Analiza pięcioczynnikowa M. Portera

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OLIGOPOLE WNE UW 3 GRUDNIA 2005.
Advertisements

Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Oligopol – konkurencja i współpraca
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
6. Strategie zarządzania
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
Warsztat z pomysłem, cz. III
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Funkcjonowanie mechanizmu rynkowego
Grono branży informatycznej w województwie podkarpackim
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
P O P Y T , P O D A Ż.
Niestabilność rynku Model pajęczyny.
STRATEGIE MARKETINGOWE FIRM
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
OUTSOURCING JAKO KONCEPCJA „ODCHUDZENIA” ORGANIZACJI
Rynki konkurencji niedoskonałej
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Konkurencja niedoskonała
INTERNET A KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
Rynek: popyt, podaż, cena
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Co to są ceny brutto i netto, detaliczne i hurtowe?
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Skąd się biorą ceny?!.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
Analiza i planowanie startegiczne 3
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
KONKURENCJA NIEDOSKONAŁA: konkurencja monopolistyczna, oligopol
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Analiza warunków działania przedsiębiorstwa
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
I - 1 „Zmieniamy Polski Przemysł” RYNEK DYSTRYBUCJI STALI Katowice, 21listopada 2005 r.
Definicja konkurencji, jej formy i narzędzia.
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Opracowanie merytoryczne Joanna Lisowska
Analiza działalności przedsiębiorstwa aspekty finansowo-ekonomiczne oprac. mgr Karol Tarkowski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Monopol oferenta Założenia modelu:
A.M. Zarzycka.  strategie cen wysokich  strategie cen neutralnych (przeciętnych, średnich)  strategie cen niskich A.M. Zarzycka.
Firmy globalne. Cechy firmy globalnej Globalne myślenie (konkurowanie) (koncepcja marketingu globalnego) Globalne wykorzystanie zasobów Globalna organizacja.
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
WYKONALI: TOKARSKI RAFAŁ, ZAWIŚLIŃSKI MARCIN, TRZCIŃSKI ROBERT, MELION KRZYSZTOF, POŁEĆ ŁUKASZ, SZYMCZAK KONRAD. IMPORT ŻARÓWEK I RECYKLING Politechnika.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
STRATEGIA EUROCENY I JEJ ELEMENTY PLAN 1.Determinanty ceny na rynkach europejskich. 2.Dyferencjacja euroceny. 3. Standaryzacja euroceny.
Segmentacja rynku.
ZASOBY PARTNERSKIE I WSPÓŁDZIAŁANIE ORGANIZACJI
Popyt Wielkość popytu – ilość dóbr i usług, którą chcą i mogą kupić klienci przy danym poziomie ceny. Prawo popytu – wraz ze wzrostem ceny produktu zmniejsza.
Wprowadzenie do dyskusji panelowej: Konkurencja i współpraca w łańcuchach dostaw żywności na rynku wewnętrznym UE i na rynkach krajów trzecich Forum.
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
LOGISTYKA Punkt rozdziału.
Publiczne prawo konkurencji
Zapis prezentacji:

Analiza pięcioczynnikowa M. Portera EKONOMIA Rok III Grupa 2

Analiza 5 sił Portera Analiza 5 sił Portera jest doskonałym narzędziem, dla przedsiębiorców którzy rozważają rozpoczęcie nowego biznesu, dywersyfikację działalności lub zamierzają kupić lub zainwestować w istniejący biznes. Dzięki tej analizie ocenią trudność rynku, na którym chcą rywalizować. Z drugiej strony, jeśli już przedsiębiorca działa na rynku, ta sama analiza pokaże mu kontekst konkurencyjny, w jakim się znajduje. Rozumiejąc siły jakie wpływają na sytuację rynkową w jego branży może wypracowywać strategie, które pozwolą mu uzyskać przewagę konkurencyjną i zwiększać zyski.

Analiza 5 sił Portera polega na analizie konkurencyjności na rynku w pięciu wymiarach: 1 - Siła rywalizacji konkurencyjnej na rynku. 2 - Zagrożenie ze strony nowych wejść na rynek. 3 - Zagrożenie ze strony substytutów. 4 - Siła przetargowa dostawców. 5 - Siła przetargowa nabywców.

5 sił Portera Zagrożenie ze strony substytutów Natężenie rywalizacji konkurencyjnej Zagrożenie ze strony substytutów Groźba nowych wejść na rynek Siła przetargowa dostawców Siła przetargowa odbiorców

Nasilenie rywalizacji konkurencyjnej To pierwsza z sił w analizie 5 sił Portera mających na celu analizę "trudności" rynku. Na bardzo konkurencyjnym rynku, gdzie przedsiębiorstwa prześcigają się w zabieganiu o klienta, marże z reguły są stosunkowo niskie. Przedsiębiorstwa mogą również próbować osiągnąć przewagę poprzez: Wyróżnienie swojego produktu spośród innych  Tworzenie powiązań z klientami - np. poprzez tworzenie programów lojalnościowych, wykorzystywanie przyjaźni i znajomości lub nawet poprzez dywersyfikację pionową, czyli pozyskiwanie udziałów w firmie klienta. Tworzenie lub wykorzystywanie nowych, nietypowych kanałów dystrybucji. Rywalizację cenową

Rywalizacja konkurencyjna na rynku nasila się w przypadku występowania kilku z poniższych elementów: Duża ilość konkurentów - na rynkach, które podzielone są pomiędzy dużą ilość mniejszych konkurentów występuje z reguły znacznie intensywniejsza rywalizacja niż na tych zdominowanych przez kilka przedsiębiorstw, z których każde posiada znaczący udział w rynku. Niski wzrost rynku - Gdy rynek nie rośnie, przedsiębiorstwa, aby się rozwijać muszą podbierać klientów innym firmom oraz walczyć o utrzymanie tymczasowych. Wysokie bariery wyjścia - Jeżeli wyjście z danego rynku wiąże się z ponoszeniem ogromnych kosztów, firmy gotowe są poświęcić więcej, aby się na tym rynku utrzymać. Niskie koszty zmiany dostawcy przez klienta - Im łatwiej jest klientowi zmieniać dostawcę, tym chętniej rozgląda się on po rynku porównując ofertę obecnego dostawcy do oferty innych i tym chętniej go zmienia, jeśli na rynku pojawią się lepsze oferty. Na takim rynku firmy prześcigają się próbując zwabić do siebie klientów konkurencji. Strategiczny charakter rynku - Np fakt działalności na danym rynku może otwierać drzwi do innego, bardziej interesującego rynku. W takiej sytuacji, firma będzie walczyć o obecność na strategicznym rynku nawet kosztem poniesienia na nim strat, które rekompensuje sobie na rynku docelowym Niski poziom zróżnicowania produktów - jeśli wszystkie firmy oferują produkt, który z punktu widzenia klienta niczym się nie różni, rywalizacja jest z reguły bardziej nasilona niż w sytuacji istnienia na rynku łatwo rozpoznawalnych marek, do których klienci się przywiązują i które rzadziej zmieniają. Wysokie koszty stałe - wysokie koszty stałe zmuszają przedsiębiorstwa do utrzymywania wysokiej produkcji i sprzedaży, z której to musi je ono nieustannie pokrywać.

Groźba nowych wejść na rynek Kolejną siłą jest groźba nowych wejść na dany rynek. Im łatwiej jest nowym konkurentom wejść na dany rynek, tym z reguły jest ich więcej i tym bardziej między sobą rywalizują. Ryzyko nowych wejść na dany rynek jest odwrotnie proporcjonalne do barier wejścia oraz wprost proporcjonalne do rentowności danego rynku.

Oceniając to ryzyko, należy zidentyfikować i ocenić bariery wejścia Oceniając to ryzyko, należy zidentyfikować i ocenić bariery wejścia. Im są one wyższe tym mniejsze ryzyko nowych wejść: Kapitałochłonność - niektóre biznesy można otworzyć prawie za darmo, niektóre natomiast wymagają ogromnych nakładów kapitału. Korzyści skali - jeżeli na danym rynku firmy uzyskują znaczne korzyści skali, ryzyko nowych wejść jest niskie, gdyż nowe podmioty musiałyby przez długi czas działać w niekorzystnych warunkach, aż do momentu uzyskania skali porównywalnej z obecnymi już na rynku firmami. Know-how - niektóre branże wymagają specjalistycznej wiedzy, którą firmy obecne na rynku uzyskiwały przez wiele lat. Wypracowanie takiej wiedzy może być dla nowych konkurentów bardzo trudne albo bardzo drogie, co znacząco ogranicza ryzyko ich wejścia na dany rynek. Bariery prawne - rządy państw wprowadzają regulacje w niektórych sektorach, powodujące ograniczenie dostępu do danych rynków. Przykładami takich sektorów są sektory energetyczne. Zróżnicowanie produktów pośród konkurentów - Jeżeli obecni konkurenci oferują klientom unikalne produkty pod silnymi markami, bariery wejścia dla nowych podmiotów będą wyższe niż w przypadku sytuacji, gdy wszyscy oferują podobne produkty prawie nierozróżnialne dla ostatecznego odbiorcy. Koszty zmiany dostawcy przez klienta - im łatwiej klientowi zmieniać dostawcę, tym większa szansa, że na rynku będą pojawiać się nowi konkurenci próbujący odebrać klientów firmom obecnym na rynku.

Zagrożenie ze strony substytutów Zagrożenie ze strony substytutów jest kolejną siłą analizowaną podczas oceny rynku metodą 5 sił Portera. Jeżeli oferowany na danym rynku produkt można zastąpić czymś innym (jak np. masło margaryną, lub śmietankę do kawy mlekiem w kartonie) firmy na danym rynku konkurują nie tylko miedzy sobą, ale również z firmami produkującymi substytut. Ceny na rynku danego produktu są ograniczone przez poziom cen ich substytutów. W sytuacji, gdy stosunek ceny do poziomu zaspokojenia danej potrzeby klienta przesunie się na korzyść substytutu, klienci zaczną wybierać substytut.

Siła przetargowa dostawców Analizując rynek, bierzemy również pod uwagę siłę przetargową dostawców. Każda firma działająca na rynku musi pozyskiwać materiały i usługi, dzięki którym wytwarza swoją produkcję. Jeśli siła przetargowa dostawców zasobów jest duża, mogą oni narzucać wysokie ceny odbierając tym samym część marży osiąganej na rynku.

Siła przetargowa dostawców jest wysoka, gdy: Ilość dostawców na rynku jest ograniczona  Dostawcy mogą zagrozić pominięciem odbiorców i sprzedażą dobra bezpośrednio na końcowym rynku. W takiej sytuacji, przedsiębiorstwa na rynku muszą działać na marżach na tyle niskich, aby dostawcom nie opłacało się podejmowanie takiego przedsięwzięcia. Gdy koszty zmiany dostawcy są wysokie - firma musi mieć ważny powód, aby zdecydować się na poszukiwanie nowego dostawcy.

Odpowiednio - siła dostawców będzie niska, gdy: Dostawcy są rozdrobnieni i jest ich wielu.  Produkty oferowane przez dostawców są jednolite i odbiorcy nie mają preferencji w kierunku konkretnego produktu. Gdy firmy działające na rynku mogą zagrozić dostawcom przeprowadzeniem integracji wstecznej, czyli stworzeniem własnej produkcji lub własnego kanału pozyskiwania materiałów.

Siła przetargowa odbiorców Ostatnim z elementów badanych podczas analizy rynku metodą 5 sił Portera jest siła przetargowa odbiorców. Gdy siła przetargowa odbiorców jest duża, są oni w stanie wywierać wpływ na poziom cen na rynku.

Siła przetargowa odbiorców jest wysoka, gdy: Jest ich niewielu, lub są zorganizowani w grupy dokonujące razem zakupów - taka sytuacja ma miejsce w przypadku dużych sieci handlowych lub dużych odbiorców takich jak IKEA. Firmy te często odbierają znaczącą część produkcji danego kontrahenta, mając istotny wpływ na jego istnienie na rynku. Produkty oferowane przez konkurentów nie różnią się między sobą i klientom jest wszystko jedno od którego kupią towar. Kupcy są w stanie uzyskać dostęp do produktu z innego źródła, na przykład samemu tworząc firmę dostarczającą dane dobro lub przejmując jednego z dostawców na rynku.

Siła przetargowa odbiorców będzie natomiast mała gdy: Będą oni rozdrobnieni i niezdolni do skoordynowania swoich zakupów. Każdy z klientów z osobna ma małą siłę przetargową w stosunku do dostawców. Producenci mogą zagrozić integracją do przodu, czyli mogą pominąć swoich odbiorców i sami dostarczać produkt do ostatecznego odbiorcy. Koszty zmiany dostawcy przez klienta będą duże.

Źródła http://www.findict.pl http://www.michalstopka.pl (na podstawie: „Analiza strategiczna przedsiębiorstwa”; Grażyna Gierszewska, Maria Romanowska; PWE Warszawa 2003)