"Nowoczesny Nauczyciel

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
"Nowoczesny Nauczyciel
"Nowoczesny Nauczyciel
"Nowoczesny Nauczyciel
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
7 punktów Kodeksu 2.0.
Kleider machen Leute Zespół Oświatowy w Liniewie
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zasady konstruowania programów projakościowych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
W poszukiwaniu ewolucji…
Co słychać Panie Darwinie?
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
TARGI
Ocenianie Kształtujące
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Debata klasy Vc 3 grudnia 2012 r.. ankieta.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Specjalne szkolnictwo zawodowe wobec technologii informatycznych
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
TARGI 2.0 KODEKS 2.0. Z informacji korzystaj samodzielnie i krytycznie !
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
1.Jesteśmy twórczy, a nie odtwórczy. 2.Jesteśmy uczciwi. 3.Jesteśmy bezpieczni 4.Uczymy bezpieczeństwa. 5.Przestrzegamy netykiety. 6.Używamy nowych technologii.
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KODEKS 2.0 Gimnazjum Gminy Oleśnica im. Szarych Szeregów.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Co to jest spacer edukacyjny?
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Zadaliśmy sobie pytanie: Jak wykorzystać tablet do nauki liczenia i pisania? Okazało się, że jest wiele ciekawych programów edukacyjnych do wykorzystania.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0  W projekcie udział bierze 500 szkół z całej Polski  w województwie śląskim do projektu przystąpiło 35 szkół.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: społeczna klasa I segregacja śmieci 1 godz. lekcyjna.
Ocenianie Kształtujące
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Nie tylko wynik matematyka gimnazjum kl. 1
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Dni otwarte Nazwa szkoły Data.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

"Nowoczesny Nauczyciel – Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie Miasta Szczecin" Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Innowacyjne sposoby prowadzenia zajęć Obszar szkoleniowy „Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny?”  Spotkanie 2 Innowacyjne sposoby prowadzenia zajęć języka polskiego i matematyki (lekcje odwrócone) Dagmara Lewartowska, Elżbieta Patyk ODN ZCEMiP Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

ZMIEŃ ZASADY GRY Podczas lekcji uczeń zazwyczaj poznaje nowy materiał, a następnie utrwala go w domu, odrabiając „pracę domową”. Odwrócona lekcja polega na zamianie kolejności tych form uczenia się – uczeń dostaje do opracowania materiał przed lekcją, a na zajęciach powtarza i utrwala nabyte wiadomości i umiejętności. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Idea odwróconej lekcji (flip teaching) zrodziła się pod koniec XX wieku, w Stanach Zjednoczonych. Jest związana z tworzeniem oraz wykorzystywaniem przez nauczyciela filmów edukacyjnych. Dzięki przygotowanemu wcześniej przez nauczyciela wykładu w formie multimedialnej, uczniowie mogą w domu uczyć się w odpowiednich dla siebie czasie i tempie pracy. Podczas zajęć nauczyciel może przeznaczyć całą lekcję na ćwiczenia praktyczne, pozwalające na utrwalenie materiału. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

TRADYCYJNA LEKCJA UCZENIE SIĘ Praca na lekcji Praca w domu POWTARZANIE Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA UCZENIE SIĘ Praca w domu Praca na lekcji POWTARZANIE Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Ucz się sam, powtarzaj wspólnie Żeby trwale zapamiętać jakiś materiał nie wystarczy tylko przyswojenie wiedzy. Nowe wiadomości powinny być powtarzane, a na koniec utrwalone. W procesie uczenia powstają nowe połączenia międzyneuronalne, jednak to dzięki powtarzaniu połączenia te są wzmacniane. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Podczas gdy sam proces przyswajania informacji nie wymaga od ucznia szczególnej aktywności (uczeń może uczyć się słuchając wykładu, czytając książkę, oglądając film), o tyle etap powtarzania wymaga od ucznia twórczego myślenia Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Metoda odwróconej lekcji pozwala zaoszczędzić czas spędzany przez uczniów samodzielnie nad podręcznikiem w trakcie zajęć i wykorzystać go na interakcje z klasą i nauczycielem. Uczniowie nie muszą biernie słuchać wykładu nauczyciela i mogą ten czas przeznaczyć na ćwiczenie przykładów, pracę w grupie, rozwiązywanie zadań na tablicy multimedialnej. Nauczyciel może wykorzystać lekcje na prace metodą problemową. Uczniowie ćwiczą w ten sposób umiejętność wykorzystania posiadanych wiadomości, a ich wiedza staje się użyteczna. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Wspólne powtarzanie jest znacznie efektywniejsze i pozwala lepiej zapamiętać wiadomości. Ćwicząc przykłady z całą klasą, pozwalasz uczniom zapamiętać nie tylko ich własne zadania, lecz także te, wykonywane na forum przez kolegów. Możesz także przeznaczyć więcej czasu na pracę w parach lub grupach, ćwicząc współpracę i umiejętność pracy zespołowej. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Forma odwróconej lekcji pomaga nauczycielowi wyrównać poziom wiedzy uczniów. Jeśli uczeń podczas tradycyjnej lekcji nie wszystko zrozumiał lub zapamiętał, w domu samodzielnie nie powtórzy efektywnie materiału. Podczas flipped lesson, lekcja jest czasem na wyjaśnienie wszelkich wątpliwości i sprawdzenie czy temat został dobrze zrozumiany. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

