2014 Efekty dofinansowanego kształcenia w grupie wiekowej 50 plus 09.02.2015 Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
„Na dobry początek – staż”
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
1 Informacja z działań w okresie XII08 – VII09 Agata Wiśniewska Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Warszawa, 8 lipca 2009 r.
Badanie wykonane przez Instytut Badań Strukturalnych dla Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Podsumowanie i wybrane wnioski dla XIII spotkania Grupy Roboczej.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Badanie projektów szkoleniowych w ramach Działania 2.3 schemat a) SPO RZL.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
1 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje Piotr J. Majewski Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 12 czerwca 2008 r.
Wybrane wyniki badania ewaluacyjnego
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat b.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Projekt Program wsparcia społeczno – zawodowego dla osób objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce współfinansowany jest ze środków Europejskiego.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
“Jakość życia seniorów w XXI wieku”
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Realizowanego w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie Wsparcie.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt Zawodowo aktywni – kursy dla dorosłych osób pracujących z województwa lubelskiego współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Biuro projektu: ul. Peryferyjna 15, Kielce tel./fax ; Projekt współfinansowany ze.
Instytut Statystyki i Demografii
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Planowany sposób wdrażania POKL w Małopolsce w 2012r. Najważniejsze konkursy i kryteria Roman Ciepiela Wicemarszałek.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji 1, 2 i 3 Badania monitoringowego Beneficjentów Indywidualnych Działania 2.3 SPO RZL.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Dotacje i pożyczki na rozpoczęcie działalności gospodarczej w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Małopolskiego na lata Sylwia Bednarczyk-Mikuli.
mieszkańców pomorskiej wsi
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
PRACOWNIKU OŚWIATY – SKORZYSTAJ Z NOWYCH MOŻLIWOŚCI Priorytet VIII Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Rafał Trzciński Ewaluacja interwencji skierowanych do polskich przedsiębiorstw Doświadczenia Polskiej Agencji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Sprawozdanie z działań ewaluacyjnych realizowanych przez Instytucję Pośredniczącą PO KL II stopnia – Wojewódzki Urząd Pracy w Gdańsku w 2014 r. Gdańsk,
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
CEL I SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH
Zapis prezentacji:

2014 Efekty dofinansowanego kształcenia w grupie wiekowej 50 plus Warszawa

Kontekst realizacji badania Rosnące znaczenie wsparcia skierowanego do osób z grupy wiekowej 50+. Wyróżnienie problemu na poziomie dokumentów strategicznych i programowych (Europa 2020, Umowa Partnerstwa, POWER, POKL). Liczna reprezentacja osób z grupy wiekowej 50+ wśród beneficjentów POKL (kryteria strategiczne). Brak specyficznej wiedzy o skuteczności instrumentów skierowanych do osób powyżej 50 roku życia – szczególnie dla osób aktywnych zawodowo.

Zagadnienia badawcze Które z dotychczas wdrożonych instrumentów wsparcia pięćdziesięciolatków okazały się skuteczne (i jak bardzo)? W jakich obszarach ujawniają się efekty wsparcia tej grupy (zatrudnialność, mobilność zawodowa, poprawa sytuacji finansowej, inne)? Czy efekty wsparcia w jakikolwiek sposób różnicują się w grupie wiekowej 50+?

Zakres badania  Pomiar efektów projektów Poddziałania PO KL dla osób z grypy wiekowej 50+.  Analiza efektów na poziomie osób.  Badanie uczestników z lat (populacja ponad 18 tys. osób).  Analiza efektów szkoleń, szkoleń wspomaganych doradztwem oraz studiów podyplomowych.

Logika wsparcia Szkolenia Doradztwo + szkolenia Studia podyplomowe Podniesienie kompetencji zawodowych Awans Zwiększenie produktywności (efekty na poziomie firmy) Poprawa sytuacji finansowej Zdobycie certyfikatów/ dyplomów Podniesienie bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia Rozbudowa sieci społecznych Utrzymanie aktywności zawodowej Zwiększenie mobilności zawodowej ? ? ? ? ? ? Działanie Bezpośrednie rezultaty Spodziewane efekty

Jak ustalić efekty wsparcia? Wsparcie Wsparcie A Wsparcie B Wsparcie Brak wsparcia Pomiar brutto, deklaratywność respondentów Problem z adekwatną grupą kontrolną Pomiar efektów względnych

Problem selekcji przykład Wsparcie typu AWsparcie typu B Odsetek osób, które awansowały po otrzymaniu wsparcia: 20%5% Efekt: 15% 20% Efekt: 0%

Dobór grupy kontrolnej. Etap I: dopasowanie dokładne z wykorzystaniem danych z PEFS WYKSZTAŁCENIE UDZIAŁ (również) W SPO RZL OBSZAR ZAMIESZKANIA PŁEĆ STATUS NA RYNKU PRACY OPIEKA NAD DZIECKIEM LUB OSOBĄ ZALEŻNĄ WIEK

Dobór grupy kontrolnej. Etap II: dopasowanie z wykorzystaniem danych z badania terenowego (CATI, CAPI, CAWI) oraz techniki PSM ( propensity score matching )

Analizowana populacja Kategoria wiekowa Ogółem i więcej Płeć K M Ogółem Próba badawcza Kategoria wiekowa Ogółem i więcej Płeć K M Ogółem Źródło: opracowanie własne Uczestnicy projektów Działania z lat :

Schemat analiz z uwzględnieniem typu wsparcia Źródło: opracowanie własne

Schemat analiz z uwzględnieniem tematyki wsparcia Źródło: opracowanie własne

Analizowane obszary i wskaźniki SYTUACJA NA RYNKU PRACY  udział osób pracujących w momencie badania,  udział osób łączących emeryturę z pracą w momencie badania,  udział osób pracujących w tym samym miejscu co przed otrzymaniem wsparcia, SYTUACJA W MIEJSCU PRACY  udział osób, które awansowały, w okresie po otrzymaniu wsparcia,  udział osób, którym wzrosły zarobki, w okresie po otrzymaniu wsparcia,  udział osób, które odczuły poprawę swojej sytuacji finansowej,  udział osób, wykorzystujących w pracy zdobytą wiedzę. SIECI SPOŁECZNE  średnia liczba poznanych dzięki studiom/szkoleniom osób, z którymi badani utrzymują kontakty prywatne,  średnia liczba poznanych dzięki studiom/szkoleniom osób, z którymi badani utrzymują kontakty zawodowe.

SZCZEGÓŁOWE WYNIKI BADANIA STUDIA PODYPLOMOWE VS. SZKOLENIA

Utrzymanie aktywności zawodowej Pracujący:Łączący pracę z emeryturą: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Mobilność zawodowa Zatrudnienie w tym samym miejscu pracy co przed wsparciem: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Poprawa sytuacji finansowej Wzrosły zarobki: Odczuwa poprawę sytuacji finansowej: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Awanse Udział osób, które awansowały, po otrzymaniu wsparcia: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Sieci społeczne Prywatne:Zawodowe: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Wykorzystanie wiedzy Osoby wykorzystujące zdobytą wiedzę w pracy: N(ogółem): 365 osób w każdej z grup

Podsumowanie EFEKT OgółemKobietyMężczyźni Dział. gosp. Aktywność zawodowa3,2%0,3%2,1%3,6%2,4%0,0% Łączenie pracy z emeryturą-1,6%-2,0%-1,2%-1,1%2,9%3,3% Praca w tym samym miejscu-6,7%-8,1%-7,9%-11,0%-1,2%-14,8% Awans5,9%2,3%7,4%6,0%10,6%2,2% Wzrost zarobków8,9%10,4%10,3%11,4%14,1%2,2% Poprawa sytuacji finansowej11,1%1,3%10,5%15,3%12,4%-0,5% Wykorzystanie wiedzy2,7%-9,7%5,7%1,6%14,1%13,7% Prywatne sieci0,80,70,90,81,21,0 Zawodowe sieci-0,3 -0,4-0,90,1

SZKOLENIA FINANSOWO-KSI Ę GOWE VS. SZKOLENIA O INNEJ TEMATYCE

Utrzymanie aktywności zawodowej Pracujący:Łączący pracę z emeryturą: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Mobilność zawodowa Zatrudnienie w tym samym miejscu pracy co przed wsparciem: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Poprawa sytuacji finansowej Wzrosły zarobki: Odczuwa poprawę sytuacji finansowej: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Awanse Udział osób, które awansowały, po otrzymaniu wsparcia: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Sieci społeczne Prywatne:Zawodowe: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Wykorzystanie wiedzy Osoby wykorzystujące zdobytą wiedzę w pracy: N(ogółem): 514 osób w każdej z grup

Podsumowanie EFEKT OgółemKobietyMężczyźni plus Dział. gosp. Aktywność zawodowa5,8%5,5%5,8%5,0%3,6%9,6%3,5% Łączenie pracy z emeryturą6,2%3,5%7,1%1,4%8,8%-1,0%6,2% Praca w tym samym miejscu5,4%4,7%8,0%8,1%0,5%6,1%-1,0% Awans1,2%2,4%0,5%2,4%1,6%1,0%0,6% Wzrost zarobków12,5%9,0%12,7%4,2%19,3%19,8%9,5% Poprawa sytuacji finansowej13,5%10,9%18,6%8,3%21,0%15,1%19,8% Wykorzystanie wiedzy14,7%11,5%24,1%8,9%15,9%20,0%-4,8% Prywatne sieci0,10,20,00,2-0,30,3-0,1 Zawodowe sieci0,40,20,7-0,20,20,90,0

SZKOLENIA INFORMATYCZNE VS. SZKOLENIA O INNEJ TEMATYCE

Ogólna sytuacja zawodowa N: 663 osób w każdej z grup

Sytuacja w miejscu pracy N: 663 osób w każdej z grup

Sieci społeczne N: 663 osób w każdej z grup

SZKOLENIA INFORMATYCZNE VS. INFORMATYCZNE STUDIA PODYPLOMOWE

Ogólna sytuacja zawodowa N: 91 osób w każdej z grup

Sytuacja w miejscu pracy N: 91 osób w każdej z grup

Sieci społeczne N: 91 osób w każdej z grup

STUDIA PODYPLOMOWE VS. SZKOLENIA Z KOMPONENTEM DORADCZYM

Ogólna sytuacja zawodowa N: 368 osób w każdej z grup

Sytuacja w miejscu pracy N: 368 osób w każdej z grup

Sieci społeczne N: 368 osób w każdej z grup

Wnioski Analizowane instrumenty wsparcia (studia podyplomowe, szkolenia, szkolenia z doradztwem), różnią się między sobą skutecznością oddziaływania na osoby z grupy wiekowej 50 plus. Relatywnie najskuteczniejsze okazały się studia podyplomowe, które mają wpływ na: Większą mobilność zawodową uczestników, Wzrost zarobków i poprawę ich sytuacji finansowej, Szanse awansu, Powiększenie prywatnych sieci społecznych. Jednocześnie studia podyplomowe nie mają znaczącego wpływu na wydłużanie aktywności zawodowej osób powyżej 50 roku życia.

Wnioski Analizowane efekty poszczególnych typów wsparcia nie są homogeniczne – różnią się w podgrupach wyróżnionych ze względu na płeć i wiek. Z punktu widzenia zmiany miejsca pracy (tj. większej mobilności), studia podyplomowe okazały się szczególnie użyteczne dla osób najmłodszych (50-54) oraz prowadzących własną działalność gospodarczą. Biorąc pod uwagę awans zawodowy i poprawę sytuacji finansowej, studia miały największy pozytywny wpływ na mężczyzn oraz osoby ze starszej grupy wiekowej (55-59). W mniejszym zakresie z efektów studiów podyplomowych skorzystały kobiety, co może wynikać z gorszego dopasowania tematyki studiów do wykonywanej pracy.

Wnioski Analiza skuteczności szkoleń wskazuje, że ich efekty zależą od tematyki. Szkolenia finansowo-księgowe okazały się przynieść przede wszystkim efekty finansowe. Przełożyły się również w niewielkim stopniu na dłuższą aktywność zawodową ich uczestników. Szkolenia informatyczne nie przynoszą żadnej wartości dodanej w porównaniu do innych szkoleń oferowanych w ramach działania Jednocześnie wypadają znacznie gorzej w zestawieniu ze studiami podyplomowymi (o tematyce informatycznej).

Wnioski Studia podyplomowe i szkolenia mogą jedynie w niewielkim stopniu sprzyjać utrzymywaniu dłuższej aktywności na rynku pracy. W większości analizowanych grup obserwowany był wysoki udział osób utrzymujących aktywność zawodową (powyżej 90%) – niezależnie od typu wsparcia czy też jego tematyki. Wysoka aktywność badanych osób w wieku 50 lat i więcej najprawdopodobniej przede wszystkim ze specyfiki analizowanych grup (wszystkie osoby przystępując do projektu były aktywne zawodowo), a nie z oddziaływania projektów realizowanych w ramach PO KL.

Obszary dla rekomendacji Uwzględnienie w projektowanych interwencjach faktu zróżnicowania skuteczności wsparcia w grupie 50 plus, biorąc pod uwagę przynajmniej płeć i wyróżnione grupy wieku (np. na poziomie oceny projektów - analiza pod kątem: 1) uwzględnienia zróżnicowania wewnątrz grupy 50 plus; 2) doboru odpowiednich instrumentów diagnostycznych; 3) definiowanych odrębnych celów dla wyróżnionych grup). Dopasowanie instrumentów wsparcia do potrzeb i możliwości danej grupy wiekowej. Lepsza diagnoza i identyfikacja potrzeb w grupie kobiet, wśród których ogólna skuteczność wsparcia była niższa.

Obszary dla rekomendacji Analiza relatywnie niskiej skuteczności szkoleń informatycznych (zwłaszcza w porównaniu do studiów podyplomowych – być może ta formuła ma większy sens w tej grupie wiekowej). Szersza promocja korzyści podejmowania kształcenia w formie studiów podyplomowych w grupie 50+, ze wskazaniem możliwych efektów (związana zwłaszcza z większą mobilnością zawodową). Oferta studiów dla 60 latków.

Obszary dla rekomendacji Konieczność monitorowania efektów projektów w przekrojach tematycznych – potrzebne lepsze dane (precyzujące tematykę wsparcia), gromadzone w systemach monitorowania. Uwzględnienie w przyszłych badaniach efektów, grupy kontrolnej nieobjętej wsparciem (do rozważenia koordynacja z SHARE – Program dla osób w wieku 50+ w Europie – z ang. The Survey of Health, Ageing and Retirement in Europe).

WWW. BADANIA.PARP.GOV.PL/INDEX/INDEX/1773