DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Dr hab. Fryderyk Zoll, prof. UJ i ALK
Zasady szkolenia maszynistów
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Jarosław Wróbel – Biuro Sprzedaży
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kompleksowe zarządzanie bezpieczeństwem informacji
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Rola Instytucji Audytowej
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
Uchylenie pośrednie rozporządzeń
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Urząd Marszałkowski w Łodzi
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z rozporządzenia REACH
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Transport Tomasz A. Winiarczyk.
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
ZMODYFIKOWANE WYMAGANIA W OBSZARZE UTRZYMANIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH
ROLE I ODPOWIEDZIALNOŚCI W PROCESIE DOPUSZCZENIA POJAZDÓW KOLEJOWYCH DO EKSPLOATACJI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Warszawa, dnia 12 grudnia 2014 r.
Rola i zadania jednostek oceniających zgodność w zakresie dyrektywy 2008/57/WE Urząd Transportu Kolejowego, Aleje Jerozolimskie 134, Warszawa.
KRAJOWY TRYB (ŚWIADECTWOWY) DOPUSZCZENIA DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa.
ZEZWOLENIA NA DOPUSZCZENIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH ZGODNYCH I NIEZGODNYCH Z TSI Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
Nowe Zalecenia KE w sprawie dopuszczania do eksploatacji podsystemów strukturalnych i pojazdów kolejowych Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie.
Dopuszczenie do eksploatacji zmodernizowanych linii kolejowych – obowiązki na etapie projektowania Warszawa, 12 grudnia 2014 r. Urząd Transportu Kolejowego,
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa
Wersja 2.0 Warszawa, 26 lutego 2015 r.
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Zmiana imienia i nazwiska
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Reglamentacja procesu budowy
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. REZERWACJA EUROPEJSKIEGO NUMERU POJAZDU KOLEJOWEGO.
PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2008/57/WE z dnia 17 czerwca 2008 r.
Symulatory w kolejnictwie
Łukasz Ziarko Zmiany w procedurze zlecania usług kolejowego transportu pasażerskiego w świetle nowelizacji rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 Łódź, 26.
Strony stosunku praca: pracodawca i pracownik
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Co się zmienia w systemie ochrony danych osobowych w świetle RODO
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Prawo transportowe 3 Zgłoszenie przewozu.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Wyrok WSA z Kielcach z dnia 16 listopada 2017 r., I SA/Ke 531/17
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawo transportowe 5 Podmiot wewnętrzny.
Zapis prezentacji:

DOPUSZCZANIE DO EKSPLOATACJI POJAZDÓW KOLEJOWYCH W ASPEKCIE MODERNIZACJI TABORU KOLEJOWEGO Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa Plan prezentacji Podstawy prawne w zakresie dopuszczania zmodernizowanych pojazdów kolejowych do eksploatacji. Definicja modernizacji – z ustawy o transporcie kolejowym, Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności systemu kolei we Wspólnocie, rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych. Skutki wykonania modernizacji w kontekście wydanego dopuszczenia do eksploatacji oraz obowiązków producenta/dysponenta: modernizacje pojazdów dopuszczonych do eksploatacji w tzw. trybie krajowym modernizacje pojazdów dopuszczonych do eksploatacji w tzw. trybie wspólnotowym. Klasyfikacja zmian w pojazdach kolejowych na gruncie rozporządzenia Komisji (WE) nr 352/2009 w sprawie przyjęcia wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka: nieznaczące – wnioskodawca wprowadza zmianę stosując własną metodę oceny bezpieczeństwa; znaczące – wnioskodawca wprowadza zmianę stosując przepisy Rozporządzenia 352/2009, nie jest wymagana interwencja krajowego organu ds. bezpieczeństwa; znaczące i wymagające interwencji krajowego organu ds. bezpieczeństwa. Omówienie znaczenia procesu analizy ryzyka na gruncie Rozporządzenia 352/2009: role podmiotów uczestniczących w procesie i ich obowiązki; zasady przeprowadzenia procesu analizy ryzyka. Rozporządzenie 402/2013 – zarządzanie zmianą. Podsumowanie – odpowiedzialność za wprowadzenie zmiany w wyrobie i przeprowadzenie procesu analizy ryzyka spoczywa na podmiocie uprawnionym do dokonania zmiany. Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Definicje modernizacji pojazdu kolejowego większe prace modyfikacyjne wykonywane w podsystemie lub w jego części, poprawiające całkowite osiągi podsystemu – art. 4 pkt 43 ustawy o transporcie kolejowym, art. 2 lit. m dyrektywy dotyczącej interoperacyjności systemu kolei prace modyfikacyjne w pojeździe kolejowym, które zmieniają przeznaczenie pojazdu lub poprawiają jego ogólne osiągi techniczne, a w szczególności: zmianę charakterystyki trakcyjnej, prędkości maksymalnej, mocy, zdolności do zasilania w różnych systemach - § 2 pkt 2 rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Skutki wykonania modernizacji pojazdu kolejowego W przypadku modernizacji pojazdu kolejowego jest wymagane uzyskanie nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Dysponent albo producent pojazdu kolejowego może złożyć do Prezesa UTK wniosek o zgodę na odstąpienie od konieczności uzyskania nowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Prezes UTK, w drodze decyzji, wyraża zgodę, jeśli modernizacja nie powoduje zmian wpływających na bezpieczeństwo transportu kolejowego lub zgodność z siecią kolejową, na której będzie eksploatowany pojazd kolejowy O zamiarze przeprowadzenia modernizacji mającej wpływ na bezpieczeństwo ruchu, interoperacyjność pojazdu z innymi pojazdami oraz infrastrukturą kolejową należy powiadomić Prezesa UTK - § 18 rozporządzenia ws. ogólnych warunków technicznych Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Skutki wykonania modernizacji pojazdu kolejowego W przypadku modernizacji pojazdu kolejowego, jeśli następuje zmiana typu pojazdu kolejowego, który nie posiada dopuszczenia do eksploatacji, wymagane jest uzyskanie świadectwa albo zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji. Wówczas wymagane jest przeprowadzenie pełnej procedury badania typu pojazdu lub jego weryfikacji, zgodnie z właściwym rozporządzeniem ws. świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu lub rozporządzenia ws. interoperacyjności (w przypadku pojazdów niezgodnych z TSI). W trybie zezwoleń brak jest na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów prawa podstaw do ograniczenia zakresu badań pojazdu kolejowego w przypadku dokonywania jego modernizacji jedynie do zakresu przedmiotowej modernizacji. W procesie dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego Prezes UTK zobowiązany jest żądać przedstawienia pełnych badań dla danego typu pojazdu kolejowego, a właściwa jednostka nie ma uprawnienia do samodzielnego odstępowania od ich wykonywania. Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Klasyfikacja zmian w pojazdach kolejowych na gruncie rozporządzenia  352/2009 znaczące i wymagające interwencji krajowego organu ds. bezpieczeństwa znaczące - wnioskodawca wprowadza zmianę stosując przepisy rozporządzenia 352/2009, nie jest wymagana interwencja krajowego organu ds. bezpieczeństwa nieznaczące - wnioskodawca wprowadza zmianę stosując własną metodę oceny bezpieczeństwa Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Proces analizy ryzyka na gruncie rozporządzenia 352/2009 Wnioskodawca stosuje proces zarządzania ryzykiem: w przypadku zmiany znaczącej, w tym dopuszczenia do eksploatacji podsystemów strukturalnych gdy TSI odsyła do rozporządzenia, aby nakazać proces zarządzania ryzykiem Jednostka oceniająca dokonuje niezależnej oceny prawidłowości stosowania procesu zarządzania ryzykiem oraz jego wyników Jednostka oceniająca przedstawia wnioskodawcy raport w sprawie oceny bezpieczeństwa Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Proces analizy ryzyka na gruncie rozporządzenia 352/2009 Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Organ ds. bezpieczeństwa jako jednostka oceniająca, np.: Proces analizy ryzyka na gruncie rozporządzenia 352/2009 JEDNOSTKA OCENIAJĄCA Organ ds. bezpieczeństwa jako jednostka oceniająca, np.: pojazd wymaga zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji pojazd wymaga dodatkowego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji Jeśli jednostka nie została wskazana wcześniej w prawie wspólnotowym lub ustawodawstwie krajowym: wnioskodawca wyznacza swoją własną jednostkę oceniającą – inna organizacja lub dział wewnętrzny Niezależna i kompetentna Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Rozporządzenie 352/2009 – do 21 maja 2015 r. Proces analizy ryzyka na gruncie rozporządzenia 402/2013 Rozporządzenie 352/2009 – do 21 maja 2015 r. Rozporządzenie 402/2013 – od 21 maja 2015 r. Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Zarządzanie zmianą – rozporządzenie 402/2013 Odnowienie/modernizacja (np. większa wymiana lub modyfikacja powodująca konieczność poinformowania Prezesa UTK), która nie wymaga nowego zezwolenia Brak konieczności uzyskania zezwolenia, o ile Prezes UTK to stwierdzi – pozostałe przypadki są na wyłączną odpowiedzialność dokonującego zmiany! Do tej kategorii zalicza się zmiany powodujące modyfikację podstawowych parametrów projektowych pojazdu Odnowienie/modernizacja wymagająca uzyskania nowego zezwolenia Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Zarządzanie zmianą – rozporządzenie 402/2013 Ocena zmiany dokonywana przez wykonawcę modernizacji/producenta pojazdu i przyporządkowanie tej zmiany do jednej z kategorii jest niezależne od oceny znaczenia zmiany w rozumieniu CSM RA w systemie kolei, którą zarządca lub przewoźnik wykonuje w ramach swojego SMS. Oceny te są dokonywane przez inne podmioty, na podstawie innych przepisów i innych kryteriów. Kumulacja mniejszych zmian prowadzić może do powstania zmiany znaczącej powodującej konieczność uzyskania zezwolenia. Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

Zarządzanie zmianą – rozporządzenie 402/2013 ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA WPROWADZENIE ZMIANY W WYROBIE I PRZEPROWADZENIE PROCESU ANALIZY RYZYKA SPOCZYWA NA PODMIOCIE UPRAWNIONYM DO DOKONANIA ZMIANY Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, 02-305 Warszawa

URZĄD TRANSPORTU KOLEJOWEGO Dziękuję za uwagę URZĄD TRANSPORTU KOLEJOWEGO Al. Jerozolimskie 134 02-305 Warszawa e-mail: utk@utk.gov.pl www.utk.gov.pl W prezentacji wykorzystano grafikę ogólnie dostępną na portalu http://pixabay.com.