WYKORZYSTAJ TIK Atrakcyjne prezentowanie treści bez udziału nauczyciela jest dziś możliwe dzięki wykorzystaniu komputera. To właśnie zaawansowany poziom technologii leży u źródeł powstania tej metody. Tworzenie materiałów nie musi być trudne, a raz przygotowane – mogą służyć wiele lat. Mogą pomóc także innym nauczycielom oraz uczniom (np. zamiast korepetycji). Pionierem w tworzeniu tego typu krótkich filmów edukacyjnych jest Akademia Khana (Khan Academy). Wszystkie filmy są darmowe i dostępne on-line. Ich duża część została przetłumaczona na język polski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Jak przygotować odwróconą lekcję? Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Przemyśl dokładnie, czego uczeń powinien się nauczyć podczas lekcji. Ustal temat, cele oraz zakres materiału. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Następnie poszukaj filmów, prezentacji, lub innych materiałów, które posłużą uczniom do samodzielnej nauki, zamiast wykładu na lekcji. Możesz wykorzystać w tym celu np. płyty CD dodanej do podręcznika lub filmików zamieszczonych on-line w Internecie. Możesz spróbować także przygotować materiały samodzielnie. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Doskonałym narzędziem są filmy, w którym połączenie audio i video pozwala czytelniej przekazać treść i jednocześnie jest dla uczniów interesujące. Jeśli jednak masz problem z utworzeniem własnego filmu, a chcesz samodzielnie przygotować materiały – możesz posłużyć się dowolnym programem i wykonać dla uczniów np. pokaz slajdów. Dużą modyfikacją flip teaching (nie wykorzystującą filmów), zachowującą jednak odwrócony model lekcji, jest zadanie uczniom do przygotowania się przed lekcją, wybranych treści ze stron internetowych lub podręczników Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

BANK DOBRYCH PRAKTYK Zaplanuj ćwiczenia, które pozwolą uczniom wykorzystać poznane wiadomości. Może to być krzyżówka (świetnie sprawdzi się tablica interaktywna!), przygotowanie plakatu w grupach. Rozpisz konspekt, zwracając uwagę na powtarzanie i utrwalanie wiadomości zdobytych w domu. Rozbudź wyobraźnię! Pamiętaj, że masz teraz znacznie więcej czasu na przeprowadzenie z uczniami atrakcyjnych ćwiczeń. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

PRZYKŁAD ANNA JARMOLEWSKA Przedstawiłam uczniom temat, którego będzie dotyczyła odwrócona lekcja: „Cykl życia gąsienicy - jakie kolejne etapy przechodzi gąsienica i co jest efektem finalnym tych przemian”. Podałam uczniom źródła, z których mogą korzystać przygotowując się do odwróconej lekcji. Każdy uczeń otrzymał karteczkę z adresami stron internetowych, z których mogą korzystać, aby poszukać potrzebnych informacji. Podkreśliłam, że można również szukać informacji w książkach przyrodniczych. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

PRZYKŁAD ANNA JAROLEWSKA Wyjaśniłam, że w tym zadaniu mają pomagać im rodzice - pod ich nadzorem mają szukać informacji i to właśnie rodzice powinni te informacje zapisać (ponieważ uczniowie pierwszej klasy nie potrafią jeszcze pisać). Uczniowie zostali podzieleni na 4 czteroosobowe grupy. Zadaniem każdej grupy było zebranie informacji, które znaleźli i przygotowanie krótkiej wypowiedzi, w której wymienią oni kolejne etapy życia gąsienicy. Uczniowie mieli na to zadanie 5 minut. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

PRZYKŁAD ANNA JAROLEWSKA Każda grupa wytypowała przedstawiciela, który omówił etapy życia gąsienicy. Aby zebrać w całość informacje uczniów podsumowałam ich wypowiedzi. Uczniowie pozostali w grupach i otrzymali arkusze brystolu. Teraz ich zadanie polegało na narysowaniu etapów życia gąsienicy w formie schematu lub bajki. W tym zadaniu uczniowie musieli podzielić się obowiązkami i współpracować ze sobą, co nie zawsze jest łatwe. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

PRZYKŁAD ANNA JAROLEWSKA Podczas gdy uczniowie pracowali ja rozdałam każdej z grup po jednej kartce na której były napisane w języku angielskim nazwy etapów rozwoju gąsienicy z ich polskim tłumaczeniem. Po zakończeniu rysowania uczniowie przykleili paski ze zdaniami pod właściwymi rysunkami. Każda z grup po kolei wychodziła na środek klasy i prezentowała swój schemat rozwoju gąsienicy. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Z JEZYKA POLSKIEGO Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

LEKCJA ODWRÓCONA Z JEZYKA POLSKIEGO Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Scharakteryzuje przypadki w języku polskim Temat lekcji : Mama podarowała mi cudownego psa . Uczymy się odmieniać przez przypadki. Cele operacyjne Uczeń: Scharakteryzuje przypadki w języku polskim Wskaże pytania na które odpowiadają poszczególne przypadki Odmieni rzeczowniki przez przypadki Wskaże przypadek poszczególnych rzeczowników w zdaniu Scharakteryzuje błędy popełniane w odmianie Określi przypadki rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej Charakteryzuje rodzaje rzeczowników w liczbie pojedynczej i mnogiej Wskazuje rodzaj poszczególnych rzeczowników Czynnie współpracuje w grupie Wyraża asertywnie swoje zdanie Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Uczniowie w domu zapoznają się z filmikiem Przypadki w języku polskim oraz przygotwują w zeszycie odmianę rzeczownika samochód i lalka. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Podczas lekcji na tablicy multimedialnej rozwiązujemy wspólnie ćwiczenia sprawdzające opanowane w domu umiejętności ze szczególnym uwzględnieniem form odmiany rzeczowników trudnych/ pies, cielak, skrzypce/ Następnie uczniowie zostaną podzieleni na grupy/ nie więcej niż 5 osób w grupie / i na kartkach brystolu przygotują grę planszową z zadaniami sprawdzającymi nazwy przypadków , ich pytania oraz poprawną odmianę podanych na kartce rzeczowników . Po wykonaniu zadania grupy wymieniają się planszami i przeprowadzają rywalizację grupową , przedstawiciel każdej grupy/ zwycięzca/ rozgrywa finał na losowo wybranej grze. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Taka forma lekcji wymaga ciągłej współpracy pomiędzy rówieśnikami jak i pomocy czynnej nauczyciela, gry musza być skonstruowane poprawnie . Finał klasowych potyczek odbywa się głośno, uczniowie mają prawo do jednej podpowiedzi dla przedstawiciela grupy. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Praca domowa: Ułożę krótkie opowiadanie z rzeczownikami występującymi we wszystkich przypadkach, rzeczowniki podkreślę oraz wskażę ich formy gramatyczne/ przypadek, liczbę, rodzaj/ Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Lekcja matematyki – przykład W domu uczniowie zapoznają się z prezentacją na temat dodawania i odejmowania ułamków zwykłych znajdującą się na płycie dołączonej do podręcznika lub filmem w Internecie. Uczniowie otrzymali indywidualne zadania do wykonania w domu, w oparciu o instrukcje zawarte na płycie lub w filmie. W czasie lekcji wybrani uczniowie prezentują swoje rozwiązania. Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

w zakładce „baza multimedialnych zasobów edukacyjnych” Bogaty wybór materiałów dydaktycznych, animacji i prezentacji, które można wykorzystać do tworzenia lekcji odwróconych znajduje się na platformie edukacyjnej: pe.szczecin.pl/ w zakładce „baza multimedialnych zasobów edukacyjnych” Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykłady z pe.szczecin.pl Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykłady z pe.szczecin.pl Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego

Przykłady z pe.szczecin.pl Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zachodniopomorskim Centrum Edukacji Morskiej i Politechnicznej ul. Hoża 6, 71-699 Szczecin, e-mail: sekretariat.odn@zce.szczecin.pl tel./fax: +48 91 42 82 944 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego