Ważne informacje Płock, 4 marca 2014 r.
każdy dyrektor przedszkola zobowiązany jest do zorganizowania spotkania z rodzicami dzieci sześcioletnich w celu przekazania im informacji o wszystkich podejmowanych działaniach związanych z obniżeniem wieku szkolnego, odpowiedzi na pytania rodziców i nurtujące ich wątpliwości, dyrektor przekazuje informację o terminie, miejscu i godzinie spotkania z rodzicami do Delegatury w Płocku, na adres owy: co najmniej tydzień wcześniej, wizytatorzy, w miarę możliwości, będą uczestniczyć w organizowanych spotkaniach. Spotkania z rodzicami dzieci sześcioletnich:
Wnioski, spostrzeżenia i uwagi związane z przygotowaniem dzieci sześcioletnich do rozpoczęcia nauki w szkole, wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego od września 2013 r do końca lutego 2014 r. Płock, marzec 2014 r.
pełnej realizacji zaleceń zawartych w orzeczeniu, uwzględnianiu w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym wszystkich elementów (również działań o charakterze rewalidacyjnym, czasie udzielania wsparcia, metod i form pracy z dzieckiem), włączaniu rodziców do opracowania IPET-u, organizowaniu pracy z dzieckiem stosownie do potrzeb, nieograniczaniu czasu pobytu dziecka w przedszkolu. 1.Liczba dzieci w przedszkolach i w oddziałach przedszkolnych nie może przekraczać Organizując edukację przedszkolną dla dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego należy pamiętać o:
wnikliwym i systematycznym rozpoznawaniu potrzeb dzieci, nieograniczaniu organizowanych zajęć specjalistycznych, różnicach między kształceniem specjalnym a pomocą psychologiczno-pedagogiczną, realizacji wszystkich zaleceń zawartych w orzeczeniu/opinii 3.Organizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną należy pamiętać o: 4.Realizując podstawę programową, pamiętać o zalecanych warunkach, przede wszystkim o przeznaczaniu czasu na poszczególne aktywności.
niepozostawianiu dzieci bez opieki pedagogicznej, doprecyzowaniu zakresu zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły/przedszkola, związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę/przedszkole, dostosowaniu czasu trwania zajęć dodatkowych do możliwości rozwojowych dzieci. 5.Prawidłowo organizować zajęcia dodatkowe w oddziałach przedszkolnych i przedszkolach. 6.Zapewnić bezpieczne i higieniczne warunki dzieciom pięcioletnim i sześcioletnim podczas pobytu w oddziale przedszkolnym, przedszkolu i w szkole, przede wszystkim pamiętając o:
prowadzenie rozpoznania potrzeb i zasobów przedszkola oraz środowiska lokalnego, a także inicjowanie działań na rzecz ich wzajemnego rozwoju. systematyczną i celową współpracę z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. 7.W dalszym ciągu wykorzystywać zasoby przedszkola oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju poprzez:
Ministerstwo Edukacji Narodowej Mapa szkół podstawowych
Wypełnianie ankiet przez wizytatorów od 3 marca do 30 kwietnia 2014 Wizytator będzie jednocześnie doradcą/opiekunem szkoły.
POWIAT PŁOCKI GMINALICZBA SZKÓŁ LICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ DYREKTORA* LICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ RADĘ RODZICÓW* MIASTO PŁOCK BIELSK754 BODZANÓW322 BRUDZEŃ DUŻY411 BULKOWO511 DROBIN411 GĄBIN655 ŁĄCK110 MAŁA WIEŚ322
POWIAT PŁOCKI GMINALICZBA SZKÓŁLICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ DYREKTORA* LICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ RADĘ RODZICÓW* NOWY DUNINÓW311 RADZANOWO322 SŁUBICE333 SŁUPNO331 STARA BIAŁA442 STAROŹREBY443 WYSZOGRÓD333
POWIAT PŁOCKI GMINALICZBA SZKÓŁLICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ DYREKTORA* LICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ RADĘ RODZICÓW* POWIAT GOSTYNIŃSKI M. GOSTYNIN322 Gm. GOSTYNIN842 PACYNA100 SANNIKI322 SZCZAWIN KOŚCIELNY 200
GMINALICZBA SZKÓŁLICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ DYREKTORA* LICZBA WYPEŁNIONYCH ANKIET PRZEZ RADĘ RODZICÓW* POWIAT SIERPECKI M. SIERPC322 Gm. SIERPC411 GOZDOWO311 MOCHOWO333 ROŚCISZEWO222 SZCZUTOWO221 ZAWIDZ444 * - stan z dnia 25 lutego 2014 roku.
Materiały do wykorzystania i upowszechniania
Przepisy prawne związane z obniżeniem wieku obowiązku szkolnego (MEN) Brzezińska A. I., Czub M., Piotrowski K,. Małe dziecko (2.–3. rok życia). Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Czub M., Piotrowski K,. Dziecko przedszkolne. Jakie jest? Jak możemy wspierać jego rozwój?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Czub M., Kaczan R., Rycielski P., Znaczenie edukacji przedszkolnej, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Sześciolatek w szkole. Co może zrobić szkoła?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Sześciolatek w szkole. Co mogą zrobić rodzice?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Sześciolatek w szkole. Co może zrobić nauczyciel?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Sześciolatek w szkole. Co możemy zrobić wszyscy razem?, IBE, 2013, Warszawa Brzezińska A. I., Matejczuk J., Sześciolatek w szkole. Jak uczą się dzieci?, IBE, 2013, Warszawa Publikacje /Broszury
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka