWSZECHNOŚĆ monitorowania działań. SYSTEMATYCZNOŚĆ działań monitorujących. W jaki sposób monitorowanie działań wpływa na jakość pracy placówki? W jaki sposób monitorowany jest proces uczenia się wychowanków? W jaki sposób monitorowany jest proces wychowawczy? Wychowankowie znają stawiane przed nimi cele uczenia się i formułowane wobec nich oczekiwania. ADEKWATNOŚĆ działań prowadzonych przez nauczycieli/wychowawców. W jakich sytuacjach wychowankowie są informowani o oczekiwaniach związanych z ich postępowaniem? Informowanie wychowanków o ich postępach oraz ocenianie pomagają wychowankom uczyć się i planować ich indywidualny rozwój. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki motywują wychowanków do rozwoju i wspierają ich w trudnych sytuacjach. POWSZECHNOŚĆ działań motywujących i wspierających. Jakie działania prowadzą wychowawcy, by pomagać wychowankom w ich indywidualnym rozwoju? W jaki sposób wychowawcy motywują wychowanków i wspierają ich w trudnych sytuacjach?

Kryterium ewaluacyjne Obszar badania (B) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Nauczyciele, wychowawcy i inne osoby realizujące zadania placówki pracują wspólnie z wychowankami, nad doskonaleniem podejmowanych działań, uwzględniając ich możliwości. Wychowankowie mają wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu wychowawczego. Wychowankowie czują się odpowiedzialni za własny rozwój. POWSZECHNOŚĆ działań nauczycieli dających uczniom możliwość wpływania na działania placówki. W placówce są prowadzone działania uwzględniające indywidualizację procesu edukacji i terapii w odniesieniu do każdego wychowanka. POWSZECHNOŚĆ podejmowanych działań. Jaka część wychowanków jest objęta indywidualnym wsparciem? Organizacja procesów edukacyjnych umożliwia wychowankom <br/>powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Taka organizacja procesów edukacyjnych pomaga uczniom zrozumieć świat oraz lepiej funkcjonować w społeczności lokalnej. POWSZECHNOŚĆ działań wychowawców. Jakie możliwości powiązania różnych dziedzin wiedzy i umiejętności mają wychowankowie placówki? Wychowankowie uczą się od siebie nawzajem. POWSZECHNOŚĆ uczenia się od siebie pożądanych zachowań społecznych. Jakie działania prowadzą wychowawcy, by umożliwić wychowankom uczenie się od siebie nawzajem?

Kryterium ewaluacyjne W3. Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Działania służące nabywaniu wiedzy i umiejętności dostosowuje się do zdiagnozowanych potrzeb i możliwości wychowanków. Rozwój wychowanków planuje się indywidualnie, uwzględniając postępy każdego wychowanka. POWSZECHNOŚĆ i ADEKWATNOŚĆ działań w stosunku do wychowanków. Jakie działania podejmuje placówka w celu zapewnienia bezpieczeństwa wychowanków? Nauczyciele i wychowawcy stosują różnorodne metody pracy, uwzględniając różne możliwości, zdolności i sposoby uczenia się wychowanków. TRAFNOŚĆ doboru metod i form pracy. Jakie czynniki decydują o doborze metod pracy? W szkole funkcjonującej w placówce realizuje się programy nauczania uwzględniające dotychczasowe osiągnięcia edukacyjne każdego wychowanka, jego możliwości i zdolności TRAFNOŚĆ dostosowania treści programów do potrzeb wychowanków W jaki sposób stosowane programy uwzględniają dotychczasowe osiągnięcia edukacyjne każdego wychowanka, jego możliwości i zdolności? Podstawa programowa jest realizowana w szkole funkcjonującej w placówce z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. SPÓJNOŚĆ procesów z zalecanymi warunkami i sposobami realizacji podstawy programowej. Jak opisane w podstawie programowej zalecane warunki i sposoby jej realizacji stosowane są w procesie lekcyjnym? Wychowankowie nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z rozpoznanymi potrzebami i możliwościami. W placówce, odpowiednio do jej specyfiki, monitoruje się proces nabywania wiedzy i umiejętności przez wychowanków w odniesieniu do potrzeb i możliwości każdego wychowanka. ADEKWATNOŚĆ do potrzeb. SYSTEMATYCZNOŚĆ monitorowania. Jak wychowawcy rozpoznają nabywanie przez wychowanków wiadomości i umiejętności w szkole. W jaki sposób te informacje wykorzystują? W jaki sposób monitorowane są postępy wychowanków?

