POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
MARKETING Dr Aleksandra Gniot
Advertisements

POPYT PODAŻ RÓWNOWAGA RYNKOWA.
Wprowadzenie do mikroekonomii
Mikroekonomia.
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Gospodarka Rynkowa RYNEK – podstawowy mechanizm gospodarki rynkowej. Rynek jest miejscem, zorganizowanym zazwyczaj w sensie instytucjonalnym, miejsce na.
Ekonomia popyt, podaż i rynek reakcje popytu na zmiany cen i dochodów
Popyt, podaż, rynek.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Podstawowa analiza rynku
Pytania problemowe do wykładów 1-7
Podstawowa analiza rynku
Cechy fizyczne nieruchomości
P O P Y T , P O D A Ż.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
Popyt i podaż WYKŁAD 3.
RYNEK W UJĘCIU MARKETINGOWYM
Rynki konkurencji niedoskonałej
Rynkowy mechanizm popytu i podaży
Ekonomia.
Dr inż. Sebastian Saniuk
Podstawy Przedsiębiorczości
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Wprowadzenie do mikroekonomii
Rynek: popyt, podaż, cena
Światowy tydzień przedsiębiorczości Angelika Wasiluk
Rodzaje rynków i podmiotów gospodarczych
Gospodarka rynkowa.
Rynek usług medycznych
Różnicowanie cen na rynku hotelarskim
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
Równowaga rynkowa.
Prawo popytu.
Skąd się biorą ceny?!.
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Wprowadzenie do zaawansowanych elementów popytu i podaży
Równowaga rynkowa.
Ekonomia Blok 1: Rynek, popyt i podaż POPYT
Popyt i podaż jako regulatory rynku
AGENCJA REKLAMOWA WEBMASTER
POJĘCIE MARKETINGU. MARKETING jest to proces społeczno-gospodarczy mający na celu poznanie przyszłej struktury popytu na produkty lub usługi oraz zaspokojenie.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie.” Projekt opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa.
Podstawowe funkcje ekonomiczne
Ekonomia stosowana 3 Popyt, podaż, cena.
Mechanizm rynkowy cd..
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Międzynarodowa integracja gospodarcza
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
J. Wilkin: Ekonomia Podstawowa analiza rynku Wprowadzenie do ekonomii Wykład 4 (konspekt) Jerzy Wilkin.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Istota i znaczenie marketingu. Plan wykładu 1.Fazy ewolucji orientacji przedsiębiorstwa 2.Pojęcie marketingu ▫ rozumienie tradycyjne /historyczne/ ▫ rozumienie.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki
Marketing. Pojęcie i struktura usług.
KURS WALUTOWY Prof. dr hab. Jan Wiśniewski Kierunek Logistyka - Wykład
Ekonomia menedżerska Wykład 1 Ekonomia jako nauka
SEGMENTACJA RYNKU.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Zasady funkcjonowania rynku
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
Rynek i gospodarka rynkowa - prawo popytu i podaży
Zapis prezentacji:

POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń

CELE LEKCJI Uczeń: rozumie pojęcie rynku w różnych ujęciach, zna funkcje rynku, wymienia i charakteryzuje elementy rynku, definiuje podmiot i przedmiot rynku, wymienia i charakteryzuje poszczególne rodzaje rynku, rysuje strukturę układu rynkowego.

RYNEK Rysunek 1. miejsce miejsce spotykania się wymiany kupujących i sprzedających w celu dokonywania transakcji miejsce wymiany dóbr i usług całokształt transakcji kupna i sprzedaży oraz warunków ich przebiegu zespół mechanizmów umożliwiający kontakt producentów z konsumentami

RYNEK Rynek to ogół stosunków wymiennych pomiędzy sprzedającymi, oferującymi dobra i usługi (reprezentującymi podaż), a kupującymi, zgłaszającymi zapotrzebowanie na określone dobra i usługi, poparte odpowiednimi środkami płatniczymi (reprezentującymi popyt).

RYNEK Rynek – zespół wszystkich kupujących i sprzedających, których decyzje -nawzajem od siebie uzależnione – kształtują układ sprzężonych ze sobą elementów, takich jak: podaż, popyt i cena.

ELEMENTY RYNKU Rysunek 2. popyt (zgłaszane przez kupujących zapotrzebowanie na dobra i usługi), cena (wartość dobra wyrażona w pieniądzu) podaż (zaoferowane przez sprzedających dobra i usługi do zakupu)

PODMIOT I PRZEDMIOT RYNKU Rysunek 3. PODMIOT I PRZEDMIOT RYNKU Podmiotami rynku są między innymi: gospodarstwa domowe i konsumenci, przedsiębiorstwa produkcyjne, handlowe oraz usługowe, a także państwo. Przedmiotem rynku są produkty (dobra materialne, usługi, idee, organizacje).

RODZAJE RYNKU wg rodzaju dóbr będących przedmiotem obrotu Rysunek 4. rynek towarów rynek czynników produkcji rynek dóbr konsumpcyjnych rynek finansowy rynek dóbr przemysłowych rynek usług

wg zasięgu geograficznego: RODZAJE RYNKU wg zasięgu geograficznego: Rysunek 5. lokalny światowy narodowy międzynarodowy regionalny

RODZAJE RYNKU wg relacji popytu do podaży: Rysunek 6. rynek nabywcy rynek sprzedawcy

RODZAJE RYNKU wg stopnia zaspokojenia potrzeb: producenta - oczekiwania nabywców znacznie przewyższają oferowaną do sprzedaży ilość produktów (popyt jest większy niż podaż), toteż sprzedawcy nie zabiegają o konsumenta, a nabywcy muszą rywalizować w ich zdobywaniu; konsekwencją takiego stanu rzeczy może być korupcja, wprowadzanie reglamentacji sprzedaży, przydziałów, talonów i wreszcie dystrybucja za pomocą systemu kartkowego

RODZAJE RYNKU wg stopnia zaspokojenia potrzeb: konsumenta - ilość produktów przeznaczonych do sprzedaży przewyższa zapotrzebowanie klientów, przedsiębiorstwa produkują to, co znajduje aprobatę nabywców i właściwie zaspokaja ich potrzeby, a pozyskanie klienta jest wynikiem marketingu

RODZAJE RYNKU wg kryterium skali lub wielkości transakcji Rysunek 7. hurtowy detaliczny (półhurt)

Rysunek 8.

kupujący sprzedający potrzeby ujawnione towary Rysunek 9. Struktura układu rynkowego kupujący sprzedający wycena wartości wymiennych transakcje wymienne przejaw podaży przejaw popytu potrzeby ujawnione towary zdolność zaspokajania potrzeb

PODSUMOWANIE Rynek to podstawowa kategoria ekonomiczna. Jest to zarówno miejsce, jak i ogół stosunków wymiennych między kupującym a sprzedającym. Rynek porządkuje pewne elementy, tj. podaż i popyt poprzez cenę. Spełnia zarazem wiele użytecznych funkcji. Opracowano na podstawie: Limański A., Śliwińska K., Marketing. Zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2002. s. 12. Hodoly A., Wstęp do badań rynku, PWG, Warszawa 1961, s. 11. http://pl.wikipedia.org/wiki/Rynek_(ekonomia) http://portalwiedzy.onet.pl/66529,haslo.html http://portalwiedzy.onet.pl/42963,,,,struktury_rynkowe,haslo.html