PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO PROCEDURA WSPARCIA I POMOCY PSYCHOLOGICZNEJ W WYPADKACH MASOWYCH I KATASTROFACH
Podstawy prawne (1) PS Ustawa o pomocy społecznej Do zadań własnych powiatu należy prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej. Interwencja kryzysowa stanowi zespół interdyscy-plinarnych działań podejmowanych na rzecz osób i rodzin będących w stanie kryzysu. Jej celem jest przywrócenie równowagi psychicznej i umiejętno-ści samodzielnego radzenia sobie, a dzięki temu zapobieganie przejściu reakcji kryzysowej w stan chronicznej niewydolności psychospołecznej.
Podstawy prawne (2) ZK Ustawa o zarządzaniu kryzysowym Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji publicznej będąca elementem kierowania bezpieczeństwem narodowym, która polega na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym, przygotowaniu do przejmowania na nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań, reagowaniu w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych, usuwaniu ich skutków oraz odtwarzaniu zasobów i infrastruktury krytycznej.
Podstawy prawne (3) ZK Do zadań wojewody i starosty w sprawach zarządzania kryzysowego, odpowiednio na terenie województwa i powiatu, należy kierowanie monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń.
Podstawy prawne (4) Ustawa o wojewodzie i administracji rządowej w województwie Wojewoda zapewnia współdziałanie wszystkich organów administracji rządowej i samorządowej działających w województwie i kieruje ich działalnością w zakresie zapobiegania zagrożeniu życia, zdrowia, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków na zasadach określonych w odrębnych ustawach
Zalecenia wojewody dot. Procedury włączenie do powiatowych planów zarządzania kryzysowego Procedury, po uprzednim dostosowaniu jej treści do poziomu powiatu, przygotowanie stosownych procedur oraz porozumień szczegółowych, o których mowa w Procedurze, uwzględnienie treści zawartych w Procedurze w materiałach wykorzystywanych na bieżąco przez podmioty realizujące na terenie powiatu zadania interwencji kryzysowej.
Doświadczenia Katastrofa MTK, Katowice, I’06 r. Katastrofa KWK Halemba, Ruda Śl., XI’06 r. Wypadek autokaru, Serbia, VII’08 r. Katastrofa KWK Wujek-Śląsk, Ruda Śl., IX’09 r. Katastrofa lotnicza, Smoleńsk, IV’10 r. Powodzie, V-VI, IX’10 r.
Skład zespołu (1) OIK Bielsko-Biała, Katowice, Ruda Śl., Siemianowice Śl., Sosnowiec, Sekcja Psychologów KWP w Katowicach, WZK UM w Rudzie Śl., MOPS w Rudzie Śl., Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w Katowicach, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie, O. Zamiejscowy w Katowicach
Skład zespołu (2) Śląski Oddział Wojewódzki NFZ, Wydział Polityki Społecznej Śl. UW, Wydział Nadzoru nad Systemem Opieki Zdrowotnej Śl. UW, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Śl. UW.
Cel procedury Zapewnienie skutecznego wsparcia i pomocy psychologicznej po zaistnieniu sytuacji kryzysowej osobom poszkodowanym, ich bliskim oraz osobom zaangażowanym w działania ratownicze
Główne założenia Działania realizowane siłami powiatowymi, z wykorzystaniem interwentów psychologicznych. Wsparcie na podstawie porozumień międzypowiatowych. Zapisy procedury bazują na standardach wsparcia i pomocy psychologicznej. Definiuje zasady współpracy instytucji świadczących wsparcie i pomoc psychologiczną oraz innych podmiotów (szpital, zakład pracy, ...)
Procedura określa (1) Zasady dysponowania informacją o zdarzeniu: - zadania WCZK, - zadania LKRM, - zadania PCZK, - zadania Koordynatora PWP; Podział kompetencji; Organizację interwencji (wybrane): - zadania Koordynatora PWP, - zadania interwenta dowodzącego, - zadania dyrektora szpitala, - zdarzenie kryzysowe poza granicami RP;
Procedura określa (2) Etapy wsparcia psychologicznego; Zalecenia dla uniknięcia powtórnego traumaty-zowania uczestników zdarzenia kryzysowego: - decydenci, - rzecznicy prasowi decydentów i/lub służb; Działania odreagowujące dla osób bezpośrednio zaangażowanych w świadczenie pomocy poszkodowanym: - czynniki oraz zdarzenia powodujące szczególny stres, - organizacja działań odreagowujących;
Procedura określa (3) Wymogi dla miejsca obsługi poszkodowanych i ich bliskich; Mechanizm bieżącej analizy i doskonalenia systemu wsparcia psychologicznego.
Instrukcja określa Psychologiczną pierwszą pomoc; Zasady opanowania silnych emocji; Zasady pracy z dziećmi; Zasady pomocy ewakuowanym: - etapy postępowania, - zasady interwencji wobec grupy osób, - postępowanie z dziećmi, - postępowanie z osobami starszym.
Działania uzupełniające Podpisanie porozumień o współpracy - działania odreagowujące dla osób bezpośrednio zaanga-żowanych w świadczenie pomocy poszkodowanym - KCP w Katowicach, - OLNiZO "Dąbrówka" w Gliwicach.
Identyfikacja osób funkcyjnych Kamizelki dla powiatu: - POLICJA DOWÓDCA, - PSP DOWÓDCA, - KOORDYNATOR ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO, - INTERWENT PSYCHOLOGICZNY – 1/50 tys. mieszk. PSYCHOLOG POLICYJNY
Dziękujmy za uwagę Małgorzata Malinowska - Podbeskidzki OIK Jacek Zagórski – WBiZK ŚUW