ANALIZA DOKŁADNOŚCI WYZNACZANIA SEZONOWEGO ZAPOTRZEBOWANIA NA CIEPŁO W BUDYNKU UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ NA PODSTAWIE KRÓTKIEGO OKRESU POMIAROWEGO Joanna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompatybilność grzejników niskotemperaturowych z pompami ciepła
Advertisements

WYNIKI EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z JĘZYKA NOWOŻYTNEGO ROK SZKOLNY 2009/2010.
Ocena dokładności pomiarów
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Wentylacja i Klimatyzacja Wentylacja budynków mieszkalnych
ZAPOTRZEBOWANIE NA NIEODNAWIALNĄ ENERGIĘ W BUDYNKU
Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz
V DNI OSZCZĘDZANIA ENERGII
Ciepła woda użytkowa Mgr inż. Andrzej Jurkiewicz andrzej.
50-lecie szkoły w Baninie
Modele dwumianowe dr Mirosław Budzicki.
Toryfter Dorota Zakrzewska Marta
Analiza wyników uzyskanych z modelowania stężeń pyłu
„Identyfikacja możliwości wdrażania
Dane potrzebne do przykładu 2 Budynek wielorodzinny z częścią usługową na parterze.
Termomodernizacja Historia auditingu w Polsce Podstawy Prawne
ZAKRES AUDYTU cd. 4. Audyt powinien zawierać inwentaryzację techniczno-budowlaną obejmującą: a) ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji.
NOWE TECHNOLOGIE NA USŁUGACH EDUKACJI Publiczna Szkoła Podstawowa nr 3 w Grodkowie Zajęcia w ramach projektu NTUE.
Konkurs OZE Zespół Szkół Ochrony Środowiska w Lesznie
Automatyka i sterowanie klimatyzacją i wentylacją
SPRAWNOŚĆ CIEPLNA URZADZEŃ GRZEWCZYCH
ALGORYTMY STEROWANIA KILKOMA RUCHOMYMI WZBUDNIKAMI W NAGRZEWANIU INDUKCYJNYM OBRACAJĄCEGO SIĘ WALCA Piotr URBANEK, Andrzej FRĄCZYK, Jacek KUCHARSKI.
PLAN EWAKUACJI II piętro lewe skrzydło
Propozycje tematów prac magisterskich
ZAKRES AUDYTU cd. 4. Audyt powinien zawierać inwentaryzację techniczno-budowlaną obejmującą: a) ogólne dane techniczne, w tym w szczególności opis konstrukcji.
Czyste środowisko - efektywne wykorzystanie energii
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
Projekt z PODSTAW PROCESÓW ENERGETYCZNYCH
Część 1 – weryfikacja obliczeniowa
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
TERMOMODERNIZACJA I ZARZĄDZANIE ENERGIĄ
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Część 2 – weryfikacja pomiarowa
Historia Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 w Praszce
Obliczamy czas.
Analiza techniczno-ekonomiczna projektów OZE w programie RETScreen
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Montaż okna w przestrzeni izolacji ścian budynku jest prosty, pewny i szybki z wykorzystaniem Systemu JB-D.
Jak racjonalnie gospodarować energią w szkole ?
DOMY PASYWNE.
ETAP 15 Opracowanie, na bazie istniejących kodów symulacji energetycznej budynków, algorytmu programu komputerowego do oceny wpływu struktury.
ANALIZA CZYNNIKÓW DETERMINUJĄCYCH ROZWIĄZANIA
Badanie termoizolacji szkoły
Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii
Plan prezentacji Zarys projektu Geneza tematu
Racibórz, 15 kwietnia 2011 r. Piotr Kukla
Zwiększenie wykorzystania energii z OZE w budownictwie
1. ŁATWOŚĆ ZADANIA (umiejętności) 2. ŁATWOŚĆ ZESTAWU ZADAŃ (ARKUSZA)
Solarne podgrzewanie wody Wstęp
Siemianowice Śląskie, r.
Planowanie badań i analiza wyników
Jacek Wasilewski Politechnika Warszawska Instytut Elektroenergetyki
1 23 z 50 budynków szkół 18 z 23 budynków szkół Rys. 1. Lokalizacja budynków szkół na terenie miasta Częstochowy WYBÓR - PRZEDMIOT - MIEJSCE ASPEKTY ANALITYCZNEGO.
XVIII Konferencja Rynek Ciepła REC 2012, 17– Nałęczów
29 września 2014r. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Przykład Dobór i analiza pracy podgrzewaczy w ruchu ciągłym
ZUŻYCIE ENERGII DO OGRZEWANIA LOKALU W BUDYNKU WIELORODZINNYM
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
Opiekun projektu : Pani Barbara Szczucińska. Początki gimnazjum  W wyniku reformy oświatowej w 1999 roku został utworzony Zespół Szkół Ogólnokształcących.
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
Jak spełnić wymogi certyfikatu energooszczędności
Nowe narzędzia dla badania jakości węgla i koksu
Forum OZE energiawgminie.pl © Viessmann Sp. z o.o. III Forum OZE energiawgminie.pl 2012 Zamek Królewski, Niepołomice 17/05/2012.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
II EDYCJA PROGRAMU „SZKOŁA MYŚLENIA”. Tworzymy bazę danych meteorologicznych – „Temperatura powietrza obszaru Myszkowa”
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
im. K. K. Baczyńskiego w Jasieńcu
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
„Budowa Gminnego Przedszkola w Rogowie”
Zapis prezentacji:

ANALIZA DOKŁADNOŚCI WYZNACZANIA SEZONOWEGO ZAPOTRZEBOWANIA NA CIEPŁO W BUDYNKU UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ NA PODSTAWIE KRÓTKIEGO OKRESU POMIAROWEGO Joanna Ferdyn-Grygierek, Katedra Ogrzewnictwa, Wentylacji i Techniki Odpylania Politechnika Śląska w Gliwicach

Wprowadzenie Energetyczną jakość budynków od stycznia 2009 r. reguluje w Polsce Dyrektywa 2002/91/EC Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z dnia 16 grudnia 2002 r. Wymagane jest świadectwo charakterystyki energetycznej budynku zawierające obliczoną ilość energii zużytej w ciągu roku.

Metoda sygnatury energetycznej Metoda sygnatury energetycznej z zastosowaniem regresji liniowej służy do wyznaczenia empirycznej zależności zużycia energii od temperatury zewnętrznej, a następnie obliczenia zużycia energii w sezonie grzewczym lub chłodniczym. Zalecana jest szczególnie dla budynków o stabilnych zyskach ciepła i małych zyskach słonecznych. W metodzie tej zakłada się stałą wartość temperatury wewnętrznej, a temperatura powietrza zewnętrznego jest parametrem, który w największym stopniu wpływa na zużycie energii.

Obiekt analiz – budynek szkolny Wentylacja Pomieszczenia, wyposażone są w kanały wentylacji grawitacyjnej. Powietrze doprowadzone jest za pomocą drzwi i okien. Ogrzewanie Budynek wyposażony jest w wodną instalację grzejnikową. Instalacja została zmodernizowana w 2002 r. (grzejniki płytowe, rury miedziane). Na gałązkach zasilających zainstalowane są zawory termostatyczne. Kotłownia - paliwo stałe (koks) Użytkowanie budynku Szkoła jest użytkowana od poniedziałku do piątku. Zajęcia lekcyjne trwają od 8:00-15:00, kuchnia jest użytkowana od 7:00 do 15:00. W szkole przebywa maksymalnie 137 uczniów, 14 nauczycieli i 11 osób obsługi co daje w sumie 162 osoby

Wielostrefowy model - konstrukcja W 2011 r. w budynku przeprowadzono pomiary aby uzyskać dane wejściowe do modelu numerycznego oraz przeprowadzić walidację modelu. Pomiary przeprowadzono w lutym i marcu. Pomiar obejmował: rejestrację temperatury wewnętrznej w 10 pomieszczeniach, notowania dobowego zużycia koksu, rejestrację danych klimatycznych, testy szczelności dwóch pomieszczeń klasowych pomiary z użyciem kamery termowizyjnej celem oszacowania współczynników przenikania ciepła – Program symulacyjny – ESP-r – Strefy – 5: sale lekcyjne + korytarz + WC + szatnie, strefa biurowa, strefa kuchni wraz z jadalnią (świetlicą),piętro (sale lekcyjne + korytarz + WC + pokój nauczycielski) oraz sala gimnastyczna wraz z zapleczem

Wielostrefowy model - założenia Obliczenia symulacyjne wykonywano dla sezonu grzewczego od października do kwietnia. Temperatura wewnętrzna zmienna w kroku czasowym 1 h – z pomiarów. Wymiana powietrza – liczba wymian powietrza infiltrującego do stref z krokiem czasowym 1 h – dodatkowe obliczenia. Współczynniki przenikania ciepła przegród zewnętrznych przyjęto zgodnie z wynikami pomiarów. Przyjęto jednakowy profil zysków ciepła od poniedziałku do piątku Założono idealnie nadążne źródło ciepła, bez uwzględnienia modelu grzejnika i zaworu termostatycznego Warunki zewnętrzne były zgodne z danymi meteorologicznymi . Wszystkie obliczenia przeprowadzano z krokiem czasowym 1 h.