Kryterium ewaluacyjne Obszar badania (B) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Placówka podejmuje nowatorskie rozwiązania, innowacje i eksperymenty w zakresie rozwijania zainteresowań i uzdolnień, organizacji nauki, metod pracy i wychowania. KREATYWNOŚĆ i INNOWACYJNOŚĆ nauczycieli. Jakie nowatorskie rozwiązania podjęto w placówce? W jaki sposób zastosowane rozwiązania wpływają na funkcjonowanie ucznia/wychowanka w placówce? Zebrane informacje o losach byłych wychowanków potwierdzają skuteczność podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych. SKUTECZNOŚĆ działań placówki. Jakie informacje o losach wychowanków pozyskuje placówka? Jakie informacje mogą świadczyć o skuteczności jej działań?

Kryterium ewaluacyjne W4. Wychowankowie są aktywni Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Wychowankowie są zaangażowani w zajęcia prowadzone w placówce i chętnie w nich uczestniczą. Nauczyciele/wychowawcy grup stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego wychowanka do podejmowania różnorodnych aktywności, odpowiednio do ich możliwości. SKUTECZNOŚĆ działań nauczycieli. Jaki jest poziom zaangażowania wychowanków? Nauczyciele/wychowawcy grup stwarzają sytuacje, które zachęcają każdego wychowanka do podejmowania różnorodnych aktywności, odpowiednio do ich możliwości. ADEKWATNOŚĆ działań nauczycieli. W jaki sposób nauczyciele/wychowawcy angażują wychowanków? Obszar badania (B) Wychowankowie są, odpowiednio do swoich możliwości, samodzielni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju placówki. ADEKWATNOŚĆ podejmowanych działań przez wychowanków do ich możliwości. Czy wychowankowie mają możliwość inicjowania działań? Jakie działania nauczycieli wspierają wychowanków w podejmowaniu i realizowaniu inicjatyw?

Kryterium ewaluacyjne W5. Respektowane są normy społeczne Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Działania placówki zapewniają wychowankom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności placówki są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu. POWSZECHNOŚĆ działań Jaki jest poziom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego odczuwanego przez wychowanków? Obszar badania Zasady postępowania i współżycia w placówce są uzgodnione i przestrzegane przez wychowanków, pracowników placówki oraz rodziców. Współdziałanie wszystkich podmiotów w uzgadnianiu i egzekwowaniu przyjętych norm Jaki wpływ na kształt zasad postępowania i współżycia, które obowiązują w placówce mają rodzice i wychowankowie? Czy relacje między członkami społeczności szkolnej oparte są na wzajemnym szacunku i zaufaniu? Podejmuje się działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Realizacja tych działań jest monitorowana oraz modyfikowana w razie potrzeby. SKUTECZNOŚĆ podejmowanych działań. UYTECZNOŚĆ działań. Jakie działania wzmacniające pożądane zachowania/ lub eliminujące zagrożenia podejmuje placówka? Czy w placówce są monitorowane i modyfikowane realizowane działania? Działania wychowawcze podejmowane w placówce są spójne i odpowiednie do potrzeb wychowanków i sprzyjają kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw i zachowań. SPÓJNOŚĆ działań wychowawczych. ADEKWATNOŚĆ działań do potrzeb wychowanków. Jakie działania wychowawcze placówki wskazują na spójność i adekwatności do potrzeb wychowanków? Wychowankowie współpracują ze sobą w miarę swoich możliwości. WSPÓŁDZIAŁANIE wychowanków. Czy wychowankowie współpracują/ współdziałają ze sobą? W placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność placówki. RÓWNOŚĆ wszystkich członków społeczności. Jakie działania antydyskryminacyjne realizuje placówka?

