,,NASZA BAJKA”
Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej. Na co dzień obserwujemy dzieci, które chętnie bawią się w teatr, inscenizują sytuacje z rzeczywistości, czy też naśladują postaci znane z bajek. Dlatego postanowiłyśmy wykorzystać tę naturalną skłonność do naśladowania oraz umiejętność zabawy poprzez stworzenie programu z zakresu edukacji przez sztukę,,Nasza bajka”. Pozwoli on ukierunkować zapał i talent dzieci, by zaprosić je do wspólnej zabawy w teatr. Jesteśmy przekonane, iż realizacja treści programu będzie niezapomnianą przygodą dla dzieci. Pozwoli na spontaniczną zabawę z rówieśnikami, oderwanie się od rzeczywistości w krainę wyobraźni, a jednocześnie rozwinie chęć tworzenia oraz nauczy współdziałania w grupie. Wyzwoli aktywność, która przybierać będzie coraz to nowe formy.
Budzenie zainteresowania sztuką teatralną Kształtowanie postawy kulturalnego widza Wspomaganie dziecka w jego całościowym rozwoju Kształtowanie wrażliwości estetycznej dzieci Odkrywanie własnych możliwości i mocnych stron Doskonalenie umiejętności wyrażania swoich emocji Kształtowanie umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną
Dziecko: inicjuje zabawy teatralne, pantomimiczne, wykorzystując rekwizyty i przebrania oraz muzykę i efekty dźwiękowe motywuje inne dzieci do udziału w przygotowaniach do przedstawień przedszkolnych aktywnie uczestniczy w spektaklach teatralnych, odgrywając role wymyśla krótkie teatrzyki kukiełkowe, przedstawia teatr cieni aranżuje inne dzieci do różnorodnych zabaw w teatr wyjaśnia wybrane pojęcia związane z teatrem np. scena, kurtyna, aktor motywuje inne dzieci do kulturalnego zachowania się np. w teatrze, w kinie, na koncercie, na uroczystości sygnalizuje niekulturalne zachowanie się innych nagradza brawami aktorów doskonali prawidłową wymowę, dykcję, tonację głosu kształci umiejętność przekazywania różnych treści i emocji poprzez ruch, gest i mimikę doskonali pamięć mechaniczną doskonali umiejętności współdziałania w zespole rozwija wyobraźnię, wrażliwość i inwencję twórczą zaspokajanie potrzeby samorealizacji, uznania wzmacnia poczucie własnej wartości eliminuje nieśmiałość doskonali koordynację wzrokowo-ruchową poprzez ćwiczenia muzyczno-ruchowe
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych (w domu i przedszkolu, na ulicy); przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych; w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań; wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych; umie się przedstawić – podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania, oraz wie, komu można podawać takie informacje Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym; mówi płynnie i niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi w ważnych sprawach;
Obszar 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie czy przedstawieniu, w teatrze, w kinie; odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługuje się mową, mimiką, gestem i ruchem oraz umie używać rekwizytów (np. maski). Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej: śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy w zbiorowych tańcach, śpiewie i muzykowaniu; dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięków utworu muzycznego – wyraża je przez pląsy i taniec; tworzy muzykę przy użyciu instrumentów perkusyjnych (i innych przedmiotów), improwizuje ją ruchem; w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.