Metodyka obliczeń Obliczone na drodze symulacji komputerowej godzinowe wartości zapotrzebowania na ciepło uśredniano do wartości średniodobowych. Obliczono średniodobowe różnice pomiędzy temperaturą wewnętrzną i zewnętrzną (tiśr-teśr) i średniosezonową różnicę pomiędzy temperaturą wewnętrzną i zewnętrzną (dTśr,sez). Obliczono sezonowe zapotrzebowanie na ciepło na podstawie zależności – wyznaczonych prostych regresji w całym sezonie oraz w krótkich okresach czasu: miesięcznych (30 dni), dwutygodniowych i tygodniowych, przesuwając okres obliczeniowy o jeden dzień. Uzyskano w ten sposób 183 okresy miesięczne oraz 199 okresów dwutygodniowych i 206 okresów tygodniowych, każdy o innej wartości średniej temperatury zewnętrznej. Odrzucono wyniki z okresów, dla których współczynnik korelacji R pomiędzy mocą P i różnicą temperatury (tiśr-teśr) był mniejszy od 0,6. Obliczone na bazie krótkiego okresu wartości sezonowego zapotrzebowania na ciepło porównano z wartością sezonowego zapotrzebowania uzyskaną na drodze symulacji.

Analiza wpływu klimatu

Analiza wpływu klimatu – okresy miesięczne Odrzucono 30% Odrzucono 28% Odrzucono 20%

Analiza wpływu klimatu – okresy miesięczne Odchyłki nie przekroczą ±10%: w klimacie średnim (Katowice) dla różnicy temperatury (-2 ÷ 2 oC); w klimacie łagodnym (Koszalin) dla różnicy temperatury (-1 ÷ 2 oC); w klimacie ostrym (Suwałki) dla różnicy temperatury (-5 ÷ 2 oC)

Analiza wpływu klimatu – okresy 2-tygodniowe Odrzucono 40% Odrzucono 40% Odrzucono 37%

Analiza wpływu klimatu – okresy 2-tygodniowe Odchyłki nie przekroczą ±10%: w klimacie średnim (Katowice) dla różnicy temperatury (-1,5 ÷ 2,5 oC); w klimacie ostrym (Suwałki) dla różnicy temperatury (-4 ÷ 1,5 oC)

Analiza wpływu klimatu – okresy tygodniowe Odrzucono 50% Odrzucono 47% Odrzucono 42%

Analiza wpływu klimatu – okresy tygodniowe

Budynek o większych zyskach wewnętrznych Różnice dla okresów miesięcznych zwiększyły się „w górę” i „w dół” średnio o 5 punktów procentowych i wahają się w zakresie (-31% ÷ 30%), a w dla okresów 2-tygodniowych od -31% (+3 pkt.) do 36% (+6 pkt.). Odchyłki nie przekroczą ±10%: w okresach miesięcznych dla różnicy temperatury (-2 ÷ 2,5 oC); w okresach 14-dniowych dla różnicy (-1,5 ÷ 2,5 oC).

Budynek o dobrej izolacyjności przegród zewn. Różnice dla okresów miesięcznych wahają się w zakresie od -19% (-6 pkt.) do 32% (+6 pkt.), a w dla okresów 2-tygodniowych od -25% (-3 pkt.) do 33% (+3 pkt.). Odchyłki nie przekroczą ±10%: w okresach miesięcznych dla różnicy temperatury (0 ÷ 4 oC); w okresach 14-dniowych (przy słabej korelacji) dla różnicy temperatury (0 ÷ 3 oC).

Budynek o większej nieszczelności Różnice dla okresów miesięcznych wahają się w zakresie od -27% (+2 pkt.) do 23% (-2 pkt.), a w dla okresów dwutygodniowych od -29% (+1 pkt.) do 29% (-1 pkt.). Odchyłki nie przekroczą ±10%: w okresach miesięcznych dla różnicy temperatury (-2 ÷ 4 oC); w okresach 14-dniowych dla różnicy temperatury (-1,5 ÷ 2,5 oC).

Wnioski Liczba odrzucanych okresów dla których uzyskano słabą korelację (R<0,6) pomiędzy średniodobowym zapotrzebowaniem na ciepło, a średniodobową różnicą temperatury jest znacząca, tym większa im krótszy okres pomiarowy; W klimatach chłodniejszych można spodziewać się większej liczby „dobrych” okresów pomiarowych; W budynkach użyteczności publicznej nie istnieje korelacja pomiędzy odchyłką obliczonego zapotrzebowania na ciepło z okresów tygodniowych, a różnicą pomiędzy średnią temperaturą sezonu grzewczego i średnią temperaturą danego krótkiego analizowanego okresu – pomiary powinno wykonywać się w dłuższych okresach; Odchyłka obliczonego z krótkich okresów zapotrzebowania na ciepło rośnie wraz ze skracaniem okresu. Dla okresów miesięcznych można spodziewadź się odchyłek do 25%, dla okresów dwutygodniowych do 37%, a dla tygodniowych nawet do 70%.