Kryterium ewaluacyjne Obszar badania (B) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze W placówce ocenia się skuteczność podejmowanych działań profilaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych, edukacyjnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych. Ocena ta jest uwzględniana przy planowaniu, realizowaniu i modyfikowaniu kolejnych działań. SKUTECZNOŚĆ i SYSTEMOWOŚĆ działań. Co świadczy o skuteczności podejmowanych działań? Czy planowanie pracy uwzględnia ocenę wcześniejszych działań? Podejmowane działania zaspakajają potrzeby każdego wychowanka. ADEKWATNOŚĆ działań do potrzeb wychowanków. Czy działania placówki uwzględniają potrzeby każdego z wychowanków? Wychowankowie, odpowiednio do swoich możliwości, wykazują się odpowiedzialnością w działaniu i relacjach społecznych. Wychowankowie, odpowiednio do swoich możliwości, biorą udział w procesie podejmowania decyzji dotyczących zadań placówki. DOJRZAŁOŚĆ i ŚWIADOMOŚĆ wychowanków. WSPÓŁDZIAŁANIE wychowanków. Jakie zachowania wskazują na odpowiedzialność wychowanków? W podejmowaniu jakich decyzji uczestniczą wychowankowie?

Kryterium ewaluacyjne W6. Nauczyciele i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują w planowaniu i realizowaniu działań odpowiednich do jej funkcji Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Nauczyciele, wychowawcy i inne osoby realizujące zadania placówki współpracują ze sobą w planowaniu, organizowaniu, a także modyfikowaniu i realizowaniu podejmowanych działań. ZESPOŁOWOŚĆ działań. Czy nauczyciele i wychowawcy współpracują ze sobą w realizacji działań placówki? Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów zapewniających realizację zadań placówki (planowanie, organizacja, realizacja, analiza i doskonalenie) następuje w wyniku ustaleń między nauczycielami i innymi osobami realizującymi te zadania placówki. ZESPOŁOWOŚĆ wprowadzania zmian w działaniach przez nauczycieli/wychowawców Czy organizacja pracy sprzyja powszechnemu uczestnictwu pracowników w realizacji zadań placówki? Obszar badania (B) Nauczyciele, wychowawcy i inne osoby realizujące zadania placówki wspólnie rozwiązują problemy, doskonalą metody i formy współpracy. UŻYTECZNOŚĆ WSPÓŁPRACY nauczycieli i wychowawców w rozwiązywaniu problemów. Jakie problemy rozwiązują wspólnie osoby realizujące zadania placówki? Jakie są dominujące sposoby wspierania się nauczycieli w pracy z wychowankami? Czy były przydatne? Nauczyciele, wychowawcy i inne osoby realizujące zadania placówki pomagają sobie nawzajem w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy. POWSZECHNOŚĆ wzajemnej pomocy w prowadzeniu ewaluacji pracy osób realizujących zadania placówki. PRZYDATNOŚĆ wzajemnej pomocy w prowadzeniu ewaluacji pracy osób realizujących zadania placówki/nauczycieli. Jak wielu pracowników korzysta z pomocy innych w prowadzeniu ewaluacji własnej pracy? Na czym ta pomoc polega? Czy ta pomoc jest przydatna?

Kryterium ewaluacyjne W7. Promowana jest wartość edukacji Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze W placówce prowadzi się działania kształtujące pozytywny klimat sprzyjający uczeniu się. POWSZECHNOŚĆ działań nauczycieli/wychowawców w prowadzonych działaniach. Jakie działania kształtujące pozytywną atmosferę dla uczenia się wśród wychowanków prowadza nauczyciele/wychowawcy? Jakie działania kształtujące pozytywny klimat (atmosferę) dla uczenia się prowadzą Państwo w placówce? badania W placówce prowadzi się działania kształtujące postawę uczenia się przez całe życie. POWSZECHNOŚĆ udziału wychowanków i nauczycieli/wychowawców w prowadzonych działaniach. Jakie działania prowadzi placówka, by kształtować u wychowanków postawę uczenia się przez całe życie? Obszar badania (B) Placówka wykorzystuje informacje o losach byłych wychowanków do promowania wartości edukacji. CELOWOŚĆ wykorzystania informacji. Jakie informacje o losach absolwentów zbiera szkoła? W jaki sposób wychowawcy wykorzystują informacje na temat losów absolwentów w pracy z wychowankami? Działania realizowane przez placówkę promują wartość edukacji w społeczności lokalnej. SKUTECZNOŚĆ podejmowanych działań służących promowaniu edukacji. Jakie działania podejmuje placówka w celu promowania wartości edukacji w środowisku? Czy w środowisku dostrzegane są efekty podejmowanych przez placówkę działań?

Kryterium ewaluacyjne W8. Rodzice są partnerami placówki Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Placówka, z uwzględnieniem jej specyfiki, pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy. UŻYTECZNOŚĆ pozyskanych opinii W jaki sposób wykorzystywane są opinie pozyskane od rodziców? W placówce współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci. CELOWOŚĆ współpracy Czego dotyczy współpraca? Rodzice współdecydują w sprawach placówki i uczestniczą w podejmowanych działaniach. PARTYCYPACJA /WSPÓŁUDZIAŁ rodziców w podejmowaniu decyzji. W podejmowaniu jakich decyzji dotyczących placówki uczestniczyli rodzice? Placówka wspiera rodziców w wychowaniu i zrozumieniu aktualnej sytuacji ich dzieci. UŻYTECZNOŚĆ wsparcia dla rodziców W jaki sposób i jakimi działaniami placówka wspiera i informuje rodziców? Obszar badania (B) W placówce w sposób zaplanowany, systematyczny, celowy i uwzględniający jej specyfikę wspiera się rodziców w działaniach na rzecz rozwoju ich dzieci. Rodzice dostrzegają efekty tego wsparcia. SYSTEMOWOŚĆ wspierania rodziców. Na czym polegają systemowe rozwiązania wspierające rodziców w działaniach na rzecz rozwoju ich dzieci? W placówce są realizowane inicjatywy rodziców na rzecz rozwoju wychowanków oraz placówki. WSPÓŁUDZIAŁ rodziców. EFEKTYWNOŚĆ wsparcia Jakie inicjatywy na rzecz rozwoju wychowanków i placówki podjęli rodzice? Czy rodzice odczuwają wsparcie ze strony placówki?

Kryterium ewaluacyjne W9. Wykorzystywane są zasoby placówki i środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Prowadzi się rozpoznanie potrzeb i zasobów placówki oraz środowiska lokalnego i na tej podstawie podejmuje się inicjatywy na rzecz ich wzajemnego rozwoju. ADEKWATNOŚĆ podejmowanych działań do potrzeb środowiska. Jakie podejmowane są inicjatywy na rzecz wzajemnego rozwoju? Placówka w sposób systematyczny i celowy z uwzględnieniem specyfiki jej działania współpracuje z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym, w tym z podmiotami odpowiedzialnymi za wspomaganie dzieci i młodzieży zgodnie z potrzebami i ich sytuacją społeczną. SYSTEMATYCZNOŚĆ i CELOWOŚĆ współpracy. Czy placówka systematycznie współpracuje z różnymi podmiotami? W jakim celu podejmowana jest ta współpraca? W placówce stwarza się warunki do wyrażenia opinii o jej funkcjonowaniu w środowisku lokalnym. Opinie te są wykorzystywane do doskonalenia pracy placówki. UŻYTECZNOŚĆ pozyskiwanych opinii do doskonalenia działań. Jakie zmiany w funkcjonowaniu placówki są wynikiem pozyskanych opinii o jej pracy? Obszar badania (B) Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym służy zwiększaniu szans edukacyjnych wychowanków, z uwzględnieniem indywidualizacji podejmowanych wobec nich działań. ADEKWATNOŚĆ do indywidualnych potrzeb wychowanków. W jaki sposób współpraca placówki z różnymi instytucjami wpływa na zwiększenie szans edukacyjnych wychowanków z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb wychowanków? Współpraca placówki ze środowiskiem lokalnym wpływa na ich wzajemny rozwój. UŻYTECZNOŚĆ współpracy. Jaki jest wpływ podejmowanej współpracy na wzajemny rozwój? Czy placówka jest pozytywnie postrzegana w środowisku lokalnym?

