Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

STUDIUM PRZYPADKU (case study ang.)
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Animatorzy społeczni na rzecz
Struktura problemu decyzyjnego
Analiza ryzyka projektu
Badania operacyjne. Wykład 1
KONFLIKTY W ORGANIZACJI
Wyrównywanie szans edukacyjnych
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Autor: Wojciech Rafałowski. digital divide jako podział binarny W rzeczywistości wykluczenie nie jest cyfrowe, lecz społeczne. Podobieństwo do problemu.
Definicje operacji.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Grodziczno do 2018 roku.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w gimnazjum Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia, Informatyka.
i trudności z nimi związane...
Pedagogika ogólna.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Czytanie ze zrozumieniem
Studium Przypadku (case study)
SPOTKANIE WARSZTATOWE
Wybór rodzaju pracy oraz tematu
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Piotr Girdwoyń, Magdalena Tomaszewska
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Organizacja zajęć w klasach I-III ze szczególnym uwzględnieniem 6-latka i łagodnym przejściem w II etap edukacyjny Aleksandra Klimza
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Metody i techniki badań a socjologia ilościowa i jakościowa
Sposoby podejmowania decyzji
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Analiza kluczowych czynników sukcesu
RACHUNKOWOŚĆ DLA MENEDŻERÓW
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Misja Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu Prowadzimy działalność naukowo-badawczą oraz kształcimy bazując.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Dominika Milczarek -Andrzejewska Metodologia ekonomii - wstęp Zajęcia z metodologii ekonomii.
Z. Korzeniewski, DODN.  „Ważniejsze, aby sprawnie myśleć, niż nałykać się wiedzy o faktach”. Z. Korzeniewski, DODN.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Metoda studium przypadku jako element XII Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Szkoła Promująca Zdrowie
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Ocena Projektu „Klasa Akademicka” prowadzonego na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – wybrane wyniki badań Dominika Stachowiak.
KLASA Społeczno-prawna
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
* PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH
Specjalność ANALITYK OTOCZENIA BIZNESU
Zapis prezentacji:

Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej Dr hab. inż. Irena Łącka Katedra Ekonomii Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie Spotkanie informacyjne dla nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych Wydział Ekonomiczny ZUT w Szczecinie 3.12.2014 r.

Dwa sposoby rozumienia studium przypadku (ang. case study) Metoda dydaktyczna, szczególnie popularna w nauczaniu na kierunkach ekonomicznych wyższych uczelni – umożliwienie doskonalenia umiejętności kierowniczych w bezpiecznych warunkach. Metoda badawcza wykorzystywana do badań jakościowych, polegająca na studiowaniu jednego lub większej liczby obiektów (organizacji, programów , wydarzeń, ludzi itp.) o dużej wewnętrznej złożoności i intensywnych związkach z otoczeniem. W obu sposobach rozumienia case study wskazuje się na potrzebę wykorzystywania wielu źródeł informacji i uwzględniania kontekstu (np. fizycznego, historycznego, społecznego lub ekonomicznego), w jakim występuje badany przypadek.

Cechy studium przypadku jako metody dydaktycznej (1) Skupienie się na analizowaniu opisów wybranych, konkretnych zdarzeń z jakiejś dziedziny – tworzy wszechstronny opis zbiorowości lub jednostki. Użyteczność - wiedza uzyskana dzięki analizie przypadku może posłużyć do lepszego zrozumienia zjawisk podobnych do zjawiska analizowanego Przedmiot zainteresowania - wartości zmiennych i zależności między nimi Brak hipotez wstępnych i sztywnych reguł i zasad postępowania. Zamiar dokładnego poznania zjawiska i na podstawie tego do ulepszenia realnych działań.

Cechy studium przypadku jako metody dydaktycznej (2) Metoda ta prowadzi tych, którzy są jej poddawani (studenci, uczniowie, menedżerowie) do zdobycia wielu umiejętności, takich jak krytyczna analiza informacji, prezentacja własnych opinii, praca zespołowa. Tym, co specyficzne dla tej metody i co stanowi jej główną zaletę, jest stworzenie sytuacji, w której kształceni podejmują decyzje na podstawie krytycznej analizy danych. Mają oni wtedy też szansę przyjrzenia się realnym (a nie "książkowym") przykładom działań innych ludzi i wyciągnięcia z nich wniosków istotnych dla ich własnych przedsięwzięć.

Korzyści stosowania case study Pozwala widzieć problemy w złożonym kontekście. Rozwija krytyczne i kreatywne myślenie. Skłania do dyskusja i współdziałania przy analizie przypadku. Pozwala stwierdzić brak jedynych słusznych rozwiązań. Wymaga rozpatrywania problemów wielostronnie. Myślenie to służy do podjęcia pewnych decyzji i przewidzenia ich konsekwencji . Wprowadza realizm w poznawanie rzeczywistości gospodarczej - integracja wiedzy teoretycznej z rzeczywistością. Metoda ta prowadzi do wnioski na temat konkretnego przypadku, a nie populacji.

Etapy studium przypadku 1. Diagnoza 2. Poszukiwanie rozwiązań 3. Przewidywanie następstw proponowanych rozwiązań 4. Dyskusja nad proponowanymi rozwiązaniami 5. Przeniesienie wniosków na sytuacje w świecie realnym.

Pytania pomocnicze do poszczególnych etapów analizy przypadku (1) Diagnoza na podstawie opisu, posiadanej wiedzy i informacji oraz doświadczeń Pomocne są takie pytania, jak: Co się zdarzyło? Jakie były przyczyny tego zdarzenia? Jaki problem pojawia się w związku z tym zdarzeniem? Czy rodzi to jakieś konflikty? Jakiego typu? Poszukiwanie rozwiązań na podstawie diagnozy Pytania: Jakie są sposoby rozwiązania problemu/problemów? Jakie kryteria powinno się przyjąć, by podjąć najlepszą decyzję? Jaką decyzję należy podjąć w opinii uczestnika/uczestników tej metody, stosując te kryteria?

Pytania pomocnicze do poszczególnych etapów analizy przypadku (2) Przewidywanie następstw proponowanych rozwiązań Pomocne są takie pytania, jak: Jakie mogą być następstwa poszczególnych rozwiązań? Które z nich są pozytywne, a które negatywne? Jakie mogą być następstwa decyzji uznanej przez uczestnika za najlepszą, biorąc pod uwagę różne aspekty problemu (np. dobra realizacja zadania, stosunki z innymi osobami, satysfakcja klientów, dobra współpraca z kontrahentami, wpływ na środowisko naturalne). Które z tych następstw są zgodne z ważnymi dla uczestnika wartościami, a które są z nimi w konflikcie? Jak on zareaguje na ten konflikt?

Pytania pomocnicze do poszczególnych etapów analizy przypadku (3) Dyskusja nad proponowanymi rozwiązaniami Przeniesienie wniosków na sytuację w rzeczywistości gospodarczej. Pytania: Czy istnieje podobieństwo opisanego wydarzenia do sytuacji, które znasz uczestnik metody zna z życia? Jakie wnioski płynące z analizy przypadku mogą być przydatne dla działań uczestnika w sytuacjach, z którymi styka się bezpośrednio?

Przykładowy case study Historia Ibis ZOO – studium przypadku opracowane przez dr Joannę Hernik

Dziękuję za uwagę irena.lacka@zut.edu.pl