Kryterium ewaluacyjne W10. Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analiz badań zewnętrznych i wewnętrznych Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze W szkole funkcjonującej w placówce, w której uczniowie przystępują do sprawdzianu lub egzaminów, analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminów. ADEKWATNE wykorzystania wniosków. Jak nauczyciele korzystają z wniosków z analizy wyników sprawdzianu/egzaminów w swojej pracy? W placówce analizuje się wyniki ewaluacji zewnętrznej i wewnętrznej. Analizy prowadzą do formułowania wniosków i rekomendacji, na podstawie których planuje się i podejmuje działania. POWSZECHNOŚĆ i CELOWOŚĆ działań nauczycieli i wychowawców. Czy w placówce poddaje się analizie wyniki ewaluacji? Jakie działania podjęto w placówce na podstawie formułowanych wniosków i rekomendacji? Działania prowadzone przez placówkę są monitorowane i analizowane, a w razie potrzeby modyfikowane. SYSTEMOWOŚĆ działań. W jaki sposób monitoruje i analizuje się działania placówki? Obszar badania (B) Działania podjęte w efekcie wdrażania wniosków z zewnętrznych i wewnętrznych badań oraz analiz przyczyniają się do rozwoju placówki. UŻYTECZNOŚĆ działań wynikających z wniosków opartych na egzaminach zewnętrznych. UŻYTECZNOŚĆ działań wynikających z wniosków z ewaluacji wewnętrznej. UŻYTECZNOŚĆ działań wynikających z wniosków z badań z obszaru uczenia się, resocjalizacji, profilaktyki, itp. W jakim stopniu działania podjęte w oparciu o zewnętrzne i wewnętrzne badania są przydatne dla placówki?

Kryterium ewaluacyjne W11. Zarządzanie placówką służy jej rozwojowi Obszar badania (D) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Dyrektor zapewnia warunki do realizacji zadań placówki. ADEKWATNOŚĆ Czy i w jaki sposób widać dbałość o warunki do realizacji zadań placówki? Zarządzanie placówką sprzyja indywidualnej i zespołowej pracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki oraz doskonaleniu zawodowemu. SKUTECZNOŚĆ zarządzania Jakie działania dyrektora sprzyjają współpracy i doskonaleniu nauczycieli? Ewaluacja wewnętrzna jest przeprowadzana wspólnie z nauczycielami i innymi osobami realizującymi zadania placówki. POWSZECHNOŚĆ udziału nauczycieli i innych pracowników w działaniach ewaluacyjnych. W jaki sposób nauczyciele i inni pracownicy angażują się w ewaluację wewnętrzną? W procesie zarządzania, w oparciu o wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego, podejmuje się działania służące rozwojowi placówki. ISTOTNOŚĆ wniosków. W jaki sposób wnioski z nadzoru pedagogicznego wpływają na planowanie i rozwój placówki?

Kryterium ewaluacyjne Obszar badania (B) Kryterium ewaluacyjne Pytania badawcze Zarządzanie placówką prowadzi do podejmowania nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. SKUTECZNOŚĆ zarządzania. Jakie nowatorskie działania podjęto w placówce? Czy dyrektor motywuje i wspiera nauczycieli, wychowawców i innych pracowników placówki do podejmowania nowatorskich rozwiązań? Zarządzanie placówką sprzyja udziałowi nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki oraz wychowanków i rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących placówki. POWSZECHNOŚĆ Jakie decyzje dotyczące placówki podjęte zostały z udziałem nauczycieli, innych osób, wychowanków, rodziców? Dyrektor podejmuje skuteczne działania zapewniające placówce wspomaganie zewnętrzne odpowiednio do jej potrzeb. ADEKWATNOŚĆ do potrzeb. SKUTECZNOŚĆ Jakie działania wspomagające placówkę organizuje dyrektor i czy te działania są skuteczne?